Sijoituslaina-keskustelu

Miulla on vipu jatkuvasti käytössä ja tulokset ovat olleet paremmat kuin ennen vipua. Nyt vipu on hyvin pienellä tasolla salkun kokoon verrattuna.

Jep mulla on muutenkin melko vuolas tulovirta, niin ei oo tarvinnu, mutta onhan mulla tosiaa erilaisia lainoja, joita en ole halunnut maksaa takaisin, kun salkku voi olla isompi, mutta varaa olisi vivusta harrastaa toki. Ehkä vähän nännemmäksi homma menisi, niin alhaisilla kursseilla mieluummin.

Pitkään on tullut seurattua eri keskusteluja täällä ja vihdoin rohkenin tekemään ihan tunnuksenkin.

Onko täällä käyttäjillä kokemusta Nordnetin superluoton käyttämistä muuhun kuin sijoitustarkoitukseen? Itselläni on keväällä tulossa hieman suurempi kuluerä ja olen miettinyt vaihtoehdoksi superluoton ottamista sen sijaan, että myisin omistuksiani. Ei mitään älytöntä summaa tulisi suhteessa salkkuun otettua kuitenkaan. Sen verran ettei kurssien laskiessakaan tarvitsisi maksaa enempää korkoa kuin tuo minimimäärä 0,99%. Onnistuuko tuo ihan siten, että myönteisen (super)luottopäätöksen jälkeen Nordnetin tililtä pystyy vain siirtämään rahaa omalle käyttelytililleen?

Onko mielipiteitä tästä?

1 tykkäys

Juuri näin. Ihan tavallisena nostona vaan. Jos ei ole pätäkkää Nordnetin tilillä tarpeeksi niin loput menee superluoton puolelta jos sellainen on käytössä.

Olen itse tehnyt näin ja sijoittanut rahat toisaalla.

Niille, jotka mainitsivat asuntolainan, kannattaa huomioida asuntolainan heikko korkovähennys. Kannattaa hakea sijoituslaina ja maksaa asuntolaina pois. Minulla on pankista asuntoa vastaan sijoituslaina, joka on bullet laina 3 tai 5 v. ei lyhennyksiä ja korko 0,9 %. On järkevä tapa vivuttaa salkkua varsinkin jos on sopivasti osinkotuottoa kuten minulle n. 6-7 %. Lainan osuus sijoitetusta pääomasta on 25 % ja markkina-arvosta hieman alle 20 %.

4 tykkäystä

Tämä päivä käynee hyvin esimerkkinä siitä, että velkavivulla sijoittaminen voi olla vaarallista. Nokia melkein -25% ja Nordean ja Sammon osinkojen tuntuvat leikkaukset. Aloittelevan sijoittajan ei kannata missään nimessä kokeilla onneaan luotolla, jollei ole täysin varma, että on ainutlaatuinen tilaisuus saada jotakin osaketta erittäin halvalla(kuka nostaa käden pystyyn?).

Osakkeet voivat näyttää tällä hetkellä edullisilta, mutta halpoja ne missään nimessä eivät vielä ole. Toki taitava osakepoimija löytää aina tuottoja. Mikäli kuitenkin harkitsette velkavipua niin tehkää laskelmat siitä, mikä on tilanne salkussanne 30-40% pudotuksen jälkeen ja miten velkavipu suhtautuu siihen.

Velkavipu toimii noususuhdanteessa ja aivan pohjilta ostettaessa, mutta tässä markkinatilanteessa minun on vaikea löytää sille perusteita.

Vastaväitteitä saa esittää :slight_smile:

5 tykkäystä

Mikäli kuitenkin harkitsette velkavipua niin tehkää laskelmat siitä, mikä on tilanne salkussanne 30-40% pudotuksen jälkeen ja miten velkavipu suhtautuu siihen.

Jos lainan vakuutena on jotain muuta kuin se salkku niin eihän ne kovatkaan laskut aiheuta muuta kuin otsasuonien pullistumista. Siis mitään pakkomyyntejä tai vastaavaa. Se on toki jokaisen oma asia koska on hyvä hetki laittaa pelimerkit pöydälle :wink:

1 tykkäys

Tämä oli hyvä pointti. Ei tullut ainakaan itselle aiemmin mieleen. Ei taida korkokaan ihan kauheasti erota kun vakuutena on molemmissa sama asunto. Pitääpä pitää mielessä jos joskus hakee sijoituslainaa.

Tähän asti olen operoinut vain harvakseltaan hyvin kevyellä superluotolla jos ei ole sattunut olemaan käteistä. Asunnon kanssa laskettuna omavaraisuusaste ei kuitenkaan vielä päätä huimaa niin ei ole kiirettä hankkia lisää lainaa. :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Tässä ehkä yksi mahdollinen velkavivun käyttöön soveltuva yhtiö, Outokumpu.
On mukava ostaa alle 3,00 eurolla (nyt 2,70) 6,38 euron nettovarallisuutta. Eli alle puoleen hintaan. Outokummun alalaita n. 2 euroa ja ylälaita jossain 12-15 euron paikkeilla. Vaati toki kärsivällisyyttä.

3 tykkäystä

Samaa mieltä siitä että jos on kiinteää vakuutta, esim asunto pks:llä tai vaikkapa metsää niin vipua voi ja melkeempä pitää käyttää. Kiintoisaa olisi keskustella millaisen portfolion velan avulla rakentaisi? Ehkä ei fang-osakeita? Reit rahastoja? Kultaa 5-10 %? Berkshireä? Indresin mallisalkku? Nordean välittämää capmanin rahastoa tai fimiltä asuntorahasto? Laaja hajautus kohtuullisella riski/tuotto tasolla, ehkä mausteeksi muutama raketti salkkuun PYN Elite tms. Mielipiteitä millainen olisi ihanne velkasalkku?

Outokumpu on nyt erittäin edullisesti hinnoiteltu. Ikävää tässä on suuri EU-tason poliittinen riski eli suojatullien muodossa. Ilman suojatulleja käytännössä kaikki Euroopan teräsyhtiöt menevät konkurssiin, joten tullit ovat tärkeät terästeollisuudelle. Jos EU ei nosta tulleja, niin on hyvin todennäköistä, että näiden nousua voidaan joutua odottamaan todella kauan.

1 tykkäys

Ite tein piharemontin superluotolla :grinning:

1 tykkäys

Kyselin ohimennen OP:sta oman pankkiirin suhtautumista osakesijoituslainaan. Kyseessä varsin pieni konttori. Suhtautuvat kuulemma erittäin myönteisesti, mutta lähtökohtaisesti nämä menevät lyhyinä kulutusluottoina ja silloin laina-aika max. 5 vuotta. Kuulemma tapauskohtaisesti voidaan harkita muitakin vaihtoehtoja, mutta jäin siihen käsitykseen, että se ei ole kovin tavallista. Heti perään laitoin tunnustelua myös S-pankkiin. Voin raportoida neuvotteluiden jälkeen, että mitä sieltä sanovat.

Oma suunnitelma olisi se, että ottaisi esim. 20-50 000 euroa sijoituslainaa ja hajauttaisi tämän kuukausisäästämisen tapaan niihin osakkeisiin, joita ostaa kuukausittain muutoinkin palkkatuloista säästämällä. Ajallinen hajautus summasta riippuen 1-3v. Tuon jälkeen salkussa olisi karkeasti arvioituna noin kolmannes velalla ostettuja sijoituksia.

Takaisinmaksuajaksi toivoisin tässä tilanteessa pitkää aikaa 15-25v. kuukausilyhennyksellä, koska omakin sijoitushorisontti on mallia ikuinen. Ensimmäisen vuoden voisi ottaa myös lyhennysvapaata ja kerryttää hieman tavallista suurempaa puskuria riskien minimoimiseksi. Pitkä horisontti ja laina-aika myös siitä syystä, että mitä pidempi aika on kyseessä, sitä todennäköisempänä pidän, että pörssi tuottaa enemmän kuin lainakorko ottaa.

Jos ottaisin sijoituslainaa, niin en itse asiassa muuttaisi sen myötä kyllä lainkaan sijoitussuunnitelmaa. Sijoittaisin niihin yrityksiin, joihin sijoitan muutenkin (salkussa esim. Talenom, Revenio, Qt, Incap, Capman, Bittium, Hoivatilat, Remedy ja harkinnassa esim. Neste, Nixu, Terveystalo). Indekseihin saattaisin hivenen sotkeutua siinä tapauksessa, että isompaa kurssilaskua ilmenisi markkinoille.

Ajatuksia?

4 tykkäystä

Luulisi tänä päivänä varsinkin joissain isoissa kaupungeissa olevan jo jonkin verran kokemusta näistä jutuista. Yllättävän vaikeaa tuo silti on mitä muutamat kyselleet

Ei sentään yhtä toivotanta, kun kyselin vuosikymmenen alussa pientä lainaa metsäpalstan ostoon :roll_eyes:

Superluotto mietteissä, näenkö Nordnetista jostain salkkuni nykyisen lainoitusarvon?

@Skorppar1
Ainakin mulla näkyy yhtenä sarakkeena vanhassa Nordnetissä salkun yleiskatsauksessa. Uudessa Nordnetissä myös täällä: Nordnet. Näkyykö sulla tuolla mitään?

Yksi tapa on myös katsoa jokaisen paperin lanoitusarvo ja laskea ne yksitellen. Eli jos vaikka omistaa 1000€ Elisaa on niiden lainoitusarvo 85% eli pystyt nostamaan niitä vastaan enintään 850€ lainaa.

…toki jos sijoitat luoton niin myös luotolla ostetut paperit lasketaan eli maksimimäärä mitä voit ostaa Elisaa tuhannen euron pääomaa vastaan on 1000/(1-0,85)=6666,66€.

3 tykkäystä

Miulla 1kk euribor ollut asuntolainassa 10vuotta ja marginaali hävyttömän alhainen. OPtä alkanut moinen diili kyrsimään ja ovat olleet hyvin hankalia jos olen kysynyt sijoituslainaa tai mitä tahansa pankkiasiaa niin välittömästi pitää päivittää nykyinen asuntolaina heille parempaan muotoon. Asiakaspalvelu ollut todella huonoa ja asiatonta joten en tule ikinä asioimaan heidän kanssaan.

2 tykkäystä

3,5% korko kuulostaa kyllä todella halvalta kun kyseessä on kuitenkin vakuudeton laina. Vakuudelliseen lainaa verrattuna korko on toki todella korkoa. Pitänee kysyä pankista millä korolla sijoituslaina irtoaisi vaikkapa asuntoa vastaan. Mitä netistä selasin niin vakuudettomia lainoja saa jostain 4% alkaen.
OP:n verkkosivuilta löysin että lainan korot on luokkaa 1-3%
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/lainat-ja-asunnot/sijoituslaina

Kun taas vakuudetonta lainaa saisi alk. 4,5% korolla: https://lainoittaja.fi/
Mitä tuo alkaen sitten tarkoittaa? Ja mikä korko sitten todellisuudessa on?

Miten muuten sijoituslainan verotus menee? Saako korkokulut vähentää suoraan verotuksessa tulon hankkimiskuluina?

Voi vähentää pääomatuloista

Jaoin kahvihuoneessa omaa kokemusta, jota ei kannata sellaisenaan toistaa.