Sijoitusstrategiasi

Hei!

Olen vasta osakesäästämiseen perehtyvä aloittelija enkä siten vielä kovin syvällä osakesäästämisen maailmassa mutta olen kuullut että sijoitussuunnitelman laatiminen voi olla kannattava asia tehdä jotta ostoissa ja myynneissä ei menisi aivan fiiliksellä.

Ohessa asioita joita olen ajatellut sijoitussuunnitelmaani sisällyttää:

• Säästöjen jako suoriin osakesijoituksiin, indeksiin ja muihin säästökohteisiin
  • Sijoitusten määrät kuukausitasolla
  • Eri osa-alueiden tavoitteet (esim. suorien osakesijoitusten tulisi voittaa indeksi)
  • Teollisuuden alat joihin suorilla osakesijoituksilla aion sijoittaa (ajatuksena pysyä lähellä omaa alaani)
  • Esiselvitykset joita tulee tehdä ennenkuin sijoittaa yritykseen (osavuosikatsaukset, P/E - luvut, jne.)
  • Säännöt koska osakkeet tulee myydä (esimerkiksi tappiota x% tietyssä ajassa tai vastaavasti voittoa y% tietyssä ajassa)

Ajatuksenani on laatia suunnitelma, “ajaa” suunnitelmaa orjallisesti jonkun aikaa, tarkastella miten suunnitelma toimii, muuttaa sitä ja “ajaa” uutta suunnitelmaa. Näin toivottavasti suunnitelma pikku hiljaa paranee ja säästämisen tehokkuuskin kasvaa. Oleellinen pointti suunnitelmassa on myös se että kurssien noustessa tai laskiessa en ajautuisi paniikkiin tai liialliseen intoiluun vaan pysyisin suunnitelman mukaisessa tasaisessa toiminnassa jota sitten tulosten valossa muuttaisin.

Minkälaisia kokemuksia muilla on sijoitussuunnitelmasta? Mitä asioita omissa suunnitelmissanne olette ottaneet huomioon? Onko hyväksi havaittuja suunnitelmapohjia jossain jo saatavilla?

9 tykkäystä