Ei ole suoraan sijoituslainaan liittyvä henkilökohtaisen tilanteen pohdinta, mutta en keksinyt oikein muutakaan ketjua. Pohdin myös kysy/vastaa sijoittamisesta -ketjua tai kahvihuonetta, mutta pihvinä tässä on velkavivutettu sijoittaminen.
Asuntosijoittamisen ura tulee vajaan 2 vko päästä päätökseen. Mulla on kolme lainaa, joista kaksi maksetaan sijoituskämpän myynnin yhteydessä pois (vakuus lähtee). Asunnon myynnin jälkeen on mahdollista jättää tuo kolmas, omaan kotiin kohdistuva laina, pyörimään. Maksuaikaa noin 22v jäljellä ja kk-erä luokkaa 300e. Korkona 3kk euribor + noin 0,5 % marginaali.
Tavallaan on ihan no-brainer jättää kolmas laina maksamatta ja laittaa rahat töihin joko maailman-etf:ään tai kotimaiseen osinkojauhantasalkkuun. Tai johonkin muuhun, jonka tuotto-oletus on enemmän kuin 3kk euribor + marginaali + kulut.
Verottajan suuntaan sijoituslainaksi tuota oman kodin lainaa ei saa, mutta tuskin mistään myöskään saa sijoituslainaa noin pitkällä maksuajalla ja korolla.
Se mutta, mikä tässä tulee, on tietenkin se, että jos tässä kohtaa jättää lainan ja laittaa rahat osakkeisiin (käytännössä osakeomistus/etf:t on mahdollista tuplata nykytilanteeseen nähden), tarkoittaa se sitä, että rahat on vähän turhan helposti otettavissa “parempaan käyttöön”. Sen verran tunnen itseäni, että se parempi käyttö voisi olla esim. harrastetallin hankkiminen tai sellaisen täyttäminen jollain välineistöllä.
Itse lähinnä pohdin tuon velkavivun suuruutta, joka olisi noin 50 % helposti likvidoitavasta omaisuudesta. Toki jatkossa kun jää nuo pari lainaa pois + sijoitusasunnon vastikkeet, niin kuukausittain on aika paljon enemmän rahaa käytössä. Teoriassa noin neljässä vuodessa olisi mahdollista saada kasaan se summa, joka nyt olisi jäämässä lainaa. Käytännössä kuitenkaan tuossa ajassa ei summaa saisi säästöön, sillä erinäisiä asioita on tullut lykättyä siihen hetkeen, kunnes sijoitusasunto on myyty. Nyt täytyy alkaa hoitamaan niitä kuntoon.
Mitään varsinaista kysymystä mulla ei ole, ehkä enemmänkin kaipaan sparrailua tai näkökulmaa siis, olenko unohtanut jotain.