Sijoitusstrategiasi

Sijoitusstrategianasi on siis pääasiassa startup-sijoittaminen krytoteknologioiden piirissä operoiviin yrityksiin. Tällainen valinta vaatii joko huomattavan vaikean matikan ja informaatioteknologian hyvää ymmärrystä, tai sitten hyväksyy heti kättelyssä että kyse on onnenpelistä, jonka odotusarvoja emme tiedä. Hyvälläkin ymmärryksellä tyyli vaatii pirun hyvää kassanhallintaa ja valtavan kovaa riskinsietokykyä.

Lisäksi on huomattava, että monet uudet läpimurtoteknologiat ovat olleet mahtavia ihmiskunnalle mutta onnettomuuksia sijoittajille. Buffett taisi joskus sanoa niin, että sijoittajien ei pitäisi kirota ketään niin paljon kuin Wrightin veljeksiä. Uudet teknologiat tuovat paljon hypeä ja sitä myöten hirveästi yrittäjiä, joista ani harva lopulta onnistuu. On hyvin, hyvin vaikea arvioida ennalta, kuka sijoittuu lopulta siihen jakauman oranssiin päähän.

Nähdäkseni teet elämäsi turhan monimutkaiseksi. Miksei vain niitä matalakuluisia rahastoja tasaisesti kuukausittain? Samalla pääsisit eroon turhan isoista kaupankäyntikuluista, jotka olet aiemmin maininnut isoksi haasteeksesi. Päihittäisit suuren osan sijoittajista ilman ylimääräisiä mahanpuruja.

PS. Tässä on muuten Nakamoton Bitcoin-whitepaper. Ymmärrätkö sen syvällisesti niin että voit selittää sen ymmärrettävästi vaikka jollekin lukioluokalle joka on kutsunut sinut puhumaan aiheesta?

41 tykkäystä

Ihan vertailun vuoksi oma kryptosijoitus strategia.
Noin 3-4% sijoitusvarallisuudestani laajasti hajauttaen top 20 markkina-arvoiseen kryptoon pois lukien vakaavaluutat. En seuraa enkä edes pidä skenestä. Näitä kryptoja yritän maltillisella korolla kerryttää. Tällä hetkellä pelkään tästä tulevaa riskiä ja ehkä siirrän turvaan jonnekkin.
En usko tietäväni mitään asiasta joten en halua ottaa näkemystä. Jos tästä noustaan vielä kunnolla alan pelkurina kotiuttaa voittoja.

11 tykkäystä

Aikoinaan olin pörssissä, mutta ONNEKSI oikeaan aikaan tuli rakentamista yms ja laitoin lihoiksi. Sitten meni 20 vuotta hetkessä. Sitten palasin ja tein (karkeasti ottaen) näin ja tekisin saman uudelleen.
Suunnilleen tasasummia useampaan mielestäni potentiaalia olevaan halpikseen ja toisaalta muutamaan osinkomaksajaan. Sitten on vielä pari, jotka eivät ehkä kasva, mutta eivät maksa suuria osinkojakaan (tasaisten varmoja ja tylsiä).
Nyt yksi maksaa joka vuosi osinkoja enemmän kuin oli alkusijoitus yhtiöön. Muutama on miinuksella nyt notkahduksen takia. Ja muutama pahastikin miinuksella ollut on sitä edelleen, mutta pidän. Minusta treidaaminen on vain välittäjien viihdyttämistä ja rahastot laiskoja varten. Myyn melko harvoin. Teen kauppaa vain jos joku oikeasti ja olennaisesti muuttuu esim. politiikassa tai maailmantilanteessa.
Eli tuolla rahalla ottaisin 10-12 yhtiöstä 5-10k viipaleen, ehkä 15 yhtiöstä, jos ulkomaisiakin. Sitten vain istuisin käsien päällä.

9 tykkäystä

Itse tarkastelin yhtä sijoitus-salkkuani, joka on voitolla pitkässäjuoksussa, myös voittoja on kotiutettu vuosien varrella, mutta vuodenalusta (2022) salkku on miinuksella, mielenkiintoni kohdistui tälle heinäkuulle (2022) 15.7 salkku oli euromääräisesti miinuksella 17398€, 26.7 tappio oli enää 12926€, eli 11 päivää välissä ja salkun tappio pieneni 4472€. Edellä mainittu todistaa taas kerran, ettei hötkyily kannata näissä osakehommissa.
Mieleen tulee myös, onko osakemarkkinat lähtemässä kaikenkaikkiaan ylös, tietysti runsaiden notkojen säestyksellä, mutta kuitenkin nousujohteisesti?

4 tykkäystä

On lähdössä. Sota on aina vilkastuttanut markkinoita varsinkin valituilla alueilla ja aloilla.
Viljan hinta on nyt laskenut, kun viimevuotista on varastoissa ja uutta pukkaa tilalle. Ongelma on logistinen ja taustalla on edelleen isoja ongelmia. Ne ovat kuitenkin pieniä niihin verrattuna, mitä ihminen on itselleen muodostamassa. Sodan jälkeenkin siis edelleen muuttujia pelissä riittää ja kaikki eivät ole voittajia. Se pärjää, joka osaa mukautua ja luovia.

Sadepäivän ratoksi on hyvä reflektoida, olen tehnyt osakepoimintaa nyt pari vuotta:

Olen hajauttanut firmani kategorioihin:

  • Osinko = 15%
  • Arvo/Laatu = 12,5%
  • Kasvu = 7,5%
  • Riski-kasvu = 7,5%
  • Trade = 7,5%
  • Käteinen = 50%

Yllä tavoiteprosentit tällä hetkellä, käteisen paino tietty elää, mutta kategorioiden koko toisiinsa nähden kuitenkaan ei. Suosittelen tätä lähestymistä!

Osakepoiminnasta / firmavalinnasta:
Olen huono ennustamaan megatrendejä, olen itse enemmän halkoja vanhalla kirveellä hakkaava mies paskaisissa vaatteissa, joten firmavalintanikin ovat sen mukaisia.
Perustan valintani empiiriseen tarkkailevaan tutkimukseen = Vaikka kaverini pitäisi kuinka paljon pienpanimotuotteista niin lähikaupassani mies edessä ja takana ostaa yleensä säntillisesti 5-10x A le coqia tai pirkkaolutta sekä ajaa 90 luvun Toyota Carinalla.

Teen firmoille karkeita DCF-laskelmia, koska en luota itseeni vedän pessimistiset kertoimet ja sijoitan, jos päästään lähelle laskelmani hintaa. En pidä sijoittamisesta jos en ITSE pääse omilla aivoilla jyvälle siitä missä osakkeen hinnan pitäisi olla.
Lisäyksiä harkitsen, jos avaukseni arvo laskee -20-30% pakkaselle, en aiemmin.

Aluksi sijoitin liian moneen firmaan ja liian isoilla panoksilla. Tällä hetkellä harvempaan, hieman liian varovaisilla avauksilla. Tavoite on kaventaa firmojen määrää vain pitämiini varmoihin toimijoihin, mutta kasvattaa positioiden kokoa.

Treidauksesta:
Harrastan optiotreidausta, käteispositio on osittain siksi suuri, koska asian osuessa tuulettimeen pitää löytyä käteistä tehdä hetkellisesti suuriakin ostoksia. Olen kastanut varpaat ihan äskettäin Minifutuuri-treidaukseen ja tässä voi olla järkeä koska tuolloin säästää Nordnetin sikamaiset välityskulut.

Treidauksessa tavoite on 100€ / vko, jos olen saanut satasen maanantaina, en tee muuta. Kun uskallus kasvaa niin tavoite tulee kasvamaan. Järkevämpi olisi sanoa paljon tämä on prosentteina, mutta…

Hyvää / Suosittelen:

  • Olen kehittynyt suorastaan erinomaiseksi avauspositioiden hintamäärittelyssä, maltti on valttia
  • Kannattaa avata maltillisella summalla niin on varaa lisätä
  • DCF-laskelmaan perustuvat avaukset antavat mielenrauhaa ja varmuutta.
  • Optiotreidaaminen on todella oma juttu. Oma suosikki tässä pelissä.
  • “Tankkaamaan” harvemmin. Mielestäni oma -20%-30% on hyvä sääntö
  • Olen oppinut että oma riskinsietokyky on suht. huono

Huonoa / Älkää tehkö näin:

  • Olisi ollut järkevämpää aloittaa ETF/rahastosijoittaminen, mutta tumppasin tietämättömänä rahat OST:lle joten siinä nyt olen pysynyt. ETF:t tulevat astumaan strategiaan vielä tänä vuonna.
  • Olen todella huono LISÄÄMÄÄN positioihin. Etenkin nouseviin positioihin.
  • Olen melko huono ajoittamaan myyntejä / kevennyksiä (ks. siksi rahastosijoittaminen olisi parempi)
  • Laskussa alan helposti panikoimaan. Toisaalta kuluva vuosi on näyttänyt että tämä ei välttämättä ole vain huono asia, olen väistänyt merkittäviä tappioitakin.
  • Suurimmat mokani teen aina kun teen liikaa treidejä, olen kehittynyt tässä
  • Firmojen arvon laskentataitoja pitäisi hioa vielä merkittävästi lisää
  • Teen edelleen parempaa tuottoa asuntovuokratoiminnalla, tavoite oli päästä vastaaviin lukuihin osakkeissa. Aika näyttää!
26 tykkäystä

Kopion tämän kahvihuoneesta tänne, kun sain vinkin tämän ketjun olemisesta :+1: :+1: Sainkin tähän jo pari hyvää kommenttia kahvihuoneessa…:

Omien sijoitusten analyysia /jumissa :sweat_smile:

On ollut kyllä mielenkiintoista seurata tätä foorumia. Itsellä ei ole tosin mitään ennakkoasenteita ketään kirjoittajaa kohtaan entuudestaan (toivottavasti ei tulekaan). Muutaman viikon seurannan perusteella sanoisin, että yleisesti ottaen tosi asiallista porukkaa. Mutta se siitä, itse asiaan…

Varmaan olen tällä saitilla jo ikämiehiä, sillä 60:n heilahti jo yli. Sijoittanut en kuitenkaan ole kunnollaan kuin vasta viime aikoina, eikä käytössä oleva salkkukaan ole ollut iso, vain n. 100 t€.

Ensimmäiset sijoitukset tein pari vuotta sitten tosiaan JPM Emerginin OP-rahastoon, joka laskettelikin sen jälkeen pelkästään yhtä alamäkeä viime kevääseen asti ollen lopulta 5 t€ miinuksella. Kun päätin paneutua syvällisemmin näihin osake- ja rahastosijoittamisen “iloihin”, aloitin sen heittämällä JPM:t mäkeen ihan vain harmituksen poistaakseni mielen päältä. Asuntosijoituspuolelta on tullut jo jonkin aikaa pääomatuloja, joten ajattelin vähentäväni tuon tappion siellä verotuksessa, jos en saa tuottoa näistä sijoituksista.

Avasin pari uutta arvo-osuustiliä OP:n, kun muutkin palveluni on siellä ja on toiminut hyvin. Ajatukseni oli, että toinen toimisi lyhyen kaupan tilinä, toinen normitilinä, johon hankin osakkeita joita joko pidän pitempään tai myyn niin tarvittaessa ja hankin uusia. Sitten oli vielä se kolmas arvo-osuustili, jolla oli ne JPM:t. Sinne ajattelin hankkivani rahastoja ja ETF:iä.

Rahastoiksi valikoitui OP Amerikka kasvuyhtiöt ja OP Amerikka indeksi -rahastot ja ETF:ksin OP Nasdaq 100 UCIT ETF sekä pari muuta ETF:ää, joiden tarkkaa nimeä en nyt muista (toinen oli security-“jotain”). Osakepuolelle tuli hankittua:

  • Nestettä
  • Fortumia
  • Harviaa
  • Withsecureaa
  • Keskoa
  • Lassila Tikanojaa
  • QT-Grouppia
  • Konecranesia
  • Konetta

Tuossa vaiheessa, kunnes aloitin myynnit, salkun arvosta oli noin puolet osakkeissa ja toinen puoli rahastoissa ja ETF:ssä.

Rahastot ja ETF;t ei aiheuttanut huolta, salkku näkyi kehittyvän hyvin ja alkoi näyttämään jopa niin hyvältä, että sen tuotolla saan kuitattua JPM-tappiot hyvinkin pian. Osakepuoli aiheutti kuitenkin koko ajan harmaita hiuksia, vola oli niin kova -puoleen ja toiseen, että piti käytännössä maata näppäimistön päällä koko ajan valvomassa ja lukemassa kaikkia mahdollisia kanavia ja tekemässä paikkaostoja tai myyntejä, ettei pääse syntymään mitään isompaa lovea tähän minun pieneen alkusalkkuun.

Lopputulemana selvisin kuivin jaloin tuosta osakesalkustakin, mutta kovan työn se teetti ja jännääkin oli toisinaan liiankin jännää omalle sydämelle :thinking: Eli lopulta päätin realisoida salkun kun ei pää kestänyt sitä menoa, oli liian monta läheltä piti tilannetta. Eikä OP:n takkuileva oskesijoittajan palvelukaan helpottanut tilannetta.

OP-rahastot realisoin myös käteiseksi ja myös se salkku jäi lopputulemana niukasti plussalle. Nyt, jännän ja vaihderikkaan ensimmäisen kuukauden jälkeen on strategian pohdinnan paikka. Itsellä ei ole viisautta osaksikaan sen verran kuin joillakin palstan tietäjillä, mutu järki vain sanoo nyt, että “holdaa” ja istu vielä hetki käteisen päällä ja pidä sormet pois näppäimistöltä :grin: Odota ja katso vielä seuraavat USA työllisyysluvut, katso mikä tuosta Pelosin touhusta syntyy jne jne. Mutta halu olisi kova jotain johonkin laittaa ja pelko takaraivossa, että jos se nousu nyt kuitenkin on jo alkanut, vaikka useat merkit muuta kertovatkin :grimacing:

Nyt olen tilalle hankkinut vain aivan muutamaa “löytöarpa”-paperia, huolellsten omien tutkimusten ja analyysien perusteella, jokaista pienellä muutaman tuhannen euron positiolla sillä ajatuksella, että jos joku noista jossain vaiheessa lähtee kunnollaan lentoon, niin olen mukana. Ja jos syöksyy niin kestän senkin kun ei ole liikaa kiinni. Yhtiöt ovat:

  • Spinnova
  • Voxtur
  • ja Plug Power

Nyt pitäisi varmaan uskaltaa jollekin alkaa, järki sanoo että indekseihin ja ETF:iin pitkällä tasaisella panolla, intuitio ja tunne taistelee sitä vastaan ja huutaa koko ajan että laita nyt kerralla enemmän, muuten jäät nousun kyydistä.

Jumissa nyt :disappointed_relieved:

Varmaan olen perinteinen aloittava sijoittaja, tuo kokemani volatiliteetti vain säikäytti pahan päiväisesti niin ei meinaa nyt uskaltaa tehdä mitään muuta kuin holdata rahapussin päällä :grinning:

Antakaahan vinkkejä pliis, niin saan vähän laajennettua omaa katsontakantaa ja pääsen taas liikkeelle… :sweat_smile:

ps. avasin kuitenkin Nordnettiin tilin Voxturin hankinnan yhteydessä ja siirsin alkupääomaa sinnekin… :+1:

10 tykkäystä

Tämän jälkeen hankin eilen muutamalla tonnilla vain ETF:ää…

1 tykkäys

Nyt kun markkinoilla on myllertänyt ja monet suosikit kuten Harvia (jota omistan edelleen) ja QT (jonka myin lähinnä tuurilla pari viikkoa ennen negaria) ovat ottaneet kunnolla osumaa, niin on hyvä tilaisuus pohtia omaa strategiaa ja kuinka hyvin sitä on noudattanut.

Näin jälkiviisaana olisi pitänyt olla tiukempi osakkeiden myymisen suhteen kun huipuista on laskettu tarpeeksi (yleensä olen pitänyt rajana hieman lapusta riippuen 15-20%) - varsinkin lapuissa joiden ympärillä on iso hype.

Noudatin tätä onneksi osittain ja pienensin positioita laskujen jälkeen, eli kotiutin ihan hyvin voittoja. Paljon parempaan tulokseen olisi kuitenkin päässyt jos olisi vain luopunut lapuista kokonaan tai jatkanut vähentämistä kun kurssi laski lisää. Tässä oli siis kyseessä klassinen osakkeisiin rakastuminen. Toki esim. Harviaan on edelleen isosti luottoa, mutta varmaan aika monta vuotta saa odotella että palataan huippujen tasolle.

Olen kuitenkin myös huomannut että myytyjen lappujen tilalle uusien entryjen tekeminen on ollut haastavaa (varsinkin epävarmoissa markkinaoloissa ja rajallisella ajalla jota nyt on käyttää osakkeiden tutkimiseen), mutta niin on käteisen päällä istuminenkin eli tätä pitää omalla osalla kehittää.

Nyt kun en oikeen osaa arvioida mihin markkina menee niin päätin keskittyä seuraavat kuukaudet lisäämään maltillisesti laajoja ETF:iä ja pohtimaan osakepoimintaa enemmän taas ”syssymmällä”.

7 tykkäystä

@Beginner siis sinulla oli alkuun rahastoja/ETF:ä sekä suoria sijoituksia mm. Neste, Fortum, Kesko ja näiden vola aiheutti sinulle liikaa harmaita hiuksia? Sen jälkeen olet sijoittanut Spinnovaan, Voxturiin ja Plug Poweriin? Anteeksi tietämättömyyteni, kun en noita yhtiöitä tunne, mutta mitä palstan hehkutusketjuja kurssiliikkeistä olen lukenut, niin nuo yhtiöt siellä esiintyvät usein. Volatiliteettia noissa lienee siis paljon enemmän kuin alkuperäisissä sijoitusvalinnoissasi.

Kun pohdit, että pitäisikö vielä odottaa seuraavat USA:n työllisyysluvut tai Pelosin touhuilut, niin mietipäs jokin vastaavankaltainen tapahtuma historiasta ja katso vaikka SP500-kehitystä pitkältä aikaväliltä, että pystytkö sen sieltä bongaamaan? Sijoitusuran alussa itsekin tuli herkeämättä tuijotettua ruuduilla muuttuvia kurssimuutoksia ja aina keksi jonkin uhkakuvan maailmalta mikä aiheutti hermoilua. Kun sitten saa itselle taottua päähän filosofian, että osake on osuus yhtiöstä ja sen tuloksista/kassavirrasta, jää tuo ylimääräinen hermoilu vähemmälle. Jos esimerkiksi perustat itse oikean yrityksen, niin tuskinpa olet joka päivä tekemässä markkinaselvitystä sen jälleenmyyntiarvosta? Itse koen, että sijoittajan kannattaa mieluummin käyttää panoksensa hyvien sijoituskohteiden tunnistamiseen/analysointiin kuin ajoituspäätösten arviointeihin. Jos ei nyt löydä mitään itselle perusteltavia sijoituskohteita, niin ei hätää, pörssi ei ole mihinkään karkaamassa. Mukaan ehtii myöhemminkin.

Jos sijoitukset tuottavat harmaita hiuksia/unettomia öitä tai muita negatiivisia tuntemuksia, kannattaa keventää sijoitusastetta. Lisäksi turha kurssien tuijottelu ja ei tätä Inderes-forumiakaan kannata joka hetki tuijotella :wink:

17 tykkäystä

Tämä kuulostaa tyypilliseltä tilanteelta, jos on vasta aloittanut eikä ole strategiaa minkäänlaista. Tilannetta on pahentanut vielä tämä alamäki. Sijoittaminen tuntui helpolta 2020-2021, mutta se ei ole todellisuutta aina. Itse aloitin 2 vuotta ennen koronaa, niin kyllä tämä laskumarkkina tuntuu kurjalta, mutta onneksi on tietty strategia.

Itsellä on strategiana se, että tietyt rahastot hajautettuna esim. Amerikasta ja Euroopasta. Säännöllistä täyttämistä niihin. Osakkeissa yrittää miettiä ja löytää niitä, joihin itse uskon + 5 vuoden päästä vielä vähintään. Itse en tee lyhyttä kauppaa, paitsi jos tarina alkaa näyttämään vaikealta. Silloin nämä osakkeet menevät tauolle. Kun tiedostan osakkeen mahdollisuuden 5 vuoden päästä, niin minua ei stressaa -12 % 3kk ellen huomaa jotain konkreettista muutosta tässä. Mikäli tulen lopputulokseen, että johtuu yleisestä markkinasta, niin voi käydä ostamassa vielä lisää.

Sinun osakesalkku näytti tosi “turvalliselta”, jos miettii Konetta, Nesteä, Keskoa esim. Ikinähän ei voi tietää mitä tapahtuu, mutta Kesko porskuttaa eteenpäin ennätys inflaatioissakin :smiley: .

Jos se osakkeiden heilunta laittaa stressitilan päälle, niin sanoisin vaan rahastot. Niissä se pudotus tuntuu pienemmältä useasti :smiley:

Tai sitten tarkempi pohdinta osakkeessa, miksi ostin Nestettä. Onko syy sen tulevaisuuden biobensat ja lentoalan valtaaminen vaiko no käyn useasti siellä tankilla.

4 tykkäystä

Ei siinä mitään sen ihmeellisempää ole kuin että toisaalta nämä yhtiöt täyttävät sen minun “pelityhjiön” omassa mielessäni (jotta voin sen osalta keskittyä muuhun) -ja toisaalta, Lisäksi:

  • Voxtur toimii alalla, jonka tunnen hyvin ja yhtiöön paremmin tutustuttuani vakuutuin sen tekemisiin ja johtoon. Odotan tältä parin-kolmen vuoden aikaikkunassa isoakin nousua.
  • Plug Power valikoitui salkkuuni, koska halusin sijoittaa edes yhteen selkeästi tulevaisuuden vety-yhtiöon. Plugi oli parasta mitä löysin ja joka on ehkä pisimmällä löytämistäni (liikevaihtoakin tänä vuonna jo about 700-800 Milj dollaria). Tältä odotan Voxturin tapaan kovaa tulosta lähivuosille.
  • Spinnova taas valikoitui puhtaana startuppina salkkuuni, joka on saanut ensimmäiset koe-erät jo pilottitoimituksiin ja edustaa vaatepuolella sitä mitä Plugi energiapuolella. Spinnovassa näen potentiaalia, asiallisesti patentoitu tulevaisuuden tuotevalmistus, joka varmasti tulee kiinnostamaan suuriakin vaatevalmistajia globaalisti, jos vain kaikki menee jatkossakin hyvin. Tämä ehkä näistä eniten “arpalappu” ja jolta odotan kansainvälistä läpimurtoa 3 - 5 vuoden aikaikkunassa.

Eli nämä pitkään pitoon ja näitten kanssa on tavoitteena istua ainakin vuoden pari käsien päällä vaikka kävisivät kuinka syvällä. Plugihan on jo noussut lähtötilanteesta railakkaasti 2 → 25 dollaria, eli jos olisi ollut aikoinaan liikkeellä tämän kanssa niin… no komiaahan se olisi salkussa, mutta niin on aina jossittelukin. No, Voxtur ja Spinnova edustakoon salkussani tuota osastoa, jos edes toisen arvo kehittyy Plugin tapaan niin olisi sijoitus enemmän kuin onnistunut. Mutta näin, jotain jännitystäkin pitää olla -ja mielenkiintoista yhtiötasoista seurattavaa. Nämä saavat edustaa sitä osaa salkussani :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hyvä pointti, oikeasti. Koetan takoa tuota vielä enemmän tähän kovaan kallooni :saluting_face:

Tuossa voi olla hyvinkin hyvä viisaus. Tämä on taas ollut niitä omia asennekysymyksiä, eli pelko siitä että juna meni jo menojaan sillä aikaa kun itse vain tutkiskeli kohteita :grimacing:

Niin, sen huomasin nimenomaan, että tuli liikaa harmaita hiuksia ja siihen oli pari perussyytä. Ensimmäinen oli se että halusi niin “kovasti” onnistua 100%:sti heti alusta alkaen. Toinen oli se, että otin omaan päähäni mitoittaen liian suuria riskejä. Lue; liian paljon kerralla kiinni osakkeissa, joiden käyttäytymistä oli lähes mahdotonta ennustaa tulosjulkistuskaudella ja tässä volatiliteetti tilanteessa. Yöunethan siinä meinasi mennä, kun oli asuntopuolen sijoittamisessa tottunut siihen, että tulosta tulee koko ajan eikä tappiota ollenkaan -tekemättä mitään ihmeellistä… :smiley:

No oli ainakin opettavainen vajaa pari kuukautta :rofl:

Niin ja kiitos tosi fiksuista kannanotoista, tosiaan! :+1:

3 tykkäystä

Niin, näinhän se on, strategia on puuttunut. Koetan tässä sitä nyt synnyttää, siksikin nämä ajatusten vaihdot tosi hyviä :+1: :+1:

Tämä olisi varmasti hyvä oppia ja sisäistääkin vielä käytännössä. Ja myös pitää siitä kiinni… :open_mouth:

Totta, vikaan menin siinä, ettei ollut valmiiksi suunniteltua strategiaa, vaan päällä oli vain nopeiden sijoitusvoittojen hakumoodi. Fortumin pelästyttämänä laitoin Nesteenkin laitaan. QT:n ja Harvian pelästyttämänä myyntiin meni sitten loputkin, myös Kesko (liian aikaisin). Perusongelma oli että odotin salkussa kaiken vihertävän alusta alkaen ja jos sitten punersikin vähän enemmän, piti jotain asialle heti alkaa tekemään! No eihän se niin tietenkään voi mennä, oppia ikä kaikki. :kissing:

2 tykkäystä

Tunnet siis jenkkien kiinteistömarkkinan hyvin? Työskenteletkö siellä päin vai?

1 tykkäys

Vastauksissasi on poikkeuksellista nöyryyttä ja se antaa ihan hyvän lähtökohdan jatkolle. Kuten olet huomannut ( ja ehkä kuullutkin) ne kuuluisat oppirahat on maksettava, vaikka elämänkokemusta olisikin jo kertynyt.

Olen itse lähestymässä samoja ikäluokkia kuin sinä ja nämä palstat toimivat paremman puutteessa hyvinä paikkoina vaihtaa ajatuksia ja muutenkin seurata maailman menoa. Paras tapa olisi varmasti se, että tutustuisi muihin sijoittamisesta kiinnostuneisiin ja kävisi vaikka lenkillä, kahvilla, olusilla näitä omia ajatuksia läpi. Oman kokemukseni mukaan me suomalaiset olemme näissä aika varovaisia ja olen itse päättänyt uida vastavirtaan ja pyrin avaamaan rohkeasti keskusteluja. Asiaan toki liittyy se, että sijoittaminen on tällä hetkellä minun duuni eli myös elanto on otettava tästä ja se on kyllä monella tiedossa.

Tsemppiä jatkoon ja maltillisella asenteella vaan eteenpäin !

3 tykkäystä

Tätä hieman sivusin kahvihuoneessa, ja ajattelin jatkaa täällä. Omaa sijoitustaustaa on vain 2 vuotta ja salkun arvo about 20k josta nyt puolet käteisenä, eli ei todellakaan mikään guru ole äänessä.

Foorumilla usein puhutaan siitä, että oma riskinsietokyky tulisi tunnistaa. Uskon, että alkuinnostuksen vuoksi moni seurailee kurssikehitystä alussa paljon, mutta huomasin, että minulla se “jäi päälle”. Ostin, myin, harmittelin, veivasin, kirosin, ostin ja myin. Itselläni mielenrauha löytyi vasta 1,5v jälkeen, kun pudotin salkun osakepainoa noin puoleen, valtaosa on rahastoissa ja Sammossa. Ei liikkeet ylöspäinkään ole suuria, mutta silti nyt tilanne on kokonaisuudessaan minulle parempi.

Tiedostan hermoiluni altistavan minut mahdollisille virheille. Nyt käytössä olleella pääomalla vahinko olisi ollut vielä kohtalaisen vähäinen ja olen toistaiseksi vielä jonkin verran plussan puolella, mutta sijoitettavissa olevan pääoman määrä saattaa minulla kasvaa lähiaikoina. Mielenrauhan vuoksi, tavoitteeni on lisätä pääomaa pikkuhiljaa, niin että riskinsietokyky pysyy hallinnassa ja sijoitukset eivät pyöri päässä päivittäin. Alustava suunnitelma on pitää noin 40% rahastoissa, noin 40% kohtalaisen defensiivisissä osinko-osakkeissa ja laittaa korkeintaan 20% kasvuhakuisiin lappuihin.

9 tykkäystä

Itsellä on 4 selkeästi suuririskistä sijoitusta ja noin 20 varmempaa, joista suurin osa on voitollisia ja maksaa osinkoa.
Neste joutui myyntilistalle kun tilanne Ukrainassa kiristyi.
Nämä 4 suuririskistä sijoitusta ovat
Nightingale, tarkkailussa -40%, jos suunta on huono Q2, niin laitaan myynti.
Tecnotree, aprikoin mitä teen Q2 ei rohkaiseva, epävarmuuksia myyntisaamiset, toimarin osakkeiden ostopäätös?
Qt, myin laitaan, tappio ->30%, Q2 pettymys.
Dovre, on pärjännyt parhaiden, osake lievästi plussalla, ainoastaan ainut minun riskisistä mihin luotan.

3 tykkäystä

Ajattelin tänä syksynä tehdä ensimmäistä kertaa ihan kunnon sijoitusstrategian ja -suunnitelman itselleni. Aiempaa sijoittamistani ei voi oikein sanoa strategiaan perustuvaksi, vaikka mulla ihan selkeitä ja pysyviä prioriteetteja, tarkastuslistoja ja periaatteita säästämiselle, analyysille ja osakepoiminnalle onkin.

Siispä kysymys:

Mitä kappaleita/sisältöjä perusteellisen sijoitussuunnitelman ja -strategian tulee mielestäsi pitää sisällään?

Tässä omaa pohdintaa, jonka pohjana on mm. @Juha_Kinnunen jorina sijoitussuunnitelmasta ja -strategiasta:

  • Henkilökohtainen talous ja säästäminen

  • Allokaatio omaisuusluokkiin

  • Sektori/maantieteellinen hajautus

  • Sijoitustyyli

  • Yhtiövalinta

  • Ajoittaminen

  • Makrotalous ja rahapolitiikka

Näiden lisäksi ja/tai näiden sisällä olisi sitten erilaisia periaatteita tai peukalosääntöjä esimerkiksi uuden yhtiön analyysiin, salkkuyhtiön seurantaan, ostamiseen, myymiseen, sijoittamisen psykologiaan jne. Lisäksi haluaisin edes hieman vakioida toimintaani ajankäyttöön ja opiskeluun liittyen. Ajatuksena on, että saisi analysoidessa enemmän aikaan vähemmällä ja tietyt sijoittamiseen liittyvät työvaiheet olisi “automatisoituja”. Tottakai pitää jättää aikaa myös foorumi- ja Twitter-haahuilulle, mutta pieni selkäranka ei olisi pahitteeksi.

Ja ei, tavoitteena ei missään nimessä ole tehdä jotain rajoittavaa monisivuista juoksupyörää, jossa laput silmillä painetaan vuosikertomuksesta ja tunnusluvusta toiseen. Vaan enemmänkin kevyt, joustava ja tärkeisiin ydinasioihin keskittyvä ohje itselleni, jonka avulla muistan keskittyä olennaiseen ja olla tavanalainen niin analyysissäni kuin osakepoiminnoissanikin. En siis edes harkitse yhtäkään “ROE vähintään se”- tai “PE enintään tuo” -tyyppistä peukalosääntöä, vaan tässä mennään aika tavalla yleisemmällä ja “mahdollistavammalla” tasolla.

Ajatuksia, ideoita? Onko jollakin vastaavanlainen lähestymistapa sijoitusstrategian laatimiseen?

18 tykkäystä

Omat kappaleet ovat:

  1. Johdanto
  • Miksi sijoitan?
  • Konkreettisia tavotteita/rajapyykkejä
  1. Säännöt
  • Käytännön säännöt kuten verotehokkuus, lainankäyttö, allokaatio
  1. Kuukausisäästö
  • kk-säästön päivitykset elämäntilanteiden muuttuessa
  1. Indeksirahastot
  • Ajatuksia ja huomioita potentiaalisista sijoituskohteista
  1. Suorat osakesijoitukset
  • Luopuminen
  • Hyvän yhtiön kriteerit
  • Riittävän hajautettu/keskitetty salkku ylituoton mahdollistamiseksi
  • Osinkojen uudelleensijoitus
  • Listautujien kohtelu
  • Verokohtelu
  1. Asuntosijoittaminen
  2. Fyysiset jalometallit

Omassa suunnitelmassa pointtina on sen täydentäminen. En juuri koskaan poista siitä mitään, vaan kommentoin aiempia ajatuksia, jolloin virheet pysyvät mielessä. Lisäksi erillinen sijoituspäiväkirja, jonka täyttämistä olen valitettavasti laiminlyönyt.

Pitäisi varmaan pikkuhiljaa lisätä lyhyttä kauppaa koskeva kappale, koska sitä on tullut muutaman kerran harrastettua. Samoin kryptoja, vaikka niitä ei ole tullut harrastettua (vielä). Onhan siellä kappaleet 6 & 7, vaikka kumpaakaan en vielä omista

14 tykkäystä

Tuo bullettilista on hyvin lähellä omaa lähestymistapaani, mutta itsekin pitäisi kirjoittaa vielä selkeämmin auki (tällä hetkellä lähinnä kommentteina Excelissä jossa pidän omistuksista kirjaa jne. mikä ei todellakaan ole se paras tapa :smiley:).

Yhtenä kriteerinä jonka lisäsin omaan suunnitelmaan oli, että kauppojen yhteydessä pitää kirjata jatkossa ainakin muutamalla virkkeellä ylös miksi ostin/myin juuri kyseisellä hetkellä osaketta kyseiseen hintaan.

Monesti olen huomannut että tätä on jäänyt kaipaamaan kun markkina heiluu ja aina ei ihan suoralta kädeltä muista miksi joku tietty erä ostettiin tai myytiin tietyssä kohdassa. Tämä auttaisi varmasti monessa tapauksessa istumaan käsien päällä paremmin ja seuraamaan kuinka hyvin sitä suunnitelmaa nyt oikeasti on noudattanut.

5 tykkäystä