Sijoituskirjallisuus

En tiedä onko oikea ketju, mutta Howard Marksilta (Oaktree Capital) jälleen mahtava sijoittajamemo: https://www.oaktreecapital.com/docs/default-source/memos/mysterious.pdf

Nämä hänen kirjeet ovat yksi minun omia suosikkejani ja suosittelen näiden tilaamista ihan jokaiselle!

6 tykkäystä

Hieman päivitystä omaan lukemiseen. Polvileikkauksesta toipuessa on ollut aikaa lukea.
Kahneman: Thinking, fast and slow. Asiasisältö kunnossa, toistaa toki aika paljon itseään (pituutta liikaa?) 4/5
Dreman: Contrarian investment strategies: The psychological edge. Teoriataustaa löytyy yllin kyllin, mutta itse “strategian” osuus jää aika vähälle. 3/5
Thorndike: The Outsiders. Ehdottomasti parhaita lukemiani kirjoja, lyhyt pituus suuri plussa sen kannalta että pitäisi olla helposti lähestyttävä melkein kelle tahansa, kunhan englanti taipuu hieman. Akateemikon kirjoittamaksi todella viihdyttävä. 5/5

2 tykkäystä

En löytänyt täältä, enkä myöskään Googlen kautta suosituksia Suomenkielisistä sijoituskirjallisuudesta äänimuotoisena. Ensimmäiseksi kirjaksi on varmasti haastetta ihan riittävästi kun pysytään äidinkielessä.

1 tykkäys

Varmaan osa ketjun lukioista onkin jo huomannut, mutta tehtiin @Juha_Kinnunen kanssa podi sijoituskirjoista. Alkuun käsitellään lukemista ja itsensä kehittämistä konseptina vähän tarkemmin ja sen jälkeen siirrytään toimiston kirjasuosikkeihin.

8 tykkäystä

Oli loistava podi, kuuntelin lähes heti kun tuli ulos!

Eipä taida juuri Saarion raamattua, Lindströmiä tai juuri muitakaan olla äänikirjoiksi tehty… Muutenkin joudun valitettavasti totemaan, että kokemukseni mukaan suomenkielinen kirjallisuus tuo valitettavan vähän lisäarvoa sen jälkeen kun olet yhden teoksen lukenut, joka kattaa perusteet kohtuullisesti. Suosittelisin lukemaan, tai katsomaan videoina jos ei lukeminen maistu, Inden sijoituskoulun sisällöt. Niillä pääsee aika lailla alkuun ja itse asiassa löytyy hieman haastavampaakin materiaalia jota peruskirjat eivät edes käsittele. Jos englanti kielenä taipuu niin ei sijoituskirjallisuus ole sen vaikeampaa kuin mikään muukaan, kunhan vain sen verran osaa ettei alan erikoissanasto, niin kuin missä tahansa muussakin asiassa, ole täysin hepreaa (itse asiassa moni englanninkielinen teos kyllä avaa kaiken p/e luvusta alkaen).

Podissa ja tässäkin ketjussa on mainittu useampaa kertaan äänikirjat. Käytännössä, mitä palveluita käytätte? Storytel, audible, audiobooks, bookbeat? Vai ostatteko erikseen kiinnostavan teoksen? Kiinnostais nimenomaan palvelu jossa olis kattava valikoima nimenomaan hyvää englanninkielistä sijoituskirjallisuutta. Ei tietysti haittais jos on suomeksikin jotain.

3 tykkäystä

Hyvä podcasti ja mielenkiintoisia lukuvinkkejä! Hauskaa kuulla, että olette aikoinaan tehneet samaa mitä itse teen parhaillaan, eli lainaa kirjaston tyhjäksi sijoituskirjoista :smile: Laitan Howard Marksin kirjan varaukseen, hänen sijoittajakirjeensä ovat olleet mielenkiintoista luettavaa.
Listalle oli päässyt mukaan muutama oma suosikki mm. Taleb ja Kahneman.
Intelligent investorin olen lukenut nopeasti, kun sen sain lopulta kirjaston pitkältä varauslistalta, mutta en ehtinyt ammentaa sitä tarpeeksi syvällisesti. Siksi odotan parhaillaan sitä Adlibriksestä. Oli pakko ostaa omaksi.

Olen pitänyt Buffett teemaisen syksyn. Aloitin Bruce Greenwaldin Value investing, from Graham to Buffett and beyond. Pidin tästä kirjasta, aukaisi arvosijoittamisen saloja. Edelleen tietyt asiat jäi minulle hämäräksi, mutta pikku hiljaan. Ei välttämättä se mielenkiintoisin lukemani kirja, mutta sisälsi hyviä casejä.

Tämän jälkeen luin toistamiseen Mika Hyttisen Vaurastu kuin Warren Buffett. Tämä taisi olla toinen tai kolmas lukemani sijoituskirja ja halusin lukea sen uusin silmin, vähän paremmalla taustatiedolla.
Kirja on minulle ensimmäinen joka esittelee Buffettin bisnessijoittajana. Kaikki puhuu siitä mutta harvat perustelee sitä sen kummemin, vaan leimaavat Buffettin arvosijoittajaksi. Mielestäni Hyttinen avaa tätä ajatusta paremmin. Hän myös perustelee hyvin sijoittamisen hankaluudet, osakkeet vai indeksit.

Viimeiseksi luin podcastissakin mainitun The Snowball, Warren Buffett and the business of life. Tämä oli aikamoinen jättiläinen, 700 sivua Buffettia. Ennen kirjan aloittamista luin Goodreadsistä, että joku oli kärttyinen siitä ettei kirja esitellyt tarpeeksi Buffettin sijoittamista ja että Schroeder ei ollut hyvä kirjailija. En voisi olla enempää eri mieltä. Kirja esitti mielestäni erinomaisesti Buffettin sijoitustyyliä. Kirjasta pystyi oppimaan miten Buffett ajattelee ja miten hän on valinnut sijoituskohteensa. Kirjassa ei ollut mitään 10 pisteen taikakaavaa, vaan se avasi monia Buffettin sijoitusprosessia aivan eri valosta kuin monet muut kirjat. Yllätyin siitä miten paljon hän tekee taustatyötä ja miten omistautunut hän on ollut sijoittamiselle läpi elämänsä. Siitä huolimatta se ei ole ollut niin ruusuista. Monet sijoitukset ovat olleet vähällä täydellistä floppaamista. Buffett on kuitenkin onnistunut kääntämään sijoitukset Omista&hallitse taktiikalla. Ja mitä tuli kirjailijaan niin mielestäni Alice Schroeder on onnistunut mainiosti. Välillä tuli vastaan kymmenen turhaa sivua Buffettin enon kaiman elämästä, mikä nyt ei varsinaisesti minua kiinnostanut, mutta sijoitusprosessien kuvailu oli mielestäni rautaista. Salomon, Coca-Cola, Washington Post, Geico ym ym… Suosittelen tätä.

Tällaista tälläkertaa. Nyt minulla on kesken sellainen kummajainen kuin Corporate Strategy, by H. Igor Ansoff. Goodreads ei ollut tunnistaa koko kirjaa…

5 tykkäystä

Olipa mainio podi @Sauli_Vilen ja @Juha_Kinnunen. Mä pidin itseäni aika kovana lukutoukkana, mutta en mä saa tässä pikkulapsiperheen arjessa luettua kuin ehkä 30-40 kirjaa vuodessa. Äänikirjojen määrää saisi toki työmatkoille lisättyä paljonkin, mutta nyt on tullut kuunneltua enemmän podcasteja, suurin piirtein samoista aihealueista tosin. Pakko kysyä, että paljonko teillä menee aikaa lukemiseen esim. per päivä/viikko/kk ja mistä sitä aikaa saatte kaivettua?

Podia kuunnellessa tuli pohdittua omaa identiteettiä sijoittajana. Koska mä olen taustaltani vähän humanistisemmilta aloilta ja aloittanut sijoittamisen ilman minkäänlaista talous-/kauppatieteellistä koulutusta, niin omat heikkoudet ovat nimenomaan siellä Saulin ykköskategoriassa. Eli tase, tuloslaskelma, arvonmääritys jne. on ehdottomasti meikäläisen heikkouksia.

Selkeää sijoituskirjallisuutta on sitten taas tullut luettua jonkin verran. Lähes kaikki kirjastosta löytyvät suomenkieliset teokset on tullut kahlattua. Nyt pitää ottaa itseä niskasta kiinni ja panostaa lisää myös näihin englanninkielisiin klassikoihin. Näitä voisi ottaa työmatkojen iloksi äänikirjoina jos joku tietää mistä näitä löytää? Itse olen käyttänyt Bookbeatia, Nextorya ja Storyteliä, mutta en ole vielä katsonut niiden englannikielistä sijoituskirjallisuusarsenaalia.

Eniten tulee kuitenkin luettua niitä kirjoja, joiden avulla ymmärrys yhteiskunnasta ja maailman menosta lisääntyy, jotka ovat myös osin viihteellisiä tai joiden antia voi suoraan lähteä hyödyntämään esimerkiksi töissä. Tällä hetkellä yöpöydällä ja lukujonossa Taleb - Antihauras, Ritakallio & Vuori - Elävä strategia, Mitronen & Raikaslehto - Voittajan strategia, Bruun & Wiklöf - Muurarin pojasta miljonääriksi, Mihaly Csikszentmihalyi - Flow elämän virta ja Miettinen & Torkki - Uusi neuvotteluvalta.

Nyt kun miettii, niin omalla lukemisella ja jatkuvalla oppimisella on varmaan tullut aika hyvin myös vahvistettua sitä, että oma osaaminen painottuu kovin laadullisiin asioihin, maailman yleiseen kehitykseen ja isoihin syy-seuraussuhteisiin. Näin ollen myös sijoittamisessa tulee keskityttyä suuressa määrin sellaisiin asioihin kuin yrityksen T&K ja visio, henkilöstön osaaminen ja tyytyväisyys, asiakaskunta ja sen kehitys, toimialan/markkinan kehitys, tuotteiden/palveluiden kilpailukyky pitkällä aikavälillä jne.

Suositelkaahan mulle parhaita kirjoja tuosta ykköskategoriasta. Mitä kannattaa lukea jos haluaa lähteä syventämään (heikkoa) osaamista taseesta, tuloslaskelmasta, arvonmäärityksestä jne.? Ensin ehkä suomeksi pari kirjaa ja sitten laadukkaiden englanninkielisten kimppuun. Niitähän tulikin podissa jo ehdolle. :nerd_face:

6 tykkäystä

Minä aloitin vuosia sitten Audiblen käyttäjänä ja pidän sitä edelleen parhaana, mutta toisaalta se on myös kallis. Muistaakseni noin 15 USD/kirja niin rahaa uppoaa nopeasti paljon, jos enemmän kuuntelee. Toisaalta nuo sitten omistaa, eli niihin voi aina palata. Ja kai sitä kirjailijoitakin pitää tukea.

“Pihinä” siirryin kuitenkin Storytelin palveluun varmaan vuosi pari sitten. Nyt pistin sen kuitenkin tauolle, kun tuntui, etten enää löytänyt sieltä uutta mielenkiintoista kuunneltavaa. Palasin siis ainakin väliaikaisesti Audibleen, pitänee tutkia myös muita. Storytelissä on suomalaista aika paljonkin, mutta toki rajallisesti sijoituskirjallisuutta kotimaan kielellä.

1 tykkäys

Kiitoksia! Aika vaihtelee todella paljon mm. työkuorman kanssa, mutta käytännössä minulla on luurit korvilla aina kun on hukka-aikaa. Esimerkiksi 30 min työmatka (x2 päivittäin), muut siirtymät, kauppareissut, lenkit, suihkut (kaiuttimella :laughing:), matkustaminen ja sitten muuten vaan oleilut, jos ei ole muuta tekemistä. Olen kyllä töissä monesti täytellyt exceliäkin kirjaa kuunnellen, mutta silloin ei toki kovin älykäs tehtävä ole toivottavasti käynnissä. Yllättäen minun päivästä löytyy “hukka-aikaa” keskimäärin varmaan pari kolme tuntia. Lomalla menee sitten vielä enemmän.

Jos sanotaan 2 tuntia päivässä, se olisi 14 tuntia viikossa ja 728 tuntia vuodessa. Sillä pääsee lähelle 100 kirjan vuosivauhtia, jos kuuntelee pääosin 1,25x nopeudella kuten minä (keskimääräinen äänikirja lienee alle 10 tuntia nominopeudella). Tuo 1,25x on minulle yleensä hyvä - ehtii siis ajatella ja sisäistääkin asioita. Nopeampaa olen kokeillut, mutta se tuntuu minusta enemmän suorittamiselta kuin nautinnolta - ei hyvä, mutta muille voi sopia. Ja toki joissakin raskaissa tapauksissa 1,0x tasokin voi olla liikaa, kun vaikkapa matemaattiset kaavat on minulle hankala hahmottaa näkemättä.

Itse kyllä kuuntelen paljon podejakin, ehkä noin 20-30 % kuunteluajasta menee niihin. Monesti podit ovat kevyempiä ja voin hyvin kuunnella vaikka ruokaa tehdessä tai muuta puuhastellessa. Lisäksi joitakin kirjoja tulee kuunnteltua monta kertaa. Ehkä näiden syiden takia tuo 100 uutta kirjaa on minulle vuodessa paljon.

Korostan vielä, ettei tätä kannata kisana ajatella. Tämä nykyinen tapa sopii minulle ja tuntuu hyvältä, mutta ei välttämättä sovi ollenkaan jollekin toiselle. On parempi lukea yksi hyvä kirja vuodessa ajatuksella kuin vetää 300 huonoa kirjaa 3x nopeudella samalla kaikkea muuta sählätessä ja muistamatta niistä mitään :smiley:

12 tykkäystä

Onko palstalaisilla kokemusta tai tietoa miten verottaja suhtautuu pääomatuloista tulonhankkimiskuluina vähennettävään äänikirjojen kuukausivelotteiseen palveluun?

2 tykkäystä

Itse olen pohtinut samaa :smiley:

Olipa mainio podi @Sauli_Vilen ja @Juha_Kinnunen. Mä pidin itseäni aika kovana lukutoukkana, mutta en mä saa tässä pikkulapsiperheen arjessa luettua kuin ehkä 30-40 kirjaa vuodessa. Äänikirjojen määrää saisi toki työmatkoille lisättyä paljonkin, mutta nyt on tullut kuunneltua enemmän podcasteja, suurin piirtein samoista aihealueista tosin. Pakko kysyä, että paljonko teillä menee aikaa lukemiseen esim. per päivä/viikko/kk ja mistä sitä aikaa saatte kaivettua?

Juha tuossa jo aika hyvin tiivisti tämän ajankäytön. Itse käytän tosiaan kaiken “hukka-ajan” kuunteluun (työmatkat, kauppareissut etc.), lisäksi kuuntelen treenatessa sekä kotiaskareita tehdessä (mm. yksin ruoanlaitto etc.). Kuuntelen myös iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Tästä tulee arkipäivänä 1-2h kuuntelua. Joskus lomalla/vapaapäivinä saatan kuunnella merkittävästi enemmän. Esim. lapissa vaeltaessa kuuntelin tänä vuonna käytännössä kirjan päivässä. Juhan tapaan kuuntelen myös 1,25x nopeudella.

Juhan viimeinen kappale on mielestäni tosi tärkeä. Tämä ei ole kilpailu, määrä ei todellakaan korvaa laatua. Itsekkin huomaan, että esim. treenatessa on vaikea keskittyä kovin intensiiviseen kirjaan. Itse pyrin jakamaan kirjat kahteen kategoriaan: kevyt (dekkarit, aivot narikkaan kirjat etc.) ja raskas (sijoituskirjat, filosofia etc.). Pyrin kuuntelemaan kevyitä kirjoja silloin kun en voi keskittyä 100%:sesti (treeni yms.) ja vastaavasti raskaita kirjoja silloin kun minulla on 100% keskittyminen. Tämän johdosta minulla on jatkuvasti 2-3 kirjaa kesken mikä mahdollistaa oikean kirjan kuuntelun oikeassa tilanteessa.

Suositelkaahan mulle parhaita kirjoja tuosta ykköskategoriasta. Mitä kannattaa lukea jos haluaa lähteä syventämään (heikkoa) osaamista taseesta, tuloslaskelmasta, arvonmäärityksestä jne.? Ensin ehkä suomeksi pari kirjaa ja sitten laadukkaiden englanninkielisten kimppuun. Niitähän tulikin podissa jo ehdolle. :nerd_face:

Ohessa mielestäni parhaat arvonmäärityskirjat:

Security analysis (Graham)
Damodaran on valuation (Damodaran)
Investments (Bodie, Kane, Marcus)
Financial statement analysis and security valuation (Penman)

Lähtökohtaisesti kaikki Damodaranin kirjat ovat erittäin hyviä. Suomesta Juha-Pekka Kallunkin kirjat (Tilinpäätösanalyysi, osakkeenarvonmääritys) ovat hyviä perusteoksia. Samoin Vesa Puttosen kaikki kirjat ovat lähtökohtaisesti tosi hyviä.

Nämä on btw sellaisia mitä ei kannata kuunnella äänikirjoina, vaan lukea ihan aitoina paperiversioina :slight_smile:

10 tykkäystä

Olisiko kuuntelusuosituksia Storytellista? Sijoittaminen, talous ja näihin liippaavat elämänkerrat kiinnostaa.

1 tykkäys

Tässä on listattu Saulin ja Juhan vinkkejä. Katsoin, että Storytellissä on aika hyvin näitä kirjoja saatavilla ja itse aloitin ottamalla Ray Dalion kuunteluun työmatkoille. Löytyyhän tuolta myös kotimaisia teoksia esim. Matti Ala-Huhdalta, Aki Kangasharjulta, Sixten Korkmanilta, Risto Siilasmaalta jne. Kaikki edellä mainitut ihan hyviä tekeleitä jos haluaa suomenkielistä talouskirjallisuutta kuunnella.

4 tykkäystä

Onko kukaan lukenut Japanin taloudesta? Toki se on hieman oma maailmansa, mutta monella tapaa “edellä kävijä”, eli korot olleet pitkään alhaalla ja väestön ikääntyminenkin vähän edellä vaikkapa Suomea tai Eurooppaa. Sinällään voisi olla ihan mielenkiintoista vähän perehtyä, jotta osaisi ehkä paremmin hahmottaa Euroopan tulevaisuutta.

2 tykkäystä

Olen monesti miettinyt samaa. Itselleni saattaisi riittää myös hyvä blogi- tai artikkelisarja tai vastaavaa. Tägätään makrotalousasioiden erikoisliikemies @Verneri_Pulkkinen, josko sieltä löytyisi apuja.

1 tykkäys

Jäi toi Pikkuguru vähän takavasemmalle mutta nyt sain viimein luettua sen. Oli se lukemisen arvoinen, varsinkin minulle joka keskittyy pääosin suomalaisiin pienyhtiöihin. Kuten voi arvata tämä kirja sopii melko pienelle sijoittajajoukolle mutta suosittelen silläkin lukemaan kirjan, vaikkei pienyhtiöt kuulu omaan portfolioon, tämä opus voi nimittäin herättää mielenkiintoa myös pieniin yhtiöihin, joissa voi olla todella paljon potentiaalia.

Esimerkit olivat kyllä kirjan suola. Monta yhtiötä käytiin esimerkein ja taas tuli kotikenttäetua vahvistettua. Tykkäsin henkkoht kans siitä että Revenio ja Admicom oli melko isossa valokeilassa, mitä löytyy myös minun salkussa. Myös esim Metsä Boardia ja Rautea käytiin monen sivun verran läpi.

En ainakaan itse löytänyt mitään merkittäviä epäkohtia tai vääriä faktoja kirjasta. Kuten yleensä, kirjaa ei kannata joka riviä lukea kuin Raamattua, on tärkeää tunnistaa faktat pohdinnoista. Yksi asia harmitti itseni kohdalla: kirja nimenomaan vahvisti omia näkemyksiä ja tietämyksiä - pitäisi todella lukea joku kirja joka kyseenalaistaa tai jopa tyrmää omia juurtuneita näkemyksiä. En saanut kirjasta juurikaan mitään “Ahaa-elämyksiä”. Olisi ihan suotavaa ettei seinät pääsisi liikaa vahvistumaan omassa kuplassa.

7 tykkäystä

Työmatkalla oli taas aikaa kuunnella audiobookeja. Tällä kertaa fokus oli behavioral financen puolella: Talebin The Black Swan ja Fooled by Randomness, Thalerin Nudge ja The winner’s curse, Kahnemanin Thinking fast and slow. Osan olin jo aiemmin lukenut mutta ovat kaikki mielestäni erittäin hyviä teoksia joista saa vielä jotain irti toisellakin kierroksella.

4 tykkäystä