Ajattelin aloittaa tällaisen hyvänmielen sijoittamisen retroiluketjun, jossa tarkoitus olisi että foorumilaiset jakaisivat oman sijoitusuran ihan alkuaikojen mieleenpainuvimpia tapahtumia, jotka on tapahtunut ainakin yli 10 vuotta sitten. Ei siis mitään tuoreita juttuja vaan enemmän retro-kamaa esim. 90-luvulta, tai 2000- luvun alusta, jolloin sijoitusympäristö oli ihan erilainen. Nämä voivat olla ihan hyödyllisiä ja hauskoja uusimmille nuoremmille sijoittajille lukea millaista sijoittaminen on “ennen vanhaan” ollut. Esimerkiksi Aki Pyysingin juttuja 90-luvun ajoilta Suomen pörssistä on ollut mukava kuunnella erinäisistä podeista, eli jotain sen tyylistä ehkä tässä haen takaa.
En ole itse niin vanha vielä, että minulla on 90-luvulta kokemusta sijoittamisesta, mutta voin aloittaa jakamalla tapahtuman 2010-vuodelta, josta oma osakesijoittaminen muistaakseni lähti käyntiin, ainakin jonkinlainen alkusysäys se muistaakseni oli.
Vuosi oli 2010 eli elettiin finanssikriisin jälkeisiä vuosia ja eurokriisi oli alkamassa. En ollut sijoittanut osakkeisiin aikaisemmin mitään vaan pidin rahojani pankkien määräaikaistalletuksissa, osin varmaan finanssikriisin jälkipelossa. Tähän aikaan talletuksista sai vielä parhaimmillaan n. 2% korkoa. Olin laittanut 47 000 euroa määräaikaistalletukseen 2% korolla Sofia Pankkiin vuonna 2009. Muistaakseni yksikään pankki ei pystynyt tuohon aikaan tarjoamaan lähellekään yhtä hyvää talletuskorkoa. Silloin tuntui, että tämä oli kyllä hyvä sijoitus inflaatiota vastaan.
Noh, kuten Wikipediakin kertoo: “Finanssivalvonta peruutti pankin toimiluvan ja asetti pankin selvitystilaan 28. maaliskuuta 2010 tallettajien etujen turvaamiseksi”. Eli käytännössä Sofia Pankki meni nurin. Tässä kohtaa tuli vähän hiki . 47 000 euroa oli tuohon aikaan aika iso summa minulle, olin silloin vielä opiskelija ja taisin olla vain osa-aikatöissä opintojen ohella. Olin ollut kuitenkin sen verran järkevä, että en ollut Sofia Pankkiin laittanut enempää kuin talletussuoja oli tuohon aikaan eli 50 000 euroa. Lopulta sain kaikki rahat takaisin eikä niitä muistaakseni edes tarvinnut kovin kauaa odotella, kuukausi tai pari maksimissaan muistaakseni. Kuvankaappaus Sofia Pankin talletuksista on itselläni vieläkin tallessa ja muistiinpanot, että Sofia Pankki maksoi takaisin 40.243,71 euroa ja talletussuojarahasto 7.102,67 euroa eli yhteensä takaisin tuli 47346,38. Hyvää tässä oli se, että 2% korko rullasi muistaakseni lähes koko sen ajan kunnes sain rahat takaisin.
Mutta tästä muistaakseni lähti sitten osakesijoittaminen käyntiin itselläni, koska piti miettiä mihin nämä rapiat 47 000 euroa pistäisi, koska koroista ei tuon jälkeen enää mistään saanut oikein mitään. Veli oli jotain sijoittanut osakkeisiin, joten varmaan vähän hänen innoittamana taisin lainata sitten kirjastosta Seppo Saarion “Miten sijoitan pörssiosakkeisiin” sekä Malkielin “Sattuman kauppaa Wall Streetillä” ja aloin nähdä jotain järkeä osakesijoittamisessa enkä nähnyt sitä enää niin isona riskinä kun katsoo pitkää aikaväliä. Ajoitus oli myös mitä parhain, koska eurokriisi oli menossa ja osakkeita sai halpaan hintaan. Tosin muistan, että alussa kurssilasku taisi vielä jatkua jonkin aikaa ja ostamani osakkeet olivat reilusti pakkasella ja -5% päivässä alas useita kertoja peräkkäin ei ollut harvinaista ja se tuntui aluksi pahalta, mutta pitihän niitä ostaa “kun halvalla sai”.
Ensimmäinen ostamani osake oli vuonna 2011 Fortum, sitten Sampo, Nokia ja Elisa. Näistä enää Sampo on salkussa, muut on myyty. Ensimmäisenä vuonna ostin osakkeita noin 29 000 eurolla ja osinkoja kertyi ekana vuonna 1375 euroa bruttona. Seuraavana vuonna v 2012 olin laittanut kaiken tuon 47 000 euroa Sofia Pankista osakkeisiin ja muistaakseni taisin pistää pienestä palkastakin aina heti kaiken minkä uskalsin osakkeisiin laskeviin kursseihin, toki pieni jokusen tonnin hätäkassa oli aina olemassa. Vuonna 2012 salkussa oli Elisa, Sampo, Fortum, Nokia, Wärtsilä, Konecranes, YIT, UPM ja Kesko. Näistä Sampo, Konecranes, UPM ja Kesko ovat edelleen salkussa, muut myyty. Nyt salkku on kasvanut hieman yli 10v myöhemmin n. 580 000 euroon ja osinkotuloja tulee vuodessa n. 26 000 euroa bruttona.
Kiitos kuuluu siis osittain Sofia Pankin konkurssille, että aloitin osakesijoittamisen ja hylkäsin määräaikaistalletukset.