Sijoitusstrategiasi

Tytärtä preppasin viime viikolla brändin ja yrityskuvan rakentamisesta, ilmeisesti Nordnet on tehnyt tältä osin hyvää duunia Aleksi98’n kanssa, samaistumisen ja/tai ihailun kohteina voi hyvinkin olla maine aktiivisten ja hyvin menestyvien yksityissijoittajien alustana ja lisäarvoa tuottavana Nordnetin some.

Henkilökohtaisesti ymmärtäisin paremmin sitoutumisen johonkin perinteisempään pankkiin, josta tulevaisuudessa on tarkoitus nostaa esimerkiksi asuntolainaa ja sijoittaminen voisi tuoda siihen lisäarvoa.

Kuitenkin jokainen tekee valinnat omista lähtökohdistaan ja arvoistaan ja se on yksi markkinatalouden hienoimpia puolia.

1 tykkäys

Kiitos @Helel kommentista. Selkeä ja hyvin perusteltu. Tätä voin jopa miettiäkin!

1 tykkäys

Tuosta olen sijoitettavan absoluuttisen summan osalta ihan samaa mieltä. Psykologisesti rahastojen käyttäminen on mielestäni sijoittamiseen sitouttavampaa ja toiseksi “käteisen” rahan käyttäminen muihin kiusauksiin on houkuttelevampaa, etenkin kun omien johtopäätösteni mukaan käyttörahaakin voisi olla enemmän, mutta halu hakea sijoittamisella taloudellisesti parempaa tulevaisuutta on kova. Lisäksi @KSijoittaja vaikuttaa innokkaalta oppimaan.

6 tykkäystä

Sijoitusperiaatteet:

  • Osta halvalla. On sitten kyse kasvusta, arvosta tai laadusta, niin sitä pitää saada hintaan, joka osuu 10% vuosituottotavoitteeseen.
  • Osta hyvää. EBIT% ja ROE tulee olla hyvällä mallilla.
  • Osta, mitä ymmärrät. Ei tarvitse tietää, miten piirilevyjä valmistetaan, kunhan ymmärrän kenelle niitä myydään ja miksi tämä yritys on kilpailijoitaan hieman parempi.
  • Tutustu johtoon. Toimitusjohtajan tulee olla rehellinen, älykäs ja selkeä. Jos puheilla koko ajan väistellään vaikeita kysymyksiä tai pullistellaan epäolennaisuuksilla, en osta.
  • Minimisumma oli ennen 1000 euroa ja ensi vuodesta alkaen se on 2000 euroa. Omaan talouteen suhteutettuna 2000 euroa on merkittävä summa, joten se karsii huonot ideat pois. Samalla hyviin ideoihin tulee laitettua isompi rahamäärä ja palkinto tulee olemaan isompi.
  • Ostan osakkeita lähtökohtaisesti ikuisuudeksi. Jos olen tehnyt virheen tai yhtiön tilanne muuttuu, niin sitten myyn.
  • Lue analyysiä ja älä kuuntele muita. Inderesin analyysi on ohituskaista yhtiöön perehtymiselle. Foorumit, Twitter ja muu ylimääräinen hälinä sen sijaan pitää jättää sijoituspäätöksen ulkopuolelle.

Nämä periaatteet jättävät paljon hyviä yrityksiä ulkopuolelle. En esimerkiksi osaa arvioida tappiota tekevän yrityksen arvoa, joten sijoitan vain yrityksiin, jotka tekevät voittoa. Oman ymmärryksen rajat on myös iso rajoittava tekijä. Olen myös aika kranttu toimitusjohtajien suhteen ja BS-mittari piippaa turhan herkästi punaista.

Halvalla ostaminen on oma haasteensa. Salkkuun onkin päätynyt vain suomalaisia pienyhtiöitä. Olen ajatellut laajentaa omaa tuntemusta Ruotsin pienyhtiöihin, mutta toinen kotimainen ei ole hallussa ja jos joku on koskaan käynyt Tukholmassa niin tietää, kuinka kansainvälinen maa länsinaapuri on. Englanninkieliset kyltit rajoittuvat satamaan. Todennäköisimmin vika on minussa, enkä ole vain onnistunut löytämään englanninkielistä tietoa.

Aikataulullisesti pyrin ajoittamaan osakeostot touko-joulukuu ajalle. Jos keväällä tulee joku herkullinen paikka eteen, niin ostohousut on käden ulottuvilla. Olen kuitenkin usein huomannut, että jos joku on halpaa toukokuussa niin se on elokuussa vieläkin halvempaa.

30 tykkäystä

Ylläoleva teksti on kuin omasta kynästä. Tämän takia minun ei tarvitse kirjoittaa niin paljoa.
Sen verran oma tyyli kuitenkin poikkeaa kirjoittajasta, että luen palstoja ja Twitteriä sun muita hullun lailla. Kyllä siellä (ja täällä) asiaakin on. Paljon on omasta menestyksestä palstoja kiittäminen.

15 tykkäystä

Luen myös foorumia päivittäin ja Twitteriä tulee työnkin puolesta selattua helposti tunteja päivässä. Siellä on paljon erinomaista tekstiä ja tämänkin foorumin avulla olen löytänyt monia mielenkiintoisia firmoja, joihin olen tutustunut lähemmin.

Mitenköhän muotoilisin pointtini paremmin. Sijoituskeskustelua lukemalla helposti tulee fiilis, että haluaa tehdä jotain. Ostaa jotain, myydä toista tai jos joku haukkuu oman firman niin ahdistuu et olenko munannut jotain, kun menin tätä ostamaan. Kun pitää tehdä sijoituspäätös, niin kaikki ylimääräinen häly vaikuttaa minuun turhan helposti sekä aivan liian paljon ja joudun näkemään vaivaa, että suljen sen ulkopuolelle.

6 tykkäystä

Oletko harkinnut sijoittamista Norjalaisiin pienyhtiöihin? Samanlaista pohjoismaista mentaliteettia johtamisessa ja yritykset ottavat ympäristöasiat huomioon. Itse löysin ainakin hyvin englanniksi tietoa norjalaisista firmoista.

Hyvä sijoitussuunnitelma ja hyvin kirjoitettu ylös. Omani on samansuuntainen. Pienemmillä summilla ei voi kopioida isojen poikien liikkeitä. Ostan £1000 erissä ja ajallisesti hajauttaen kunnes olen saanut halutun osakemäärän täyteen.

3 tykkäystä

Oman profiilin ja mielenliikkeiden tunnistaminen on aivan avainasemassa onnistumisessa. Kun tunnistaa omat heikkoutensa, voi ne pyrkiä piilottamaan esimerkiksi noin kuin itse teet. Tästä olisi kyllä mielenkiintoista keskustella nokatusten. Monen muunkin kanssa.

3 tykkäystä

En ole tätä vakavasti harkinnut. Norjan pörssi on tällä hetkellä historiallisilla mittareilla aika edullinen (tai oli kun viimeksi katsoin) ja joku muukin taisi kehua norjalaisia pienyrityksiä, mutta se meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Näihin pitää kyllä ehdottomasti tutustua. Iso kiitos suosituksesta.

Valuuttariskejä en osaa yhtään arvioida. Pohdinta menee mulla aina semmoiseksi toisaalta-toisaalta pallotteluksi eikä etene mihinkään.

4 tykkäystä

Mallisalkkuosto ei ole fiksua. Niissä on monessa jo myy-, tai vähennäsuositus. Samat heebot ostavat muita osakkeita joissa suositus on osta. Mallisalkku on näyte perustamisajankohdan osaamisesta.

Mitään tuotetta ei voi tehdä enempää kuin markkinat vetävät. Ei edes sähköä, tai hissejä. Eikä edes kännyköitä.

OST on upea juttu, koska se antaa mahdollisuuden vaihtaa kelkasta junaan, eikä tarvitse antaa verojen olla tuottojen jarruna. Uusien sijoittajien kannattaa omaksua heti tämä. Kaikki vanhat jäärät eivät yhäkään älyä myydä negarista, koska verot ja kulut. Turskan holdaamisessa on entistä vähemmän järkeä.

Uusi systeemi tekee mahdolliseksi osinkokalastuksen, eli ottaa osinko, myydä possa ja ostaa uusi osinko jne. Siinä voi olla nopealle piensijoittajalle pieni etu, jos kyllä holdarillekin, riippuen miten robotit ja muu markkina peliä pelaavat. Largella kurssin reagointi on erilainen kuin pikkuyhtiöiden kanssa. Hyvää osinkoa maksavan yhtiön kurssi saattaakin dipata jo hiukan ennen osingon irtoamista, kun se reaalielämässä dippaisi irtoamisen yhteydessä osingon verran. Entisellä veromallilla kuuma osake ei juuri dipannut. Jatkossa laskevaan markkinaan omia osakkeita ostava yhtiö ei ole yhtä houkutteleva kuin hyvää osinkoa maksava yhtiö.

5 tykkäystä

Tämä on ihan toimiva strategia. Suomalaiset on osinkohullua kansaa. Osinkoosakkeet tuppaavat nousemaan yllättävän paljon ennen oingon irtoamista, usein enemmän kun itse osinko ja laskemaan osingon irtoamisen jälkeen vähemmän kun itse osinko. Eli ostamalla pari viikko ennen osinkoa ja myymällä irtoamisen jälkeen heti pitäisi jäädä osingon verran voitolle säännöstään.

2 tykkäystä

Verneri otti esille mielenkiintoisen teeman käyttää aikaa alas istumiseen ja miettimiseen tehdessä sijoituspäätöksiä. Tähän liittyen, haluan omat pohtimiset tuoda esille aiheeseen liittyen.

Olen alkanut sijoittamisessa ja jokapäiväisessä elämässä antaa aikaa ja haalia rauhallisuutta päätösten teoissa ja systemaattisesti olen ajanut tätä ajattelua eteenpäin. Jos joku ihmetteli “mitä sinulla on salkussa” -ketjun viestissäni, mitä hain takaa presidentti Mauno Koiviston rauhallisuudella, viittasin hänen ajatuksiin eräästä vanhasta haastattelusta (Ylen henkilökuva, 1988).

“Minä pidän rauhallisista ihmisistä, jotka vaativat aikaa. Joskus toki on kiirehdittävä, jos aikaa ei ole. Mutta jos on aikaa, on tärkeää, että mietitään ja keskustellaan kunnolla. Minä pidän rauhallisuudesta.”

Mitä jos tuommoista ajattelua alkaa tosiaan tuomaan omaan sijoittamiseen? Harkitset osakkeen myymistä, mutta päätätkin oikeasti miettiä yön yli jos ei kiirettä ole myynnille, miksei vaikka kaksin. Kummasti alkaa toistot sijoittamisessa varmasti paraneen, epäilisin. Toistot ehkä vähenee, mutta paranee. Miksei tätä sovella myös muuallakin elämän eri alueilla.

Myönteisyys tämmöisinä aikoina on enemmän kuin hedelmällistä, eritoten sijoittamisessa. Kuuluisa lause samalta herralta:
”Ellemme varmuudella tiedä kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin”.

Jos uskoit maailmanlopun tulevan, kun koronasta alettiin uutisoida, auttoiko se sinua sijoittamisessa mitenkään? Jos näet jatkuvasti mörköjä osakemarkkinoilla, tuskin pystyt kauhean rationaalisia ratkaisuja tekemään. Sen sijaan, jos uskoit keväällä elämän jatkuvan myös koronan jälkeen, varmaan myös pohjilta ostaminen oli luonnollisempaa. Yleensä asiat kuitenkin tahtovat järjestyä ihan hyvin, sanoo Manu.

Tämmöistä ajattelua ainakin itse pyrin suosimaan osana sijoitusstrategiaa. Useinhan se suurin riski on sijoittaja itse ja ne viat tuppaa löytymään sieltä korvien välistä. Vaikken mikskään sijoituspyhimykseksi pyrikään, uskon, että rauhallisuus ja suuri määrä ajatuksia suhteessa vähäisiin, harkittuihin tekoihin on todella tuottavaa, sijoittamisessa kuin elämässä muutenkin. Ei minulla muuta nyt. PS. Maunon ajatuksia on hauska lukea/kuunnella jos elämä rupee stressaamaan aivan liikaa. Oliskohan Manu ollut hyväkin sijoittaja…

32 tykkäystä

Olen samaa mieltä aikalailla kaikesta, mitä kirjoitit. Haluaisin kuitenkin alleviivata yhtä pointtia.

Pohtiminen ei aina tarkoita hitautta vaan päinvastoin. Charlie Mugner sanoo: “An opportunity comes to the prepaired mind.”

Eli kun mietit asioita tarpeeksi etukäteen, olet valmis ja nopea, kun tilaisuus koittaa. Hän, joka ei pysähdy miettimään, tunnistaa esimerkiksi hyvän ostopaikan aina jälkikäteen. Kun pohjatyöt on tehty hyvin, on vain ajan kysymys, milloin tilaisuus nostaa päätään.

21 tykkäystä

Tätä kysymystä lienee fiksua käsitellä tässä ketjussa :slightly_smiling_face: @terva_xyz voit perään jakaa omia näkemyksiä aiheesta, mutta tarttuisin ehkä aluksi siihen näkökulmaan, että treidaamalla riskit on lähtökohtaisesti (jos on homma hallussa!) aikalailla täysin omissa käsissä. Riippuen toki treidaustyylistä, niin treidaajalla hyvin usein markkina-altistus on selvästi paljon pienempää keskimäärin kuin pidempiaikaisella sijoittajalla (jos ei oleteta tässä tilanteessa merkittäviä shorttipositioita tälle pidempiaikaiselle sijoittajalle). Tämä on pitkällä aikavälillä erittäin tärkeää, koska sillä minimoidaan omasta toiminnasta osiksi riippumatonta riskiä (lue: markkinariskiä) :slight_smile:

7 tykkäystä

@RahatonMies Hyvä kysymys!

Tuli tosiaan roiskittua liian isoilla panoksilla ja välillä liian pienillä riski-tuottosuhteilla. Vaikka nyt onnistuin ja voitin hurjasti, niin todennäköisyys voittoputken katkeamiselle nousee nooeasti jos jatkan samalla tiellä.

Ensisijaisesti pienennän nyt panoskokoa ja opettelen tekemään pienemmällä riskillä tasaista tulosta (toivottavasti) jatkuvasti. Tässä vaiheessa tavoite on tosiaan pienehkö kassaan nähden. MUTTA, kun saan strategiat kohdilleen niin toki tulen nostamaan panoksia ja tuottotavoitetta selvästi.

Nnnnnnnmuuutoslepätekstiinploop

7 tykkäystä

Oletetulla miljoonan salkulla esim. 5% osingoillakaan ei vielä kovin leveää elämää vietetä, joten olen muodostamassa taktiikkaa jolla lopulta päihitetään “Sammon holdaaminen” ja voi vähän kivoja lelujakin hankkia leivän ja veden lisäksi :yum:

Ja tosiaan verovelkojen jälkeen ei kyseessä ole läheskään miljoonasalkku, joten vielä pitää “harrastaa” sijoittamista hetki

7 tykkäystä

No joo, tietysti unohdin verot :grin: Joka tapauksessa todella kova tulos!

1 tykkäys

Jos on velaton kämppä alla niin tuo ¨40K€ osinkoja käteen vuodessa mahdollistaa kyllä varsin hyvän elämänlaadun, ei nyt mitään Ferrareita tms mutta voi miettiä että tuo 40K€ käteen vastaa karkeasti 5K€ brutto kk-tuloja eikä tartte lyhentää asuntolainaa.

18 tykkäystä

Jos teit voittoa 900k. Tästä 34% veroa pois. Eli aivan jäätävät tuotto% olet tehnyt jos ei ole vielä miljoonasalkkku. Ellei sitten ollut vipua paljon apuna.

2 tykkäystä

Vähän tähän liittyen suosittelen lukemaan Hans Roslingin kirjan “Faktojen maailma”. Siitä vähän näkökulmaa maailman menoon. Kirjan lukemisen jälkeen ainakin itse tajusin, että kuinka turhaa oikeastaan on seurata ajankohtaisia uutisia, koska ne ovat enimmäkseen negatiivisia ja maalaavat maailmasta hyvin negatiivista kuvaa vaikka kehitys on päinvastoin koko ajan menossa parempaan suuntaan. Lyhyellä aikavälillä toki maailma voi mennä huonompaan suuntaan jos esim. syttyy sota, mutta sodatkin loppuvat ja pitkällä aikavälillä (> 10 vuotta) maailma muuttuu keskimäärin parempaan suuntaan, mutta tällaista kuvaa et kyllä uutisia seuraamalla saa.

Itse esim. korona-ajan alettua lopetin käytännössä kokonaan lähes kaiken koronaan liittyvän uutisoinnin seurannan, koska ensinnäkin koin uutisoinnin olevan kovin yksipuolisen negatiivista (raportoitiin esim. hurjalta näyttäviä absoluuttisia numeroita kuolemista, jotka eivät kerro mitään) ja koin että tämä on vuodessa tai kahdessa ohimenevä “ilmiö”, joten sen informaatioarvo ei minulle ole kovin arvokasta vs. se negatiivisuus mitä siitä saan. Koin lisäksi, että korona-uutisiin ja koronasta hyötyvien osakkeiden etsimiseen käytetyn ajan voisin käyttää paremmin esim. tutkimalla potentiaalisia osakkeita ostettavaksi pitkään salkkuun. Tämä korona-uutisten seurannan lopettaminen tosin tarkoitti, että esim. YLEn tv-uutisia en ole katsonut aktiivisesti varmaan vuoteen, koska niissä ei juuri muusta hössötetty kuin koronasta. Toki en täysin pimennossa koronasta ollut, pakostakin sitä otsikkotasolla tuli seurattua kun luin muita uutisia.

Mutta pääpointtini tässä oli se, että korona-ajan uutisointi on varmasti vain entisestään vahvistanut ihmisten vääristynyttä negatiivista kuvaa maailmasta, joka yksittäisen sijoittajan näkökulmasta on huono, koska tähän mennessä on aina kannattanut betsata sen puolesta että maailma menee koko ajan parempaan suuntaan ja kurssit nousevat aina uusiin ennätyksiin pitkällä aikavälillä. Tämä ei mikään suositus ole, että aina kannattaa sijoittaa arvostustasoista välittämättä, vaan lähinnä miten suhtautua tulevaisuuden näkymiin ja uutisointiin kun on negatiivisuutta ilmassa kuten näinä aikoina on. Kyllä itsekin pyrin vähän ajoittamaan markkinoita ja kauhomaan dipeistä halvalla osakkeita, mutta näillä opein voin tehdä ostoja isoista dipeistä paremmalla mielellä.

Olen omaan sijoitussuunnitelmaanikin kirjannut kohdan “Tiedonhankinta / uutisiin suhtautuminen”, johon olen listannut pari kohtaa tähän liittyen, jotta muistaisin ne aina kun sijoitan tai ainakin kun seuraavan kerran markkinoilla on negatiivinen näkymä:

  • "Muista että maailma menee pitkällä aikavälillä koko ajan parempaan ja tehokkaampaan suuntaan. Eli yritysten mahdollisuudet on hyvät pitkällä aikavälillä. Media aina mustamaalailee uhkakuvia. Voi ostaa hyvillä mielin silloin kun muut pelkäävät."
  • “Keskity tiedon hankinnassa pitkään peliin: älä keskity lyhyen aikavälin uutishälinään ja siihen mihin suuntaan pörssikurssit lyhyellä aikavälillä menee. Lue osavuosikatsauksia, analyysejä jne. jotta ymmärrät paremmin pitkän aikavälin mahdollisuudet.”
25 tykkäystä