Sijoitusstrategiasi

Itselläni osakesijoittamisen tavoitteena on taloudellinen vapaus ja eläketurva. Tämä määrittää salkun riskiprofiilia esim. hajautuksen ja yhtiöiden laadun osalta. Pelipaperit jätän muille. Avaan hieman tarkemmin alla.

  1. Pitkä aikahorisontti
    Pyrin ostamaan pitkäksi aikaa salkkuun. Tämä tarkoittaa, että haen osakkeita, joilla on vahva asema markkinoilla, kyky kasvaa ja kyky jauhaa hyvää tuottoa pääomalle. Aika on hyvän yhtiön ystävä, huonon vihollinen.
  2. Pääpaino itselläni on ison markkina-arvon jenkkifirmoissa. Näillä saa tehokkaasti usein aika globaalin hajautuksen yrityksen bisnesriskeissä. Jos salkkuyrityksellä on toimintaa vain yhdessä maassa, se on yleensä Yhdysvallat.
    Olen hieman alkanut lisäillä small cap yhtiöitä myös salkkuun. Esimerkkeinä näistä XPEL ja Talenom. Pienillä yhtiöillä on pitkällä aikavälillä kuitenkin enemmän kasvunvaraa. Large cap firmoillakin kasvu hidastuu ennen pitkää.
    Koska esim. eläketurva, sosiaaliturva ja terveyspalvelut ovat riippuvaisia Suomen taloudesta, haen osakesijoituksissa riippumattomuutta Suomen talouden myrskyistä.
  3. Hajautuksessa 25-30 osaketta on itselleni sopiva määrä. Jaksan tällä firmojen määrällä vielä kurkata miten salkkuyhtiöillä menee. Suurimpien positioiden paino on yleensä alle 10%. Ostan yleensä isommat positiot yleensä max. 7-8% painoon, mutta annan niiden nousta suuremmiksikin kurssinousun myötä. En herkästi lähde voittajia myymään vaikka paino nousisi suuremmaksikin. Sijoitan vain osingot ja uudet säästöt muihin salkkuyhtiöihin.
  4. Pitkä pitoaika.
    En käy lyhyttä kauppaa. Yleensä myyn vain, jos tunnistan tehneeni virheen. Peilaan myös uusia sijoituskohteita salkkuyhtiöihin nähden. Jos hajautus salkussa alkaa lähestyä maksimia, tulee salkusta poistua heikoin lenkki, jotta sinne voi ostaa uuden (ja toivottavasti paremman) yhtiön.
    Olen valmis pitämään laatuyhtiöitä salkussa myös haastavian arvostusten aikana. En vain osta niitä lisää. Odotan parempaa paikkaa lisätä osakkeita myöhemmin.
    Tosin myönnettäköön, että mikäli joku tarjoaa pörssissä huomenna Coca-Colan osakkeista tuplahintaa, niin kyllä ne myyntilaitaan menee. :slightly_smiling_face: Hitaamman kasvun yhtiöissä kovan arvostuksen kiriminen tuloskasvun kautta taas siedettävämmäksi on omasta mielestäni erityisen haastavaa.
  5. Fundamentit edellä, momentum ei pakollinen.
    Olen valmis ostamaan myös laskeviin kursseihin, mikäli katson arvostuksen järkeväksi. Välillä osakemarkkinat hinnoittelet osakkeita liian optimistisesti. Minulla ei ole mikään kiire. Pyrin ostamaan yhtiöitä, jotka ovat arvokkaampia 5, 10 tai 20 vuoden kuluttua. Jos markkinoilla on tänään mollivoittoinen fiilis omaan salkkuuni sopivan yhtiön kohdalla, voin silti ostaa osaketta liiketoiminnan tunnuslukujen salliessa. Välillä siis uin ihan suosiolla vastavirtaan. Paras ostohetki on yleensä, kun ostolaidalla on väljempää.

Alla linkki viimeisimpään salkkupäivitykseen. Linkin alta näkee mitä näillä teeseillä on salkkuun päätynyt. :nerd_face:

Sijoittamisen yleisistä tavoitteistä pientä filosofointia löytyy tästä. :thinking:

12 tykkäystä

Täällä mennään vahvasti osinkostrategialla edelleen, mieluiten kasvavalla. 2020-2022 sijoitetun pääoman osinko pyörii nyt jo päälle 10% vuoteen, kiitos vahvistuneen usd, eur nähden.

4 tykkäystä

Tälläiset epävarmat ajat tuovat esiin hyväksi havaitut neuvot sijoittajalle.
Älä sijoita rahoja joita tarvitset hankintoihin, tai elämiseen hetken päästä. Älä sijoita velkarahalla. Huonoina aikoina osinkoyhtiöt ovat parempia, kuin tulevaisuuteen tähyävät ķasvuyhtiöt, joiden kurssit perustuvat haaveiluun. Älä myy paniikissa yhtiöiden osakkeita joiden tiedät olevan kunnossa, maailma ei lopu sotiin ja inflaatioon, ydinsodan jälkeen taas osakkeilla ei ole enää väliä. Jos lisäät käteispainoa, niin myy ensin huonoimmat yhtiöt pois, voi myös vähentää yhtiön osakkeita, joka on noussut satoja-/tuhansiaprosentteja ja on alkanut mörnimään. Osta säännöllisesti osakkeita, tietenkin voi yrittää osua pohjille, mutta on aika epätoivoista. Hajauta maantieteellisesti, itse ostan kotimaisia osakkeita ja ulkomailta ETF:ä. Huonoina aikoina voi ajatella mikä ala tuo parhaan tuloksen ja sijoitella niihin. Itse en harrasta koko salkun tyhjentämistä huonoinakaan aikoina, vaan ostan lisää hyväksi havaittujen yritysten osakkeita. Kun seuraava nousu tulee, salkussasi on kpl-määräisesti huomattavasti enemmän hyväksi toteamien yhtiöiden osakkeita, sitten vaan istutaan kyydissä ja kassakone kilisee😎.

26 tykkäystä

Hei!

Olen vasta osakesäästämiseen perehtyvä aloittelija enkä siten vielä kovin syvällä osakesäästämisen maailmassa mutta olen kuullut että sijoitussuunnitelman laatiminen voi olla kannattava asia tehdä jotta ostoissa ja myynneissä ei menisi aivan fiiliksellä.

Ohessa asioita joita olen ajatellut sijoitussuunnitelmaani sisällyttää:

  • Säästöjen jako suoriin osakesijoituksiin, indeksiin ja muihin säästökohteisiin
  • Sijoitusten määrät kuukausitasolla
  • Eri osa-alueiden tavoitteet (esim. suorien osakesijoitusten tulisi voittaa indeksi)
  • Teollisuuden alat joihin suorilla osakesijoituksilla aion sijoittaa (ajatuksena pysyä lähellä omaa alaani)
  • Esiselvitykset joita tulee tehdä ennenkuin sijoittaa yritykseen (osavuosikatsaukset, P/E - luvut, jne.)
  • Säännöt koska osakkeet tulee myydä (esimerkiksi tappiota x% tietyssä ajassa tai vastaavasti voittoa y% tietyssä ajassa)

Ajatuksenani on laatia suunnitelma, “ajaa” suunnitelmaa orjallisesti jonkun aikaa, tarkastella miten suunnitelma toimii, muuttaa sitä ja “ajaa” uutta suunnitelmaa. Näin toivottavasti suunnitelma pikku hiljaa paranee ja säästämisen tehokkuuskin kasvaa. Oleellinen pointti suunnitelmassa on myös se että kurssien noustessa tai laskiessa en ajautuisi paniikkiin tai liialliseen intoiluun vaan pysyisin suunnitelman mukaisessa tasaisessa toiminnassa jota sitten tulosten valossa muuttaisin.

Minkälaisia kokemuksia muilla on sijoitussuunnitelmasta? Mitä asioita omissa suunnitelmissanne olette ottaneet huomioon? Onko hyväksi havaittuja suunnitelmapohjia jossain jo saatavilla?

9 tykkäystä

Löytyy jo hyvä ketju tälle:

1 tykkäys

Terve @uheftj

Siirsin viestisi tänne @Vodel1:in suosittelemaan sopivaan ketjuun, kun tällainen on jo olemassa. :slight_smile:

2 tykkäystä

Itselläni on varmaan kaikkien sääntöjen vastainen sijoitusstrategia.

  1. Käteiskassa 100% suurimman osan ajasta. Jos markkinasentimentti näyttää vähänkään uhkaavalta, en osta yhtään mitään. Tämän vuoden puolella olen ostanut vain, kun media puskee bull-uutisia ulos. Joskus pidän useammankin kuukauden taukoa täydellä käteiskassalla.

  2. Vain lyhyitä kauppoja, mikäli mahdollista.

  3. All in. Lähes aina sijoitan koko käteiskassan kerralla yhteen firmaan. Joskus kahteen. Tulin siihen tulokseen, että itseni on mahdotonta ottaa tarpeeksi selvää useasta yhtiöstä puhumattakaan siitä, että pystyisin seuraamaan näitä yhtiöitä tarpeeksi aktiivisesti. Tietyillä pienemmillä yrityksillä kurssikäyrät menevät joskus päivätolkulla samaa rataa. Itse koitan hyödyntää näitä.

  4. Tarkoitus on ottaa ns. omat pois myöhemmin. Ja jatkaa voitto-osuudella treidausta.

3 tykkäystä

Huh…Nousi itsellä kylmä hiki otsalle tuosta. Huono uutinen voi pärähtää pörssitiedotteella koska vain.

29 tykkäystä

Hajauttaminen on meidän lahjattomien ilmainen lounas :sweat_smile: Jos osaa hommansa niin parempiin tuottoihin pääsee keskittämällä.

11 tykkäystä

Totta. Olen laskenut asian niin, että isompi todennäköisyys kosahtaa huonoon tiedotteessaan on, jos rahani ovat pidempään kiinni. Aktiivisen kuukauden aikana teen vain 5-10, yleensä lyhyttä, kauppaa. Tämä on tietoinen riski.

3 tykkäystä

Sijoitustapoja on monia, itse jo ikäni puolesta joudun turvautumaan perinteiseen hajautuslinjaan, voi olla, että vuosien myötä siirryn melkein kokonaan ETF puolelle.
Luotan siihen, että kun ostaa näissä notkoissa keskimäärin hyvien yritysten osakkeita lisää, niin hillo tulee aikanaan korkojen kanssa, koska mukana on alelaarista ostettuja osakkeita myös.
Ensinnäkin täytyy luottaa siihen, ettei maailma lopu sotiin, inflaatioon, pandemiaan, vaan jatkuu tovin kuluttua entiseen malliin, koska ihmiset haluavat vaurastua lisää. Tietysti joskus voi tulla eteen koko maailmaa uhkaava resurssipula, eikä entisenlainen kasvu ole mahdollista.
Eli lyhyesti sanottuna yritän lisätä osakemääriä näiden notkojen aikana ajallisesti hajauttaen, yritän valita ostettavien yritysten osakkeet parhaan kykyni mukaan tarkastelemalla tunnuslukuja ja tulevaisuuden näkymiä. On vain näin, jos omistat yhtiöistä aina vain paksumman siivun, niin saat myös tulevasta voitosta suuremman siivun. Näin yksinkertaista se on, vai onko?:smile:

8 tykkäystä

Tein koronakriisin alussa “leikkisalkun” yhdelle talous-sivustolle, laitoin leikkisalkkuun suurta riskiä, nousu oli koronakriisin vähän hellitettyä kovaa luokkaa, lähinnä kasvuosakkeista muodostunut salkku pesi minun todellisen salkkuni tuoton menen tullen. Nyt on tulossa kovat ajat ja tällä hetkellä luotan enempi vakavaraisiin perinteisten yhtiöiden osakkeisiin, joilla on osingonmaksukykyä, realinvest tuo sinun sijoitustyylisi mahdollistaa vaurastumisen nopeammin, jos kaikki menee nappiin, riskiä tuollainen sijoitustyyli kyllä sisältää, mutta niinhän sitä sanotaan suuri riski suuret tulot, pieni riski pienet tulot.

4 tykkäystä

All in Voxtur, tavoite tulla sen avulla miljonääriksi viiden vuoden sisällä. Tämän jälkeen sijoitusomaisuuden siirtäminen indeksirahastoihin ja kiinteistöihin. Kauppakorkeakoulusta olen valmistunut, pääaineena rahoitus, mutta ilmeisesti mitään ei jäänyt koulusta päähän, kun vedän ihan WSB meiningillä.

32 tykkäystä

En tiedä onko kyseessä strategia vai tyyli, mutta itse olen kiinnostunut hyvistä osingonmaksajista, mutta sijoituspäätöksen teen muidenkin tietojen perusteella kuin vain korkean osinkoprosentin. Tavoitteenani nyt on saada ost- täyteen suomalaisia osinkofirmoja 5-10t allokaatiolla / firma. Sitten suunnitelmissa olisi siirtyä tutkimaan ulkomaisia, etenkin jenkkilästä, vakaita osinkoyhtiöitä ja tavoitteena olisi saada osinkovirtaa joka kuukausi, että tämä korkoa korolle -viritys lähtisi pyörimään vielä tehokkaammin. Indeksejä tietenkin sitten vielä suorien osakesijoitusten lisänä. Tällä tyylillä mennään ja tämä on tuntunut alusta lähtien omalta jutultani.

7 tykkäystä

Osakestartegia ja siinä pitäytyminen on minulle koko sijoitustoiminnan kulmakivi. Pidän strategiastani kiinni lähes järkähtämättä. Toki jotkut markkinamullistukset ovat tähänkin periaatteeseen kolhuja tuoneet vuoskymmenten aikana.

Ajattelutapani sijoittamiseen ja strategiani periaatteet ovat:

  1. Tunne yritys, johon sijoitat perinpohjin
  2. Ostan osan yritystä ja sen liiketoimintaa, en osakkeita.
  3. Ostan vain large cap -yhtiöiden osakkeita.
  4. Ostan taseeltaan vahvoja, velattomia tai hyvin vähävelkaisia yhtiöitä.
  5. Ostan vain osakkeita joiden osinkohistoria on vakaa ja osinko vähintään 3,5 %.
  6. Sijoitan vain yhtiöihin, joiden toiminnan ymmärrän ja markkinan tunnen.
  7. En osta hyvin syklisiä enkä osakkeita, joiden volatiliteetti muutoin on korkea.
  8. En myy osakkeitani salkustani kurssivaihtelujen johdosta.
  9. Vältän teknologiaosakkeita ja ns. “kasvuosakkeita”.
  10. Kartan osakeanalyysejä ja erityisesti suosituksia ja tavoitehintoja.
23 tykkäystä

Kiitos ajatuksistasi. Tämä on hyvin stipuloitu strategia, joka näyttää lunastavan nimimerkin tuoman lupauksen.

Muut kohdat tuntuvat melko ymmärrettäviltä, mutta saanko kysyä, miksi kohdan 3. large cap -rajaus? Pohdin, että luovutko tällä liian kategorisesti monista ylituoton mahdollisuuksista. Eikö kohdat 1.,2. ja 6. riittäisi jo turvaamaan liiketoiminnan arvaamattomuustekijöitä? Mietin myös sitä, poikkeaako (tai millä tavoin poikkeaa) tällä tavoin saatu tuotto indeksisijoittamisen tuotoista. Osaatko arvioida tätä?

1 tykkäys

En omassa arkisessa sijoitustoiminnassani ajattele näitä elementtejä erillisinä vaan ne menevät sijoituspäätöksiä tehdessä limittäin ja lomittain. Niistä syntyy kokonaisuus. Tämä koskee myös large cap -periaatetta. Olen pitkän ajan kuluessa huomannut, että tällaiset yhtiöt takaavat vakaamman ja minulle riittävän tuoton. Enkä täysin ehdoton ole ollut aikojen kuluessa tässä. Minulla on esimerkiksi Ålandsbankenia ja Olvia salkussa, jotka ovat mid cap-yhtiöitä. Ulkomaisissa kyseeseen tulevissa yhtiöissä suomalainen large cap -raja menee aina lähes automaattisesti yli.

En hae sijjoitustoiminnalla lottovoittoja mutta indeksin kyllä olen sijoituksillani päihittänyt käytännössä aina. Pitkässä juoksussa korkoa korolle -periaate ja vakaa osinkotuotto tuottavat paljon paremmin, kuin moni lyhyemmän ajan sijoittanut hahmottaakaan. Kierrätän aina osinkotuotot salkkuuni takaisin.

Strategia on minulle hyvin henkilökohtainen tapa lähestyä ja jäsentää ja rajata osakesijoittamista. Mikäli syntyy mielikuva indeksisijoittamisen periaatteista, niin näin voi olla. Itse en ole sitä miettinyt.

9 tykkäystä

Noin vuosi sitten tuli laitettua ylös omia ajatuksia. Vaikka motivaatio sijoittamiseen on pysynyt samana (vankka epäusko nykyiseen eläkejärjestelmään), niin olen huomannut ajattelussani muutoksia. Kai se karhumarkkina opettaa.

Tulen edelleen sijoittamaan koko työurani pääsääntöisesti indekseihin. Osakkeisiin on varattu könttäsumma, uudet ostot pitää rahoittaa myynneillä tai osingoilla. Olen kuitenkin aikeissa vähentää tulevaisuudessa kasvuyhtiöiden painotusta salkussa tuntuvastikin ja pitäytyväni laadukkaissa, osinkoa maksavissa yhtiöissä. Itselle tällaisten yhtiöiden arvonmääritys on kasvuraketteja (esim. Qt) paljon yksinkertaisempaa ja jatkuvasti kasvavat osingot lämmittävät mukavasti kurssien sukeltaessa 20-30% Psykologian puolta sijoittamisessa ei voi aliarvioida. Alibaban sukeltamista olisi ollut paljon mukavampi katsella, jos vuodessa tulisi turvallisesti 4-5 prosenttia osinkoja. Ylempänä oli hyvä pointti siihen, että osaketta pitäisi osata käsitellä osuutena yhtiöstä. Se rauhoittaa mieltä, että vaikka Marimekko tuosta laskee vielä 40%, niin brändit ja osaava johto eivät ole hävinneet mihinkään. Olen yritänyt kääntää ajattelua enemmän tähän suuntaan.

Olen myös miettinyt viimeisen puolen vuoden aikana enemmän vallihautoja sekä käyttänyt aiempaa suurempaa tuotto-odotusta ja/tai maltillisempia kasvuennusteita laskelmissa. Tuntuu vähemmän huonolta jättää osaketta ostamatta kuin ostaa “liian kalliilla” ja katsoa hinnan laskua vielä 20-30% sinne oman maltillisen skenaarion tasolle. Lisäksi olen opetellut uusia arvonmäärityksen lasketatapoja entisten rinnalle.

Olen myös päättänyt lisätä tulevina vuosina hajautusta tuntuvastikin ja harkitsen pitäytyväni jatkossa pääosin kotimaisissa yhtiöissä. Osakesäästötilillä osingot kasautuvat korkoa korolle paljon nopeammin ja ulkomaalaiset tuntuvat ajoittain pakenevan Helsingin pörssistä jättäen hyviä ostopaikkoja kotimaisille sijoittajille. Vaikkakin Suomen talouskehityksen tulevaisuus vähän huolettaa, niin täältä löytyy monia laadukkaita yhtiöitä, jotka tekevät bisnestä Euroopassa ja kauempana.

Lisäksi olen ottanut screenauksen tueksi useampia mittareita, joista vähintään kuuden pitää täyttyä ennen lähempää tutkistelua. Näitä yritän myös tarkastella kriittisesti ja lisäillä uusia tarvittaessa.

  1. Hyvää oman pääoman tuottoa pitkältä ajalta (ROE min. 14%)
  2. Kasvavaa osinkoa pitkältä ajalta / Yhtiön tavoitteena nouseva osinko
  3. Terveellinen osingonjakosuhde (maks 70%)
  4. Osinkotuotto vähintään 3%
  5. Tulos sekä liikevaihto kasvaneet viimeisen viiden vuoden aikana
  6. Varat yhteensä on suurempi kuin velat yhteensä
  7. Arvostus: 10% tuotto-odotus täyttyy normaalissa skenaariossa maltillisilla odotuksilla

Osana strategiaani on myös ostojen ajoittaminen kuukauden välein, etten enää tarttuisi putoaviin puukkoihin niin tiukasti (köh, Nokian Renkaat, köh). Tähän mennessä H2:lla ollaan tehty muutama osto, vaikka kesärallin jälkeen elokuussa tulikin lisättyä onnistuneesti käteispainoa.

Heinäkuu: Uponor Oyj
Elokuu: -
Syyskuu: Marimekko Corporation

Viimeisin salkkupäivitykseni kesäkuulta: Mitä sinulla on salkussa - #3001 käyttäjältä Needles

6 tykkäystä

Oma suunnitelmani on täällä toisaalla.

Omat suositukseni alkuvaiheen sijoittajalle ovat:

  1. Älä missään nimessä sijoita pieniin teknologiayrityksiin.
  2. Älä sijoita kovin syklisiin (esim konepajat) tai muuten volatiliteetiltaan suuriin yhtiöihin.

Kumpikin aiheuttaa helposti pörssikursseihin kovaa heiluntaa ja varsinkin laskeneissa kursseissa korjausliikeet kestävät pahimmillaan jopa vuosia. Voi usko ja hermo sijoittamiseen mennä.

  1. Älä seuraa mallisalkkuja vaan tee oma työ.
  2. Ostamalla Helsingin päälistan kymmentä liikevaihdoltaan suurinta yhtiötä ylität indeksin lähes varmasti.
  3. Osingot ovat (lähes) varmaa tuloa tunnetuilla osinkoyhtiöillä ja osingot usein vain nousevat, kun osakkeen hinta laskee.
11 tykkäystä

Jokainen saa noudattaa sellaista strategiaa kuin haluaa, ja propsit siitä, että tuot omasi julki. Mielestäni suosituksesi ovat kuitenkin siinä määrin perusteettomia tai jopa virheellisiä, että en näiden noudattamista aloittelijoille suosittelisi.

  • Pienyhtiöt ovat tutkitusti tuottaneet paremmin kuin isommat yhtiöt. Kannattaa tutustua fama french five factor malliin.

  • Pienyhtiöt ovat vähemmän seurattuja ja tehottomammin hinnoiteltuja, joten keskittämällä osakepoiminta niihin on helpompi saavuttaa ylituottoa.

  • SP500 teknologiasektori on tehnyt ylituottoa SP500 indeksiin nähden ainakin viimeiset 20 vuotta. Tämä ei tietenkään ole tae tulevista tuotoista, mutta on melko rohkeaa neuvoa välttämään teknoja.

  • Pienyhtiöiden volatiliteetti on suurta, mutta salkkua voi suojata omilta virheiltä ja volatiliteetiltä sijoittamalla suuremman osan salkustaan indeksirahastoihin. Tämä on mielestäni viisasta etenkin aloittelijoille.

Mielestäni analyysiä ja mallisalkkujen liikkeitä kannattaa hyödyntää, eikä mallisalkkujen peesaaminenkaan ole huono ratkaisu. Kannattaa olla nöyrä ja miettiä kumpi onnistuu todennäköisesti osakepoiminnassaan paremmin, tiimi kokeneita analyytikoita vai alkuvaiheen osakesijoittaja? Oma työ kannattaa toki silti tehdä, niin oppi tarttuu paremmin.

Tälle väittämälle ei ole mitään perusteita. Tällä tavoin pääsee hyvin lähelle omxh25gi tuottoa(kymmenen suurinta noin 80% indeksistä), josta on vähennetty kulut ja verot. Helpommin, verotehokkaammin ja vähemmillä kuluilla samaan pääsee todennäköisesti ostamalla esim. Nordnetin Suomi indeksirahastoa tai SLG OMXH25 etf:ää. Itse suosittelisin kuitenkin sijoittamaan esimerkiksi paljon paremmin hajautettuun ACWI indeksiin ja keskittämään erilliset osakepoiminnat, niin etten peesaa suoraan indeksiä.

Osakkeen hinnan laskulle löytyy usein syy ja tämä sama syy johtaa monesti myös osinkojen leikkaamiseen, mutta en nyt takerru tähän enempää.

Kehotatko siis panostamaan erityisesti suurta osinkoa jakaviin yhtiöihin vai onko oleellisempaa historia yhtäjaksoisesta osinkojen kasvatuksesta? “Osinkoaristokraateilla” on taidettu ylituottoa jollain ajanjaksolla saavuttaakin, ainakin SP500 yhtiöissä. Tämä neuvo pitäisi siis määritellä paremmin väärin ymmärryksien välttämiseksi.

37 tykkäystä