Sijoitusstrategiasi

Oma sijoitusstrategiani näyttää kehittyvän sitä mukaan kun opin lisää ja kasvan sijoittajana. Koska luotto omiin tietotaitoihin ei ole kovin vahva, on hajauttaminen tärkein strategiani tällä hetkellä. Eli:

  1. Suurin osa sijoituksista eli vajaa 80% on indekseissä (Laaja skaala eri indeksirahastoja ja ETF:iä sisältäen maantieteellisesti erilaisia kohteita ja esim. riskisempiä megatrendi etf:iä. Laaja skaala sijoituskohteita, jotta voin hyödyntää mahdollisimman hyvin hyviä ostopaikkoja)

  2. Indeksit ja ETF:t ovat pitkän tähtäimen sijoituksia, johon pyrin sijoittamaan säännöllisesti (laskumarkkinassa tosin selvästi enemmän eli haen näissäkin mielestäni hyviä ostopaikkoja).

  3. Osakesäästötili löytyy oppimista ja jopa pienimuotoista harrastusmielessä treidaamista varten. Pääpaino kuitenkin osakkeissa, jotka haluan pitää matkassa mukana pitkään. Indeksien ja ETF:ien kohdalla on tullut hetkittäin tunne, että olisi hyvä aika myydä (missä ei mielestäni ole kuitenkaan järkeä) eli OST on tätä varten. Johtuen kuluista, ostan osakkeita ainoastaan Pohjoismaista.

  4. Koska sijoitusstrategiani keskiössä on hajautus, sijoitan kerrallaan pieniä summia erilaisiin kohteisiin. Osakkeita saatan ostaa hinnasta riippuen jopa vain yksittäisiä kappaleita kerrallaan (Nordean hinnoittelu mahdollistaa tämän). Osakkeet valitsen esim. Inderesin tai pankkien osta-suositusten perusteella. Ostan tosin mielummin osakkeita, jotka eivät ole ns. huipulla. Pidän yllä suunnitelmaa osakesalkkuun haluamistani osakkeista ja ostan niitä sopivan ostopaikan tullessa pitäen myös mielessä sen millainen hajautus eri tyyppisiä osakkeita salkussani on.

15 tykkäystä

Oma sijoitusstrategiani:

Strategian pääosassa on säännöllinen kuukausisäästäminen indeksirahastoihin. Tällä hetkellä omistan seuraavia rahastoja:

  • “SPP Aktiefond Global” -indeksirahasto, (vertailuindeksi MSCI All Country World Index)
  • “iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (IS3N)” -ETF

Olen säästänyt käteistä sitä varten, että olen valmis sijoittamaan kuukausittain suuremmilla summilla indeksirahastoihin, mikäli Yhdysvaltojen pörssissä osakkeiden arvostustasot laskevat lähitulevaisuudessa. Tällöin lisään indeksirahastoihin:

  • “iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc) (SXR8)” -ETF
  • "SPDR Russell 2000 U.S. Small Cap UCITS ETF (Acc) (ZPRR)" -ETF

Varsinaisen sijoitusstrategian lisäksi annan itselleni luvan harrastaa spekulatiivisia sijoituksia. Poimin salkkuuni megatrendien perusteella kasvuyhtiöiden osakkeita, sillä aavistuksella, että niiden liiketoiminta ja arvostustaso voivat kasvaa tulevaisuudessa (suuremman typeryksen teoria). Ostaessani osakkeita olen valmis pitämään niitä salkussani ainakin 10 vuotta. Hyväksyn, että tämä on pelkkää uhkapelaamista, koska edes parhaat asiantuntijat eivät pysty ennustamaan yhtiöiden kehittymistä pitkällä aikavälillä tulevaisuudessa ja tiedostan, että olen valmis häviämään koko sijoitetun pääoman. Tässä salkussa on uraaniin, vetytalouteen ja akkumineraaleihin liittyvien yhtiöiden osakkeita.

7 tykkäystä

[AOT] 3/4 sijoituksista dollar cost averaging -menetelmällä matalakuluisiin suuriin usa+eur -indekseihin.

[OST] 1/4 sijoituksista osakepoimintoja, joiden tarkoituksena on tuoda leipää ja sirkushuveja pitämään minut poissa sabotoimasta pääsalkkuani.

Valikoin Helsingin pörssin yhtiöitä, joilla
-on korkea oman pääoman tuotto (ROE) toimialaan nähden
-on jatkuvasti kasvava liikevoitto ja mieluusti myös tasaisesti kasvava osinko
-on vahva tase
-on ansaintalogiikka jonka ymmärrän
-ei ole aloitusvuosia lukuun ottamatta tappiollisia vuosia eikä pidempiä liikevoittotrendin kääntymisiä

Pyrin ostamaan valikoituja yhtiöitä kohtuullisella hinnalla. Tavoitteenani on lähinnä olla maksamatta groteskia ylihintaa osakkeesta, oletukdella että aika on hyvän yrityksen ystävä ja sijoitus on ainanaan hyvä vaikken saisi sitä pilkkahintaan. Vältän hyvien yhtiöiden myymistä elleivät ne vaikuta räikeän ylihinnoitellulta ja silloinkin mieluusti vain kevennän.

En sijoita koskaan velalla enkä koskaan sijoita spekulatiivisiin johdannaisiin kuten viputuotteisiin, warrantteihin, shortteihin tms.
En sijoita huonoiksi katsomiini yrityksiin vaikka niitä saisi halvalla.
En yritä ajoittaa markkinaa, koska kärsivällisyyteni ei riitä istumaan käteisen päällä riittävän pitkään.

Strategian heikkoudet
-missaan systemaattisesti kaikki käänneyhtiöt käännevaiheessa koska en siedä tappiovuosia
-missaan systemaattisesti kaikki alkuvaiheessa olevat vielä tappiolliset tenbäggerit
-missaan kokonaisia toimialoja joiden arvostusta en alalle sopimattomien kertoimien valossa osaa arvioida oikein (esim. pankkiala ja pääomaintesiiviset alat vs. ROE)
-en pysty arvottamaan sijoitustarinaan nojaavia argumentteja painottaessani paljon puhtaasti lukuja
-missaan vaihtoehtoisia voittopaikkoja pantatessani täyteen hinnoiteltuja yhtiöitä

Suurin heikkous sijoitussuunnitelmassani kokonaisuutena on, etten noudata sitä lainkaan vaan yritän ajoittaa markkinaa, teen hetken mielijohteesta heräteostoksia ja ylipainotan liikaa osakepoimintoja (kiitos jollekin luultavasti demarille OST:in talletusrajasta!).

28 tykkäystä

Tähän asti olen ollut markkinoilla aikalailla all-in osakepainolla. Vuodenvaihteen tienoilla alkoi kuitenkin tulla tunne, että ollaan lähellä hetkellistä huippua. Oman salkun huippu oli ohitettu jo hetken aikaa sitten.
Muutama viikko sitten aloin lisäilemään salkun käteispainoa ja jälkikäteen se näyttää olleen täydellinen ajoitus.
Sitten piti vanhoilla päivillä vielä hankkia kikkakirjaan uusi työkalu.
Tai Paulihan se yllytti, että jos noin varma olet, niin mikset shorttaa? No, nyt on reppu täynnä niitäkin. Katsellaanpas nyt päivä kerrallaan mihin asti mennään.

13 tykkäystä

Tässä ketjussa näytti olevan hyviä ohjeita jo alustuksessa sijoitusstrategiaa koskien. Myös lukemissani viesteissä oli paljon yleispäteviä ohjeita sijoittamista ajatellen. Pyrin itse seuraamaan sijoitusstrategiassani kokeneempien jo aiemmin menestyneiden sijoittajien ohjeita. Uskon, että menestymiseen sijoittajana vaikuttaa pitkällä aikavälillä yhtiöiden laadun ja yhtiöistä maksetun hinnan välinen tasapaino.

Mielenkiintoista oli lukea Peter Lynchin näkemyksiä sijoittamisesta. Yllätyin, että ammattisijoittajakin suhtautui One up on Wall Street -kirjassa sijoittamiseen lopulta varsin samanlaisella innostuksella tai pelolla kuin allekirjoittanutkin. Jaan ohessa linkin tekemääni kirjoitukseen kirjaa koskien. Toivottavasti kirjoituksestani ja itse kirjasta on iloa lukijoille. Kommentit ja ehdotukset tulevista kirjoitusaiheista ovat myös tervetulleita.

12 tykkäystä

Enemmänkin tämän ketjun keskustelu. Varmaan 2% on omalla kohdalla ehdoton minimi, mutta noin pienellä ei tietysti mitään Sampoja ja Alphabetteja ostella vaan pikemminkin vähän epävarmempia kasvufirmoja. Normaali positio on minulla 5-10%. 20% on maksimiosto, mutta silloin kyseessä pitää olla todella laadukas firma hyvällä track recordilla ja isolla aliarvostuksella.

Jos haluaa hajauttaa ajallisesti niin toki tuo 1-2% osto on ihan ok. Oma salkku sisältää normaalisti 8-12 yhtiötä, mutta viime aikoina todella monessa Suomi-firmassa on ollut niin kovaa aliarvostusta laskun seurauksena, että olen ihan mieluustikin jakanut pottia useammalle firmalle, joka ei kiinnostaisi ilman alihintaa ollenkaan. Tällöin 1-2% osuus ei ole mielestäni paha valinta.

5 tykkäystä

…ja tarkkana välityspalkkioiden osuudesta position hankkimiseen. Pienellä salkulla en lähtisi hirveästi availemaan positioita, joissa välityspalkkiot kiipeää esim >2% lukemiin… Mielemmin yhtiöihin, jonka liiketoiminta sisältää hajautusta markkina-alueiden osalta

1 tykkäys

Nordealla osto-/myyntikulu on pienissä ostoissa 1% suuntaan, jonkin verran mutta ei hirmuisesti.
Jos haluaa ostaa 0,1-0,5% kululla niin varallisuuteen nähden se on huono kun ei mutta ole sitten varaa tupla possaa kovin montaa kertaa kaikkiin posioihin jos kurssit laskee.
No aina voi ostaa rahastoja ilman toimeksiantokulua, mutta niissä on juoksevat kulut.
Tekee niin taikka näin niin aina on väärin jossain kohtaa. :smiley:

3 tykkäystä

Pystynyt pitämään kiinni tämän vuoden tavoitteesta vieläkin​:+1::+1:

Eli ei myyntejä vain pelkkiä ostoja tämän vuoden puolella, ei edes niitä paniikki myyntejä, onneksi. Eikä myöskään paniikki ostoja. En näe tarpeellisena tässä hetkessä paniikkiin, vaikka todella vakavat ja surulliset tilanteet onkin päällä.

Rahastoihin(5 aktiivista ja 1 indeksi) menee nyt säännöllisesti n. 10% käteen jäävästä ansiosta

Näiden avulla tulee luultavasti laaja hajautusta ympäri maailman( ja vähemmän stressiä kun suorista osake sijoituksista ja myös samalla mahdollisuus päästä osakkaaksi sellaisiin osakkeisiin mitä ei oli varaa ostaa edes yhtä kappaletta​:grimacing::sweat_smile:)

Ja jos ylimääräsiä hilloja jää niin sitte niitä itelle sopivia kerta ostoja suoriin osakkeihin, vaatimattomilla erillä tosin😅(mietinnässä seuraavana Anora). Täytyy ensin perehtyä tulleeseen raportiin

Toivottavasti järjetön ja mielipuolinen sotatila Euroopassa loppuisi

Yksin kuolema lisää tilanteen johdosta on liikaa. Rauhaa toivon koko sydämmestäni

11 tykkäystä

Salkkua tyhjennetty viimeisen kuukauden ostoista rajulla kädellä pari päivää. Osakepaino rippunut 80 prossasta 50 prossaan plus otettu shorttipositiot DAX ja Nasdaq 100 mikäli FED kataa tänään kylmää vettä niskaan illalla. Katsotaan miltä maailma näyttää huomenna.

2 tykkäystä

Oon tässä kovasti miettinyt, miten toimia. Vuosia kasvuyhtiöihin sijoittaminen on ollut paras polku ja olen myös mieluusti sijoittanut lupaaviin vähän tappiollisiinkin yhtiöihin, joista useat ovat olleetkin todella hyviö sijoituksia. Salkku on kasvanut hienosti ja moninkertaistanut itsensä useita kertoja.

Nyt on alku vuodesta kuitenkin tultu alas merkittävästi, joskin iso osa oli myös käteisenä suojassa, joka vähensi iskua.

Olen vuosia “halveksinut” osinkojen merkitystä. Nyt on edessä 2021 vuoden verojen maksut (isot) ja osa kassasta on laitettu takaisin markkinaan.

Iso salkku tuottaa kuitenkin vain 16k eur osinkoja, jos nyt olen laskeskellut suunnilleen oikein. Nettokassa on ainakin 300k eur.
Kovasti olen miettinyt, että pitäisikö nyt ostaa jotain 4-5% osinko tuottoa tuovaa osaketta esim: TietoEvry, Sampo, Kemira, Sanoma!? huhtamäki (voiko laskea osinkoosakkeeksi?) :smiley:

Mitä näitä nyt on, auttakaa. jos firman kautta laittaisi esim. tuon 300k sisään (+ajattelin, että sama olisi ottaa vaikka 100k siihen vipua tuomaan muutaman tonnin lisää kassavirtaa?), niin siinä maksettaisiin veroja 20%, jolloin esim. 5% keskimääräinen osinkotuotto toisi 12k lisää tuohon 16k summaan (jonka oletan kasvavan n. 5-10% vuosittain). Tuollahan jo ihminen elelisi suunnilleen kuluttamatta isommin pottiaan kassa virralla! Sitten tietysti siihen iso massa näitä osinkoa maksamattomia toivottavasti multibäggääjiä.

Ihan kauhean agstittavaa vaan ostella noita osinkokoneita :D, toisaalta jos mietin muinaisia avausostoja useisiin osakkeisiin kasvupuolelta, niin niiden osinko% ensimmäisiin ostoihin olisi jo oikein maittava… Silloin vain ei ollut rahaa kuin kymppitonneja laittaa.

15 tykkäystä

Iso osinko = Osinkoansa? Halvalla pitäisi saada, mutta vakaata?
Onko kellään muulla hankalaa vaihtaa toimineesta strategiasta toiseen. Tässähän tosin ei kokonaan vaihdettaisi.

7 tykkäystä

Tuon kassan kun hajauttaa sopivasti reit-kohteisiin niin tippuu tonneja joka kuukausi tilille. Kylkeen muutama syntinen sätkäosake, niin ei korkojen nousukaan rasita yöunia :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 tykkäystä

Itse olen mukana yhdessä tämmöisessä, jossa nyt jo neljän vuoden pitoajan jälkeen osinkotuotto on yli 10% - kannattavasti kasvava yhtiö, joka maksaa kasvavaa osinkoa on hyvä kompromissi kasvun ja osinkotuoton välillä. Toki tuo osingon kasvu näkyy osakkeen arvon nousemisenakin.

Yhä enemmän yritän satsata yhtiöiden laatuun, ostamalla valmiiksi hyvää yhtiötä pääsee psykologisesti helpommalla :smiley: (Tosin minulla on tällä hetkellä vain yksi suora osakeomistus salkussani isolla painolla, lisäksi on käteistä varattuna yhtä mahdollista tulevaa antia varten).

Yksi vähän uusi juttu minulla on, että tarkastelen osakkeen hintaa vain ostovaiheessa, sen jälkeen annan osakkeen hinnan elää omaa elämäänsä, en vaivaa päätäni hinnalla. En siis myy jos hinta nousee tai laskee paljon vaan annan olla. Vasta, jos yhtiö muuttuu selvästi huonommaksi alan keventelemään.

2 tykkäystä

Joo tässä esimerkkinä esim. Talenomin avausostos 1,8 eurossa tuottaa jo hyvää osinkoa. 6 eur Qt ei kyllä tuota vieläkään, tosin ne on jo myytykin :smiley:

2 tykkäystä

Kärsiskö kasvuyhtiö expertiltä kysyä että mitkä oli sun portfolio säännöt kasvuyhtiöihin? Ite ole pohtinut että max 5% per kasvuyhtiö olisi riittävä panostus. Tasaisella taktiikalla tolla saisi 20 yhtiön salkun joka taisi olla Purun suositus koska sillä saa kasvun hyödyt muttei liikaa riskiä.

1 tykkäys

Ei taida olla mitään ylöskirjoitettuja sääntöjä. Joskus aikanaan laitoin 20% talenomiin ja 10% QT ja 10% Efecteen ja loput oli jaettu pienempiin osioihin, mutta sen jälkeen toki myös tulot muualta kasvoivat, joten oli helpompi hajauttaa (tosin Qt ja Talenom tuli aikanaan lisäiltyä myös ja niiden osuus salkussa kasvoi arvon kasvaessa. Efecte oli 3. yhtiö jonka identifioin joskus 2017/2018 paikkeilla lupaavimmiksi kohteiksi.

Lisäksi salkussa on ollut useita muita yhtiöitä, eikä kaikki ole samalla tavalla kasvuyhtiöitä.

Salkku on ollut aika hajautettu sitten muuten ja sisältää tällähin hetkellä paljon pieniä siivuja monesta yhtiöstä.

En nyt tiedä onko mitään erityisempää sääntöä olemassa. Digipuolelta pääasiassa kohteet + Harvia ja nyt esim. Inmode.

Olen koittanut katsoa 2-3 vuoden päähän mielelläni.

Tällä hetkellä salkussa on suurin yksittäinen sijoitus voxtur, jolla on vielä paljon todistettavaa. paino n. 10%. toivotaan parasta (tarpeettoman iso positio). Mitä sinulla on salkussa ketjussa on minun inderesin aikaisia salkun koostumuksia aika paljon.

Olen lisäksi aikaisemmin sijoittanut myös syklisiin yhtiöihin kuten konevuokraajat, Siltronic jne. tällä hetkellä käännepuolelta esin salkussa on Stockman.

5 tykkäystä

Tällä hetkellä salkun kasvettua jo suureksi olen myös nähnyt mahdolliseksi sijoittaa pienempiä summia erittäin korkean tuotto/riski kohteisiin.

2 tykkäystä

Minun tavoitteeni osakesijoittamisessa on saavuttaa 10 % absoluuttinen tuotto vuodessa. En kilpaile indeksejä vastaan.

Minun ydinsalkkuni koostuu max 6 (tällä hetkellä vain 3) suomalaisesta yhtiöstä. Lisäksi pienemmissä määrin olen varoja sijoittanut pariin ETF:ään sekä kouralliseen yhtiöitä pelailumielessä. Nuo pelailut pitäisi lopettaa, mutta koska tuo ydinsalkku ei paljoa muutu, niin jännitystä pitää hakea pelisalkun kautta… Lisäksi sijoituksia on asunto- ja metsäsijoituksissa.

Itse näen Euroopan ja Amerikan markkinat pitkällä aikavälillä houkuttelevina. Tämä oletus perustuu siihen, että koronan ja Ukrainan sodan myötä varmasti monissa yhtiöissä mietitään toimitusketjujen, toimintaympäristön ja (geo)poliittisen vakauden takia tuotannon sijoitusratkaisuja. Kun aikaisemmin on haettu kustannustehokkuutta siirtämällä/ulkoistamalla tehtaita halvan tuotannon maihin, trendi jatkossa voisi olla vakaus ja ennustettavuus.

1 tykkäys

10 % tavoite absoluuttisessa tuotossa on haastava, vaikka itsekin olen asettanut sen tavoitteeksi. Parhaiten tämä onnistuu, jos omistetut yhtiöt ovat kasvavia, niillä on korkea oman pääoman tuotto, eikä kasvua huomioida hinnassa. Jos yhtiöiden tuotto jollain tapaa riippuu markkinoista, homma menee hankalammaksi.

Esimerkiksi kypsät amerikkalaiset yhtiöt, jotka eivät enää kasva, voivat kasvattaa osakekohtaista tulostaan ostamalla omia osakkeita takaisin. Tällöin omien osakkeiden takaisinostoon käytettyjen varojen hyöty pitää diskontata takaisin nykyarvoon. Mitä korkeammalle arvostettu on yhtiö joka ostaa omia osakkeitaan takaisin, sitä alempi on takaisinostosta saatu hyöty. Kallis yhtiö pitäisi myydä ja sitten pankkitilin varoilta saa taas nollatuoton.

Asia ei ole paljon parempi osinkoa maksavien yhtiöiden kanssa. Osingoista pitää maksaa osinkovero ja saaduille osinkorahoille löydettävä mielellään mahdollisimman nopeasti 10 % ostokohde. Sellaisia ei ole läheskään joka hetki saatavilla markkinoilla.

Arvostuskertoimet vasta ovatkin epävarma tuoton lähde, kuten nähtiin korkealle arvostettujen teknofirmojen kurssiromahduksissa. Arvostuskertoimilla tienatakseen pitäisi tietää ennalta mikä tulee olemaan kohta markkinoilla suosittua ja ei sitä jo ole. Markkinoita ei voi pakottaa antamaan jotain tuottoa. Yleisenä sääntönä voisi sanoa, että kun markkinat ovat kalliita, odotuksia tulevaisuuden tuotoista pitää vain laskea.

2 tykkäystä