Sijoitusstrategiasi

Taivaan tosi, mutta täysi paino osalla “…if you know what you’re doing.” Monikohan kykenee ilmekään värähtämättä uskottelemaan itselleen täyttävänsä nykyisessä maailmantilanteessa tämän jälkimmäisen määritelmän? Vaatii nimittäin aika teräksisiä hermoja istua yhden position salkkunsa päällä samalla tiedostaen, että ohjakset eivät ole 100 % omissa käsissä ja satunnaismuuttujat voivat muuttaa pelin säännöt päivänä minä hyvänsä.

13 tykkäystä

On vähän eri myös maksella välityspalkkioita ”ikuisella” nousumarkkinalla kuin laskevilla. Kirpaisee vähän enemmän, kun tietää että todennäköisesti tiputaan lisää ja heti kopsahdetaan vähän isompaan monttuun.

Parempi se on silti näköjään etsiä vain itselle paras väylä. Se tekee monelle kipeätä myöntää itselle, että halvempaakin olisi kyllä tarjolla. Täällä on siis aiheita, kuten välityskulut, jotka saavat ihmiset itsepintaisesti puolustelemaan heikkoja valintojaan. On helpompaa perustella tehdyt valinnat fiksuiksi ja oikeiksi, kuin myöntää itselleen, että ei onnistunut ihan täydellisesti. Varmaan on niitäkin, joille isot kulut ovat kuitenkin kaikista mahdollisista ne pienimmät mahdolliset. Vähänkin isommilla kuukausisummilla pelaavat pääsevät kuitenkin murto-osaan keskiverto isoista palkkioista, joita on tarjolla. Asiat muuttuvat ja aina kannattaa olla antennit ylhäällä ja parempia kaupankäyntitapoja haistelemassa. Pienistä puroista entistä vähemmän haluaa antaa osansa janoisille välittäjille. Miljaaaaaardeista jo vähän ehkä tohtisikin, hehehe.

Vuosikymmenien jälkeen voi sitten katsoa taaksepäin ja miettiä, että mistä tuottoa olisi voinut saada enemmän. Yksi takuuvarma on kulut.

Kovasti mouhotetaan indeksin voittamisesta ja oikeista osakepoiminnoista. No niitä tavoitellaan, mutta ne ovat epävarmoja. Joskus osuu ja joskus ei osu. Kulut osuu aina ja niitä kannattaa optimoida siinä missä verojakin.

7 tykkäystä

Iso kiitos ketjulle mahdollisen sitaattilähteen perkaamisesta. Itse olen kuullut siihen viitattavan nimenomaan jonkun kautta, usein suomeksi.

Nimenomaan hajautan oman vaillinaisen tietämyksen vuoksi. Ja tiedon puutteen kumpaankin suuntaan aikajanalla. Ei ole mikään ideaali vaan jotain mistä pyrkii kasvamaan pois.

Nyt varmasti on ollut siihen poikkeuksellisen hyvä aika lyhyellä jänteellä. Sitten vuosien päästä ei tarvitse puntaroida tai spekuloida, kun voi mitata miten hyvin sijoitukset kestää aikaa.

4 tykkäystä

Juu, harvalla tietotaito, taloudelliset resurssit ja aika antavat mahdollisuuden sijoituskohteiden hyvin syvälliseen perehtymiseen, jolloin indeksisijoittaminen ainakin osalle salkusta on aivan potra vaihtoehto. Lisäksi Berkshire Hathawayn salkussa on hajautusta. Hajautus on paitsi riskienhallintaa, myös tarttumista useisiin erilaisiin mahdollisuuksiin.

5 tykkäystä

mulla oli ekat 18 vuotta osakepoiminta strategiana. pikkuhiljaa luulot on karisseet matkan myötä. en sano, että ylituotto on fiksulle ja onnekkaalle mahdollista, mutta helppoa se ei ole.osaamista ja onnea on myös hyvin vaikea eroittaa tässä pelissä toisistaan. nyt salkku pitkän nousun jälkeen kovan keskittämisen jälkeen kässinä. allokaatiosuunnitelma on ostojen suhteen: ostot alkavat vähintään 20% kurssilaskun jälkeen.
25% nordnet suomi rahasto
25% nordnet ruotsi rahasto
25% s&p 500 rahasto
25 % berkshire hathaway

16 tykkäystä

Nn:n indeksirahastojen myötä ottaisit todella voimakkaan Ruotsin- ja etenkin Suomi-ylipainon portfolioosi? Kyseisiä rahastoja puoltaa toki hallintopalkkio (0%! :grin::+1::champagne::clinking_glasses:), mutta mikä on perusteesi noin voimakkaaseen näkemykseen? S&P500 taas olisi alipainossa, ja Buffettin perintö myös ylipainossa? Buffettin tapaan et varsinaisesti tosiaan betsaisi Jenkkejä vastaan, mutta mielenkiinnosta kysyn näkemystäsi. :blush:

1 tykkäys

juu näin on tilanne tällä hetkellä, koska jenkkimarkkina on niin ylioptimistinen. tiedän, että voin olla väärässä, mutta s%p500 tuntuu hapokkaalta. jos sepi tulee 20 pinnaa alas sverige ja cuomi tulee 30 pinnaa alas, jolloin näissä riskistä maksetaan niin hyvin varsinkin kun kuluja ei ole… nämä rahastot vaan sopii omaan riskiprofiiliin. ei ole sen syvempää kuin gutfillis. berkshire hathaway on vaan mulle sopiva paperi.

1 tykkäys

Onko ketjussa ihmisiä, joilla suorat osakkeet 3-4 yhtiössä ja 1-2 rahastossa? Itsellä noin 10 yhtiön salkku, mutta tuntuu, että siinäkin liikaa seurattavaa. 3-4 yhtiötä olisi paras, mutta suosittelisitteko mitä indexirahastoa oheen?

1 tykkäys

No ei suoraan voi suositella rahastoja tai osakkeita. Se olisi sijoitusneuvo&suositus jota täällä ei harrastella. Kannattanee katsoa että mitä indeksiä haluaa hankkia ja kannattaako ottaa sellaista indeksiä/rahastoa jotka sisältävät suorat osakepoimintasi vai ei.

Kannattaa peilata omaan strategiaan että sopiiko keskitetty salkku miten omaan riskinsietokykyyn ja kuinka nämä osakkeet ovat performoineet indeksiin verrattuna.

Lueskelee analyysiä ja foorumia,muodostaa omaa strategiaa näiden ja oman suunnitelman mukaisesti.

@TuaL

Olen muutaman vuoden sijoittanut suoriin osakkeisiin ja en ihan aloittelija ole, mutta kiinnostaa olisiko täällä ihmisiä jotka ovat keskitetyllä osakesalkulla liilenteessä ja oheen riskiä pienentämään rahastoja…

1 tykkäys

Miksi olet jättänyt kehittyvät markkinat kokonaan pois?

1 tykkäys

Itse toimin vähän tämän tyyppisesti. Rahastot ja Red Eye peesisalkku kattaa tällä hetkellä 3/4 salkustani. Täysin omia osakepoimintoja tällä hetkellä ainoastaan 3. Re peesisalkussa toki paljon sellaista mitä löytyisi ilman peesailuakin ja painotuksia saattaa olla hieman säädetty omien mieltymysten mukaan.

Rahastoina PYN eliteä, Sp500 ja kolmea temaattiista.
Olen siis pyrkinyt hakemaan rahastoilla hajautusta pohjoismaisia pienyhtiöitä pursuavaan salkkuuni.

6 tykkäystä

Nyt kun on ollut aikaa arvioida koko viime sijoitusvuotta niin samalla on mielestäni hyvä tarkkailla miten strategia on pitäny, missä epäonnistuin ja mitä kannattaa kehittää.

Plussat:

  • Pääosin olen ollut tyytyväinen tuloksiin, indeksin voitin jonkin verran
  • Yhtiövalinnat olivat (isommissa positioissa) pääosin hyviä ja salkku alkaa olla omaan makuun hyvässä asennossa sektorien ym. osalta tulevaan pörssivuoteen.
  • Monessa kohtaa kun kurssit ovat heiluneet olen malttanut istua käsien päällä ja olla tekemättä mitään.

Miinukset / kehitettävää:

  • Lähdin mielenkiintoisiin yhtiöihin mukaan aivan liian helposti. Moni positio jäi salkun koon huomioiden liian pieneksi jotta niihin olisi kannattanut käyttää aikaa ja vaivaa ja tämän takia tuli turhia myyntejä ja kuluja (joskin näistä pääosin plussalle jäätiin). Olisi ollut paljon järkevämpää tehdä shortlist ja valita siitä tiiviimmällä seulalla muutamia joihin olisi toteuttanut suunnitelmallista osto-ohjelmaa jotta panos olisi noussut tarpeeksi suureksi.

  • Muutamat sijoitussuunnitelmasta lipsumiset / osakkeeseen rakastuminen: tähän minulla on ristiriitainen suhtautuminen. Toisaalta olen vahvasti osta ja pidä sijoittaja, mutta samalla jos kurssi tippuu riittävästi tai näkymä muuttuu, pitäisi ehkä uskaltaa myydä rohkeammin. Hyvänä esimerkkinä vaikka Snapchat/Snap inc. Kurssi on tullut huipuista alas melkein 50% mutta pitkällä aikavälillä minulla on firmaan luottoa. Olisi ehkä ollut järkevää ainakin keventää matkalla kurssin laskiessa enemmän ja myöntää että lyhyen tähtäimen odotukset olivat nousseet liian koviksi - ja lisätä omistuksia uudelleen kun suunta kääntyy.

=> toimenpiteenä kehitän selkeämmät säännöt ja raamit myynnille erilaisissa tilanteissa ja erilaisten osakkeiden kohdalla.

  • Käteispositioon suhtautuminen: tätä pitää vielä opetella. Käteinen alkaa polttelemaan liian helposti salkussa ja pitäisi vaan olla malttia enemmän ja toteuttaa hallittuja osto-ohjelmia pienemmälle määrälle osakkeita.
15 tykkäystä

PYN elite tosiaan voisi olla pienellä panoksella. siinä joutuu vaan pistämään 10k € possa kiinni, se on salkun kokoon nähden hieman liikaa ellei tule kuunnon töötti jossain vaiheessa.

3 tykkäystä

Itsellä on sama taktiikka. Redeye top picks noin 30% painolla. Rahastoja + Qt ja TietoEvry mallisalkusta noin 30%. Omia valintoja vain Harvia, Kamux, Neste ja Evolution. Hyzonin peli positio roikkuu vielä pitkässä salkussa mutta ei toivottavasti ikuisuuksia. Tarkoitus myydä myös Neste pois tänä vuonna.
Joten seuranta painottuu Harvia, Kamux ja Evolution ja näitä kaikkia on sitten yli 10% siivu.

6 tykkäystä

Millaisia ajatuksia seniori-ikäisten sijoittamisesta? Monilla saattaa vapautua pääomia henkivakuutuksista tms. Jos ajatellaan sijoitettavan ajan olevan lyhyt (koska ikävuosia jäljellä vähän). Kuinka neuvoisitte ikäihmistä pääomien sijoittamisessa? Jokainen tuntee omia isovanhempiaan tai vanhempiaan tai saattaa jopa olla itse eläkkeellä.
Itse ajattelisin pieni riskistä ja matala kuluista rahastoa, koska rahalle saattaa tulla suht nopeallakin aikataululla tarvettta (lääkäri-/hoitokulut).

1 tykkäys

Ehdottomasti käteisenä merkittävä osa. Mikäli rahoja todennäköisesti tarvitsee lähitulevaisuudessa ja ne eivät ole ns. ylimääräistä niin mielestäni täysin järjetöntä ottaa riskiä rahoilla, jotka ovat tarpeen hoitokulujen kattamiseen tai muihin välttämättömiin arjen kuluihin.

2 tykkäystä

Estääkö PYN Eliten säännöt laittamasta 31.1 10k sisään ja lunastamasta 5k kuukauden päästä pois?

1 tykkäys

Itsellä on 40-vuotiaana vielä pitkä aika tuohon ikään, mutta näillä näkymin tulen olemaan all-in koko elinikäni.

Pitää vain varmistua siitä, että lapsella on aikoinaan varaa maksaa perintöverot ennen kuin perinnön saa käsiinsä.

Koskeeko kysymyksesi sijoittamisen vasta seniorivaiheessa aloittavia?

Ei siihen muutenkaan voi vastata mitään yleispätevää, kaikki tuollainen tarkastelu pitäisi ottaa oma taloustilanne mahdollisimman kattavasti huomioon - tulot, menot, varat nyt ja tulevaisuudessa.

Itse toimisin niin että pitäisin suurimman osan rahoista joissakin ETF:issä ja rahastoissa.
Pyrkisin ennakoimaan kuukautta etukäteen seuraavan kk:n rahantarpeeni ja myisin osuuksia sen mukaan.
Sen lisäksi yllättäviä menoja varten esim yhden kk:n verran rahaa Norwegian tai Svea pankissa.