Sijoitusstrategiasi

Strategia kuulostaa kovin hienolta sanalta. Meikäläisellä taitaa olla osakkeiden suhteen hieman sama periaatteeton haahuilu toiminnassa kuin lastenkasvatuksessa: yritän toimia kohtuullisen varovasti ja kokeilen siinä sivussa vähän sitä ja tätä. Ei se varovaisuus vaan aina käytännössä ole toteutunut. Joskus myyn, joskus en, että varmaankin olen enemmän hodlaaja kuin treidaaja. Päiväkauppaa en tee ikinä.

Jos nyt tätä elämääni taakse päin katselen, niin 80-luvun puolivälissä ostin opintolainalla Nokiaa. Oli sattunut käymään tuuria kesätyön suhteen, joten en oikeastaan tarvinnut sitä lainaa lainkaan, mutta nostinpahan sen nyt sitten ihan vaan varuilta ja laitoin Nokian osakkeisiin, ettei tule liian helposti tuhlattua. Tietysti myin aivan liian aikaisin pois pienellä voitolla.

Sitten 2000-luvun puolivälissä laiton taas ylimääräistä rahaa sivuun. Tosi hajautetusti, eli all in Nokiaan. No huonostihan siinä kävi. Myin lopulta pienellä tappiolla. Vajaat 10 vuotta sitten aloin viimein säästämään hajautetusti.

Nyt on salkussa

  • hieman alle 70 eri yhtiön osakkeita
  • kolmea Seligsonin rahastoa
  • kahta ETF:ää.

Osakkeiden valinta on enimmäkseen mennyt etsimällä pienehköä PE:tä pienehköllä PB:llä ja siedettävällä velkaantumisella. No on siellä joku kasvuosakekin, eikä kaikki osakkeet muutenkaan noudata tuota aiempaa ajatusta. Suurimmat potit ovat

  • Petrobras
  • Nordea
  • Omega Healthcare Investors
  • Volkswagen
  • Investor AB
  • Sampo
  • Unum Group
  • UPM Kymmene
  • Arbor Realty Trust
  • Ålanbsbanken
9 tykkäystä

Osuu myös tänne. Olen jo sen verran vanha, ettei noista yöunet mene. Sen sijaan negatiivisia tuntemuksia kyllä, koska minulle osakesijoittaminen on peli enkä ole ikinä pitänyt missään pelissä häviämisestä. Sijoitusasteen vähentäminen ei toimi, koska negatiivisia tuntemuksia tulee myös jos itellä käteistä ja kurssit nousee. Tai myin osakkeen X ja nyt se on noussut 50%. Eli en käteisen taakse voi paeta tuntemuksiani.

Kurssien tuijottelun vähentäminen on hyvä ja jopa mahdollista. Itellä toi tuijottelu aiheuttaa ahdistusta, fomo ostamista, paniikkimyyntejä ja putoaviin puukkoihin tarttumista. On sieltä jotain voittojakin tullut, muttei ole kokonaisuutena vaivan arvoista.

Nyt sitten suunnitelmaan. Eli tarkoitus on ajaa nykyinen käteisäkassa markkinoille ostamalla joka kuukauden puolessä välissä (maanantaina) rahastoja 10-20% prosenttia käteisestä aina makronäkemyksen mukaan. Seuraan makroa todella paljon ja sen seuraaminen, spekulointi ja pohdinta on mukavaa ajanvietettä. Tämän hetken makronäkemys on pitkät bondit ja virtuaalitalous, koska ollaan menossa taantumaan. Eli suomeksi Nasdaq rahasto ja pitkä korkorahasto. Piti aloittaa tämä jo kesällä, mutta onnistuin vain bondien osalta. Ne nousseet nyt 12% eli ihan oikea näkemys. Nasdaq noussut vielä enemmän mutta ei vaan hermo kestänyt ostaa niitä kesä/heinäkuussa kun oli tullut niin kovaa runtua aiemmin. Pitäisi olla tunteettomampi niin olisi sijoitaminen helpompaa.

Inflaation riehuminen ja sota voi myös jatkua jolloin Fedin pitää tuhota osakemarkkinat. Tällöin energia ja maatalousosakkeet on hyvä peli. Maakaasun tilanne on mielenkiintoinen. Jenkeissä hinnat vain murto-osan sitä mitä Euroopassa ja jos Freeport saadaan kuntoon niin jenkkilän kaasuosakkeet voi raketoida, koska maakaasun hinta Yhdysvalloissa nousee. Tällä hetkellä energia vastatuulessa, koska taantuma USA, Eurooppa ja Kiina akselilla. Myötätuulta energia osakkeille tarjoaa Putin erityisesti maakaasuun ja se että öljy sektoria on potkittu vuosikausia joka johtanut kapasiteetin pienenemiseen.

10% kassata varataan suoriin osakesijoituksiin jossa koitetaan voittaa indeksi. Oikeasti ei voiteta, mutta voihan sitä yrittää.

Toivottavasti tämä viesti auttaisi minua pysymään suunnitelmassa. Pitäisi olla joku tukihenkilö jolle voisi laittaa viestiä jos tekee mieli FOMO ostaa tai paniikkimyydä. Hiukan kuten alkoholisteilla on, jos pullo houkuttelee.

5 tykkäystä

Kiitos kovasti kannustuksesta! Eilen vaihdoinkin ensimmäisen kerra live-elämässä ajatuksia toisen sijoittajan kanssa, face-to-face, pitää koettaa löytää enemmän kaltaisiani vain, omassa privaatti-tuttavapiirissäni ei niitä juurikaan ole, yrityspuolen yhteistyökumppaneista niitä varmasti löytyisi (kun saisi aikaiseksi alkaa kyselemään :thinking:).

Mutta tämä saitti on kylllä kerta kaikkiaan aivan erinomainen löytö! :+1: :+1: :+1:

8 tykkäystä

Oma strategia on ostaa arvo-osakkeita silloin kun halvalla saa ja osakepaino 80-120%.
Velkavipu max. 20% salkusta. Pitää osinkovirta koko ajan päällä…tällä hetkellä noin 30k/vuosi ja treidaus voittoja tulee noin 30k/v keskimäärin.

Jännä nähdä kun aloittelevat sijoittajat taas kerran polttaa rahansa hype osakkeisiin ja
ammattilaiset ja senior sijoittajat sekä annista liikkeele laskijat putsaa pyödän. Aivan saman ilmiön näin 2000 luvun it huumassa ja näin se tapahtuu aina tietyin väliajoin. Se on turhaa syyllistää analyytikkoja siitä että hype aikaan tavoitehinta oli pilvissä ja osti sen takia osaketta. Kyllä se syyllinen on siellä kun katsoo peiliin. Sijoittamista ei kannata lopettaa vaan ottaa virheistä opiksi.

7 tykkäystä

[quote=“Lohis, post:1203, topic:337, full:true”]

Eikös tuohon voi allokoida jonkun summan. Teet vaikka eri tilin uudelle välittäjälle ja gamblaat pienet rahat menemään per kuukausi. Jos tulee voittoa niin hienoa ja jos ei niin sitten ajattelet että harrastuksista pitää aina maksaa. Itellä on ajatus on koittaa jotain tuollaista. Useita vuosia sitten pelasin nettipokkeria jollain 4 euron tuntipalkalla (oli tarkat kirjanpidot). Ei siinä rahallisesti järkeä ollut, kun hanttihommistakin tienaa enemmän mutta se oli mukavaa ja rahaakin tuli hiukan sukanvarteen.

5 tykkäystä

Omasta strategiasta sen verran, että siinä on kaksi täysin toisistaan riippumatonta osaa.

  1. indeksirahastoihin (Seligson) tehdyt merkinnät (en pysty valitettavasti lisäämään) n. 15 vuoden ajalta kuukausittain, joihin en käytännössä koske. Osuus n. 60% kokonaisuudesta. Tuotto on jotain tasoa 130 %.

  2. Nordnetin puoli, jota terästetty 200k sijoituslainalla. Tämä jakautuu stabiilimpaan ja aktiivisempaan puoleen.

Ns. peliä ( ja myös elämiseen tarvittavaa kassavirtaa) kaipaava Jussi toimii 2) kohdan aktiivisella sektorilla.

Rationaalinen ja kärsivällinen toimii puhtaasti kohdassa 1. Tämä mentaalinen jako on sopinut minulle ja nämä eivät koskaan sekoitu toisiinsa.

3 tykkäystä

Minun omaan strategiaan myös kuuluu se että tunnen markkinat ja yhtiöt joihin sijoitan.
En lähde ostamaan tuntematonta ulkari lappua ( varsinkaan hype ).
Jos ostan Kiina, Jenkki ym muu teen sen Etf kautta koska en tunne markkinoita.
Tietty tietyt jenkki yhtiö siis isot tietää mutta kun nuoret sijoittajat heittää
arvalla johonkin esim.jenkki lappu muka tietävänsä siitä niin useimmat ottaa takkiin pahasti.

3 tykkäystä

Terve,

Jonkin aikaa tässä tullut sijoitettua strategialla isot perinteiset pörssiyritykset, tonni sinne toinen tänne ammu ja unohda. Osingoilla on ostettu kesäksi sitten jotain kivaa

Nyt olisi kuitenkin sellainen tilanne että OST on kokolailla tyhjä ja olisi tarkoitus siirtää sinne täydet 50k€. Harrastusmielessä voisin tehdä suhteellisen passiivisesti kauppaa. Tavoitteena eläkesäästäminen - korkoakorolle- tai eläkkeen aloittaminen hieman ennenaikaisesti näillä tuotoilla.

Onko vinkkejä miten lähtisitte kasaamaan salkkua/strategiaa

1 tykkäys

Ei kuulosta tyhmältä, vaan juuri siltä miten itse toimin :pensive:

Talvivaara -huhh :grimacing: Samaa pelaamisen “himoa” olen nyt itsekin yrittänyt vaimentaa. Siksi on nuo kolme arpalappua ja toivon että tulen tyytymään niiden seuraamiseen. Onpahan jotain viihdettä kun seuraa miten ne syöksyy tai jopa raketoi sitten joskus :joy: Tosi mielellä ja harkinnalla ne kuitenkin valitsin ja uskon niistä ainakin jonkun menestyvän (ja sehä se jo voi riittääkin tekemään geissistä kannattavan).

Joo, totta, ei varmasti se täysin riskitön olekaan. Omalla kohdallani kohteiden ja vuokralaisten valitseminen on mennyt tosi hyvin tähän mennessä ja vuokrat on tulleet säntillisesti eikä taloyhtiöissä ole ollut isompia ongelmia (kun olen vältellyt kaikkein vanhimpia kohteita hankkimasta). Tällä hetkellä vanhin osake on -90 vuodelta ja sen panin myyntiin juuri, kun pidin sitä vikahankintana (liian vanha). Muut on 2000 -luvulta…

Jotain tällaista tuli kirjoitettua marraskuussa 2019. Tässä on ollut korona ja tämä viimeisinkin kriisi, mutta hyväksi todettua tyyliä ei kannata vaihtaa. Salkku pääpiirteittäin koostuu edelleen samoista yhtiöistä ja on tuottanut ihan reippaasti

5 tykkäystä

Just tämäkin niin kuin itse menettelin. Mukava kuulla etten ole ainoa, jolla ollut samat ongelmat itsensä hillitsemisessä :rofl:

Varmasti oikea ratkaisu. Eilen ja tänään olen taas palannut tämän sijoitus"sorvin" ääreen, nyt vain pienemmillä määrillä (eli varovaisemmin kuin aloituksessa) ja hakenut salkkuuni takaisin seuraavia osakkeita ja ETF:iä, noiden kolmen lottolapun lisäksi:

  • Voxtur 3 t€
  • Plug Power 3,5 t€
  • Spinnova 2 t€

Eli nuo pitkään pitoon ja summilla jotka voin pitää vaikka tuomiopäivään asti salkussani, eikä pitäisi alkaa näpit polttelemaan niin, että pitää istua niiden päällä etteivät erehdy myyntinapille… :smiley: Nuo valinnat perustelinkin tuolla aiemmin jo…

Sitten hankin takaisin seur. osakkeet, osa halvemmalla, osa kalliimmalla mitä myin aiemmin pois -keskiarvo varmaan ±0 :

  • Kesko 3 t€
  • Harvia 3 t€
  • Kamux 3 t€ (tunnen firman)
  • Solteq 3 t€

Kamux on tullut lujasti alas tonttiin. Voi olla että laskee vieläkin lisää, mutta ei niiden bisnes mihinkään ole hävinnyt, jos laskee niin nousee viimeistään ensi vuonna takas plussalle. Näin uskon. Harvia taas on kärsinyt senitmentistä lujasti ja siksi osaketta on lyöty ja poljettu suohon. PE on järkevällä tasolla, firma laadukas ja johto myös. Voi madella myös vielä jonkin aikaa ja hakea vauhtia jopa vielä alempaa, mutta kestän sen kun tiedän sen olevan väliaikaista. Tähän on kanssa aika kova luotto. Kesko -no, se on Kesko. Myin liian nopeaa pois tulosjulkistuksen jälkeisessä nousussa. Jos olisi ollut malttia, niin olisin päässyt nyt ostamaan samalla hintaa takaisin. Nyt piti laittaa euron verran lisää. Solteqilla aloitti kuun alussa uusi kaupallinen toimitusjohtaja, jonka taustat vaikutti asialliselta ja tämä esiintymisissä aneeminen CFO siirtyy takasiin leipälajinsa pariin, eli talousjohtamiseen. Firmahan on vakavarainen, perinteinen softatalo, jo a on laajentumassa kansainvälisille markkinoille. Nyt uskon sen laajennuksen tapahtuvan paremmin ja myös nopeutuvan ammattijohtajan ohjauksessa. Tokk menee muutamia kuukausia, jopa vuosi, ennen kuin nähdään muutos osakekurssissa. Näin useimmiten CEO:n vaihtuessa. Jos nyt jo tänä syksynä, niin iso yllätys (vaan ei haittaa) :sweat_smile:

Sitten tuli hankittua paria ETF:ää, kummassakin vain n. 5 t€ kiinni eli:

  • iShares Nasdaq 100 UCITS ETF ja
  • iShares Core S&P 500 UCITS ETF

Nyt olisi käteisenä vielä n .70 t€ ja siitä ajattelin uskaltaa laittaa vielä puolet -johonkin, mutta mihin, en tiedä vielä? Ideoita?

Puolet vain, koska ajattelin tuon 30-35 t€ olevan sopiva turvamarginaali sille ja omalle luonteelleni, ettei tarvitse taas alkaa hermoilemaan niin kuin viime “opetuksessa”, kun laitoin lähes kaikki käteisvaratkin kiinni… :thinking:

4 tykkäystä

Ensimmäiset ETF:t hankin nyt takaisin (myymieni tilalle). Myös Harvian onnistuin hankkimaan takaisin, halvemmalla mitä myin. Tänään lisäsin Keskoa, Kamuxia ja Solteqia pienet positiot.

Lisää taas kattelussa, nyt vain maltilla… :grimacing:

3 tykkäystä

Mulla meni myös, samoin Fortum. Neste olisi kannattanut pitää, jälkiviisaus on parasta viisautta. Tuota Tecnotreeta olen seuraillut mutten uskaltanut ottaa kiinni siihen kun yhtiö ei niin paljon ole kiinnostanut, että olisin alkanut syvällisemmin penkomaan sen syntyjä syviä. Arpalappu minun mielessäni, voi mennä ylös eli alas. Qt ketuttaa vieläkin, erehdyin siihen junaan mukaan analyytikkojen suositusvedätyksiä ja uutisointeja seuraten. Olihan sillä jo valmiiksi hirmuiset PE:t ja kun korot lähti nouseen olisi pitänyt ymmärtää että kohta mennään alas ja lujaa. No, onneksi tappioni rajoittui sen osalta tulosjulkistuksen alla tapahtuneeseen laskuun, kun aloin epäilemään ja tutkimaan enemmän. Intuition perusteella panin muutaman sadan euron turskalla laitaan, onneksi. Tappio olisi ollut karmaiseva, jos laput olisi olleet vielä salkussa tulosjulkistuksen aikoihin :nauseated_face:

Pitääpä tutustua vielä tuohon Dovreen, kaiken varalta… :+1:

1 tykkäys

En ole löytänyt tälle aiheelle sellaista täysin tarkkaa ketjua, mutta aletaas hieman puhua itse suunnitelmasta. Ei ole tämä teksti ehkä samanlainen kuin täällä muuten, taikka ole myöskään niin sijoituskirjamainen.
Oma uskoni ja tulevaisuuden ennustaminen, sekä siihen sijoittaminen painottuu hyvin paljon pelaamiseen, mainosohjelmistoon, pilvipalveluihin ja hieman tietenkin niiden laitteisiin, jotka sitten sen mahdollistaa ja kehittää. Salkusta löytyy tietenkin esim. Konetta ja asuntoihin koskevia osakkeita (joka toinen mielenkiinnon kohde toiselle kerralle), jotka ei aiheeseen liity, eikä kyllä kaiken salkussa tarvitsekkaan.

  1. Pelaaminen on jo nyt aivan järkyttävässä nousussa ja tuskin tulee tulevalla sukupolvella jäämään yhtään vähäisemmälle. Voidaan oikeastaan jo verrata muuhun fyysiseen urheiluun fanituotteiden, ammattimatsien paikanpäällä/striimin kautta katsomisen ja ”kulttuurin” puolesta. Peleihin uppoutuminen on jo ongelmaksi asti ja löytyy varmasti paljon ihmisiä joiden mielestä 120min elokuva on nykyisellä keskittymiskyvyllä liian pitkä, mutta viikonloppuna sama pelisessio menee huomaamatta. Tietenkin pelaaminen voi olla kiinnostavampi isolle osalle, koska pääset itse sisään ja vaikuttamaan tapahtumiin elokuvan sijaan. Toinen uppoutumiseen liittyvä tekijä on mahdollisuus ihmisen ja teknologian yhdistymisellä. Jos oikeasti joskus tulemme saamaan laajasti älykontaktilaseja tai jopa aivoihin implanttia, niin tämä aihepiiri menee aivan uudelle tasolle. Toiseksi löytyy striimauspalvelut, mutta niistä olen hieman erkaantunut hyvin laajan kilpailun ja jatkuvan katsojien miellyttämisen vaikeuden takia.

  2. Hyvä kun mainoshelvettiä pääsee pakoon edes jotenkin adblockeilla, mutta en ihan usko sen tulevan ainakaan yhtään helpommaksi. Markkinointiin käytetään miljardeja miljardien päälle, jotta sinut saataisiin ostamaan tuotetta/palvelua x, ja voit hyvin nähdä jopa 5-6 eri mainosta nettisivulla scrollaillessa :smiley: Mainosohjelmistojen omaaville firmoille löytyy aina kysyntää ja niitä kehitellään koko ajan vain tarkemmiksi sinun surffailun avulla. Ainakin itse haluan hyötyä tästä kidutuksesta jollain tapaa.

  3. Pilvipalvelut: Todella yksinkertainen pisnesmalli ja varsinkin tilauspohjallisia on tietenkin puhelimilla, pleikoilla, sekä ties missä ja mitä.

  4. Laitteisiin liittyy sitten ihan vain applet ja muut kallioon kaiverretut yhtiöt tässä hommassa. Aivan jättimäisiä käteishirviöitä, jotka puskee uutta tuotetta vuodesta toiseen, ja toiset ne ostavat. Esim. uusien konsoleiden saaminen oli täyttä komediaa. Myös nämä kyseiset konsolit tuottavat esim. Pleikka plussan ja muiden tavoin ison osan rahastaan, joista itse konsoli vain break even. Voisin lyödä myös toisen munuaisen vetoa, että jos sinulla on joskus enemmän teknologiaa kiinni kehossa kuin älykello, niin siinnä on myös omena.

Tällä hetkellä isoimmat omistukset liittyen tähän:
• Apple
• Unity
• Google
• Microsoft
ja muutama pienempi yritys.

Kuitenkaan suorat peliyhtiöt ei ole saanut vielä pysyvää vuokrasopimusta salkkuun, koska heidän tilanteet vaihtelevat jatkuvasti. Näillä kyseisillä saanut hyvän ja aika varman kattauksen (unityn dippiä lukuun ottamatta). Nvidian lisääminen ollut hieman pitkään tekeillä ja ehkä ihan hyvä ettei sitä ole tullut ostettua ennen dippiä.

Lueskelun aiheena onkin taas tekoäly, mutta se onkin sitten laaja aihe.

Toivottavasti sain edes jollain tapaa fiksusti ilmaistua aiheesta ja ostaakaahan kiitos niille lapsille lisää niitä tabletteja lautapelien sijaan, niin ei mene sijoitukset mönkään.

4 tykkäystä

En itse, mutta työkaveri kylläkin. Ja olen toimitellut sinne yhtiömme tuotteitakin… Suomessa tiedän aika laajasti tämän markkinan yhtiöitä ihan henkilökohtaisesti…

Mutta silti, ei Voxturkaan tietenkään silti ole ns. varma tapaus. Mutta jos siellä menee suunnitellusti, osake tulee kyllä parin vuoden sisään raketoimaan. Mutta voi mennä vihkoonkin tietysti, mutta itse uskon heidän tekemiseen ja markkinathan on isot siellä toisin kuin täällä pohjan perillä. Mutta aika isolla riskillä vieläkin tämä ja tulee arvostus heilumaan. Jos saisivat tuon pääpörssiin, muuttuisi kerrallaan. Niillä oli siihen jo suunnitelma, vaan se siirtyi näiden aikojen takia. Katsotaan ja seurataan miten etenee…

2 tykkäystä

Tuo taitaa olla tehokas tapa alkuanalysointiin, kun vain oppii lukemaan talousdataa vielä vähän paremmin… :+1:

Tuo oli hyvä! :rofl:

2 tykkäystä

En tiedä mitä yksittäisten yhtiöiden spekulointi varsinaisesti kuuluu tähän topikkiin. Varmaan parempiakin löytyy

Muuttuvaan toimintaympäristöön voi toki aina reagoida tai mikäli yhtiön fundissa tapahtuu selkeä muutos heikompaan. Kuitenkin oleellisempaa on tunnistaa onko kyse yhtiön heikkoudesta vai markkinoiden heikkoudesta. Jälkimmäinen menee yleensä ohi ja paniikkimyynnit todennäköisesti osoittautuvat virheeksi

Markkinat ovat viheliäät. Itse odotin Koronan vaikuttavan yhtiöiden tuloksiin huomattavasti enemmän. Samoin nykyisen inflaatioryöpyn, mutta toistaiseksi suurimpien sijoitusten tulokset ovat kehittyneet enemmän kuin hyvin. Jos olisin myynyt heti salkkua tyhjäksi olisi verottaja ollut varmasti tyytyväisempi ja olisin luultavasti jäänyt ihmettelemään ylisuuren käteisposition kanssa. Nyt vahinko rajoittui ainostaan siihen, etten välttämättä ole kehdannut ostaa osakkeita niin aggressiivisesti.

Maltti pukkaa olemaan valttia tässä hommassa. Ajan kanssa kärsivällisyys kehittyy ja turha höntyily vähenee. Markkinoiden ajoittaminen kun harvalta onnistuu

2 tykkäystä

Niinpä, oppia ikä kaikki :face_with_peeking_eye:

Itse keskityn enempi tulevaisuudessa ETF-rahastoihin, jo ikänikin sanelee jonkinverran sijoitus-suunnitelmia. Nuo kasvuyhtiöistä Revenio on ollut hyvä, Nightingale on seurannassa, voi olla, että heitän sen laitaan suurella tappiolla, ellei kehitystä tule. Qt sai lähteä viime osarin jälkeen tappiolla. Tecnotree on seurannassa, saa myös lähteä laitaan tappiolla, jos tilanne pysyy noin epävarmana tulevaisuudessa. Dovre on pitänyt pintansa ja saa jäädä salkkuun.
Kaikenkaikkiaan viidestä omistamastani riskisestä kasvyyhtiöstä kaksi on pitänyt pintansa.
Tästä eteenpäin ostan vakavaraisia osinkoyhtiöitä ja enenevässä määrin ETF-rahastoja, kasvuyhtiöden suhteen tulee olemaan hyvin tiheä seula ostojen suhteen.

8 tykkäystä