Sijoitusstrategiasi

Mallisalkun peesaaminen on erittäin hyvä idea, jos haluaa poimia osakkeita mutta ei perehtyä vähintään puoliammattimaisesti. Tämä on ollut pieni tabu tällä keskustelupalstalla. Ruotsalainen redeye sen sijaan vinkkaa suoraan, että heidän mallisalkkuaan piensijoittaja voi hyvin peesata niin halutessaan.

Itselleni ei ole tärkeää analysoida itse osakkeita, vaan tuotto ratkaisee. Parasta on jos saan hyvän tuoton mahdollisimman pienellä vaivalla. Kukin tyylillään :blush:

9 tykkäystä

Noihin kun saat vielä sponsseista rahaa niin on kyllä voittaja joukkue :slightly_smiling_face:. Ihan sama mikä joukkue tulee vastaan OMX Helsingistä niin pataan ottavat :grin:

2 tykkäystä

Komppaan tiivistetysti Astonia eli Inderesin ja tämän palstan keskusteluja seuraamalla saan itse ne ideani, mihin sijoittaa. Välttää hypet ja pysyy ymmärrettävissä, kannattavissa liiketoimissa niin on siinä vissi mahdollisuus indeksin voittamiseen. Ainakin tarpeeksi lyhyellä aikavälillä :sweat_smile:

Astonin harrastus-strategia oli myös hyvä lähestymiskulma, joten otin Premiumin. :smiley:

16 tykkäystä

Tämä on kyllä täysin totta. Itse en osaisi tehdä mitään arvonmäärityksiä, joten se kaikki olisi täysin ajanhukkaa. Tai no, osaisin toki, mutta luotettavuus samaa luokkaa venäläisen doping-järjestelmän kanssa. Tuntuisi jotenkin hölmöltä lähteä kilpailemaan tässä ammattilaisia vastaan, jotka omaavat ensinnäkin vuosien kokemuksen ja ammattitaidon hommasta sekä käyttävät tähän aikaa viikossa kymmeniä tunteja enemmän. Olisi todella naiivia kuvitella kykeneväni tarkempaan arvonmääritykseen ja siihen, että saavuttaisi tällä yhtään mitään etua.

Tämä palsta on kyllä omiaan siinä, että pysyy ajan tasalla omistamistaan yhtiöistä, kun tietoa tulee jaettavaksi sitä mukaan kun sitä julkaistaan. Näin ollen, vaikka en itse tätä tietoa osaakaan muuttaa numeroiksi, pysyn kuitenkin nimenomaan ajan tasalla ja tätä kautta olen saanut melko hyvän perstuntuman jokaisen seuraamani yhtiön nykytilasta sekä tulevaisuudennäkymistä. Inderesin ammattilaiset hoitakoot jatkossakin tiedon muuttamisen numeraaliseen muotoon :smiley:

Nyt olen esimerkiksi melko varma, että Kamuxin q2 ja q3 ovat loistavia. Yleensä osarin ollessa loistava, tulee myös kurssi nousemaan ellei sitten odotukset ole täysin poskettomia, mitä ne eivät tässä tapauksessa ole. Olen myös melko varma, että Harvian kova meno jatkuu myös tulevina neljänneksinä, koska korona ja mökkikaupat ja kodin remontointi. Mutta ei minulla olisi pienintäkään hajua siitä, miten tämän muuttaisin numeroiksi. Siispä tyydyn vain holdailemaan laadukkaita yhtiöitä ja nautin kyydeistä.

23 tykkäystä

Tässä pitää ottaa huomioon kolikon kääntäpuoli, eli se että mitä pienempi yhtiö kyseessä, sitä epätasaisempaa informaation jakautuminen on, joka tarkoittaa sitä että vaikka kuinka tekisi töitä niin ei pääse samalle ymmärryksen tasolle kuin valveutuneimmat sijoittajat. Esimerkkinä vaikka Elecster, jonka MCAP <50M€, ja toimipaikkoja ainoastaan maaseudulla, ja yli puolet firmasta yhden suvun omistama. Sanoisin että ns. sweet spot on 100M€-500M€, koska likviditeetti on kohtalainen, ja informaatioedun pystyy saavuttamaan vähällä vaivalla.

3 tykkäystä

Sijoitusstrategiana ollut pitkään ideksiä minimoidulla psykologisella riskillä eli käteisestä kerran kuussa kiinni lisää. Tuotot jättänyt paljon toivomisen varaan etenkin aasiassa eli indeksi-riskit tullut realisoitua, vaikkei nyt 90-luvun alun luvuissa ollakkaan, kun jääty niiltä osin salkkua kulutusluottopankin tasolle.

Nyt tämän vuoden lueskeltu enemmän täällä ja alkanut ost ja suorat osakeomistukset houkuttaa enemmän, josko sitä lähtisi defensiivisellä salkulla liikkeelle nyt syksyllä ajatuksellä - älä häviä rahaa -likvideihin kotipörssin firmoihin jotka ei ota hirveästi turpaan kauppasodasta ja digitalisaatiosta.

Onko logiikassa jotain pahasti pielessä paitsi että nousukaudella indeksi voittaa puolustavan salkun?

3 tykkäystä

Tämä on lähinnä päivitystä itselleni.

Sijoitusstrategiani on saada vuodessa (eli tällä hetkellä pitoaika on 6-12kk) enemmän tuottoa sijoituksilla, kuin mitä saan Nordnetin Suomi indexi rahastolla, johon siis sijoitan myös säännöllisesti.

Tällä erää strategia on ollut ihan kannattava. Eli olen myynnyt osakkeet, jos olen katsonut, että tuotto % on se mitä on haettu ja en usko sen siitä juuri muuttuvan noin 6kk-12kk akselilla ja uskon saavani toisaalta parempaa tuottoa.

Vastoin kaikkia sääntöjä, olen All in yhdessä osakkeessa (tai no Loud on mulla about 2v sijoitushorisontilla hyvin pienellä rahalla). Eli kierto ollut nyt Nokia, josta vaihto Sampoon ja kun Sammosta olen saanut mitä olen hakenut, niin sitten mietitään seuraavaa siirtoa.

Myöskään kaupankäyntikuluja en mieti (koska jos tekisin niin, niin mulla ois paljon vähemmän rahaa tänään) vaan ostan vaikka monelle se olisi ehdoton ei.

OST:n avasin nyt ja sinne ostin Sampoa, ihan sillä, että AOT:llä en voi tänä vuona tehdä myyntejä ilman veroseuraamuksia.

Strategiaa muutetaan sitten tilaisuuden tullen kohti vakaampaa tuottoa ja pienempää riskiä. Ja tappiolla ei myydä, ellei sitten erittäin vahvasti näytä siltä, jotta sijoitettu pääoma hävitään tyystin tai, että tappiot ei tule järkevässä ajassa muuttumaan miksikään. So far so good.

Toisaalla on sitten isolla hajautuksella etf:ää osta ja unohda periaatteella. Ja sinne menee vuosittain tietty % vuosipalkasta.

2 tykkäystä

Ei ole mun mielsestä mitään pielessä enää strategiassa. Huhtikuun vaihteessa olisi toiminut riskilaput esim. koneyhtiöihin (Cargotec, Konecranes ja jopa Wärtsiläkin) ja vaikkapa juuri siihen Nesteeseen johon piti itsekkin laittaa lappuja kiinni, mutta nousu oli liian nopea ja myöhästyin. Nyt defensiivi on uusi offensiivi kun tultiin jo takaisn ylös.Psykologinen ongema on mulla ollut lähinnä nouseviin kursseihin ostaminen. En ole myynyt mitään maaliskuun jälkeen ja tuskin myynkään. Kytäilen paria osaketta potentiaalista nousijaa 5 vuoden tähtäimellä (ei oo Suomesta kumpikaan), mutta en oo ostanut mitään uutta positiota huhtikuusta lähtien, lisäilin vaan hieman paria.

4 tykkäystä

Osa strategiastani on olla tekemättä liian nopeita (osto) liikkeitä. Niissä on menneinä vuosina tullut eniten nekkuun.

Olen tehnyt itseni kanssa sopimuksen, että en osta mitään mikä ei olisi hetken ollut Nordnetin ”Seuranta” -listallani. Siellä on kerralla ollut 8-30 yhtiötä jonka uutisia, sekä kurssien kehitystä seuraan säännöllisesti. Tavoitteena etsiä mielenkiintoisista yhtiöistä ostopaikkoja oikeaan aikaan. Listan perustettua ei ole suuremmin nekkuun tullut.

(Yksi hätiköity osto listan perustamisen jälkeen ollut, mutta se on ollut todella hyvä lappu. Annan anteeksi.)

6 tykkäystä

Palaan hieman itseruoskintamielessä tähän aiempaan sijoitussttategiakirjoitukseeni. Vaikka kevät ja kesä onkin mennyt ihan mukavasti (salkku lähes +15% YTD) niin totesin, että olen tehnyt monia virheitä, joiden vuoksi isommat tuotot on jäänyt saavuttamatta. Tämä siis opetuksena että hyväksi todetussa sijoitussttategiassa on aina tärkeä pysyä.

Kerroin ensisijaisesti olevani momentum-sijoittaja, mutta havahduin tänään, että olen Koronan jälkeen ajautunut tekemään myös paljon arvosijoitustyyppisiä ostoja ja sellaisia osakkeita, jotka eivät ole nousutrendissä, mutta mielestäni aliarvostettuja. Kaikista näistä on tullut tuottoja, mutta tuotot olisivat olleet moninkertaiset jos olisin sijoittanut/pysynyt mukana vahvan momentumin osakkeissa. Olen sortunut vanhaan virheeseen ja jäänyt roikkumaan moniin mörniviin osakkeisiin sen sijaan että olisin pysynyt mukana momentumissa koska ne olivat mielestäni jo 2-3 kuukautta sitten ”liian kalliita”, vaikka senhän ei pitäisi momentum-sijoittajaa kiinnostaa.

Nämä virheet täytyy nyt vaan niellä ja palata takaisin omaan strategiaan. Harmittaa vaan kun isoimmat tuotot meni sivu suun ja se, että ne isoimmat tuotot olisi ollut tarjolla nimenomaan omalla strategialla jos siinä olisi vain pysynyt eikä antanut ”korona-alennuksien” sotkea omaa pelikirjaa.

20 tykkäystä

Mulla kävi muuten vähän samalla lailla. Panostan aina ensisijaisesti laadukkaisiin yhtiöihin, ja prereroin joko pieniä tai sitten sijoitusyhtiöitä. Pari poimintaa tein “arvostrategialla” ulkomailta tämän foorumin selaamisen perusteella vähän turhan äkkipikaisesti ja eihän ne hyvin menneet.

2 tykkäystä

Monta kertaa meinannut kirjoittaa tänne, mutta aina jäänyt välistä kun oma sijoitusstrategia on vain niin absoluuttisen yksinkertainen:
-Sijoita hyviin yhtiöihin ja seuraa yhtiön sijoitustarinaa.

Aloitin sijoittamisen 2016 ja luin aluksi käytännössä kaiken sijoittamiseen liittyvän mitä vain löysin. Kuuntelin podcastit, luin kirjat ja selasin forumit. Se tiedon valossa tulin tulokseen, että jos suurin osa häviää indeksille niin millä kilpailuedulla minä sen voisin voittaa. Voinko oikeasti biitata ammatikseen sijoittavat ihmiset. Vaikka itsevarmuutta löytyy niin olisi ollut itsepetos ajatella jotain muuta ja näin ollen ei muuta kuin rahat matalakuluisiin viiteen eri indeksiin jolla sain koko maailman haltuun.

Kun tätä oli jatkunut muutama vuosi niin huomasin, ettei se ollut kivaa. Rakastin seurata sijoituskeskusteluita, lukea kirjoja ja ammentaa tietoa taloudesta, mutta indeksiin joka kuu rahan laittaminen tuntui tylsältä.
2018 loppuvaiheessa kurssit kyykkäsi sen verran, että ajattelin nyt olevan hyvä aika laittaa indeksit lihoiksi mahdollisimman pienillä veroseuraamuksilla ja lähteä osakepoimijaksi.
Ajatus indeksien voittamisesta ei vieläkään ollut relevantti, mutta osakepoiminta sai sijoittamaan suuremman osan kuukausittain osakkeisiin. Ei ollut innostavaa nähdä jos 1500e menee indeksiin, mutta oli paljon mukavampi nähdä sen menevän suoriin osakkeisiin. Eli vaikka häviän indeksille niin suuremman kuukausittaisen pääoman laittaminen kompensoi lopputulosta :slight_smile:

Olin hyvin tarkkaan seurannut osakkeita ja omaksi salkuksi muodostui tämä:

-Apple
Firman cashflow on omaa luokkaansa ja maailman toiseksi eniten voittoa tuottava yritys. Yhtiön luoma infra on uskomattoman hyvä: sitä fanitetaan, sitä rakastetaan ja sitä vihataan. Se herättää tunnetta joka tuo hinnoitteluvoimaa.
Usein olen lukenut, että tämä juna on mennyt kun teknisesti joku kilpailijan laite parempi kuin Applen, mutta Applella ei ole kysymys siitä. Sanonta meneekin, että pioneerit on ne jotka ammutaan ja Applen koon takia sen ei tarvitse olla ensimmäinen vaan se on pelaaja, joka ottaa markkinan haltuun.
Applen kohdalla myös usein tulee keskustelua, että mitä uusia laitteita he voivat enää keksiä. Kun tämä kysymys minullekin on esitetty niin olen aina sanonut, että ei pienintäkään ajatusta. Tähän väliin kannattaa googlata Apple headquater googlen kuvahausta tajutakseen sen massiivisen koon. Ajattelen näin, että joka päivä sinne menee kymmenet tuhannet ihmiset töihin pohtimaan vain asioita, miten Applesta tulisi entistä parempi. Applen imago on myös niin hyvä, että saavat käytännössä maailman parhaat tekijät heille töihin. Miten minulla, Suomessa asuvalla kaverilla voisi olla mitään hajua mikä on Applen seuraava tuote. Luotan siihen, että lähes rajattomilla kassareseursseilla, maailman älykkäimmillä työntekijöillä ja yhdellä maailman arvokkaimmalla brändillä pelaava toimija osaa tehdä sen minua paremmin.

-Berkshire Hathaway
Älä ajattele ostavasi osaketta, ajattele ostavasi yritystä. Tässä tämä pätee paremmin kuin missään. Omistan osuuden Warren Buffetin firmasta ja koko hänen ammattiarmeija on vain miettimässä, miten minun firmasta tulisi entistä parempi. Ajattelen sen näin, että jos minulla olisi oma sijoitusyhtiö niin osaisinko itse pyörittää sitä tuottoisimmin kuin Warren. Nyt minun ei tarvitse, sillä olen valjastanut maailman menestyneimmän sijoittajan omaan firmaani. Onko aika ajanut hänen ohi koska value investing ei ole toiminut lähivuosina. Tämän näkemyksen ottaminen vaati sitä, että itse tietäisi paremmin kuin Warren ja oma itsevarmuus ei sentään siihen riitä. Ja mistä minä voin tietää millä strategialla firma sijoittaa 10 vuoden päästä (siellä nyt jo Applea ja Amazonia), mutta olen aivan varma, että heidän sijoituspäätökset on parempia kuin minun niin annan heidän johtaa firmaani haluamallaan tavalla.

-Sampo
Legendaarinen Sampo on käytännössä Berkshiren kanssa salkun indeksiin verrattavia vetureita. Vakuutusbisnes on sijoitusmielessä muutenkin fantastista ja omistaja-arvon luomisessa Nallen putiikki on ollut ylivertainen. Ja tuo omistaja-arvon luominen on avainasemassa ja miten ulkoistan itseni sijoittamisesta ja ostan osaavaa johtoa. Juuri tällä viikolla oli täälläkin paljon keskustelua, että Sampon ostotarjous Hastingista oli monen mielestä liian korkea. Kun näen tarjotun ostohinnan, luen pari kappaletta millainen Hastings on niin onko minulla oikeasti relevanttia tietoa, että se on kallis. Eli sanoisin itselleni, että Sampon ekonomiarmeija joka businescasea on tuhansia tunteja laskenut on väärässä ja minun mielestä sen olisi pitänyt olla vaikka 100 miljoonaa pienempi hinta. Luotan itseäni fiksumpiin ja siihen, että he tekevät kaikkensa, jotta omistaja-arvoa luodaan myös tulevaisuudessa.

-MasterCard
Mitä enemmän olen maailmaa kiertänyt, sitä enemmän olen nähnyt miten paljon muoviraha voi ottaa vielä tilaa seteleiltä. Skaalautuvuus on aivan massiivinen. Tämän kohdalla usein kuulee miten pienet fintech firmat voivat disruptoida tätä alaa. Olen hyvin varma, että myös MasterCard sen tietää ja siksi siellä on lukuisia eri osastoja joiden ainoa tehtävä on olla tietoinen kilpailusta ja ostaa kehittyvät ideat pois. Markkinatalous toimii siten, että markkinaosuutta ei vain tulla ja oteta vaan isot pelaajat tekevät kaikkensa, jotta uusi ei saa edes mahdollisuutta. Ja ei pelkäsätän MasterCard, vaan kyseessä on täysin ylivertainen duopoli Visan kanssa jota on lähes mahdoton haastaa.
Yksi mikä kertoo myös alan vaikeudesta on kun Applesta tuli ensimmäiset huhut, että heiltä tulee oma luottokortti. Master ja Visa ottivat huhuista vähän pörssissä osumaa kun maailman isoin firma tulee apajille kunnes paljastettiin, että MasterCard on Applen luottokortin yhteistyökumppani. Jos edes Applen kaltainen pelaaja ei tule markkinoille ilman MasterCardia niin miten kenelläkään olisi käytännössä mitään mahdollisuutta.
Tämän kanssa oli myös koronan aikana mielenkiintoinen tilanne kun osakekurssi ottaa osumaa isosti samaan aikaan kun ihmiset välttävät kontakteja… Eli tämä sataa tulevaisuudessa täysin muovisen, kosketusvapaan kortin laariin kun vielä enemmän vältetään seteleihin koskemiseen. Pörssillä on tunnetusti lyhyt katse…

-Microsoft
Pilvipalvelussa on tulevaisuus ja tässäkin luotan suuriin pelureihin. Siihen vielä excelit, wordit, linkedinit, xboxit ja lukuisat muut rahantekokoneet päälle niin yritystä on todella vaikea heiluttaa. Tämän kohdalla on yleisin asia, että se on liian kallis. Samaan aikaan suurin osa sanoo isoimmaksi virheekseen, ettei lähtenyt FAAMG -osakkeisiin mukaan. Tämä oli kallis eilen, tämä on kallis tänään ja tämä on kallis huomenna. Microsoft on tehnyt menestyksensä yrityskaupoilla kautta historian ja tulee varmasti tekemään niin jatkossakin. Tuo kalleus on myös hauska, sillä googlesta kun hakee artikkeleita niin kannattaa välillä laittaa hakuajaksi vaikka 2011, sen jälkeen 2012 jne. Sieltä löytää aina artikkeleita, miten tämä on ollut kallis. Sama kun nyt sanotaan helisngin asuntojen olevan kallitta. Ne oli konsensuksen mukaan kalliita myös aiemmin ja kymmenen vuoden päästä me katsotaan jälleen taaksepäin, että olipa ne halpoja vuonna 2020.

-Capman
Haluaisin sijoittaa pörssin ulkopuolelle listaamattomiin yhtiöihin, mutta siinä on yksi ongelma: en osaa! Siksi olenkin omistajana yrityksessä, johon aina maanantaisin klo 09 tulee töihin pukumiehet tekemään sitä minkä he parhaiten osaa, eli tuottaa lisäarvoa työnantajallee ja minulle omistajana. Ei minun tarvitse katsoa mihin he sijoittavat ja jeesustella, että toi oli ehkä huono moovi kun nopeasti sen googlasin. Uskon, että he ovat tehneet työnsä minua paremmin.
Tämä tuo salkkuuni pörssin kautta listaamattomia sijoituksia.

-Talenom
Ai että miten hienoa istua maailman tylsimmän bisneksen kyydissä. Tilitoimisto ei millään tavalla ole seksikästä toimintaa ja se tässä onkin hienointa. Heillä on uskottava sijoittajatarina, markkina on niin pirstaloitunutta, että hyvän teknologian omaava yritys voi yrityskauppojen kautta saada koko ajan suurempaa tehokkuutta. Ei haittaa saatako tai paistaako, tilitoimisto voi hyvin ja Suomi vuosi vuodelta rupeaa hyväksymään yrittäjän ihan kunnon ammattina. Enää heitä ei katsota kuin spitaalista ja avoimempi ilmapiiri tuo vuosien saatossa lisää yrittäjiä, lisää asiakkaita ja siinä sivussa kehittävät vielä omaa teknologiaa ja ostaa pieniä tilitoimistoja pois niin tarina on toimiva. Ja tietysti sääntösuomeen kuuluu se, että regulaatio vain kiristyy niin Talenom saa lisää laskutettavaa asiakkailtaan.

-Neste
Suomen hienoimpia yritystarinoita. Keskittyminen biopolttoaineisiin on maailman laajuisessa mittakaavassa vielä lasten kengissä. Onko edes vielä lasten kengät vai pieni hyttysen kokoinen piste. Meri-, ja lentoteollisuudessa on biopolttoaineiden kasvupotentiaali todella iso ja vallihaudat Nesteellä sen saralla on valtavia. Energiaa salkkuun ja vaikea löytää parempaa firmaa kuin Neste.

-QT
Sijoita aina tulevaisuuteen, älä tähän hetkeen. On vaikea nähdä skenaario, jossa näytöt tulisi vähenemään. Kun näyttöjen valmistaminen itsessään halpenevat koko ajan niin niitä tullaan tulevaisuudessa näkemään varmasti jokaisessa mahdollisessa paikassa. Markkinaosuutta ei siis tarvitse ottaa, vaan se kasvaa todella isoa vauhtia. Tämän kohdalla ehkä jännittää vain eniten se, missä kohdassa tämä ostetaan pois, sillä istuisin mielelläni kyydissä vielä kymmenen vuotta.

-Revenio
Miten mahtavaa onkaan päästä sijoittamaan juuri Suomessa, jolloin pääsee lähietäisyydeltä näkemään näin hienon firman kasvutarinan. Kaikki megatrendit puolellaan: kun kaupungistutaan niin on terveyspalvelut lähellä, kun keskiluokkaistutaan niin on paremmat mahdollisuudet lääkärillä käyntiin ja kun ikäännytään, niin tarvitaan enemmän silmäpainemittausta.
Koronan aikaan oli jotenkin uskomatonta katsoa miten tämä laski samaan aikaan kun tuli uutinen, että ilmapuhku levittää koronavirusta. Eli osake meni alemmas samaan aikaan kun kilpailevan teknologian käyttöä pidettiin vaarallisena ja se sai jopa käyttörajoituksia. Kaiken järjen mukaan tästä tapahtumasta Revenio saa myyntivaltin vuosiksi eteenpäin. Sama kuin kaupungissa olisi kaksi bensa-asemaa ja toisen bensa-aseman polttoaineen todettaisiin olevan vaarallista auton moottorille. Uskon jonon muodostuvan sen toisen aseman eteen.

Osakesalkussa ei ole muita osakkeita ja en näe syytä lisätä muuta ennen kuin joidenkin näiden sijoittajatarina muuttuu. En ole myynyt yhtään mitään vaan aina joka kuukausi ostanut näitä lisää. Joka kerta kun ostan, niin kysyn itseltäni onko tarina ennallaan ja näenkö että tämä yritys on huomattavasti arvokkaampi 10 vuoden päästä. Aina ollut vastaus kysymyksiin kyllä ja olen vielä lisännyt tasaisesti yrityksiä siten, että paino olisi noin 10% kaikilla. En ole ottanut näkemystä, että nyt ostankin tuon yrityksen ylipainoon kun sitä saa halvemmalla kuin toista tms.

Yhteinen tekijä myös on kasvava osinko muiden kuin BRK:n kohdalla. Rakastan olla innoissani sijoittamisesta ja aina kun osinkoja kilahtaa tilille niin se lämmittää mieltä. Pidän myös pientä osinkoa maksavista yrityksistä ja minulle on aivan sama maksaako se vain 1% osinkoa. En sijoita tähän hetkeen, sijoitan tulevaisuuteen! Siksi olin varmasti niistä harvoista, jotka innostuivat kun Sampo tiputti omaa osinkoa. Miksi siirrän nyt oikeasta taskusta vasempaan taskuun verottajan kautta osinkoa vaikka haluan sen vasta 10 vuoden päästä. Mieluiten nyt pieni, mutta kasvava osinko kun jälleen kerran: sijoitan tulevaisuuteen.

Aika on myös puolellani. Markkina katsoo lyhyemmälle aikajänteelle kuin minä ja hinnoittelee osakkeen sen mukaan. Välillä on ollut kalliimpaa, välillä on ollut halvempaa, mutta en osta näitä ensi kuun pörssikurssin takia vaan millainen yritys on kymmenen vuoden päästä. Eli minua ei löydä kommentoimasta osta ja myy -ketjussa, että olen pitkäntähtäimen sijoittaja, mutta myyn nyt pois ennen osaria ja ostan myöhemmin takaisin halvemmalla. :slight_smile:

Olen samalla myös sijoittanut asuntoihin ja viimeisen kolmen vuoden aikana on tullut haalittua 6 yksiötä. Olen todennäköisesti ainoa ihminen, joka ei etsi alle markkinahinnan olevaa asuntoa, vaikka sitä jokaisessa paikassa toistetaan. En sijoita tämän päivän kassavirtaa vaan tulevaisuutta. Olen monta kertaa laskenut, että mielummin maksan keskustan asunnosta lainalyhennystä kaksi vuotta pidempään (jonka vuokralainen maksaa, en minä) kuin otan syrjästä olevan asunnon ja ihailen nyt sen kassavirtaa. Kymmenen vuoden päästä en usko, että edes muistan maksoinko asunnosta 80k vai 84k vaan mietin, että onpa hienoa kun on todella hyvästä taloyhtiöstä kaupungin keskustassa hyvä yksiö. Keskustassa asuminen tulee aina pysymään nuorten suosiossa ja vaikeammassakin markkinatilanteessa nuo asunnot menee aina vuokralle. Nyt niistä ei kassavirtaa montaa kymppiä jää, mutta taas: sijoitan kymmenen vuoden päähän, en tähän päivään.

Eli en ole ”osta ja pidä” -strategialla liikkeellä vaan ”osta ja seuraa sijoittajatarinaa”. Voin mielihyvin myydä jos tuntuu, että pitkän tähtäimen fokus yrityksessä rupeaa murenemaan. Toistaiseksi kaikkia lappuja on vain saanut ostaa ja onnellisesti indeksillekään ei ole hävitty. Nyt salkusta löytyy 10 lappua ja monta kertaa miettinyt pitääkö niitä olla lisää, mutta miksi sijoittaa yhdenneksitoista parhaaseen yritykseen eikä niihin kymmeneen parhaimpaan. :slight_smile:

Tuli vähän pitkä postaus etenkin kun oli ensimmäienn viesti koko foorumille, mutta toivottavasti herätti ajatuksia puolesta tai vastaan.

101 tykkäystä

Lukiessani tekstiä mietin vain että ei ole mitään mahdollisuutta tuolla hävitä indeksille. Ostatko joka kuukausi kaikkia noita kymmentä osaketta lisää? Tuleeko tästä sinulle kuinka paljon välityskuluja kuukaudessa ja mitä välittäjää käytät?

7 tykkäystä

En osta kaikkia vaan hyvin mielivaltaisesti yleensä sitä, joka on jäämässä alipainoon. Esim tässä kuussa ostan Nestettä joka on salkun pienin omistus. Applea ja Reveniota en ole ostanut koronan jälkeen kun ovat nousseet niin paljon, että rikkoisi tasapainon jos niitä lisää otan (tosin BRK:n Apple-omistuksen takia Apple on ylipainossa, mutta ostellaan muita niin kauan, että se taas on balanssissa). Koitan pitää kaikki omistukset noin 10% painossa, joten saan ulkoistettua ostopäätökset tuolle graafille ja siitä vain katson mitä ostan seuraavaksi. :slight_smile: Käytän OP:ta välittäjän.

20 tykkäystä

Viisas strategia ja erinomainen salkku. Itse olen yrittänyt noudattaa samaa strategiaa sijoitussalkussani (treidaus on sitten ihan eri strategialla). Tämän strategian noudattaminen kuulostaa helpolta, mutta sitä se ei ole. Vähintäänkin tämä on työlästä. Yhtiöiden seuraaminen vaatii paljon aikaa. 40 vuoden sijoituskokemuksella kirjoittelen.

Vuosien kuluessa tulet löytämään uusia yhtiöitä, jotka alkavat tuntumaan paremmilta sijoituksilta. Mikään ei ole ikuista. Siinä kohtaa joudut pohtimaan lisäätkö ko. yhtiön salkkuusi ja luovutko jostakin vanhasta sijoituksesta. Mutta tämä tekeekin sijoittamisesta niin mielenkiintoista.

Kolmea sijoitustasi haluan haastaa.

Mastercard. Erinomainen yritys. Oletko perehtynyt Squareen ja muihin yhtiöihin, joiden maksupalvelu ei perustu korttiin vaan älypuhelimeen? Näitä yhtiöitä nousee esiin paikallisina toimijoina ja Visa ja Mastercard luonnollisesti seuraavat niitä tarkasti.

Talenom. Oletko perehtynyt Talenomin softaan ja palveluun ja oletko verranut sitä kilpailijoihin. Itse olen ja Accontorin Procountor on mielestäni hitusen parempi. Oletko perehtynyt toimialaan globaalisti ja tunnetko kansainväliset kilpailevat palvelut?

Berkshire Hathaway. Tämän firman heittäisin yli laidan. Olethan sijoittanut 9 muuhun yhtiöön ja katsonut tietäväsi paremmin kuin Buffet. Lisäksi Apple on jo salkussasi.

7 tykkäystä

On muuten käytännössä katsoen sanasta sanaan samanlainen sijoitusstrategia kuin minulla. Sillä erolla, että kuulun niihin, jotka eivät ole koskaan FAANGeja omistaneet, tosin olen aina preferoinut kotimaan pörssin osakkeita, joten ei ole sinänsä ollut näiden ostaminen koskaan edes lähellä, vaikka nytkin voisi melko suurella varmuudella sanoa, että muutaman vuoden kuluttua ovat kaikki jälleen tuplanneet. Joka tapauksessa, kirjoitinkin tähän ketjuun oman strategiani joskus pari viikkoa sitten :slight_smile:

Sen verran kyllä kuitenkin vielä pakko tarttua tähän Revenion kanssa sekoiluuni (johon ilmeisesti viittasit), että se ei todellakaan kuulunut millään tapaa strategiaani ja sehän siinä muuvissa harmittaakin. Ei edes ~1000€ missattu tuotto, vaan se, etten noudattanut suunnitelmaani ostaa ja pitää omasta mielestäni Helsingin pörssin 12 laadukkainta sijoituskeissiä. Toivottavasti minua ei tuon vuoksi kuitenkaan leimata täällä miksikään osariveivaajaksi, sillä se ei edusta millään muotoa lainkaan sitä mitä sijoittajana olen. Varoittavana esimerkkinä toki saa ja pitää käytätä, mitä tapahtuu mikäli poikkeaa omasta sijoitusstrategiastaan ja kuinka paljon sellainen voi maksaa ja jälkikäteen harmittaa. Varmaa on, että jatkossa en enää ikimaailmassa tule löytymään ostan/myin -ketjusta osaripäivien alla. Joten, olen edelleen ja tulen aina olemaan pitkän tähtäimen sijoittaja, enkä todellakaan enää ikinä myy pois ennen (enkä jälkeen) osarin ellei tarina ole muuttunut. :slight_smile:

Myynnit eivät ylipäätäänkään kuulu omaan strategiaani. Ei ole tarvetta myydä, mikäli omistaa laatua, tarina jatkaa oikeilla raiteilla, eikä omaa kykyä markkinoita tarkempaan arvonmääritykseen. Aiemmin olen myynyt ainoastaan neljää osaketta: Nokiaa, Nordeaa, Nokian Renkaita sekä Lehtoa. Kaikkia näitä yhdisti se, että tarina ja yhtiön suunta ei ollut alkuunkaan sitä mitä halusin. Oma sijoittaminen oli alussa hapuilevaa ja nuo kaikki yhtiöt päätyi salkkuun sijoitusurani ensimmäisinä vuosina sillä mahtavalla perusteella, että kurssit ovat laskeneet reilusti, pakkohan niiden on siis korjata takaisin. No, ei korjanneet, onneksi osasin katkaista tappiot ajoissa. Oman sijoitushistorian paras/onnekkain liike oli muuten vaihtaa päikseen Nokian osakkeet Remedyyn. Remedy on nyt salkussani noussut suurimmaksi yksittäiseksi omistukseksi ja on sellaiset +130% ja Nokia puolestaan olisi varmaankin miinuksella siihen myyntipäivään nähden. Nykyään sitä on oppinut hyvillä mielin ostamaan nouseviin kursseihin, minkä pitäisi olla vain positiivinen signaali pitkässä juoksussa.

Ja on muuten hauskaa hommaa tämä omistamiensa yritysten seuraaminen. Nykyään päälähteenä minulle toimii tämä nimenomainen foorumi, sillä tänne linkitetään joka tapauksessa pienikin mahdollinen tiedonmurunen, joka vain satutaan jossain päin interwebsiä julkaisemaan. Pysyy erinomaisesti kartalla. Tästä eri yhtiöiden seuraamisesta on jo tullut oikeastaan enemmänkin kuin harrastus, osa elämää, sillä päivittäin tähän tulee käytettyä aikaa ohimennen useita tunteja puhelinta tai konetta vilkuillessa. Siinä mielessä ehkä myös jollain tapaa turhaa, kun ei ole aikomustakaan salkkua tai sen koostumusta lähteä muuttamaan, mutta pysyypä ainakin mieli virkeänä ja muutenkin ajan tasalla yhtiöiden tilanteesta. Lisäksi kuten olen tänne monesti aiemminkin kirjoittanut, olisi minulta ilman tätä foorumia mennyt esimerkiksi joku Remedy tai Qt täysin ohi tutkan. Siinä varmaankin myös yksi syy, minkä takia aluksi tulikin näihin Nokian Renkaisiin ja muihin sijoitettua paremman tiedon puutteessa.

15 tykkäystä

Kiitos viestistäsi, kiva saada palautetetta etenkin kun ensimmäistä kertaa kirjoittaa.

On totta, että MasterCardille tulee kilpailijoita oikealta ja vasemmalta, mutta olen ulkoistanut kilpailijoiden ostamisen ja kilpailijoiden markkinoille tulon vaikeuttamisen heille. :smile:
Luotan näiden isojen voimaan tehdä kaikkensa, jotta ovat isoja myös jatkossa. Esimerkkinä vaikka Facebook. Kun Instagram tuli apajille niin se ostettiin pois. Kun snapchat otti osuutta niin tuli oma insta stories osa ja nyt kun tik tok ottaa roolia niin tulee FB:n reels ominaisuus. Finanssiala on äärimmilleen reguloitu jonka uskon tuovan entisestään etua isoille pelaajille.

Talenomin simpleä käytän itse, sillä olen osakkaana yrityksessä joka tätä käyttää. Meidän tarpeisiin ja kokoiselle (pienelle) firmalle se on mahtava työkalu ja sen lisäksi asiakaspalvelu on ollut kerta kaikkiaan loistavaa Talenomin päädystä.

Berkshiressä omistajana olemisen yksi syy on rehellisesti sanottuna myös Warren. Fanitan häntä ja hänen sijoitusfilosofiat ja sijoittajakirjeet on opettanut todella paljon. Minulle tulee aina hyvä mieli kun ajattelen, että omistan firmaa jota Warren johtaa. Miten Suomessa asuva kaveri onkin saanut rahoilleen hoitajaksi Warren Buffetin. Tulee hymy huulille vaikka se kuulostaakin typerältä 

Tässä en viitannut keneekään vaan yleisellä tasolla osariluopumisia mitä paljon näkee. Siinä otetaan näkemystä, että itse tietää jotain mitä markkina ei tiedä. Mutta TODELLA iso hatunnosto, että puhut avoimesti tuosta. Yleensä kaikki sanoo positiivisen osarin jälkeen, että "onneksi ostin tätä kaksi päivää sitten ja negatiivisen osarin jälkeen “onneksi myin tämän kaksi päivää sitten”. Virheistä pitää olla avoin, sillä ne auttaa muitakin ja se tuo foorumille lisäarvoa, joten kiitos!

Tässä olen täysin samanlainen. Joka päivä menee muutama tunti luoskellen taloutta, omistamia yrityksiä ja muuta sijoittamiseen liittyvää vaikka se tavallaan on “turhaa”, koska ei ole mitään tarkoitus muuttaa mitään, mutta oppiminen on todella mukavaa ja tiedän huonompiakin harrastuksia kuin oman varallisuuden kasvattaminen ja sen opettelun :slight_smile:

27 tykkäystä

Kuulisin mieluusti mielipiteitänne oman (kehittymässä olevan) sijoitussuunnitelmani filosofisesta perusideasta (jos poisluetaan indeksijoittaminen). Ajatus on siis sijoittaa kannattaviin yhtiöihin, ei tupakan tumppeihin. Väite: Älä sijoita osinkoja uudelleen samaan yhtiöön (koska tämä on harvinaisen järjetöntä pelkästään jo, jos huomioidaan kulut ja verot). Älä myy osakkeita.

Perustelut: Jos sijoittaa hyvään yhtiöön, ostaminen on helppoa ja myyminen vaikeaa. “Tappiot nopeasti ja tuotot hitaasti” -ajatusta voisi mielestäni muokata niin, että “tuotot hitaasti ja tappiot on hyväksyttävä”. Ja johtopäätöksenä, että otetaan yhtiöstä vähitellen osinkona ulos mitä saadaan, mutta ei sijoiteta sitä takaisin. Mikäpä harmittaisi sen enemmän, kuin jos on luopunut esim. Reveniosta muutama vuosi sitten (varmaan moni asia, mutta tuottomielessä :wink: )? Mutta Stockmannkin on ollut kirjallisuussäätiölle ok pitkäaikainen sijoitus, vaikka kurssi on romahtanut. Jos jokainen firma menee konkurssiin suuremmalla todennäköisyydellä kuin 0, pitkällä aikavälillä ei kannata sijoittaa uudellen osinkoja siihen, vaan esim indeksiin (= markinoita (toivottavasti) parempi tuotto alkuun ja sitten keskimääräinen tuotto). Ajatus on hyväksyä hyvän firman muuttuminen huonoksi, mutta välttää hyvien tuottojen katkeaminen hätiköidysti. Tämä helpottaa huomattavasti sijoituspäätösten tekoa ja vapauttaa stressistä, kun ei tarvi murehtia muuta kuin ostamisesta.

Onko hyviä kokemuksia tämän tyyppisestä pohdinnasta?

1 tykkäys

Esimerkiksi osakesäästötilillä saa tuon filosofian kaiken hyödyn(vero tehokkuus) mutta ei rajoitteita. Minun mielestä ei ole mitään järkeä vain hyväksyä tappioita ja upota laivan mukana. Liiallinen vero-optimointi myös johtaa huonoihin valintohin. Itse ajattelen niin että jos pitkän salkun firmaan ei ole valmis sijoittamaan lisää niin ehkä osake ei sitten kuulu sinne. Kaikki sijoituskohteet tulisi aina arvioida tulevaisuuden tuottopotentiaaliin suhteessa nykyhintaan ei hankintahintaan.

10 tykkäystä

Palasin sijoittamisen pariin keväällä 2019 tutkittuani laajemmin suomalaisia yrityksiä ja tehtyäni eräänlaista varjotreidausta jo jonkin aikaa. Ensimmäiset erittäin riskiset idiotismin rajamaastoa lähentelevät osakesijoitukseni tein jo 1999 ja onnistuin hirveällä tuurilla väistämään teknokuplan. Oma tausta on vahvasti vedonlyönnissä ja siitä syystä lasken sijoittamisessa kaiken prosentteina. Puoliammattimaisen harrastuksen seurauksena nopea kalkylointi on myös vahvasti selkäytimessä. Finanssialassa on ollut opettelemista, kun päätä on vuosia täytetty tilastoilla ja kaikella suht turhalla tiedolla.

Päästrategiani on tarkentunut eräänlaiseksi swingtreidaamiseksi, jossa sekoitan fundamenttianalyysiä, ennakoin trendejä, lasken odotusarvoja, hyödynnän teknistä analyysiä ja yhdistelen laaja-alaisesti kaikkea opittua. Ulkomailla asuminen, sadat ulkomaan matkat ja erilaisten kulttuurien tuntemus tuovat yllättävän paljon perspektiiviä sijoittamiseen, samoin monipuolinen tekninen työura. Ennen kaikkea otan sijoittamisen/treidaamisen erittäin mielenkiintoisena haasteena.

Salkussa on käynyt maaliskuun alun jälkeen Sampo, Fortum, Caverion, Olvi, Basware, Neste, Nokia, Robit, Sanoma, Incap, Metso/Outotec, Sotkamo Silver, UPM, Metsä Board, Etteplan, Tikkurila ja Capman. Isoimmat tappioni olen tehnyt yllätysnimi Nokialla ja pienemmät ovat joutuneet kompensoimaan sitä melkoisesti. Remedyä ja Harviaa pilkin keväällä tuloksetta useampaan otteeseen ja hölmistyneenä katselen edelleen niiden häviämistä horisonttiin.

Hyödynnän OST:n verottomuutta sekä riskisemissä sijoituksissa kahta AO-tiliä ja optimoin näiden välillä. Pyrin ottamaan isompaakin näkemystä hallitulla riskillä tilaisuuden tullen. Kannatan mahdollisimman keskittynyttä salkkua, sillä haluan tuntea omistamani yhtiöt hyvin. Käyn esimerkiksi tutustumassa sijoittamiini firmoihin fyysisesti tai kyselen alalla työskentelevien tuttujen näkemyksiä, jos se vaan on mahdollista. Lähes kaikissa yhtiöissä toimitusjohtajan positiivinen elekieli on lisännyt motivaatiota holdata juuri näitä osakkeita. Haastattelut tosiaan kertovat paljon. Varsinaiset osinko-osakkeet ei juurikaan kiinnosta, sillä tavoittelen indeksiä parempaa tuottoa. Etenen pidemmän suunnitelman mukaan ja seuraava vaihe on harkitusti ja ajan kanssa siirtää kiinteitä omistuksia osakepelikassaan.

Kassanhallinta ja sen kanssa tasapainoilu nousee omassa strategiassa avainasemaan. Viimeisen vuoden aikana käteispaino on vaihdellut 0-80% välillä ja painopiste muuttuu säännöllisesti. Kaikki sijoitukseni on toistaiseksi tehty suomalaisiin firmoihin, sillä koen kotikenttäedun sijoittamisessa erittäin vahvana. Tällöin riskienhallinta paranee myös oleellisesti, vaikka ostettavaa on rajallinen määrä. Opiskelen uutta nöyrästi (lämmin kiitos kaikille foorumin kirjoittajille ja Inderesille) ja imen/analysoin tietoa niin paljon kuin sitä vaan tarjoillaan. Ja ennen kaikkea nautin tästä loputtomasta haasteesta.

When you're finally wealthy, you'll realize that it wasn't what you were seeking in the first place. But that's for another day.

— Naval (@naval) May 31, 2018

29 tykkäystä