Sijoituslaina-keskustelu

Hopea-tasolla saa 2.5% jos käytössä alle 60% salkun vakuusarvosta. Onko sinulla siis parempi sopimus kuin tämä?

Et ole pb-asiakas eli salkkusi on alle 200t€?

1 tykkäys

On parempi kuin hopea. Pienempi korko ja lainaa saa koko vakuusarvon / limiitin maksimin.

En ole PB ja alle tuon

Kiitos tiedosta. Pitikö lainaneuvottelua varten toimittaa muita liitteitä kuin verotustodistus?

1 tykkäys

Olin solminut lainasopimuksen jo aiemmin normaalin protokollan mukaan.

Alemman koron meni niin että soitin aspaan ja kysyin jos saisi kuluja trimmattua. 2020 kulut tais olla noin 3% salkun koosta (limiitit, välityspalkkiot, shorttipalkkiot ym.). Ehdotin ensin jos minut voitais kelpuuttaa näillä kauppamäärillä ja salkun koolla Private Banking / Active Trader-asiakkaaksi kun olin jo yli puolimatkassa niiden rajoja.

Se ei onnistunut mutta tuossa limiittikorossa pystyivät tulemaan vastaan. Siihen ei vaadittu mitään dokumentteja mielestäni mun puolelta.

Nyt -21 olen yrittänyt muutenkin laskea kauppamääriä ja se on sujunut ihan hyvin mutta kyllä noi kulut varmaan on silti 1-2%

2 tykkäystä

Tarkistin juuri, Nordnetin salkku ei ole vielä 200k:ssa ja eivät suostu yksilölliseen lainaprosenttiin. Eli jonkun saunakaveri pitää olla tai muuta tavallisuudesta poikkeavaa että onnistuu. (todennäköisesti olivat vain tukka pystyssä miksi minulle oli menty edes myöntämään nykyinen 15k limiitti, kuka mokasi :grimacing:)

1 tykkäys

Neuvoteltu diili on huomattavasti parempi kuin superluotto, varsinkin vähän yli 2% korolla. Jos koron saa neuvoteltua 2-3% tienoille niin ei myöskään tarvi huolehtia tuosta hopeatasosta ollenkaan.

Salkun lainoitusarvo sahailee salkun arvon mukaan, mutta eihän osakkeiden lainoitusarvot muutu juuri koskaan. Suuremmassa romahduksessa varmaan tippuvat. Koronadipissä hyvin harvoihin tehtiin muutoksia. Oman seurannan firmoista muistaakseni ainoastaan Harvia laski 50 → 40% eli ei aiheuta toimenpiteitä. Vastaavasti myös lainoitusarvojen nostaminen on pitkässä puussa. Harvia on mennyt kuitenkin “hieman” eteenpäin noista ajoista.

En ymmärrä tuota Pyysingin sanomista “valmiiksi matalista lainoitusarvoista”. Lainoitusarvot on monella Suomi-osakkeella 70-85% ja hajautus nostattaa nuokin arvot 85-90% välille. En kuvittelekaan saavani pankista bulletlainaa pelkät osakkeet vakuutena ja vielä noin kovilla lainoitusarvoilla, joita lainalla ostetut osakkeetkin nostattaa. Jos on lojumassa panttaamattomia asuntoja joka puolella niin silloin varmaan kannattaa hakea pankkilainaa. :slight_smile:

Eiköhän siellä noudateta ihan samoja käytäntöjä korkoprosentin alentamiselle. Ei ne huvikseen laske korkoa kaikille, jotka viitsii ottaa puhelimen käteen ja kysyä. Luultavasti ainakin jonkinlaista kaupankäyntiaktiivisuutta pitää olla ja kenties moitteetonta lainahistoriaa Nordnetissä yms. Private Banking- tai Active Trader- status auttaa paljon asiaa, mutta ei pelkkä 200k salkku riittää perusteeksi erikoisdiilille. Siellähän on jo pieni automaattinen pudotus 4,85->4,35% siinä vaiheessa kun PB- statuksen saavuttaa. Saunakaveruutta ei tarvittu ainakaan omalla kohdalla. :smiley:

2 tykkäystä

Muistanko väärin vai olisiko kaikki lentoyhtiöt menny nolliin? Isossa kuvassa toki pieniä muutoksia.

1 tykkäys

Oikein muistat varmaankin. Matkailu- ja ravintolafirmojen vakuusarvot laski reippaasti. Jos olis ollut niissä isoja sijotuksia velkavivulla niin sitte olis tullut jonkinlaisia ongelmia. Hajautus on syytä olla kunnossa.

1 tykkäys

Juu nykyään vaaditaan joko PB tai sitten Active Trader status, jotta saa NN puolella nouvoteltua kiinteän koron tavalliselle limiitille. Ilmeisesti viime vuoden puolella vielä saanut noihin poikkeuksia, jos muuten on pistellyt rahaa kunnolla palamaan NN puolella, vaikka noi ekat ehdot eivät täyttyisikään, mutta nyt kun lafkan täytyy takoa tulosta pörssissä, niin kaikkia tuollaisia ehtoja on ilmeisesti tiukennettu.

2 tykkäystä

Itse olen sen verta varovainen (nössö) tahi rohkea, miten asiaa nyt sitten katsoo että vipu on ihan pankista omaa taloa vastaan ja kooltaan n. 50% osakesalkusta tällä hetkellä.
Näin siksi, että missään markkinatilanteessa ei saa kukaan muu tosiaankaan myynnistä päättää kuin ihan itse.
Korkoa tosin joutuu jo hieman maksamaan (3%). Tosin pienet vuokratulot jää sitten pienemmälle verolle eli eipä niin paljon haittaa.

Vipu on myös katsottu hoitokulultaan sellaiseksi, että ei se poikki vie ilman alkoholismia tjsp… laina-aika 6v ja otin se ikään kuin korvaamaan kuukausisäästämistä, koska onhan se korkoa korolle jotain tuollaisessakin aikaikkunassa. Voi tosin olla että se uusiutuu jo aiemmin eikä tavoita nollaa oikein koskaan…

3 tykkäystä

Olen hakemassa sijoituslainaa pankista osakkeiden ja ETF:ien hankintaan. Hakemassani lainassa olisi vakuutena velaton asunto, jonka arvo on selkeästi suurempi kuin hakemani lainan määrä. Lisäksi olen vakituisessa palkkatyössä, jolla lainan lyhentäminenkin onnistuu naurettavan helposti. Eli tapaukseni on mielestäni täysin tai ainakin melkein riskitön pankille.

Onko joku lähiaikoina hakenut lainaa pankista osakesijoittamiseen? Millaisilla ehdoilla olette lainaa saaneet? Ja vaikka ette lainaa olisi hakeneet niin, millaiset ehdot teidän mielestänne olisivat tällä hetkellä hyvät kuvaamallani tilanteella? Lähinnä siis tarkoitan marginaalia.

Kiitos etukäteen vastauksista!

4 tykkäystä

Ovaro 20%
Citycon 55%
Cibus 50%
Bank of Åland 40%

Ja Pyysingillä ei juuri kauheasti hajautusta ilmeisesti.

6 tykkäystä

Millä tavalla huonommiksi ja milloin?

2 tykkäystä

On tästä jo pari vuotta. Ilmaisin asian vähän huonosti. Tuolta luin aiheesta: Downshiftaus - Elämän Leppoistaminen: Nordnet Superluotto - Lähes ilmaista rahaa tarjolla

3 tykkäystä

Nordnetillä vain tuota 0.99% kultatason lainaa saa kovin vähän.

Jos sijoitetaan vain lainoitusarvon 90% omaaviin osakkeisiin, ja niin että hajautusehdot täyttyvät, niin oman pääoman päälle saa korkeintaan hieman alle 22% vipua kultatasolla: 1/(1-0.9*0.2) - 1 = 21.95%

Hopeatasolla vipua saa enemmän: 1/(1-0.9*0.6) - 1= 117% vipua 2.49% korolla.

Ihan perustasolla korko on 4.85% ja vipua saa 1/(1-0.9) - 1 = 900%.

Ainakin tuossa alimmassa skenaariossa varmaan ensin tulee limiitin raja vastaan.

5 tykkäystä

Jos mennään asunnon vakuusarvojen sisällä (kuten taidetaan mennä, jos haettava laina kerran reilusti asunnon arvoa pienempi. Vakuusarvo yleensä asunnoille 70%) niin riippuen pitkälti lainan kokonaisuudesta muuten (bulletti vai ei, kuinka pitkän laina-ajan saa jne).
En kuitenkaan ihan hirveästi suurempia marginaaleja asuntolainaan peilaten maksaisi, kun kyseessä käytännössä sama asia, etenkin jos ei ole bullettina.

Hyvä kuitenkin huomioida, että mikäli tulee sijoituskäyttöön, niin saat vähentää korot verotuksessa :blush:

Kerro ihmeessä sitten miten kävi, itselläkin harkinnassa jos varmuudeksi hakisi jotain lainapäätöstä omaa (tai lähes omaa) taloa vastaan.

2 tykkäystä

Ajatuksena on ollut pitää ~10% vipu käytössä jatkuvasti, mutta tänä vuonna olen lyhennellyt jo lähelle nollaa. Tähän syynä lähinnä korkeahkot arvostustasot sekä elämäntilanteen muuttuminen siten, ettei entiseen tapaan ole rahaa laittaa markkinoille. Täten isomman rommin sattuessa kohdalle, en halua olla tilanteessa missä joutuisin pakkomyynteihin matalilla tasoilla likviditeetin puutteen vuoksi. Vaikka toki tuo 10% vipu on melko varman päälle laskettu taso jo valmiiksi, mutta tällä tavalla varmistan kuitenkin paremmat yöunet joten näillä mennään toistaiseksi. Mikäli oikeasti huikeita ostopaikkoja ilmaantuu, onpahan vipu valmiina käyttöön.

4 tykkäystä

Tällä hetkellä 12% ja osa aika riskipitoisissakin kohteissa. Tarkoitukseni on joko vähentää/maksaa pois vuoden sisään tai vaihtaa osakkeet perustylsiin osingonmaksajiin. Kun lyhentää vipua kerran kvartaalissa/vuodessa osingoilla, niin se pienentää mukavasti riskiä vrt. kasvusalkkuun.

2 tykkäystä

2% nyt. Tosin jos asuntolainan laskee vivuksi sitten joku 21%. Olen pyrkinyt korkeampaan vipuun ( 10-15% ) mutta en oikein näe riittävän houkuttavia ostokohteita. Yleensä minulla on korkeampi kynnys ostaa vivulla.

2 tykkäystä

Itselläni on kaksi pääperiaatetta velkavivussa:

1)Pitää kestää 70% markkinaromahdus ilman että joudutaan pakkorealisointiin
2)Ostan lainarahalla vain yhtiöitä joissa on selkeä/räikeä hinnoitteluvirhe

3 tykkäystä