Sijoitusstrategiasi

Kysymyksen asettelu oli hieman sekava, mutta kysymys koski sekä yleisesti sijoittamisen aloittamista seniori-ikäisenä että henkilökohtaisia kokemuksia pääomien sijoittamisesta esimerkiksi erilaisiin kohteisiin. Ymmärrän tämän eihän kenellekään voi antaa suoraa neuvoja sijoittamiseen tietämättä sijoittajan taustoja.

Olen 76 vuotias, sijoittanut jo kymmeniä vuosia. Nyt ei enää sijoituksien tähtäin ole kymmenien vuosien päässä. Osakkeisiin ei kannata sijoittaa muuten kuin varmoihin osingon jakajiin, kurssien muutokset eivät ole enää tärkeitä. Jos osinkotuotto on suurempi kuin inflaatio niin sinne.
Onhan vanhuus huoletonta kun voi kuluttaa sijoituksien tuloksia,

90 tykkäystä

Tämä “en osta/myy enää tänä vuonna yksittäisiä osakkeita” tuntui toimivan niin hyvin ja huolettomasti, että samalla strategialla suunnistan kohti tätä vuotta:

  • Ostan indeksiä joka kuukausi uudella pääomalla likimain vakiosummalla
  • Myyn jo omistamiani osakkeita (6 yhtiötä), jos fundamentit antaa syytä evaluoida omistajuutta uudelleen
10 tykkäystä

Samaa mieltä. Menen Nordean ohjeistusta vastaan ja shorttaan jenkki-indeksejä noin 50 prossan painolla. Saa nähdä miten käy seuraavan kuukauden aikana. Noin 10 prossaa käteisenä ja loput suomiosakkeissa.

2 tykkäystä

Vielä lisää tästä voisi veistellä kun kuulostaa niin Buffettimaiselta ja itsevarmalta sekä yksinkertaiselta. Never lose money-sijoittamista. Kuka hullu omistaa muuta kuin nousevia osakkeita! :smiley:
Kuulisin mielelläni kokeneiden foorumilaisten teesejä milloin myydään ja milloin pidetään.
Vai mennäänkö vain cut your losses-tyylillä, stopparit kohdassa x? Myydään jos kurssi laskee -10% kohdalle? Ostosta vai liukuvasta ath-arvosta?
Tärkeintä sijoittamisessa lienee ostaa vain oikeita osakkeita, oikealla ajoituksella ja maksimaalisella panoksella sekä vivulla. Ei tarvitse stressata sellaisista asioista kuin kurssilaskusta.

1 tykkäys

tämä kysymys on yhtä laaja kuin miten elää omaa elämää. riippuu iästä, hajautuksesta riskinottohalusta jne. tämä kyllä yleensä löytyy, kun markkina opettaa.

3 tykkäystä

Se on lynchmaisen yksinkertaista. :wink:

“One of the oldest sayings on Wall Street is “Let your winners run, and cut your losers.” It’s easy to make a mistake and do the opposite, pulling out the flowers and watering the weeds.” -Peter Lynch [1]

Buffett aloitti enemmänkin ostamalla “putoavia puukkoja”, eli yhtiöitä, joiden hinta oli alle tase-arvon.

“My first mistake, of course, was in buying control of Berkshire. Though I knew its business -textile manufacturing – to be unpromising, I was enticed to buy because the price looked cheap. Stock purchases of that kind had proved reasonably rewarding in my early years, though by the time Berkshire came along in 1965 I was becoming aware that the strategy was not ideal.

If you buy a stock at a sufficiently low price, there will usually be some hiccup in the fortunes of the business that gives you a chance to unload at a decent profit, even though the long- term performance of the business may be terrible. …” -Buffett [2]

Viestisi implikoi, että tarkoituksesi on holdata, joten stop loss ei ole välttämätön. Tärkeintä on antaa tuottoa tekevien osakkeiden tehdä tulosta. Tällöin ei haittaa, vaikka muutamat osakkeet salkussa eivät performoisi kauhean hyvin, sillä ne muutamat menestyjät tekevät tarpeeksi tulosta. Voimme käyttää tässä Inderesin mallisalkkua esimerkkinä, jossa viime vuonna arvo-osakkeet tuottivat, kun edellisinä vuosina loistaneet multibäggerit hakivat vauhtia hieman alempaa.

Voit katsoa mallia Vernerin, Yu:n tai Inderesin mallisalkusta Sharevillessä, miten pienistä nousuista myynti ei kannatta, koska silloin olisi isot tuotot jääneet saamatta. Salkkua voi toki tasapainottaa, kun osakkeen paino nousee (liian) suureksi, koska se on noussut satoja prosentteja. Itse tosin olen ottanut tästä tasapainottamisesta satoja tonneja “takkiin”, kun vertaa myyntihintaa ja nykykurssia, mutta ilmeisesti kaikki muut haistavat nämä huiput paremmin kuin minä, joten olen lopettanut sen. :man_shrugging:

Ajoituksella ei sinäänsä ole väliä, jos on ajallisesti hajauttanut ja panokset eivät lopu missään kohtaa kesken - eikä salkkua joudu reaalisoimaan pohjilla. Alussa vaikeinta on katsoa, kun kurssit laskevat, mutta ajan myötä salkun kehitys alkaa vihertämään, eikä ne yhden päivän laskut enää kiinnosta, vaikka euroissa ne saattavat olla kymmeniä tuhansia. Nykyään ei enää juurikaan kiinnosta lyhyen aikavälin kehitys juuri ostetulle osakkeella, vaan sen voi jättää rauhassa salkkuun.

Maksimaalinen panos ja vipu aiheuttavat stressiä, joten en suosittelisi tätä. Itse käytän vipua lähinnä Nordnetin listautumisissa, joiden tiedän menevän moninkertaisiksi ylimerkinnöiksi - tai ainakin tähän asti olen tiennyt. Koronadipissä toki kävin panttaamassa autohallipaikkanikin, että sain lisää pelimerkkejä.

Olin viime vuonna mukana kuolinpesässä, jossa entinen K-kauppias, lähes 100-vuotias kuollessaan oli pitänyt Keskon osakkeita vuosikymmeniä ja niiden arvo oli useampi miljoona. Vuosien varrella tapahtui varmaan yksi, jos toinenkin pomppu suuntaan tai toiseen, mutta itse ainakin kiitän tätä holdaria isosti, että pääsin osingoille.

Vallitsevan talouspolitiikan johdosta kertoimet ovat todella korkeat parhaillan monella osakkeella ja mikäli korkopolitiikkaa yhtään normalisoituu ja keskuspankkien ostot lopetetaan voi tulla suuri määrä näppinsä osakemarkkinoilla polttaneita ihmisiä, jotka traumatisoituvat tästä leikistä iäksi. Ajallisella hajauttamisella tämänkään ei tosin pitäisi isommin haitata. Itse olen samoilla linjoilla mallisalkku-trion kanssa, että kertoimet ovat turhan paljon venyneet viime vuosina ja tekisi ihan hyvää, jos vähän aikaa mörnittäisiin.

[1]https://novelinvestor.com/quote-author/peter-lynch/
[2] https://www.investorsfriend.com/why-warren-buffett-bought-berkshire-hathaway/

Nordnetin kaikki salkut, eli kokemustakin löytyy hieaman tästä leikistä, kun sitä kerran toivottiin. Tuottovaje esim. Vernerin salkkuun johtuu juuri siitä, että olen multibäggereitä myynyt liian aikaisin, koska olen uskonut olevani paremmin kartalla kuin Inderes, käyttämällä pari tuntia viikossa tähän lystiin. Nykyään tiedän paremmin.

28 tykkäystä

1/22 tulee menemään sijoitus suunnitelman mukaisesti. Eli yritän että en myy tänä vuonna mitään. Pyrin pelkiin ostoihin, niin osakkeissa kuin rahastoissa. Ostoja/lisäyksiä tehty lompakon salliman mukaisesti. Kesäkuu 2022 indikoi ja kertoo sitten pikkusen että onko sijoitus tragediani ollut omiin lähtökohtiin nähden tarkoituksen mukainen. Kristallipallon ku sais jostain😀

Vuosi 2020 loppu ja 2021 meni harjotellessa ja liikaa tuli ostettua ja myytyä. Tosin siitä tais tul netottua jonkun verran. Mutta omilla “treiraus” summilla, käytettyihin tunteihin nähden, niin ei kyllä saanut juuri yhtään minkään näköstä "tuntipalkkaa":laughing::laughing:. Kallis harrastus

6 tykkäystä

Kun markkinassa on niin paljon turbulenssia niin ajattelin jakaa myös oman sijoitusstrategiani:
1biecp
`

28 tykkäystä

Nyt täytyy myöntää, että ensimmäistä kertaa sijoitusurallani olen valmistautunut laskumarkkinaan reilulla määrällä käteistä. Alkaa ilmeisesti ikä painaa.
Osakepainoa on edelleen liikaa, mutta pitkä näkymä ei ole muuttunut mihinkään.

Tähän asti olen rallatellut ylämäet erittäin suurella osakepainolla, enkä ole juuri keventänyt laskun uhatessa. Salkussa on kuitenkin ollut nyt parin viime vuoden aikana hidas rotaatio käynnissä uusia kohteita etsiskellessä. Jo viime vuoden puolella törmäsin siihen, ettei uutta edullista enää löydy ja toisaalta salkussa olevat osakkeet ovat pääosin nousseet jo useamman vuoden.

Nyt oma näkemys markkinasta on niin selkeästi negatiivinen, että päätin säätää riskitasoa entisestään alemmas. Ulkoilutan muutamia yhtiöitä kokonaan salkusta silläkin uhalla, että menetän mahdolliset osingot. Palaan omistajaksi, kunhan näkymä selkeytyy ja/tai mahdollinen loppulasku nähdään.

Mikäli viime viikon kaltaisia nousuja tulee tulevina viikkoina jatkan salkun keventämistä. Lopullinen osakepaino jäänee 50:een, joten vaikkei pahin/paras skenaario tapahtuisi, pystyisin saamaan nousun jatkuessa siitä hyötyä.

11 tykkäystä


Failure is the frame, not the picture.

Holderina kokemassa useampia vuoristoratoja.

18 tykkäystä

Valmistuin tähän vuoteen itse tyhjentämällä koko salkun (paitsi rahastot) yhtä firmaa (jääköön salaisuudeksi) lukuunottamatta pari päivää ennen joulua. Tasan 3 vuotta nyt tullut sijoitettua…Tuntuu, että on toiminut hyvin oma strategia pelkästään seurata inderesin foorumia tai katsomalla videoita, ja lähteä näiden perusteilla listautumisanteihin ja yhtiöihin mukaan. Koronan alkudipin aikaan käteisestä oli vasta n. 8% kiinni pörssissä ja jostain syystä tuli aika hyvin sieltä notkosta lyötyä lähes kaikki käteiset kiinni eri yhtiöihin. n. 20 Suomalaisen yhtiön kyydissä on tullut oltua tämän 3v aikana. Syy miksi kotiutin voitot oli, että arvioin laskua tälle vuodelle… Saa nähdä milloin tuntuu sen verran halvalta, että tulee taas laitettua ostohousuja jalkaan. Kiire ei ole mihinkään… 54% käteisenä, 21% siinä yhdessä firmassa ja loput rahastoissa. Salkku näyttää +58%.

7 tykkäystä

Saman kuvan voi tosiaan nähtä hirmuisen monella tavalla :slight_smile: . Allekirjoittanut on fundasijoittaja ja teknisessä analyysissä täysi amatööri, mutta ainakin sijoituspsykologisesti näitä rajuja kurssimuutoksia tuntuu olevan huomattavasti helpompi käsitellä, kun etsii käyrien liikkeistä merkityksiä ja kuvioita.

Saattaa olla eräs harkitsemisen arvoinen asia ottaa mukaan omaan sijoitusstrategiaan, jos kurssilaskupäivät hirvittävät ja usko osakkeen fundaan on koetuksella.

19 tykkäystä

Ahaa, sulla siis samantyylinen strategia :star_struck: Tuo kuva oli siis ainakin tarkoitus osoittaa, että vika ei välttämättä ole kokonaiskuvassa, vain siinä kehyksessä joka sillä hetkellä tarkastelussa. Joo ehdottomasti keskittyminen on kokonaiskuvassa ja mukava saada lisäkuvaukset käyrälle :blush:

Tekninen analyysi on minun heikkous ja en uskaltaisi lähteä sille tielle. Vaikkakin kuuntelen silti Nordnetin Traders’ clubia jos sieltä jotakin oppisi ihan oppimisen ilosta.

Jos tarkastellaan tällaista käyttäytymismallisyklikuvaa en ole anxiety-vaiheessa :laughing:

4 tykkäystä

Huomaamattani tuli sijoitustrategia vaihdettua korkean osinkotuoton strategiasta kasvuosinkostategiaksi. Tämä tapahtui heti tammikuun alussa, kun päätin myydä riskiset ja osinkoaan ajan saaatossa laskeneet +9% osingon osakkeet, jotka olivat pääosin reit-kohteita. Nyt huomasin, että salkun sisältö koostuu vain osinkoaan kasvattavista yhtiöistä. Silti osinkotuotto on noin 9% luokkaa sijoitetulle pääomalle vuoteen ja nouseva edellisen selityksen mukaan. Seassa on myös arvostrategiaa, ostan matalaa p/e-lukua ja pyrin huomioimaan ostoissa kyykyt, jotka johtuvuat markkinasta, ei itse yhtiöistä. Jotenkin huomannut että rennompi olla kun ei tarvi miettiä ja seurata säilyykö osinko vai ei.

4 tykkäystä

Täytyypä kirjoittaa oma sijoitusstrategia auki tänne myös. Aloittaessani sijoittamisen noin 15 vuotta sitten, on pakko myöntää että minulla ei ollut mitään strategiaa. Uskonkin että se on aika tavallista monelle, sijoitusstrategia ehkä muotutuu osiltaan myös kokemusten kautta. Olen kuitenkin huomannut (kuten sijoituskirjallisuudessa monesti sanotaan) että strategia kannattaa olla ja se kannattaa kirjottaa itselleen auki. Luulen myös että jokaisen strategia muotoutuu hieman sen mukaan, kuinka paljon aikaa on valmis ja pystyy laittamaan esimerkiksi eri yhtiöiden seurantaan. Anyway, oman sijoitusstrategian perusajatukset ovat seuraavat. Jokainen kohta on varmasti tulkittavissa monella tavalla, mutta itsenäni ne ainakin auttavat:

  1. Hyvä ja kokenut johto ja mieluiten vahva pitkäjänteinen omistaja.
  2. Vahva tase ja kassavirta ja näyttöjä tästä, hyvä ja kasvava osinko
  3. Mieluiten suurehkoja kansainvälisiä yhtiöitä, vahva markkina-asemalla usealla maantieteellisellä alueella, hajautus eri toimialoille.
  4. Mieluummin teollisia yhtiöitä kun esimerkiksi kuluttajatrendeihin perustuvia, niissä käänteissä en kuitenkaan pysy mukana.
  5. Salkku voi sisältä joitakin poikkeuksia jotka poikkeavat periaatteista.
  6. Yhtiöihin säästetään rahaa ja ovat pitkässä omistuksessa, hävivät salkusta vain jos edellä mainitut kriteerit eivät täyty.
  7. Vaikka vilkuilet markkinoita joka päivä - älä hötkyile!
  8. Et osaa ajoittaa ja muista pitkäjänteisyys!
  9. Älä sijoita velalla äläkä koskaan ole all-in, pidä aina käteistä sivussa.

Itselleni on siis jokseenkin tärkeää että yhtiö johon sijoitan pystyy maksamaan osinkoa. Oma tavoitteeni on että salkun vuotuinen osinkotuotto olisi vähintään 4%. No miksi näin? Toki sijoitan lähes kaikki osingot aina uudestaan, mutta samalla tällaisen passiivisen tulon kasvattaminen tuntuu myös hyvältä. Tavoite on kasvattaa passiivista tuloa joka vuosi ja tuoda sen kautta lisää liikkumavaraa perheen talouteen.

Mitkä noista prinsiipeistä on vaikeimpia toteuttaa? Monesti tuntuu että kohdat 7 ja 8 ovat näitä - etenkin kun esim tätä foorumia ja erilasia podeja tulee seurattua aika ahkerasti:)

Tosiaan tavoitteeni ei ole sijoittaa ns. lupauksiin jotka ei tee vielä tulosta, vaan ennemmin yhtiöihin joilla on ollut pitkäaikaista liiketoimintaa ja pitkäjänteinen omistaja. Ainakin haluan uskoa, että jos yhtiöllä on vahva pitkäjänteinen omistaja, he ovat nähneet ja osaavat luotsata yhtiötä sekä nousu- että laskusuhdanteissa, he ovat ns. minun “salkunhoitajia”.

Suurin virheeni nykyisen strategiani toteuttamisen osalta on se, että en ole toteuttanut kohtaa 6 ja 8 kaikkien näiden vuosien ajan, eli en ole sijoittanut ja säästänyt riittävän agressivisesti ja säännöllisesti sekä pitkäjänteisyys. Siitä voi jokainen nuorempi ottaa opiksi vaikka strategia ei muuten tunnu omalta:)

Salkkuni sisältöä olen avannut “Mitä sinulla on salkussa” -ketjussa. Salkku on kestänyt alkuvuoden laskua aika hyvin ja “ennätysosingot” tulossa. Toistaiseksi siis ihan hyvä tilanne mutta toki turbulenssia voi olla tiedossa ja silloin täytyy taas tukeutua strategiaan entistä vahvemmin jos mustia pilviä ilmenee taivaalle.

30 tykkäystä

Oma sijoitusstrategiani näyttää kehittyvän sitä mukaan kun opin lisää ja kasvan sijoittajana. Koska luotto omiin tietotaitoihin ei ole kovin vahva, on hajauttaminen tärkein strategiani tällä hetkellä. Eli:

  1. Suurin osa sijoituksista eli vajaa 80% on indekseissä (Laaja skaala eri indeksirahastoja ja ETF:iä sisältäen maantieteellisesti erilaisia kohteita ja esim. riskisempiä megatrendi etf:iä. Laaja skaala sijoituskohteita, jotta voin hyödyntää mahdollisimman hyvin hyviä ostopaikkoja)

  2. Indeksit ja ETF:t ovat pitkän tähtäimen sijoituksia, johon pyrin sijoittamaan säännöllisesti (laskumarkkinassa tosin selvästi enemmän eli haen näissäkin mielestäni hyviä ostopaikkoja).

  3. Osakesäästötili löytyy oppimista ja jopa pienimuotoista harrastusmielessä treidaamista varten. Pääpaino kuitenkin osakkeissa, jotka haluan pitää matkassa mukana pitkään. Indeksien ja ETF:ien kohdalla on tullut hetkittäin tunne, että olisi hyvä aika myydä (missä ei mielestäni ole kuitenkaan järkeä) eli OST on tätä varten. Johtuen kuluista, ostan osakkeita ainoastaan Pohjoismaista.

  4. Koska sijoitusstrategiani keskiössä on hajautus, sijoitan kerrallaan pieniä summia erilaisiin kohteisiin. Osakkeita saatan ostaa hinnasta riippuen jopa vain yksittäisiä kappaleita kerrallaan (Nordean hinnoittelu mahdollistaa tämän). Osakkeet valitsen esim. Inderesin tai pankkien osta-suositusten perusteella. Ostan tosin mielummin osakkeita, jotka eivät ole ns. huipulla. Pidän yllä suunnitelmaa osakesalkkuun haluamistani osakkeista ja ostan niitä sopivan ostopaikan tullessa pitäen myös mielessä sen millainen hajautus eri tyyppisiä osakkeita salkussani on.

15 tykkäystä

Oma sijoitusstrategiani:

Strategian pääosassa on säännöllinen kuukausisäästäminen indeksirahastoihin. Tällä hetkellä omistan seuraavia rahastoja:

  • “SPP Aktiefond Global” -indeksirahasto, (vertailuindeksi MSCI All Country World Index)
  • “iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (IS3N)” -ETF

Olen säästänyt käteistä sitä varten, että olen valmis sijoittamaan kuukausittain suuremmilla summilla indeksirahastoihin, mikäli Yhdysvaltojen pörssissä osakkeiden arvostustasot laskevat lähitulevaisuudessa. Tällöin lisään indeksirahastoihin:

  • “iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc) (SXR8)” -ETF
  • "SPDR Russell 2000 U.S. Small Cap UCITS ETF (Acc) (ZPRR)" -ETF

Varsinaisen sijoitusstrategian lisäksi annan itselleni luvan harrastaa spekulatiivisia sijoituksia. Poimin salkkuuni megatrendien perusteella kasvuyhtiöiden osakkeita, sillä aavistuksella, että niiden liiketoiminta ja arvostustaso voivat kasvaa tulevaisuudessa (suuremman typeryksen teoria). Ostaessani osakkeita olen valmis pitämään niitä salkussani ainakin 10 vuotta. Hyväksyn, että tämä on pelkkää uhkapelaamista, koska edes parhaat asiantuntijat eivät pysty ennustamaan yhtiöiden kehittymistä pitkällä aikavälillä tulevaisuudessa ja tiedostan, että olen valmis häviämään koko sijoitetun pääoman. Tässä salkussa on uraaniin, vetytalouteen ja akkumineraaleihin liittyvien yhtiöiden osakkeita.

7 tykkäystä

[AOT] 3/4 sijoituksista dollar cost averaging -menetelmällä matalakuluisiin suuriin usa+eur -indekseihin.

[OST] 1/4 sijoituksista osakepoimintoja, joiden tarkoituksena on tuoda leipää ja sirkushuveja pitämään minut poissa sabotoimasta pääsalkkuani.

Valikoin Helsingin pörssin yhtiöitä, joilla
-on korkea oman pääoman tuotto (ROE) toimialaan nähden
-on jatkuvasti kasvava liikevoitto ja mieluusti myös tasaisesti kasvava osinko
-on vahva tase
-on ansaintalogiikka jonka ymmärrän
-ei ole aloitusvuosia lukuun ottamatta tappiollisia vuosia eikä pidempiä liikevoittotrendin kääntymisiä

Pyrin ostamaan valikoituja yhtiöitä kohtuullisella hinnalla. Tavoitteenani on lähinnä olla maksamatta groteskia ylihintaa osakkeesta, oletukdella että aika on hyvän yrityksen ystävä ja sijoitus on ainanaan hyvä vaikken saisi sitä pilkkahintaan. Vältän hyvien yhtiöiden myymistä elleivät ne vaikuta räikeän ylihinnoitellulta ja silloinkin mieluusti vain kevennän.

En sijoita koskaan velalla enkä koskaan sijoita spekulatiivisiin johdannaisiin kuten viputuotteisiin, warrantteihin, shortteihin tms.
En sijoita huonoiksi katsomiini yrityksiin vaikka niitä saisi halvalla.
En yritä ajoittaa markkinaa, koska kärsivällisyyteni ei riitä istumaan käteisen päällä riittävän pitkään.

Strategian heikkoudet
-missaan systemaattisesti kaikki käänneyhtiöt käännevaiheessa koska en siedä tappiovuosia
-missaan systemaattisesti kaikki alkuvaiheessa olevat vielä tappiolliset tenbäggerit
-missaan kokonaisia toimialoja joiden arvostusta en alalle sopimattomien kertoimien valossa osaa arvioida oikein (esim. pankkiala ja pääomaintesiiviset alat vs. ROE)
-en pysty arvottamaan sijoitustarinaan nojaavia argumentteja painottaessani paljon puhtaasti lukuja
-missaan vaihtoehtoisia voittopaikkoja pantatessani täyteen hinnoiteltuja yhtiöitä

Suurin heikkous sijoitussuunnitelmassani kokonaisuutena on, etten noudata sitä lainkaan vaan yritän ajoittaa markkinaa, teen hetken mielijohteesta heräteostoksia ja ylipainotan liikaa osakepoimintoja (kiitos jollekin luultavasti demarille OST:in talletusrajasta!).

28 tykkäystä

Tähän asti olen ollut markkinoilla aikalailla all-in osakepainolla. Vuodenvaihteen tienoilla alkoi kuitenkin tulla tunne, että ollaan lähellä hetkellistä huippua. Oman salkun huippu oli ohitettu jo hetken aikaa sitten.
Muutama viikko sitten aloin lisäilemään salkun käteispainoa ja jälkikäteen se näyttää olleen täydellinen ajoitus.
Sitten piti vanhoilla päivillä vielä hankkia kikkakirjaan uusi työkalu.
Tai Paulihan se yllytti, että jos noin varma olet, niin mikset shorttaa? No, nyt on reppu täynnä niitäkin. Katsellaanpas nyt päivä kerrallaan mihin asti mennään.

13 tykkäystä