Sijoitusstrategiasi

Miksi olet jättänyt kehittyvät markkinat kokonaan pois?

1 tykkäys

Itse toimin vähän tämän tyyppisesti. Rahastot ja Red Eye peesisalkku kattaa tällä hetkellä 3/4 salkustani. Täysin omia osakepoimintoja tällä hetkellä ainoastaan 3. Re peesisalkussa toki paljon sellaista mitä löytyisi ilman peesailuakin ja painotuksia saattaa olla hieman säädetty omien mieltymysten mukaan.

Rahastoina PYN eliteä, Sp500 ja kolmea temaattiista.
Olen siis pyrkinyt hakemaan rahastoilla hajautusta pohjoismaisia pienyhtiöitä pursuavaan salkkuuni.

6 tykkäystä

Nyt kun on ollut aikaa arvioida koko viime sijoitusvuotta niin samalla on mielestäni hyvä tarkkailla miten strategia on pitäny, missä epäonnistuin ja mitä kannattaa kehittää.

Plussat:

  • Pääosin olen ollut tyytyväinen tuloksiin, indeksin voitin jonkin verran
  • Yhtiövalinnat olivat (isommissa positioissa) pääosin hyviä ja salkku alkaa olla omaan makuun hyvässä asennossa sektorien ym. osalta tulevaan pörssivuoteen.
  • Monessa kohtaa kun kurssit ovat heiluneet olen malttanut istua käsien päällä ja olla tekemättä mitään.

Miinukset / kehitettävää:

  • Lähdin mielenkiintoisiin yhtiöihin mukaan aivan liian helposti. Moni positio jäi salkun koon huomioiden liian pieneksi jotta niihin olisi kannattanut käyttää aikaa ja vaivaa ja tämän takia tuli turhia myyntejä ja kuluja (joskin näistä pääosin plussalle jäätiin). Olisi ollut paljon järkevämpää tehdä shortlist ja valita siitä tiiviimmällä seulalla muutamia joihin olisi toteuttanut suunnitelmallista osto-ohjelmaa jotta panos olisi noussut tarpeeksi suureksi.

  • Muutamat sijoitussuunnitelmasta lipsumiset / osakkeeseen rakastuminen: tähän minulla on ristiriitainen suhtautuminen. Toisaalta olen vahvasti osta ja pidä sijoittaja, mutta samalla jos kurssi tippuu riittävästi tai näkymä muuttuu, pitäisi ehkä uskaltaa myydä rohkeammin. Hyvänä esimerkkinä vaikka Snapchat/Snap inc. Kurssi on tullut huipuista alas melkein 50% mutta pitkällä aikavälillä minulla on firmaan luottoa. Olisi ehkä ollut järkevää ainakin keventää matkalla kurssin laskiessa enemmän ja myöntää että lyhyen tähtäimen odotukset olivat nousseet liian koviksi - ja lisätä omistuksia uudelleen kun suunta kääntyy.

=> toimenpiteenä kehitän selkeämmät säännöt ja raamit myynnille erilaisissa tilanteissa ja erilaisten osakkeiden kohdalla.

  • Käteispositioon suhtautuminen: tätä pitää vielä opetella. Käteinen alkaa polttelemaan liian helposti salkussa ja pitäisi vaan olla malttia enemmän ja toteuttaa hallittuja osto-ohjelmia pienemmälle määrälle osakkeita.
15 tykkäystä

PYN elite tosiaan voisi olla pienellä panoksella. siinä joutuu vaan pistämään 10k € possa kiinni, se on salkun kokoon nähden hieman liikaa ellei tule kuunnon töötti jossain vaiheessa.

3 tykkäystä

Itsellä on sama taktiikka. Redeye top picks noin 30% painolla. Rahastoja + Qt ja TietoEvry mallisalkusta noin 30%. Omia valintoja vain Harvia, Kamux, Neste ja Evolution. Hyzonin peli positio roikkuu vielä pitkässä salkussa mutta ei toivottavasti ikuisuuksia. Tarkoitus myydä myös Neste pois tänä vuonna.
Joten seuranta painottuu Harvia, Kamux ja Evolution ja näitä kaikkia on sitten yli 10% siivu.

6 tykkäystä

Millaisia ajatuksia seniori-ikäisten sijoittamisesta? Monilla saattaa vapautua pääomia henkivakuutuksista tms. Jos ajatellaan sijoitettavan ajan olevan lyhyt (koska ikävuosia jäljellä vähän). Kuinka neuvoisitte ikäihmistä pääomien sijoittamisessa? Jokainen tuntee omia isovanhempiaan tai vanhempiaan tai saattaa jopa olla itse eläkkeellä.
Itse ajattelisin pieni riskistä ja matala kuluista rahastoa, koska rahalle saattaa tulla suht nopeallakin aikataululla tarvettta (lääkäri-/hoitokulut).

1 tykkäys

Ehdottomasti käteisenä merkittävä osa. Mikäli rahoja todennäköisesti tarvitsee lähitulevaisuudessa ja ne eivät ole ns. ylimääräistä niin mielestäni täysin järjetöntä ottaa riskiä rahoilla, jotka ovat tarpeen hoitokulujen kattamiseen tai muihin välttämättömiin arjen kuluihin.

2 tykkäystä

Estääkö PYN Eliten säännöt laittamasta 31.1 10k sisään ja lunastamasta 5k kuukauden päästä pois?

1 tykkäys

Itsellä on 40-vuotiaana vielä pitkä aika tuohon ikään, mutta näillä näkymin tulen olemaan all-in koko elinikäni.

Pitää vain varmistua siitä, että lapsella on aikoinaan varaa maksaa perintöverot ennen kuin perinnön saa käsiinsä.

Koskeeko kysymyksesi sijoittamisen vasta seniorivaiheessa aloittavia?

Ei siihen muutenkaan voi vastata mitään yleispätevää, kaikki tuollainen tarkastelu pitäisi ottaa oma taloustilanne mahdollisimman kattavasti huomioon - tulot, menot, varat nyt ja tulevaisuudessa.

Itse toimisin niin että pitäisin suurimman osan rahoista joissakin ETF:issä ja rahastoissa.
Pyrkisin ennakoimaan kuukautta etukäteen seuraavan kk:n rahantarpeeni ja myisin osuuksia sen mukaan.
Sen lisäksi yllättäviä menoja varten esim yhden kk:n verran rahaa Norwegian tai Svea pankissa.

Kysymyksen asettelu oli hieman sekava, mutta kysymys koski sekä yleisesti sijoittamisen aloittamista seniori-ikäisenä että henkilökohtaisia kokemuksia pääomien sijoittamisesta esimerkiksi erilaisiin kohteisiin. Ymmärrän tämän eihän kenellekään voi antaa suoraa neuvoja sijoittamiseen tietämättä sijoittajan taustoja.

Olen 76 vuotias, sijoittanut jo kymmeniä vuosia. Nyt ei enää sijoituksien tähtäin ole kymmenien vuosien päässä. Osakkeisiin ei kannata sijoittaa muuten kuin varmoihin osingon jakajiin, kurssien muutokset eivät ole enää tärkeitä. Jos osinkotuotto on suurempi kuin inflaatio niin sinne.
Onhan vanhuus huoletonta kun voi kuluttaa sijoituksien tuloksia,

90 tykkäystä

Tämä “en osta/myy enää tänä vuonna yksittäisiä osakkeita” tuntui toimivan niin hyvin ja huolettomasti, että samalla strategialla suunnistan kohti tätä vuotta:

  • Ostan indeksiä joka kuukausi uudella pääomalla likimain vakiosummalla
  • Myyn jo omistamiani osakkeita (6 yhtiötä), jos fundamentit antaa syytä evaluoida omistajuutta uudelleen
10 tykkäystä

Samaa mieltä. Menen Nordean ohjeistusta vastaan ja shorttaan jenkki-indeksejä noin 50 prossan painolla. Saa nähdä miten käy seuraavan kuukauden aikana. Noin 10 prossaa käteisenä ja loput suomiosakkeissa.

2 tykkäystä

Vielä lisää tästä voisi veistellä kun kuulostaa niin Buffettimaiselta ja itsevarmalta sekä yksinkertaiselta. Never lose money-sijoittamista. Kuka hullu omistaa muuta kuin nousevia osakkeita! :smiley:
Kuulisin mielelläni kokeneiden foorumilaisten teesejä milloin myydään ja milloin pidetään.
Vai mennäänkö vain cut your losses-tyylillä, stopparit kohdassa x? Myydään jos kurssi laskee -10% kohdalle? Ostosta vai liukuvasta ath-arvosta?
Tärkeintä sijoittamisessa lienee ostaa vain oikeita osakkeita, oikealla ajoituksella ja maksimaalisella panoksella sekä vivulla. Ei tarvitse stressata sellaisista asioista kuin kurssilaskusta.

1 tykkäys

tämä kysymys on yhtä laaja kuin miten elää omaa elämää. riippuu iästä, hajautuksesta riskinottohalusta jne. tämä kyllä yleensä löytyy, kun markkina opettaa.

3 tykkäystä

Se on lynchmaisen yksinkertaista. :wink:

“One of the oldest sayings on Wall Street is “Let your winners run, and cut your losers.” It’s easy to make a mistake and do the opposite, pulling out the flowers and watering the weeds.” -Peter Lynch [1]

Buffett aloitti enemmänkin ostamalla “putoavia puukkoja”, eli yhtiöitä, joiden hinta oli alle tase-arvon.

“My first mistake, of course, was in buying control of Berkshire. Though I knew its business -textile manufacturing – to be unpromising, I was enticed to buy because the price looked cheap. Stock purchases of that kind had proved reasonably rewarding in my early years, though by the time Berkshire came along in 1965 I was becoming aware that the strategy was not ideal.

If you buy a stock at a sufficiently low price, there will usually be some hiccup in the fortunes of the business that gives you a chance to unload at a decent profit, even though the long- term performance of the business may be terrible. …” -Buffett [2]

Viestisi implikoi, että tarkoituksesi on holdata, joten stop loss ei ole välttämätön. Tärkeintä on antaa tuottoa tekevien osakkeiden tehdä tulosta. Tällöin ei haittaa, vaikka muutamat osakkeet salkussa eivät performoisi kauhean hyvin, sillä ne muutamat menestyjät tekevät tarpeeksi tulosta. Voimme käyttää tässä Inderesin mallisalkkua esimerkkinä, jossa viime vuonna arvo-osakkeet tuottivat, kun edellisinä vuosina loistaneet multibäggerit hakivat vauhtia hieman alempaa.

Voit katsoa mallia Vernerin, Yu:n tai Inderesin mallisalkusta Sharevillessä, miten pienistä nousuista myynti ei kannatta, koska silloin olisi isot tuotot jääneet saamatta. Salkkua voi toki tasapainottaa, kun osakkeen paino nousee (liian) suureksi, koska se on noussut satoja prosentteja. Itse tosin olen ottanut tästä tasapainottamisesta satoja tonneja “takkiin”, kun vertaa myyntihintaa ja nykykurssia, mutta ilmeisesti kaikki muut haistavat nämä huiput paremmin kuin minä, joten olen lopettanut sen. :man_shrugging:

Ajoituksella ei sinäänsä ole väliä, jos on ajallisesti hajauttanut ja panokset eivät lopu missään kohtaa kesken - eikä salkkua joudu reaalisoimaan pohjilla. Alussa vaikeinta on katsoa, kun kurssit laskevat, mutta ajan myötä salkun kehitys alkaa vihertämään, eikä ne yhden päivän laskut enää kiinnosta, vaikka euroissa ne saattavat olla kymmeniä tuhansia. Nykyään ei enää juurikaan kiinnosta lyhyen aikavälin kehitys juuri ostetulle osakkeella, vaan sen voi jättää rauhassa salkkuun.

Maksimaalinen panos ja vipu aiheuttavat stressiä, joten en suosittelisi tätä. Itse käytän vipua lähinnä Nordnetin listautumisissa, joiden tiedän menevän moninkertaisiksi ylimerkinnöiksi - tai ainakin tähän asti olen tiennyt. Koronadipissä toki kävin panttaamassa autohallipaikkanikin, että sain lisää pelimerkkejä.

Olin viime vuonna mukana kuolinpesässä, jossa entinen K-kauppias, lähes 100-vuotias kuollessaan oli pitänyt Keskon osakkeita vuosikymmeniä ja niiden arvo oli useampi miljoona. Vuosien varrella tapahtui varmaan yksi, jos toinenkin pomppu suuntaan tai toiseen, mutta itse ainakin kiitän tätä holdaria isosti, että pääsin osingoille.

Vallitsevan talouspolitiikan johdosta kertoimet ovat todella korkeat parhaillan monella osakkeella ja mikäli korkopolitiikkaa yhtään normalisoituu ja keskuspankkien ostot lopetetaan voi tulla suuri määrä näppinsä osakemarkkinoilla polttaneita ihmisiä, jotka traumatisoituvat tästä leikistä iäksi. Ajallisella hajauttamisella tämänkään ei tosin pitäisi isommin haitata. Itse olen samoilla linjoilla mallisalkku-trion kanssa, että kertoimet ovat turhan paljon venyneet viime vuosina ja tekisi ihan hyvää, jos vähän aikaa mörnittäisiin.

[1]https://novelinvestor.com/quote-author/peter-lynch/
[2] https://www.investorsfriend.com/why-warren-buffett-bought-berkshire-hathaway/

Nordnetin kaikki salkut, eli kokemustakin löytyy hieaman tästä leikistä, kun sitä kerran toivottiin. Tuottovaje esim. Vernerin salkkuun johtuu juuri siitä, että olen multibäggereitä myynyt liian aikaisin, koska olen uskonut olevani paremmin kartalla kuin Inderes, käyttämällä pari tuntia viikossa tähän lystiin. Nykyään tiedän paremmin.

28 tykkäystä

1/22 tulee menemään sijoitus suunnitelman mukaisesti. Eli yritän että en myy tänä vuonna mitään. Pyrin pelkiin ostoihin, niin osakkeissa kuin rahastoissa. Ostoja/lisäyksiä tehty lompakon salliman mukaisesti. Kesäkuu 2022 indikoi ja kertoo sitten pikkusen että onko sijoitus tragediani ollut omiin lähtökohtiin nähden tarkoituksen mukainen. Kristallipallon ku sais jostain😀

Vuosi 2020 loppu ja 2021 meni harjotellessa ja liikaa tuli ostettua ja myytyä. Tosin siitä tais tul netottua jonkun verran. Mutta omilla “treiraus” summilla, käytettyihin tunteihin nähden, niin ei kyllä saanut juuri yhtään minkään näköstä "tuntipalkkaa":laughing::laughing:. Kallis harrastus

6 tykkäystä

Kun markkinassa on niin paljon turbulenssia niin ajattelin jakaa myös oman sijoitusstrategiani:
1biecp
`

28 tykkäystä

Nyt täytyy myöntää, että ensimmäistä kertaa sijoitusurallani olen valmistautunut laskumarkkinaan reilulla määrällä käteistä. Alkaa ilmeisesti ikä painaa.
Osakepainoa on edelleen liikaa, mutta pitkä näkymä ei ole muuttunut mihinkään.

Tähän asti olen rallatellut ylämäet erittäin suurella osakepainolla, enkä ole juuri keventänyt laskun uhatessa. Salkussa on kuitenkin ollut nyt parin viime vuoden aikana hidas rotaatio käynnissä uusia kohteita etsiskellessä. Jo viime vuoden puolella törmäsin siihen, ettei uutta edullista enää löydy ja toisaalta salkussa olevat osakkeet ovat pääosin nousseet jo useamman vuoden.

Nyt oma näkemys markkinasta on niin selkeästi negatiivinen, että päätin säätää riskitasoa entisestään alemmas. Ulkoilutan muutamia yhtiöitä kokonaan salkusta silläkin uhalla, että menetän mahdolliset osingot. Palaan omistajaksi, kunhan näkymä selkeytyy ja/tai mahdollinen loppulasku nähdään.

Mikäli viime viikon kaltaisia nousuja tulee tulevina viikkoina jatkan salkun keventämistä. Lopullinen osakepaino jäänee 50:een, joten vaikkei pahin/paras skenaario tapahtuisi, pystyisin saamaan nousun jatkuessa siitä hyötyä.

11 tykkäystä