Sijoituslaina-keskustelu

NN tekee lainoitusasteen tarkistuksia vuosineljänsittäin ja siellä on jäätävät jonot. Olen itse tehnyt parikin pyyntöä jo 3-4kk sitten, eikä mitään vielä tapahtunut, vaikka yksi pyyntö on vain virheen korjaus (TIN euro rahastossa 0 lainoitus, vaikka identtisessä kruunu rahastossa 70). Lisäksi ilmoittivat, että firman täytyy olla ollut pörssissä jonkin aikaa (+6kk vissiin) jotta lainoitusaste voidaan määrittää, eli Zaptec ei ehkä tule ennen kesää.

3 tykkäystä

Lohilo ollut 5kk ja lainoitusaste löytyy. Olisiko niin, että hypeosakkeilla tuo kestää kauemmin?

Aker Carbon Capture ja Aker Offshore Wind kyllä ovat saaneet jo lainoitusarvon, vaikka molemmat taisivat listautua syyskuussa. Toisaalta Zaptec listautui hieman myöhemmin, niin voi johtua siitäkin. Akereista voisi päätellä, että aika on kuitenkin puolta vuotta lyhempi.

Edit: katsoin myös tuoreempia listauksia. Thunderful ja Nimbus saavat kumpikin 0% lainoitusarvoa.

Jännä myös, että moni rahasto on 0% lainoitusarvolla (kuten tuo mainitsemasi TIN).

Nordnetin lainoitusarvojen muuttaminen on yhtä hidasta kuin moni muukin toiminta siellä. Olen tiedustellut muun muassa defensiivisen Harvian lainoitusarvon nostamisesta, koska se laskettiin koronan aikana 50->40%. Siitäkään ei ole kuulunut muuta kuin tuo joutava vastaus ruuhkasta. Kumma kun ruuhkasta ei ole harmia siinä vaiheessa kuin asioita muutetaan asiakkaiden kannalta huonompaan suuntaan.

Samaa kastia alkaa olemaan jo melkeen kaikki Private Bankingin kautta lähetetyt viestit. Ennen sai vastauksen kysymyksiin yleensä saman päivän aikana. Nykyään kysymyksiin ei edes vastata vaan viesti kuitataan “meillä on 1-2 viikon jono tässä asiassa”- viestillä.

Lainoitusarvojen ja luottojen osastolla on varsinkin havaittavissa älyttömiä viiveitä. Jos asia tiedostetaan niin en ymmärrä miksi saman ongelman annetaan jatkua monta kuukautta ilman, että sitä ruuhkaa alettaisiin kenties purkamaan palkkaamalla lisää työvoimaa. Firman pitäisi siis alkaa hakea muitakin kuin palkattomia harjoittelijoita :smiley: En oikeen älyä, että mitä Nordnet hyötyy tuosta viivästelyn ylläpitämisestä. Jos hommat toimisivat nopeasti niin he saisivat enemmän kaupankäynti- ja korkokuluja ja asiakkaatkin olisivat tyytyväisiä. Win-Win.

Kun asiakaspalvelussa on aina ruuhkaa niin eikö asian parantaminen ole hoidettavissa varsin yksinkertaisella toimenpiteellä? Toivon hartaasti, että luottojen, sivuston ja sovelluksen osalta tulisi tarjolla vastaava kilpailija, joka saisi Nordnetin toimintaa edes hiukan muuttumaan. Niin kauan kuin tarjolla ei ole parempaa vaihtoehtoa niin ei auta kuin ottaa nämä huonotkin ominaisuudet vastaan.

Olen siis kokonaisuudessa tyytyväinen Nordnettiin, mutta jotku jutut jaksavat kummastuttaa. Ongelmat ovat tiedossa, mutta niille ei tehdä mitään.

11 tykkäystä

Kyllä sen kai pitäisi juuri noin mennä kuten sanoit :thinking: Itellä vielä intraday limiitti käytössä ni voi mennä päivän sisällä reilusti ylikin miinukselle kunhan on päivän päätteeksi lainoitusarvo enemmän kuin salkku on miinuksella.

1 tykkäys

Tämä koskikin OST eikä AOT. Poistin viestini.

1 tykkäys

En äkkiseltään löytänyt tähän vastausta ketjusta… eli samaa olen miettinyt kuin @Miika_Myyrylainen. Erityisesti kiinnostaisi kuulla havaintoja vakaina pidetyistä yhtiöistä joilla perinteisesti “normaalissa tilanteessa” on korkeat lainoitusasteet kuten Kone, Sampo, Nordea, Fortum, Berkshire, Apple jne. Eli kysymykseni on miten paljon Nordnetilla kriisitilanteissa näiden lainoitusasteet ovat tippuneet?

Itellä on sillon tällöin ollut superluotto käytössä kun on löytynyt yhtäkkistä ostettavaa ja superluottosalkussa mulla on kivijalkana korkean lainoitusasteen yhtiöitä kuten kone, sampo, danaher, berkshire, google… lainoitusasteet näissä 80-85%… toisessa (isommassa) salkussa mulla ei oo superluottoa käytössä ollenkaan kun siellä on sellaisia osakkeita joita vastaan en uskaltaisi vivuttaa juuri tämän välittäjän oikeuden muuttaa lainoitusasteita mielivaltaisesti esim. kriisitilanteissa vuoksi.

Tuo 0,99% kultatason superluottokorko vakaita korkean lainoitusasteen yhtiöitä vastaan tuntuu todella houkuttelevalta hyödyntää kun ostopaikkoja tulee ja jos käteistä ei ole juuri sillä hetkellä saatavilla. Aloin kuitenkin miettimään mahdollisia riskiskenaarioita kuunneltuani inderesPodi 92: Sopivan osakepainon määritelmä jakson kun puhuttiin riskeistä osakesalkkua vastaan vivuttamisesta. Haluaisinkin pystyä jollakin tavalla piirtämään skenaariota sille kuinka alas korkean lainoitusasteen osakkeiden lainoitusasteet voisivat painua todellisessa kriisitilanteessa? Voi toki olla että kukaan ei voi tätä ennalta tietää koska kriisitilanteen syvyyttä ja voimakkuutta on vaikea määrittää ja yhtiökohtaisesti lainoitusasteet saattavat erota hyvinkin paljon toisistaan kriisitilanteessa.

Ei ne viime vuosina ole paljoa tulleet alas mutta ei oikeaa kriisiäkään ole ollut. Jollain miltei roskaosakkeellani arvo tippui kyllä nollaan jonain vuonna. Monta osaketta salkussa joten ei vaikuttanut kokonaisuuteen paljoa.

Minä tosin en huolehtisi siitä korkotason hetkellisestä tippumisesta - lähinnä pakkomyynti on mielestäni oikea uhka ja se vaatii paljon enemmän vipua kuin itse uskallan käyttää. 1->3% on käytännössä veron jälkeen 0,7->2,1% joka on vielä paljon vähemmän kuin mitä oletan pitkän tähtäimen kasvuprosentiksi.

Itse olen nyt tosin nyt nollaluotolla kun näen osakkeet kalliina. Käytän sitä noihin IPOihin jos otan osaa yksityispuolelle ( instikkapuolella maksuun tulee vain hyväksytty osuus ).

1 tykkäys

Finnairi ja muut lentoyhtiöt laskivat nollaan koronasta. Laadukkuuteen en ota kantaa. Itse uskalla ottaa lainaa vain rahastoja vastaan. Näissä on varmempi lainoitusaste ja ei yhtiökohtaista riskiä.

Täällä kun on pähkäilty kauanko Nordnetin lainoitusarvon määrittämisessä menee, siis kun ehdottaa yhtiötä lisättäväksi, niin kahden Ruotsalaisyhtiön osalta aikaa meni n. 2,5kk. Tänään ilmestyi listalle :turtle:

2 tykkäystä

Mitkä yhtiöt on kyseessä?

1 tykkäys

Annoin mennä Nordnetissä hopealuotolle (korko 2,49%) kun USA kiihdyttää niin rajusti. S-pankki 1,1…1,2% vakuudellisella “muun hankinnan” lainalla. (25 vuotta tasalyhennyksin) mutta Nordetin joustava limiittiluotto on joustavampi.

3 tykkäystä

Minkälaista vipua täällä keskimäärin käytetään? (asuntolainaa ei lasketa tähän harjoitukseen)
Itse aloitin vivun käytön tänään jossa tavoitteena max 10% salkun arvosta niin pysytään oman kuumotusrajojen sisällä.

2 tykkäystä

Ite laitoin as.lainan takaisimaksut ja opintolainan takaisinmaksut jäihin koronadipissä → sitä kautta enemmän sijoitettavaa. Lisäksi otin 0,99-2,49% superluoton käyttöön syksyllä ja superluotto oli parhaimmillaan n. 10% vivun puolella. Nyt tilanne on se että superluotto kuitattu palkoista takaisin ja lainojen takaisinmaksut rullaa taas eli velattomalla salkulla mennään nyt.

4 tykkäystä

Samalla 10% säännöllä olen Nordnetin superluottoa käyttänyt. Tällä hetkellä pikkuisen yli tuon ja tarkoitus onkin tämän ja ensi vuoden aikana tiputella luotto pikkuhiljaa nolliin. Tuolla 10% säännöllä olen kuitenkin laskeskellut kestäväni isonkin rommauksen markkinoilla.

4 tykkäystä

10% vipu käytössä myös täällä. Käytännössä olen tukevasti Superluoton hopeatasolla, eli 2,49% korolla mennään.

4 tykkäystä

Tällä hetkellä n. 12,5% ja yritän pitää tuossa salkun arvon noustessa. Laina on niin naurettavan halpaa, etten näe järkeä lyhentää. Maksan sitten pois jos korot lähtevät kunnolla nousuun.

Tarkennus: oma vipu on Degirosta viitekorko (0) +1,25%

3 tykkäystä

NN super luotto noin 8% salkusta, tukevasti 1% tontilla Ei tarkoitus maksaa pois.

4 tykkäystä

Onko jolla kulla kokemuksia, saako pääomatuloilla elävä lainaa pankista?

Esimerkki: miljoonan euron osake- ja rahastosalkku. Asuminen vuokralla. Saako salkkua vastaan lainaa jos ei käy päivätyössä, esim. 10% sijoitussalkun koosta?

5 tykkäystä

Vaikeaa se ainakin on.
Toisaalta, 10% on 100k€ ja 100k€ lainan ‘stressitestaamiseen’ ei vaadita ihan mielettömiä tuloja, että se puoli lainavaatimuksesta täyttyy. Uskon, että jos sinulla on joltain vähänkään pidemmältä ajalta näyttää pääomatulojen vakautta, niin pystyt sinne sen verran perustelemaan että tuon kokoinen laina vielä onnistuu.

Itse kamppailin vähän samojen juttujen kanssa, kun ensimmäinen pankki ei meinannut hyväksyä verottomia pokerituloja ollenkaan lainanhakuun. Pääomatuloistakin oli aikalailla nihkeinä.

Taisin jopa ehdottaa jossain välissä lainasumman ‘panttaamista’ joko osakekirjojen (edes vaikka 50% vakuusarvolla) - eli käytännössä täysin riskitön sijoitus pankille. Hermostuksissani jatkojalostin tarjoustani ja ehdotin, jos pidän pankkitileilläni aina sen verran rahaa kuin lainanikin on.
Ei kelvannut :slight_smile:
Ilmeisesti sääntely tosiaan rajoittaa lähtökohtaisesti nimenomaan tulojen perusteella lainausta.

8 tykkäystä