Sijoitusstrategiasi

Sadepäivän ratoksi on hyvä reflektoida, olen tehnyt osakepoimintaa nyt pari vuotta:

Olen hajauttanut firmani kategorioihin:

• Osinko = 15%
  • Arvo/Laatu = 12,5%
  • Kasvu = 7,5%
  • Riski-kasvu = 7,5%
  • Trade = 7,5%
  • Käteinen = 50%

Yllä tavoiteprosentit tällä hetkellä, käteisen paino tietty elää, mutta kategorioiden koko toisiinsa nähden kuitenkaan ei. Suosittelen tätä lähestymistä!

Osakepoiminnasta / firmavalinnasta:
Olen huono ennustamaan megatrendejä, olen itse enemmän halkoja vanhalla kirveellä hakkaava mies paskaisissa vaatteissa, joten firmavalintanikin ovat sen mukaisia.
Perustan valintani empiiriseen tarkkailevaan tutkimukseen = Vaikka kaverini pitäisi kuinka paljon pienpanimotuotteista niin lähikaupassani mies edessä ja takana ostaa yleensä säntillisesti 5-10x A le coqia tai pirkkaolutta sekä ajaa 90 luvun Toyota Carinalla.

Teen firmoille karkeita DCF-laskelmia, koska en luota itseeni vedän pessimistiset kertoimet ja sijoitan, jos päästään lähelle laskelmani hintaa. En pidä sijoittamisesta jos en ITSE pääse omilla aivoilla jyvälle siitä missä osakkeen hinnan pitäisi olla.
Lisäyksiä harkitsen, jos avaukseni arvo laskee -20-30% pakkaselle, en aiemmin.

Aluksi sijoitin liian moneen firmaan ja liian isoilla panoksilla. Tällä hetkellä harvempaan, hieman liian varovaisilla avauksilla. Tavoite on kaventaa firmojen määrää vain pitämiini varmoihin toimijoihin, mutta kasvattaa positioiden kokoa.

Treidauksesta:
Harrastan optiotreidausta, käteispositio on osittain siksi suuri, koska asian osuessa tuulettimeen pitää löytyä käteistä tehdä hetkellisesti suuriakin ostoksia. Olen kastanut varpaat ihan äskettäin Minifutuuri-treidaukseen ja tässä voi olla järkeä koska tuolloin säästää Nordnetin sikamaiset välityskulut.

Treidauksessa tavoite on 100€ / vko, jos olen saanut satasen maanantaina, en tee muuta. Kun uskallus kasvaa niin tavoite tulee kasvamaan. Järkevämpi olisi sanoa paljon tämä on prosentteina, mutta…

Hyvää / Suosittelen:

• Olen kehittynyt suorastaan erinomaiseksi avauspositioiden hintamäärittelyssä, maltti on valttia
  • Kannattaa avata maltillisella summalla niin on varaa lisätä
  • DCF-laskelmaan perustuvat avaukset antavat mielenrauhaa ja varmuutta.
  • Optiotreidaaminen on todella oma juttu. Oma suosikki tässä pelissä.
  • “Tankkaamaan” harvemmin. Mielestäni oma -20%-30% on hyvä sääntö
  • Olen oppinut että oma riskinsietokyky on suht. huono

Huonoa / Älkää tehkö näin:

• Olisi ollut järkevämpää aloittaa ETF/rahastosijoittaminen, mutta tumppasin tietämättömänä rahat OST:lle joten siinä nyt olen pysynyt. ETF:t tulevat astumaan strategiaan vielä tänä vuonna.
  • Olen todella huono LISÄÄMÄÄN positioihin. Etenkin nouseviin positioihin.
  • Olen melko huono ajoittamaan myyntejä / kevennyksiä (ks. siksi rahastosijoittaminen olisi parempi)
  • Laskussa alan helposti panikoimaan. Toisaalta kuluva vuosi on näyttänyt että tämä ei välttämättä ole vain huono asia, olen väistänyt merkittäviä tappioitakin.
  • Suurimmat mokani teen aina kun teen liikaa treidejä, olen kehittynyt tässä
  • Firmojen arvon laskentataitoja pitäisi hioa vielä merkittävästi lisää
  • Teen edelleen parempaa tuottoa asuntovuokratoiminnalla, tavoite oli päästä vastaaviin lukuihin osakkeissa. Aika näyttää!
26 tykkäystä