Sijoituslaina-keskustelu

Ei pieni vipu pahasta ole, mutta en lähtisi ainakaan nykyisessä markkinatilanteessa lisää ottamaan. Vivulla se on omakin salkku rakennettu, mutta ajan kanssa suhteellinen osuus pienentynyt koko ajan ja tällä hetkellä taitaa olla melkein nollissa

Kannattaa testata muutama romahdus reilun vivun kanssa, kunhan niitä tulisi nyt, niin tietää miten reagoi vivutetun salkun pääoman huomattavaan hupenemiseen

Ainahan voi pohtia säästävänsä erikoistilanteita varten, mutta pidän enemmän tilanteesta, jossa maltillisella vivulla keskitytään oikeasti omistamaan hyviä firmoja. Herkästi voi sortua turhan äkillisiin liikkeisiin mikäli aina vain odottaa niitä erikoistilanteita. Ajoittaminen on hankalaa, joten voi olla helpompi mikäli pieni vipu jollottaa osana salkun pääomaa ja keskitytään pitkäjänteisesti omistamaan näitä kasvavia yhtiöitä

6 tykkäystä

Mulla 25% vipu tällähetkellä, tarkoitus olis vähentää alle 10%.

2 tykkäystä

Mulla on koko osakesalkku velkarahalla. Laina on tosin asuntolainan nimellä, kun sen halvemmalla en mistään sijoituslainaa saa. 0,7% kiinteä korko kymmeneksi vuodeksi, tosin tuona aikana pitää myös lyhentää lainaa. Mutta tuntuisi hullulta olla ottamatta näin halpaa lainaa, kun jotenkin tuntuu, että aika surkeasti pitää korttinsa pelata, ellei kymmenelle vuodelle saa osakemarkkinoilta yli yhden prossan keskimääräistä vuosituottoa, kaikki tuotto sen päälle on plussaa. Itse asiassa viimeisen puolen vuoden tuottoprosentti veroilla vähennettynä on jo ylittänyt tuon 10 vuoden korkokulun, eli tästä eteenpäin kaikki tuotto tulee omaan ja verottajan taskuun, pankin osuus on jo tienattu. Aika hyvin uskon yöt nukkuvani, vaikka välillä tullaan kymmenen vuoden aikana varmaan alaspäin myös.

9 tykkäystä

Nordnetin luotto on toiminu hyvin itsellä, mutta sen huono puoli on sen ailahtelevaisuus. Esimerkiksi nyt oon joutunut keventelemään Tecnotreeta kun sen osuus salkussa noussut niin suureksi. Osuuden suuruus vaikuttaa kaikkien osakkeiden lainoitusarvoihin laskevasti eli kun tecnotreella menee hyvin, niin salkun lainoitusarvo pienenee. Mutta näin se menee ja sen mukaan toimittava :man_shrugging:.

3 tykkäystä

Miten tuo käytännössä menee, eikö pankki halua asuntoa vakuudeksi lainalleen?

2 tykkäystä

Ettei haettaisi takaa tilannetta, jossa asunto ollaan ostettu/oltaisiin voitu ostaa cash, mutta päädytään nostamaan asuntolainaa sen takia, että saadaan se laina allokoitua osakesalkkuun. Tällöinhän käytännössä salkku on pelkkää velkarahaa, jos miettii että vaihtoehtoisesti asunto olisi ostettu cash ja päädytty elelemään ilman lainaa :slight_smile:

4 tykkäystä

Jos kaikki muut osakkeet pysyy paikoillaan ja tecnon kurssi nousee ni ei kai se muiden lainotusarvoihin vaikuta. Toki saattaa joutua maksamaan isompaa korkoa jos joku yksittäinen osake nousee liian isoon painoon. Itse maksan maksimi korkoa nordnetilla siitä ilosta ettei tarvitse painotuksista välittää. Ei oo liian paha sentään toi vajaa 5% vuodessa siitä ilosta että saa veivailla miten haluaa

Kyllä ne lainoitusarvot vaihtelee hajautuksen mukaan. Ehkä sulla on joku special sopimus?

Eiku nii oliki vissii että jos hajauttaa hyvin ni saa paremmat lainotusasteet :+1: itellä ei oo niin paljo hajautettu että tarvis semmosia miettiä :sweat_smile: minimi lainotusasteella mennään ja ei se siitä vissiin tipu kumminkaan :smile:

2 tykkäystä

Tottahan toki pankki haluaa vakuuden. Mulla oli itse asiassa kahdestakin eri asunnosta asuntolainaa, ja korona pudotti palkkatulot alle puoleen. Piti tehdä uudelleenjärjestelyjä, että saa asuntolainat lyhennettyä ilman, että joutuu sijoitussäästöihin koskemaan. Yhdistin kaksi lainaa yhdeksi, vapautin toisen kämpän pankkipantin, tuplasin takaisinmaksuajan kymmenestä 20 vuoteen ja otin ekat 10 v. kiinteällä korolla, kun halvalla sain. Yksi vaihtoehto olisi ollut maksaa lainat pois, näin ollen ajattelen tätä sijoituslainana, sattumalta vielä sijoitusomaisuutta oli just sama kuin lainaakin, nyt on jo pörssikurssien nousu tuonut kivasti turvamarginaaliakin.

Tuo on tietysti yksi miinus, että pitää olla vakuus, mutta toisaalta: jossain pitää aina asua, ja vakuuden voi vaihtaa, eli eipä tuo hirveästi itseäni haittaa, että pankilla on kiinnityksiä kämppään. Enemmän ahdistaisi, jos ei olisi lainaa, jos inflaatio alkaa kasvaa, olisi tuntunut silkalta hulluudelta maksaa näin halpa sijoituslaina pois. Kymmenen vuoden päästä aion kuitata jäljellä olevan lainan sijoitustuotoilla, mikäli korkotilanne on silloin sellainen, että haluan päästä lainoista eroon.

3 tykkäystä

9 viestiä yhdistettiin ketjuun: Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Minä nostin kesäkuussa Nordeasta 10k€ kulutusluoton sijoitustarkoitukseen. Hehän ei myönnä sijoituslainaa, vaan se on aina kulutusluotto. Korko on 2%+reaalieuribor eli tällä hetkellä n.1,6%+lisäksi 6e/kk menee kuluja. Vakuutena asunto (jäljelle jäi vielä vakuutta reilusti), käteistäkin olisi puolet lainan määrästä mutta ei pystyny silti saamaan korkoa pienemmäksi.

Tarkoitus on laittaa heti raha töihin ja maksaa kuukausittain pois 6v ajan. Eli maksan saman summan kuin muutenkin laittaisin sijoituksiin. Nyt raha on minulla kerralla käytössä. Korot ja maksut on kahdelta vuodelta jo tuotoissa, sijoittamatta vielä puolet pääomasta. Tämä oli suht pienellä lainasummalla hyvä ratkaisu ostella järkevänhintaisia yhtiöitä, joiden näen tuottavan korkoja reilusti enemmän.

5 tykkäystä

Nordea on varmaan yksi kalleimmista paikoista ottaa sijoituslainaa. Kannattaa kysyä tarjousta s-pankista ja Handelsista. Varmasti menee vakuudellinen laina alle 1,5% vuosikorolle, vaikka ei palkkaa sinne siirrä ja ainakin s-pankissa on kk kulut 3-3,5€ sekä lainan perustamiskulut parin sadan luokkaa. S-pankissa ei myöskään tule mitään kuluja tilistä/pankkitunnuksista. Handelsista en noita muita osaa sanoa, mutta sieltä on käsittääkseni saanut alimpia korkoja.

1 tykkäys

Varmaankin näin. Omassa lainassa ei kuitenkaan ollut perustamiskuluja ja tuli automaattisesti lyhennysvapaamahdollisuus 10% lainasummasta, aivan kuten asuntolainassakin.

Jos tulevaisuudessa on sellainen tilanne, että koen järkeväksi kilpailuttaa lainan (eli otan isomman lainan, riippuu taloudellisesta tilanteesta), niin sitten varmaan kysyn muualtakin. Asuntolainaan saatiin Nordeasta niin kilpailukykyinen korko 2v sitten, etten edes harkinnut muita. Siksi ehkä tässäkin meni niin. Unelmatilanne olisi se, että esim 3v kuluttua voisi ottaa vaikka 3kertaisen lainan ja mielelläni kilpailuttaisin.

3 tykkäystä

Handelssista on saatu tuttavien mukaan samalla hinnalla kuin itsekin aikanaan eli 0,8% marginaalilla vakuudellista sijoituslainaa vielä 2020, saattaa olla toki nyt nousussa. Heillähän hyvä se, että raha on sitten vapaassa käytössä.

1 tykkäys

Huomaa, että jos lyhentelet lainan tasaisesti noilla spekseillä kuudessa vuodessa, niin vähän karkeammilla laskuilla esim. viimeisestä vuodesta tulee noilla arvoilla aika kallis. 1,6 % ja 6 € / kk tekee korkoa ja kuluja viimeisenä vuotena viitisen prosenttia koko summalle. Lopuksi pitää siis olla aika kova tuotto, että pääsee edes omilleen. Tätä voisi kiertää vaikkapa maksamalla loput 5 k€ yhdessä erässä, jolloin kalliita kuukausikuluja ei maksella pienestä määrästä lainapääomaa.

Itseäni ärsyttää suuresti tämä lainoihin rantautunut kuukausikulu. Se pitäisi kieltää lailla, koska kyseessä on piilotettu korko. Onneksi sentään todellinen vuosikorko pitää ilmoittaa ja tämänkin lainan voi miettiä kokonaiskustannusten muodossa, jotta tietää mikä summa pitää ylittää että pääsee voitolle.

5 tykkäystä

Kauanko teillä on mennyt Nordnetin luottopäätöstä odotellessa? Oon nyt odotellut reilun viikon ja mietin, pitäiskö tässä alkaa jo kyselemään perään.

Itsellä kesti 1-2 viikkoa viime keväänä, eli en olisi vielä tuosta odottelusta “huolissani”.

Voi mennä kuukausikin…

Minulla meni kolmisen viikkoa koko prosessissa touko-kesäkuussa.