Sijoituslaina-keskustelu

En äkkiseltään löytänyt tähän vastausta ketjusta… eli samaa olen miettinyt kuin @Miika_Myyrylainen. Erityisesti kiinnostaisi kuulla havaintoja vakaina pidetyistä yhtiöistä joilla perinteisesti “normaalissa tilanteessa” on korkeat lainoitusasteet kuten Kone, Sampo, Nordea, Fortum, Berkshire, Apple jne. Eli kysymykseni on miten paljon Nordnetilla kriisitilanteissa näiden lainoitusasteet ovat tippuneet?

Itellä on sillon tällöin ollut superluotto käytössä kun on löytynyt yhtäkkistä ostettavaa ja superluottosalkussa mulla on kivijalkana korkean lainoitusasteen yhtiöitä kuten kone, sampo, danaher, berkshire, google… lainoitusasteet näissä 80-85%… toisessa (isommassa) salkussa mulla ei oo superluottoa käytössä ollenkaan kun siellä on sellaisia osakkeita joita vastaan en uskaltaisi vivuttaa juuri tämän välittäjän oikeuden muuttaa lainoitusasteita mielivaltaisesti esim. kriisitilanteissa vuoksi.

Tuo 0,99% kultatason superluottokorko vakaita korkean lainoitusasteen yhtiöitä vastaan tuntuu todella houkuttelevalta hyödyntää kun ostopaikkoja tulee ja jos käteistä ei ole juuri sillä hetkellä saatavilla. Aloin kuitenkin miettimään mahdollisia riskiskenaarioita kuunneltuani inderesPodi 92: Sopivan osakepainon määritelmä jakson kun puhuttiin riskeistä osakesalkkua vastaan vivuttamisesta. Haluaisinkin pystyä jollakin tavalla piirtämään skenaariota sille kuinka alas korkean lainoitusasteen osakkeiden lainoitusasteet voisivat painua todellisessa kriisitilanteessa? Voi toki olla että kukaan ei voi tätä ennalta tietää koska kriisitilanteen syvyyttä ja voimakkuutta on vaikea määrittää ja yhtiökohtaisesti lainoitusasteet saattavat erota hyvinkin paljon toisistaan kriisitilanteessa.