Sijoituslaina-keskustelu

Nordnetistä saat helposti salkkua vastaan 1% korolla. Pääset myös private bank asiakkaaksi samalla.

3 tykkäystä

Nordnetin luotto soveltuu hyvin arkisemmaksi luottopuskuriksi, mutta se ei riskittömästi ja alhaisella korolla veny kovin hyvin 10% suuruuteen kaikesta sijoitusvarallisuudesta, jos se on hajallaan aot, ost ja rahastoissa.

2 tykkäystä

Omat kokemukset 10kk takaa @Samsu kanssa vastaavia. Hain useammasta pankista 100k€ sijoituslainaa. Ei ansiotuloja, mutta kuitenkin säännöllisesti verottomia arpajaisvoittoja. Vakuuksia oli lainalle myös saatavilla.

Tuttu työntekijä pankissa - jossa olen ollut asiakkaana +20vuotta ja jopa vuoden töissä - hylkäsi hakemuksen suoraan vakuuksista huolimatta sillä, ettei ole tuloja. Kuten kaksi muutakin pankkia. OP:lle tuo ei kuitenkaan vaikuttanut olevan este, vaan lainaneuvotteluissa jo suullisesti pystyttiin lupailemaan lainaa ja myöhemmin se myönnettiin.

En tiedä miksi OP:lla tuo prosessi ei pyssännyt tuloihin. Kirjattiinkohan nuo arpajaisvoitot vain tuloiksi, kun niiden kuukausittainen määrä kuitenkin ylös kirjattiin. Kenties pankkipalvelujen siirtäminen heille myös autti asiaa, mutta jännä ettei entinen pankkini kyennyt (tai välittänyt) pitää pitkäaikaista asiakasta tuolla verukkeella.

OP olisi mun tapauksessa myös hyväksynyt lainan vakuudeksi osuutta sijoitussalkusta, jos olisin siirtänyt sen heille. Itse käytin kuitenkin muuta reaalivakuutta, niin eivät tuon lainankaan puolesta vaatineet sitä sijoittamaan heidän kauttaan.

1 tykkäys

OST vastaan ei saa lain mukaan lainaa ja ei sieltä myöskään säännöllisiä tuloja tule. Private banking rajaan auttaa kyllä kaikissa pankeissa. Nordnetin kanssa voi sopia henkiläkohtaisista lainaehdoista Private banking asiakkaana joten suosittelisin ottamaan yhtettä jos vain on mahdollista siirtää koko varallaisuus sinne. Tai sitten pilkot lainan moneen paikkaan. Varmaan helpointa niin.

Hain juuri OP:n kautta tarjousta sijoituslainasta vakuutena asunto-osake. Onko täällä porukka saannu millasilla koroilla lainaa sieltä?

Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan, että Nordnet mainostaa sivuillaan että antavat lainaa salkkua vastaan myös OST:lle, mutta sitten kun menet lainat-välilehdelle ja teet hakemusta niin ainoa vaihtoehto onkin AOT :thinking:

Pikkasen jaksaa taas ihmetyttää tuokin…

1 tykkäys

Lainsäädäntö on esteenä sille, että osakesäästötiliä vastaan voisi antaa lainaa. Nordnetin sivuilla tätä ehkä vähän harhaanjohtavasti markkinoidaan mahdolliseksi. Luottoja koskevien usein kysymysten alla asia on kuvattu seuraavasti:

3 tykkäystä

Kiitos selvennyksestä, ei tullut tuota ukk-osiota katsottua. Nyt kun tuon kaivoit esiin niin hämärästi muistan tuosta joskus aikaa sitten kuulleeni.

Mutta on kyllä pikkasen harhaanjohtavaa tuo Nordnetin markkinointi asiasta, pääsivulla isohkolla fontilla että luottoa myös OST:a vastaan ja sitten tuolla kysymysosiossa kerrotaan asian oikea laita.

1 tykkäys

Enpä nyt jaksa tarkastaa, mutta eikö siellä lue, että luottoa voi hyödyntää myös OST:lla joka siis on aivan totta?

Olet oikeassa. Voi hyödyntää eli nostaa AOT:ta vastaan ja käyttää OST:lla. Eli kyllä sen tuosta voi ymmärtää jos oikein rauhassa ja ajatuksella lukee. Uskallan kuitenkin veikata etten ole ainoa joka on mennyt kyseisestä kirjauksesta vipuun…

1 tykkäys

Itse sain juurikin OPsta sijoituslainalle marginaaliksi 1,55 10v kiinteää vastaavalle tuotteelle, jossa mahdollista lyhennys vapaat ja lainan ennenaikainen poismaksu. Sijoitus olisi mennyt 100k hintaiseen sijoitusasuntoon, ko asunto vakuutena ja opoa 30%. Jäin odottamaan muiden pankkien tarjouksia. Kokonaisasiakkuuden siirrolla olisivat pudottaneet marginaalin 1,4.

3 tykkäystä

Mitä mieltä konkarit on tällä hetkellä sijoituslainan ottamisesta?

2 tykkäystä

Itse hankkiuduin lopuistakin eroon tässä kuussa. Tuntuu vähän ylihinnoitellulta markkina ja en ole keksinyt uutta sijoitettavaa - vanhoja en aio myydä tai vaihtaa veroseuraamusten takia ( koko salkku vihreällä ).

5 tykkäystä

Olen itse pitänyt viime vuosina pientä vipua (0-15 % salkun kokonaisarvosta) vähän väliä ja tällä hetkelläkin on minimaalinen vipu käytössä. Markkina ei nyt ostokohteiden suhteen ole kovin houkutteleva vivuttamisen suhteen, mutta toki lainakin on todella halpaa. Suunnitelmissa nyt kuitenkin enemmänkin painaa vipu nolliin kuin lisätä sitä.

Mutta jäin pohdiskelemaan tässä jo seuraavan mahdollisen ostomarkkinan varalta tätä vipuasiaa vielä tarkemmin.

Millaisia lainaehtoja suositte osakesijoituslainoissa?

Olen samaa mieltä Akin kanssa siitä, että monille velka on hyvä väline. Etenkin jos tekee indeksisijoittamista ja/tai pitkäjänteistä ja huolellista osakepoimintaa. Akin kanssa samaa mieltä myös siitä, että vaikka Nordnetin laina on helppoa ja halpaa, sen ehdot (lainoitusarvojen muutokset, hajautusehdot, enimmäissummat) eivät ole mitään erityisen loistavia. Mistä sitten lainaa paremmilla ehdoilla? Ja millaisilla ehdoilla?

Jotenkin itselle tulee mieleen, että sijoituslainaan pantiksi kannattaisi ottaa jotain ihan muuta kuin osakkeita. Hankin itse juuri ensimmäisen sijoitusasuntoni ja mietin, että siinähän olisi tulevaisuudessa vakuutta tarjolla osakesijoituslainaan. Ei olisi riskiä vakuusvajeesta/margin callista. Entä sitten takaisinmaksuohjelma? Bullet-tyyppisissä lainoissa on aina se riski, että maksun hetkellä markkina on superhuono. Vai kannattaisiko laina ottaa asuntolainatyyliin pitkällä maksuajalla ja pienellä kuukausierällä?

Erityisen mielelläni kuulisin kokeneempien sijoittajien vinkkejä reilumman kokoisen osakesijoituslainan ottamiseen. Ajatuksissa suunnitella nimenomaan sellainen laina, jossa poikki menemisen riski on mahdollisimman hyvin minimoitu.

9 tykkäystä

Onko todella näin, että NN kanssa voi sopia henkilökohtaiset lainaehdot, jos on PB-asiakas?

2 tykkäystä

En ole itse testannut kun tällä hetkellä vipua todella vähän ja pysyn 1% kuluissa. Mutta monet palstalla kirjoittaneet ovat tästä maininneet. Kyllähän hyvien asiakkaiden kanssa kannattaa aina vähintäänkin keskustella.

1 tykkäys

Voi sopia vaikka olis ihan normi asiakas. Mulla korko vähän yli 2% koko limiitille. Toki jos kulta-tasolle pääsis niin sitten se 0,99% eli erillinen sopimus ei poista superluottosopimusta.

Vuonna 2020 meni useampi prosentti salkun arvosta erilaisina palkkioina eli olen erinomainen asiakas heille. Laittoivat sitten ton kun muusta ei kuulemma järjestelmä antanut trimmata kulua alas. En osaa sanoa onko tuo korko miten tyypillinen.

2 tykkäystä

Kyllähän se usein menee niin, että joidenkin ehtojen parantuessa toiset huononevat. Eli NN Superluoton helppouden ja kultatasolla matalan koron vastapainona on riski siitä, että välittäjä likvidoi omaisuuttasi margin call tilanteessa. Toisaalta Superluoton limiitti myös kasvaa, kun otat lainaa ja sijoitat varat hyvän lainoitusarvon osakkeisiin. IMO tuo Superluotto kannattaa hakea ainakin siltarahoitukseksi, jos se “kaikkien aikojen ostopaikka” osuu kohdille. Voithan sitten korvata sen myöhemmin paremmaksi katsomallasi lainalla

Sijoitusasunnon panttaaminen voisi olla fiksu ratkaisu, mikäli et aio hankkia lisää asuntoja lähiaikoina. Oman asunnon/suvun mökin jne panttaamisessa olisin varovainen. Uskoakseni tuon Bullet-lainan voisi neuvotella uudelleen lainan päättyessä, joten sitä ei välttämättä tarvitse maksaa takaisin. Tästä ei kokeumusta, mutta mutuiluna. Toki riskihän on, että uuden Bulletin korkotaso on merkittävästi aiempaa korkeampi.

Poikkimenemistä välttääkseni itse huomioisin seuraavat asiat:

  • Maltillinen vipu. Esim 50% vipu maaliskuussa 2020 olisi laittanut kämmenet hikoamaan, kun kurssit laskivat muutamissa viikoissa 30%. Ja päivän sisälläkin saattoi tulla liki -10%. Vivun osuus salkusta nousi yli 70%:iin.
  • Stopparit kuntoon.
  • Jätä limiittiä käyttämättä. Pitkällä aikavälillä on todella tuhoisaa, omaisuuden kasvun kannalta, olla myyjänä romahduksessa.
  • Strategiaan sopivat ehdot. Osinkotuloja saavalle voisi sopia luotto, jota voi lyhentää. Kasvusijoittaja taas voisi kallistua bullet-lainaan.
  • Ylipäätään järkevät ehdot Jääkö sinulle tuottoa korkokulujen jälkeen, vai onko pankki ainoa hyötyjä kasvaneesta riskitasosta?
  • Suunnitelma siitä, koska laina otetaan käyttöön/maksetaan pois

Itseäni jotenkin kiehtoisi rakentaa “himmeli”, jossa velalla ostetut osakkeet maksaisivat lainaa itsestään pois osinkoina. Tämä veisi keskimääräisellä 3-4%:n osinkotuotolla 25-30 vuotta ilman osinkojen kasvua, ja kasvullakin 15-20v. Itse en koe “turvallisena” sijoittaa velalla kasvuyrityksiin. Jokainen maksettu osinko pienentää riskiä ja osingon voi ikäänkuin lukita ostohetkellä. Sain esimerkiksi Intrumille yli 9% YoC, joka kaiken lisäksi kasvaa. Tämä parantaa ainakin minun yöuniani. Toki lamassa riskinä olisi ollut osingon leikkaus, mutta pitkällä aikavälillä sen pitäisi palautua ainakin lähelle tuota alkuperäistä.

Tätä varten avasin helmikuussa 2020 superluoton, mutta rysähdys olikin matalampi kuin oletin ja jopa omia pääomia jäi sijoittamatta, kun vain 1/3 kassasta ehti markkinalle. Olin varautunut n. 60% laskuun, jotta pääomia olisi sijoitettavana, mikäli 90-luvun lama toistuu ja laskumarkkina kestää sen 3 vuotta.

EDIT:
Kannattaa muuten lukea seuraavat blogit riskin merkityksestä laskumarkkinassa:

http://rahaneuvos.blogspot.com/ 2020 ja jälkeen julkaistut tekstit

Jos löytyy kauppalehden tunnarit:
Koronakriisi yllätti ”osinkokuningas” Stefan Jaakkolan – ”Menin totaaliseen paniikkiin” | Kauppalehti

Koronakriisin paniikkimyyntien hinta - Osinkokuningas.fi

11 tykkäystä

En ihan ymmärtänyt mitä hait takaa tuossa. On oleellinen ero mennäänkö Superluoton ehdoilla vai ”jollain muilla”. Kuten ketjussa ja ilmeisesti Pyysingin tekstissä mainittiin, lainoitusarvot ym. elää Superissa koko ajan.

2 tykkäystä

Olen ajatellut, että ”superluottoa” olis vain hopea- ja kultatason korot ja se luotto mikä ei täytä superluoton ehtoja on vain tavallista limiittiä.

Mitä tarkoitin oli että tuo matalampi korko ei heikentänyt mitään muita ehtoja. Esim siten että en olisi oikeutettu siihen 0,99% korkoon.

1 tykkäys