Sijoitusstrategiasi

Hei vaan kaikille, ensimmäinen postaukseni foorumille. Olen suhteellisen nuori kaveri ja viimeisen 6-7v olen sijoittanut jenkki-ETF suhteellisen hyvällä menestyksellä. Muita instrumenttejä en ole ostanut sillä pidän epätodennäköisenä että voittaisin niillä indeksin esim. 20v aikajänteellä. Tällä hetkellä salkusta löytyy:

n. 80ke SXR8

n. 10ke EUNL

n. 10ke LYMS

n. 2ke Käteistä

Vipua on niin paljon kuin opiskelijana vain saa: opintolainaa tällä hetkellä 17ke. Ideana nostaa sitä niin paljon kuin vain saa.

Lyhyen aikavälin sijoitusstrategiana on tankata kk-säästöllä EUNL about kaikella ylimääräisellä rahalla. Vuoden vaihteen jälkeen ajattelin alkaa hillota esim. 10ke lyhyeisiin yrityslainoihin odottamaan kryptosyklin pohjaa 1-2v ajan ja sitten syklin pohjalla tulla mukaan kryptoihinkin. Muuten samaa EUNL tankkailua valmistumiseen saakka (4v päästä). Sitten jossain vaiheessa kun Nordnetin privaten raja menee rikki niin EHKÄ myös laittaa vähän rahaa OST.

Pidemmällä aikavälillä (=valmistumisen jälkeen) on vaikea sanoa miltä elämä silloin tarkalleen näyttää, mutta suhteellisen varma ja hyväpalkkainen työpaikka on todennäköisesti tiedossa. Hieman asuntojen hintatasosta riippuu, mutta hyvin todennäköisesti varmaan jokin kerrostaloluukku kannattaisi ostaa, jonka myöhemmin voisi laittaa vuokralle. Pitkään olen ajatellut että haen ison sijoituslainan heti kun on vakituinen työpaikka ja jonkinnäköinen korjausliike pörssissä. Nyt Trumpin tullisekoilun aikaan yritin jo hakea muhkeampaa luottoa, mutta sitä ei myönnetty. Harmi, sillä olisin tienannut ihan hyvin.

Pörssi on pokeripöytä: riskejä täytyy ottaa mutta niiden täytyy olla laskelmoituja. Kuulisin mielelläni mitä mieltä foorumilaiset ovat strategiastani.

12 tykkäystä

Oletko miettinyt suurempaa hajautusta ETF-rahastojen suhteen? Noissa nykyisissä on paljon päällekkäisyyttä ja esim. vaikka EUNL onkin maailmaindeksiin pohjautuva, on siinäkin suuri jenkkipaino. Eurooppa, kehittyvät markkinat tai pienyhtiö ETF voisi olla hyvä lisä. Itsellä mm. IS3N, EUNK ja IUSN löytyy EUNL:n lisäksi.

2 tykkäystä

Joo, hyvä pointti. Itseänikin tuo jenkkipaino (n. 95% portfoliosta) vähän hirvittää ja haluaisin tasapainottaa salkkua. Myydä ei viitsi kun ekat ostot ovat moninkertaistaneet arvonsa. Tasapainotussuunnitelmana voisi olla vaikka pikkuhiljaa tankata kk-säästöllä esim tuota EUNK EUNL kanssa.

2 tykkäystä