En pidä EcoUpiin hyppäämisenä virheenä, mutta se oli täysin omaa tyhmyyttä etten osannut reagoida negariin ajoissa, vaikka tähän tarjoutui erinomainen tilaisuus. Jos olisin heti negarin pamahdettua pysynyt alkuperäisessä suunnitelmassani casen suhteen (eli myydä jos joku teeseistä purkautuu, tässä tapauksessa se, ettei Teknologiaa saada myydyksi lähiaikoina) ja yleisesti myöntää, ettei sijoituscase toteutunut odottamallani tavalla, vauriot olisivat jääneet alle -10%. Parin pankkipäivän vitkuttelu maksoi minulle ansaitusti -20% lisätappion. Periaatekysymys tässä eniten harmittaa rahan häviämistä enemmän. Olen nimittäin ennenkin langennut samankaltaiseen virheeseen, eli jäänyt tuleen makaamaan vaikka pitäisi toimia ja katkaista tappio. Olen käsittämättömän surkea tässä asiassa.
Eli suunnitelma ja tutkimus yhtiön suhteen oli hyvä, suunnitelman toteuttaminen oli epäonnistuminen.
Olen tosin iloinen että pitkästä aikaa sain oppia jotain. Ehkä tämä oppi jonain päivänä maksaa itsensä takaisin. Mitä oppeja jäi käteen?
→ kun laadit suunnitelman yhtiön entryn/exitin suhteen, pidä kiinni siitä ja palaa vaikka suunnitelman äärelle silloin tällöin
→ selvästi korkean riskiprofiilin yhtiöt kannattaa seurata sivusta, kunnes riskiprofiili laskee. Harvoin korkean riskin turha kantaminen lienee sen arvoista
→ yhtiö, jolla on suuria suunnitelmia ja joka näkee tulevaisuuden valoisana kaikilla sarakkeilla, muttei pysty sitä konkreettisesti todistamaan, sietää pysyä tarkkailulistalla. Vielä jos tähän päälle jaetaan vähäistä osinkoa, vaikka olisi rahalle muuta käyttöä, pitäisi nostattaa kulmakarvoja.