Tubolevin iltapakina #3
Tänään ei tarvinut tehdä ansiotöitä eikä passiivisen tulolähteen puolellakaan kaikki kanavat olleet auki. Oli siis hyvä aika pohtia sijoitusstrategiaa.
Itse olen valinnut strategiakseni ESG-painotteisen indeksisäästämisen höystettynä pääasiassa suomalaisista pienyhtiöistä koostuvasta satelliittisalkusta. Inderesille suuri kiitos tässä projektissa ystävällisestä avustuksesta.
Olen pariin otteeseen elämässäni hairahtunut Fortumin omistajaksi. Viimeksi tänä syksynä, kun isot pojat kertoi, että se on halpa. Möin ne sitten tuossa syksyllä pois, kun huomasin, että sillähän on ihan ok paino myös tuolla indeksipuolella.
Eilen katsoessani jälkilähetysksenä analyytikko @Juha_Kinnunen hyvin ansiokasta live-lähetystä Fortumista, tuli hyvä muistutus siitä, miksi tämä strategia on mielestäni järkevä.
Tällä videolla ajassa 17:31 analyytikko Kinnunen, joka todennäköisesti on hyvinkin perehtynyt yhtiöön, kertoo kuinka tiettyjen Venäjän toimintojen myyminen tuli hänelle yllätyksenä.
Ok, kokonaiskuvassa myynnin vaikutus Fortumin kokonaistulokseen ei ole järisyttävä. Pointtinani on kuitenkin se, että tällaisen ansiotyössä käyvän ei ole mielestäni järkevää yrittää ymmärtää ja ottaa näkemystä Fortumin kaltaisen suuren ja kompleksisen yhtiön toiminnasta. Informaatioetua siitä on nimittäin vaikea löytää. Miksi tällaisella työssäkäyvällä yksityissijoittajalla olisi joku markkinaa parempi näkemys yrityksen toiminnasta kuin muilla, jos kerta yritystä ammatikseen seuraavalle analyytikollekin tietyt asiat tulee yllätyksenä?
Eipä siinä, osa porukkasta tykkää rakentaa salkun itse ja rakastaa osinkoja. Nauttikaa siitä. Omaan strategiaani se ei kuitenkaan sovi. Mielummin otan osingot verottomana rahastoon. Ymmärrän toki, että jaetut osingot tehostaa pääomien allokointia, mutta pitkäjänteiselle sijoittajalle rahastojen tuoma veroetu on mielestäni silti järkevämpi ratkaisu.
Hyvää yötä! XXX