Sijoituslaina-keskustelu

Kysyin itse tuota noin kuukauden sisään ja ainakin minulle tuli selväksi että ko. tuotetta ei ole olemassakaan. Ei ainakaan sillä tasolla että pankin olisi sitä syytä julkisesti mainostaa meille tavallisille osakesäästäjille.

Mulla sijoituslaina nimellä 1,2 % miinus marginaali

2 tykkäystä

Vakuudellinen vai vakuudeton? Onko tuttu konttori pienemmällä paikkakunnalla vai isomman kaupungin piste?

Toki @viljo n liikevaihto on sen verran isoa, että ehdot ei ole varmaan ihan samat kuin peruspulliaisella. :wink:

2 tykkäystä

Vakuudellinen, osakkeita oli pantattuna (vinkki: kannattaa muuttaa vaikka omx25 ETF ennen panttausta). Osa oli Talon arvoa panttina.

Sain neuvoteltua osakkeet hyvällä % ja mula oli periaatteessa rahat moninkertaisesti olemassa.

Tuttu yhteyshenkilö myös pankissa, jolta saa hyvää palvelua! Jos on käytännössä riskitön asiakas, niin lienee helpohko neuvotella ihan hyvät ehdot.

Paikkakunta: yliopistokaupunki.

Vinkki2 : OP:lta saa bonusta lainoista, joten tämä laskee hiukan marginaalia (jos on vakuutukset sun muut siellä). Itsellä on terveysvakuutus ja autovakuutuksia ja perheen muut jäsenet.

2 tykkäystä

Onko sulla tällä hetkellä siis lainaa sijoitettuna?

Miten se lasketaan. Käteistä on vähemmän kuin lainoja. Laina otettu yrityksen hankinnan osaksi ja yrityksen tasetta sajoitettu suurin osa.

Mulla on asunto ja sijoituslaina. Isontsahan lainat salkun kokoa. Siis vastaus lienee kyllä.

1 tykkäys

Mitenkä muuten velkarahalla markkinoilla olevat, oletteko onnistuneet purkamaan positioitanne sopivassa suhteessa siihen, että kukaan ei tiedä, kauanko markkinoiden lasku jatkuu? Vai onko joku niin yltiöpäinen, että työntää lisää velkarahaa markkinoille!?

Purin nyt viikolla vähän omistuksiani pistämällä shortteja sisään ja tekemällä joitain myyntejä. En ole erityisemmin tilannetta stressannut, koska vaikka lainaa on ei likviditeetti ei tule olemaan ongelma. Sanotaanko, että jos draw-down salkussa olisi yli 50% niin sitten rupeisi kyllä jo vähän kuumottamaan noustaanko tästä kuopasta enää. Uskon sijoituksieni kuitenkin luovan omistaja-arvoa vaikka osakekurssit välillä heittäisivät häränpyllyä.

1 tykkäys

Mun sijoituslaina on asuntoa vastaan joten osakkeiden lasku ei silloin onneksi vaikuta lainan vakuusarvoihin. Nythän olisi ihan hyvä aika mielestäni jo aloitella osto-ohjelmia ja jatkaa portaittain jos lasku syvenee. Osakkeita vastaan en nyt ottaisi lainaa.

1 tykkäys

Itse varovaisia ostoja tehnyt nordnetin kultatasolla viime viikolla. Takaraivossa tietysti ajatus että lasku voi jatkua vielä paljonkin mutta sekin on ok. :relaxed:

1 tykkäys

Kiva kuulla, että ainakin tämän otannan perusteella homma hallussa eikä limiitit pauku. Itse kuulun jo siihen ikäluokkaan, joka ei kovin herkästi lainarahaa markkinoille työnnä. Yleisindeksin pitäisi sitten jo pudota 7000-8000 välille, että alkaisi käymään mielessä. Toki nyt ensimmäistä kertaa pitkään aikaan tullut tällainenkin vaihtoehto mieleen, koska pudotuksen suuruusluokkaa on mahdoton arvioida. Taitaa jäädä kuitenkin vain puheen asteelle minulla🙂

Itse aion olla markkinoilla vielä +30-40 vuotta niin aikaa itsellä kyllä on. Itse yritän miettiä aina eri skenaarioita etten katki ainakaan menisi missään markkina tilanteessa vaikka kävisi markkinoilla mitä. Riskinä itselle tiedostan esim viime vuoden huippu tuotot jolloin tuli vähän sellainen fiilis että nyt onnistuu ihan kaikki ja onpa tämä helppoa. tälläset korjaukset on kyllä ihan tervetulleita. Olen luonteeltani kyllä optimisti ja tiedostan tämänkin riskit :joy: tuo nordnetin luotto oli ainakin helppo hakea salkkuun.

1 tykkäys

Itsa ajattelen kauhunsekaisin tuntein niitä uusia sijoittajia, jotka tulivat markkinoille loppu- ja alkuvuoden nousun aikana ja joille tuli tunne, että “Hei, minähän osaan tämän pelin”. Siihen sitten vielä vauhtisokeana päälle sijoituslainaa. Markkinat osoittivat jälleen kerran petollisuutensa ja antoivat alkuun köyttä, kunnes oli vuorossa palautus maanpinnalle yli 10% laskun muodossa. Voimia niille, jotka tämän mahdollisesti kokivat ja eikun uutta matoa koukkuun. Nämä ovat arvokkaita kokemuksia, joille voi toivottavasti jo nauraa muutaman vuoden päästä.

7 tykkäystä

Omana mutuna sanoisin, että Suomessa on huomattavan paljon yleisempää vivuttaa asuntoihin kuin osakkeisiin. Lehdissäkin on ollut paljon juttua nuorista ihmisistä joilla on useita sijoitusasuntoja. Uudiskohteita on myyty jopa 80% yhtiölainaosuuksilla ja kasvukeskukset ovat täynnä yhtiöitä, joissa suurin osa osakkaista on sijoittajia. Jos joku isompi kiinteistösijoittaja ajautuisi maksuvaikeuksiin, niin se vaikuttaisi kymmeniin tai satoihin taloyhtiöihin koska osakkaat ovat yhteisvastuullisesti vastuussa yhtiölainasta ja mitä kävisi siinä tilanteessa asuntojen hinnoille, kun yhtiöt rupeaisivat ottamaan osakkeita haltuun ja myymään niitä selvitäkseen yhtiölainoistaan…

2 tykkäystä

Näitä surullisia asuntosijoittajatapauksia sen sijaan luetaan älyttömän paljon, kertoo sekin osaltaan siitä että joko hlökohtainen jatai yhteiskunnallinen plus korkokupla puhkeaa. Näiden realisointi on hitokseen vaikeampaa mitä osakelainan.

Itellä oli lainaa nordnetin kautta ja on vieläkin. Kestämättömän tuntuinen kurssien nousu antoi indikaattoreita paljon ennen jo, mutta toisaalta myös yhtiökohtaisia on ollut sekoittamassa pakkaa.

Päädyin ekana aamuna myymään heti lyhyet positiot suht kuivin jaloin, ja sen jälkeen hiukan jopa veitsi kurkulla tiettyjä (Relais, Fodelia) markkinasentimenttiä haistellen. Nämäkin osoittaa, että vaikka viikon vallitseva oli karhutunnelma, näille paras myyntipaikka löytyi muualta kuin alimmalta tasolta.

Ydinsijoituksista myin kaksi ja useamman kerran pettäneet Talenomin ja Deeteen koska eivät täytä laatuyhtiön kriteerejä.

Salkussa jatkaa kaksi vähälikvidistä osaketta, sekä neljä ydinosaketta (Revenio Remedy eQ Marimekko). Etenkin Remedyä ostin lisää sekä eQta 12€sta. Vähälikviosakkeet on paska esimerkki miten ei sijoiteta etenkään lainalla. Kyseessä siis vähemmän likvidit mitä ydinosakkeet. Sekin kertoo jo jostain.

Tilanne elää ja sen mukaan mennään. Vaikeinta on suhteuttaa kuten em Talenomin ja deeteen kohdalla yhtiökohtaisuudet sekä vaikutukset. Tämä oli jo ennen virusta.

Tuottojen sulaminen harmittaa, mutta toisaalta esim Revenion myynti missään määrin toisi järjettömät verotappiot. Kuten sanoin, tilannepeliä ja sen mukaan mennään.

E: vuoden alusta olen opetellut treidejä ym jotka pääasisssa ovat syöneet tuottoja realisoituneesti. Realisoitumattomia eli tuoton sulamisia on tapahtunut n. 20%.

Pääasiassa Talenomin ja Qtn treidimyynneillä mennään pari tonnia plussalla. Ilman treidikohellusta oltaisiin triploissa. Tämä ennen tätä viikkoa. Varovaisesti silti vaikka karhuissa ollaankin. Kääntyminen äkkiä plussalle tekisi tuplatappiota. Siksi päivää pidemmät treidit poissa.

2 tykkäystä

Mä en näe tilannetta näin synkkänä edes niiden osalta, jotka ovat sijoittaneet velkarahalla ATH-tilanteessa. Kaikki riippuu mielestäni siitä, että onko sijoitukset tehty pitkään salkkuun, onko sijoitettu hyviin yhtiöihin ja miten vakuudet on järjestetty.

Esimerkki: ollaan otettu vakuudetonta sijoituslainaa ja sijoitettu sitä ajallisesti hajauttaen hyviin yhtiöihin pitkällä horisontilla. Tällöin ollaan toki todennäköisesti osuttu tämän hetken ATH-piikkiin, mutta jos osakkeet eivät ole vakuutena ja sijoittamista on tarkoitus jatkaa esim. kuukausittain maailman tappiin saakka, ei tulevaisuus näytä pelkältä mörön pyllyltä. Nyt vaan salkkuun on sattunut myös (suhteellisen) kalliilla ostettuja osakkeita, jotka kenties ovat jo laskeneet ja saattavat laskea vielä lisää. Kymmenen vuoden päästä tilanne voi kuitenkin olla jo ihan toinen ja velkarahalla kalliillakin ostetut osakkeet voivat olla tuottaneet mukavasti.

Toinen esimerkki: Jos ollaan menty markkinoille korkeimmilla kursseilla ja spekulaatio edellä, ja velkaostettu huonoja toivotaan toivotaan -yhtiöitä osakkeita vakuutena käyttäen, voi tilanne olla katastrofaalinen. Kun vakuusarvot kasvaa, niin pakkolunastusriski kasvaa. Ja jos ollaan otettu spekulatiivista näkemystä huonoista yhtiöistä, niin hankala paikkahan se on.

Itse seuraan tilannetta sillä mielellä, että jos indeksitasolla tullaan nyt reilusti alas (kenties vielä 20-30 prosenttia) ja myös hyvien yhtiöiden kurssit niiaavat indeksin mukaisesti, olen kyllä kärkkymässä sijoituslainallakin hyviä ostopaikkoja. Ja laitan samalla vaikka lainanlyhennyksetkin holdiin, että saa kuukausittaisen lyhennyksen osakkeisiin. Mutta tällöinkin pitää hoitaa vakuusasiat, ajallinen hajautus jne. kuntoon. Tällä hetkellä jatkan 100-prosentin painolla kuukausittaisia poimintoja.

7 tykkäystä

Tuolla Pörssiromahdus-ketjussa alkoi olla jo meitä ensimmäisiä sijoituslainaa hamuavia foorumilaisia mehustelemassa kevään kurssilaskua. Millaisella ajatuksella meinaatte laittaa velkarahaa markkinoille näinä aikoina?

Omat vielä valmistelemattomat periaatteet:

  • Laaja ajallinen hajautus
  • Ostojen aloitus/painotus mieluummin hieman liian myöhään kuin rajusti liian aikaisin (itse en aloittaisi ostoja vielä)
  • Vakuudet kuntoon siten, että kurssilaskut eivät johda pakkomyynteihin
  • Absoluuttiset summat sellaisina, että myös worst-case-scenarion kanssa pystyy elämään
  • Ostot sijoitussuunnitelman mukaisesti vain laadukkaisiin yhtiöihin
  • Erittäin pitkä horisontti (väh. 10-15 v.) ja maltillinen takaisinmaksusuunnitelma (ei niistetä arkielämän laadusta)

Tässä ensimmäiset ajatukset, joita tuli mieleen.

6 tykkäystä

Liekö sattumaa vai mitä mutta soittivat tänään pankista ja kyselivät pankkiasioista. Sovittiin uusi soittoaika, pitäiskö sitä sijoituslainaa nyt sitten alkaa kysellä kun pörssissäkin niin kovasti punertaa? Keskustelua, pankkisi ja marginaali? Takaukset? :smiling_face_with_three_hearts:

3 tykkäystä

Op kovasti mainostaa, että sijoituslainaa on saatavilla, mutta kun yritän hakea lainaa verkosta niin sivut ohjaavat minut suoraan kulutusluottoihin.

1 tykkäys

Kun tein hakemuksen OP:n sivuilla niin meni pari viikkoa kunnes soittivat takaisin ja kyselivät lisätietoja vakuuksista ja takaisinmaksusta. Täytyy kuulemma tehdä uusi hakemus tarkemmilla tiedoilla. Jäi kyllä vähän epäselväksi menisikö laina sijoituslainaksi vai kulutusluotoksi mutta eiköhän se selviä kun täyttelee tiedot uudestaan.