Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Vain jamppoja joilla oli netissä julkisesti tökittävissä kolmannen osapuolen appi jonka kautta pääsi käsiksi Tesla APIn tokeneihin. Jotka kai ovat voimassa 2kk kerrallaan.

Ding ding ding… TeslaMate with Grafana. A lot of Grafana installs apparently have default admin/pass which means you can login and pull the tokens…

Eli siis stupid user error. Ei pidä pystytellä softia joihin syöttää Tesla-tunnareitaan jos ei ymmärrä mitä on tekemässä ja osaa pitää softaa turvallisesti hostattuna.

Tesla invalidoi API tokenit joka tarkoittaa uudelleenkirjautumista kaikille Teslan APIn käyttäjille.

At approximately 6:30 UTC, we saw the simultaneous expiry of several thousand Tesla authentication tokens from Tesla’s side. Many TezLab members will need to sign in again in order to re-establish the connection to their vehicles. We apologize for any inconvenience!

Ainoa mistä voi teoriassa dissata Teslaa on että tämä API ei sisällä oikeuksien segmentointia, eli et voi applikaatiokohtaisesti antaa oikeuksia vain pieneen osaan APIn ominaisuuksista joka vähentäisi harmia jos tokeni vuotaa. Toisaalta jos softat tekee ja hostaa oikein, tokenit eivät vuoda.

4 tykkäystä

Sulla meni läppä hienosti ohi :sweat_smile:

2 tykkäystä

WSB:ltä löytyy kilpailija Sijoittaja-alokkaalle :slight_smile:

Pakko vielä jatkaa wsb:n paras kommentti tähän: “I love how he is using TV remote as keyboard. One of us :point_up:t2::joy:

Tai

“But…the chart on the screen is showing gainz”

  • “He has puts, retard” :rofl:
49 tykkäystä

Voi olla, että lottona tulee pitkässä juoksuna kalliimmaksi kuin “turvalliset osakkeet”. :smiley:
Eihän osakepoiminta voi tulla kalliiksi kun ostaa halvalla ja myy kalliilla/kun on noussut! Indeksiä ei edes halvalla voi ostaa kun se s@@tana nousee aina vaan!!1 :chart_with_upwards_trend: :chart_with_upwards_trend:

7 tykkäystä

Juu, näinhän se on. Ajoitus ei oo ollut oikein mun juttu. :grin: Melkein kaikilla lapuilla on tullut jo riittävästi turpaan, joten etsin jonkun halvemman harrastuksen (esim. ryyppääminen tai purjehdus). OSTin laput olen jo henkisesti arvioinut arvottomiksi, joten jos tuolta jotain saa pois vuoden parin päästä, niin kaikki on plussaa!

1 tykkäys

Minulla myös oli aloituksessani huono ajoitus ja huono maltti. Nyt sijoittamisen 2.0 vaiheessa sijoitan pieniä summia poimimalla laatuyhtiöitä kuvittelemistani “ostopaikoista”. Sitten odotan vesikielellä laskuja jotta voin ostaa samaa kamaa halvemmalla. En odota nousua. Kyllä se sitten joskus nousee itsekseen, kunhan nyt aluksi laskisi jotta ostot olisivat perustellumpia. Osan voin myydä pienistä nousuista, mutta laskeneita en myy.
Osakepaino 10%

3 tykkäystä

Sanoisin, että 99 % varmuudella cut your profits and let your losses run ei ole voittava taktiikka, arvon toveri. :see_no_evil:

65 tykkäystä

Niin no tarkoitin lähinnä, että jos/kun valinnut hyvän yhtiön niin ei myydä paperikäsin jos hiukan laskee vaan odotetaan uutta ostopaikkaa. Ja toisaalta ainakin itse ajattelen niin, että voittojen kotiuttaminen kuuluu asiaan.
Voit toki itse katsoa palstasuosikkien käyriä esim. Harvia, Qt, Kamux, Tokmanni ja miettiä, että kannattaako välillä myydä vai ei.

2 tykkäystä

Nyt on herkkua tarjolla! En ole kyllä katsonut mutta otsikko antaa viitteitä.

1 tykkäys

Tarkoitus ei ollut varsinaisesti ivailla, vaan tuoda tosiaan se asia esille, että vaikka yhtiö kuinka vaikuttaisi hyvältä keissiltä niin mitä vain voi tapahtua. Kuten tuo Lion homma todisti. Ehkä pieni hyväntahtoinen piikkini ei välittynyt ihan viestin muodossa parhaiten… Oli vaan hauska lukea ekan varoitteluita hypestä kun oli itse yhden “hypejunan” pääarkkitehtina :wink:
Tuskin @Pohjolan_Eka kauheasti viestistäni pahastui, toivottovasti ei, koska se ei sellaiseksi ollut tarkoitettu.

Edit.

Tuo minun kommentti ei siis todellakaan ollut mikään vasta-argumentti Hyzon karhuiluun, ihan hyvää settiähän se Ekan karhuilu oli.

8 tykkäystä

Älä luovuta ja lannistu. Sijoittaminen on pitkäjänteistä hommaa. Osakkeiden ostaminen on mukava harrastus ja parhaimmillaan hyvinkin palkitsevaa.

Itse aloitin vuonna 2011 osakkeiden ostamisen. Tätä ennen olin ostanut lähinnä rahastoja. Itse tein alkuun tappiota, ostin yhtiöitä salkkuun liian kalliilla käytännössä perehtymättä lainkaan, ostin warrantteja, viputuotteita, jotka knockasivat ja turpiin tuli. Tuijotin ruutua ja indeksejä taukoamatta ja otin hulluja riskejä johdannaisilla.

Tappiot opetti perehtymään yhtiöihin ja markkinoiden liikkeisiin. Perehtyminen auttoi, hyvät osakepoiminnat onnistui kerta kerralla paremmin ja paremmin ja oma pääoma on kasvanut mukavasti reilussa 10 vuodessa.

Osakesijoittaminen vaatii aikaa ja innostusta. Tee oma sijoitussuunnitelma ja noudata sitä, jos raha polttelee liikaa tilillä. Jos kiinnostus ei riitä, niin jatka edes passiivisena sijoittajana rahastojen kanssa. Pitkässä juoksussa todennäköisesti se kannattaa.

16 tykkäystä

Mulla on kahta lajia lappuja. Toiset on miksi ihmeessä mun piti näitäkin ostaa -laput. Ja ne toiset on miksi en osatanut tätä sen enempää -laput.

Teräsyhtiöt on nyt siirtyneet tuohon jälkimmäiseen ryhmään. :smiley:

7 tykkäystä

Siirrän tänne Tesla-ketjusta , kun alkaa valumaan aiheen ohi.

Otetaan ihmeessä! Laitoin kalenterimerkinnät 13.1.2023, 13.1.2025 ja 13.1.2027.

21 tykkäystä

Keisari käy yhden miehen sotaa Teslauskovaisia vastaan :slight_smile: minusta oleellinen kysymys on muuttaako sähköautoilu autoalan logiikkaa? jos ei muuta niin kyllä nämä on korkeita arvostuksia. jos teslat ovat päivittyviä etärobotteja who knows.

2 tykkäystä

Tässä on kaikki oleellinen mitä tästä tarvitsee tietää. Kultti…

6 tykkäystä

Taitaa valua kyllä ohi kahvikupposenkin tämäntasoinen “keskustelu”. :smiley:

Läheisen tarhan pihalta kuulee usein samantyyppisiä väittelyitä lasten suusta kuinka Villen auto on parempi kun Matin auto. :man_shrugging:

13 tykkäystä

Mutta tiesitkö että Tesla ei ole pelkkä autoyhtiö?

26 tykkäystä

Tesla ei ole mulle vain autoyhtiö Laitan rahani siihen nyt ja tulevaisuudessa paljolti muiden syiden takia.

Tärkein syyni Inderesiin rekisteröitymisessä oli vastavoiman luominen Keisarin Tesla-näkemyksille. Kiva huomata että tavoite on onnistunut, kun näin paljon meidän väännöt herättää kuhinaa. :grin:

edit: @TJT Amen!

7 tykkäystä

Laitetaan nyt itsekin muutamia firmoja mitä seuraan/omistan. Ei mitään sijoitussuosituksia ja näistä useimmista löytyy inderesin analyysia kanssa.

Nightingale health. Tällä muistaakseni eniten matkaa inderesin tavoitehintaan ja vähemmän yllättäen riskiä riittää myös.

Solteq. Tämä tullut jo reilusti alas. Tj vaihtumassa niin riskiä siltä osin.

Harvia. Konsolisaatio juna puksuttanu kovaa kyytiä ja ainakin johdolla on uskoa, että pidempi aikasta kysyntää riittää.

Tecnotree. Johdolla reilu osakeomistus on sijoittajan kannalta hyvä asia.

Dovre. Kakkonen on mukana tässä muistaakseni suht reilusti ja tulevaisuuden alalla.

Jos rahastopoiminta vaikuttaa rennommalta touhulta niin päätös lienee hyvä. Eipähän tarvitse seurata yksittäisiä firmoja. En voi kuitenkaan tykätä kun hyvän nousuvaran (kaikilla yli 10% Inderesin tavoitehintaan) Suomi-firmat lähtee salkusta ja lottolappujen paino salkussa vaan kasvaa.

Sanoisin harrastusta kalliiksi jos erehtyy treidaamaan liikaa ja jää siinä tappiolle. Osakepoiminta on ollut tässä talven aikana vähän sellaista, että jos jonkin firman kurssi ei junnaa paikoillaan niin se laskee.

Osakepoimintaa on varmaankin monenlaista. Helpoin tyyli lienee osta ja vahdi- taktiikka, jossa seurataan kyllä firman toimintaa, mutta ei myydä ellei tule jotain firmasta johtuvaa syytä, joka muuttaa sijoituskeissiä.

Ainakin omalla kohdalla kärsimättömyys on ollut isoin kompastuskivi. Nytkin äimistelen SSAB:n nousua ilman osakkeita, vaikka ne piti olla mulla salkussa vähintään Q4-raporttiin asti. Ne lähtivät myyntiin kärsimättömyyden ja amatöörimäisen teknisen analyysin takia. :slight_smile:

16 tykkäystä