Sijoitusvirheet

Niin joo Harvian tapaus ei ole lopullisesti pilalla, mutta se että osti harviaa hinnasta välittämättä oli virhe!

3 tykkäystä

Eli painit saman ongelman kanssa kuin minäkin Qt-tarinassani, eli noususuhdanteessa iski vauhtisokeus :slight_smile: Mutta kyllä tästä selvitään: nyt vain testataan, millä mallilla “lehmänhermot” on. Jossain vaiheessa lähdetään taas uuteen nousuun ja sitä ennen voi mietiskellä uusia ostoja, jos firman tulevaisuus tuntuu positiiviselta edelleen :+1:

4 tykkäystä

Pari mokaa joista minulla on kivuliaan omakohtaiset kokemukset:

  • olen myynyt erinomaisia yhtiöitä koska ne ovat näyttäneet yliarvostetuilta
  • olen ostanut osakkeita ilman mitään turvamarginaalia koska en ole enää jaksanut odottaa käteisen kanssa

Näitä mokia aiheuttavat

  • kärsimättömyys
  • fomotus
  • itse kehitetyt tai muilta omaksutut voimakkaat subjektiiviset arviot mitä osake tai markkina lähiaikoina tekee

Hyvää yhtiötä ei saa myydä ellei sen osake ole suorastaan kuplassa.

Yhtiötä ei saa ostaa ilman turvamarginaalia vaikka kuinka intensiivisesti olisi sellainen olo että ihan kohta osake karkaa lopullisesti ja ikuisiksi ajoiksi.

Toki viimeksi mainitusta täytyy hieman joustaa jos käteistä on inflaation runneltavana aivan hirveästi enemmän kuin on järkevää.

63 tykkäystä

Tuo on totta, mutta uskomattoman vaikeaa. Sen takia olen sallinut itselleni ostaa ”aloitusposition” jos yhtiö muuten täyttää sijoituskriteerit.

23 tykkäystä

Nuo kuplat ja niiden puutteet kun vain oppisi tunnistamaan. Lähes kaiken, minkä olen myynyt, olen myynyt aivan väärään aikaan. (Pari poikkeusta onneksi, mutta tässä ketjussa puhutaankin virheistä)

12 tykkäystä

Kyllä vähän itseäkin sylettää, Harvia salkun toiseksi isoin ja keskihinta 59€…

18 tykkäystä

En pidä EcoUpiin hyppäämisenä virheenä, mutta se oli täysin omaa tyhmyyttä etten osannut reagoida negariin ajoissa, vaikka tähän tarjoutui erinomainen tilaisuus. Jos olisin heti negarin pamahdettua pysynyt alkuperäisessä suunnitelmassani casen suhteen (eli myydä jos joku teeseistä purkautuu, tässä tapauksessa se, ettei Teknologiaa saada myydyksi lähiaikoina) ja yleisesti myöntää, ettei sijoituscase toteutunut odottamallani tavalla, vauriot olisivat jääneet alle -10%. Parin pankkipäivän vitkuttelu maksoi minulle ansaitusti -20% lisätappion. Periaatekysymys tässä eniten harmittaa rahan häviämistä enemmän. Olen nimittäin ennenkin langennut samankaltaiseen virheeseen, eli jäänyt tuleen makaamaan vaikka pitäisi toimia ja katkaista tappio. Olen käsittämättömän surkea tässä asiassa.

Eli suunnitelma ja tutkimus yhtiön suhteen oli hyvä, suunnitelman toteuttaminen oli epäonnistuminen.

Olen tosin iloinen että pitkästä aikaa sain oppia jotain. Ehkä tämä oppi jonain päivänä maksaa itsensä takaisin. Mitä oppeja jäi käteen?
→ kun laadit suunnitelman yhtiön entryn/exitin suhteen, pidä kiinni siitä ja palaa vaikka suunnitelman äärelle silloin tällöin
→ selvästi korkean riskiprofiilin yhtiöt kannattaa seurata sivusta, kunnes riskiprofiili laskee. Harvoin korkean riskin turha kantaminen lienee sen arvoista
→ yhtiö, jolla on suuria suunnitelmia ja joka näkee tulevaisuuden valoisana kaikilla sarakkeilla, muttei pysty sitä konkreettisesti todistamaan, sietää pysyä tarkkailulistalla. Vielä jos tähän päälle jaetaan vähäistä osinkoa, vaikka olisi rahalle muuta käyttöä, pitäisi nostattaa kulmakarvoja.

24 tykkäystä

Vaikka shorttaajiakin aina on, spekulointi tapahtuu pääasiallisesti longina.

Spekuloija haistelee tuulia ja etsii tilanteita joissa on potentiaalia että joku muu maksaa enemmän kuin X:n verran jostain mistä spekuloija on maksanut X:n.

Sijoittaja etsii arvoa. Tästä tuleekin mieleen eräs ansaittu aatelointi ;), @Pohjolan_Eka

Yhteistä spekuloijalle ja sijoittajalle on että toivominen ei ole strategia.

Spekuloijalle yksi ansa on bileiden loppuvaiheet. Hän toivoo että markkina ei ihan äkkiä lähde katsomaan komean kukkulan taakse vähemmän ruusuista tulevaisuutta.

Sijoittajalle yksi ansa on laskumarkkina joka jää lievemmäksi kuin hän on toivonut. Hän toivoo että markkina ei ihan äkkiä lähde katsomaan ankean laakson yli tulevaisuuden mahdollisuuksia.

Sijoittajalle sen paremmin kuin spekuloijallekaan toiveen toteutumisen todennäköisyyttä ei kasvata se jos toivoo ihan todella kovasti.

"The market is relentless. It cannot be budged by our sophistries. It will respond exactly to the forces and personalities which are working upon it, with no more regard for our opinions than if we couldn’t vote.

We cannot work for our interests as in other lines of business – we can only fit our interests to the facts.

Selden, The Psychology of the Stock Market, 1912

15 tykkäystä

Nyt seuraa pitkä tarina siitä, miten ihminen voi olla tuurilla täysin oikeassa monessa asiassa. Sitten itselleen epätyypillisellä käytöksellä ja täydellisellä hölmöilyllä voi pilata oman onnensa.

Joulu- ja tammikuu 2021-2022 :santa:

Joulukuussa tuli tunne, että markkinoiden puhti alkaa olla ohi. Joulupukkirallikin jaksoi puskea markkinaa vain yskien ylöspäin, kun samaan aikaan näytti siltä, että realiteetit olivat leviämässä riskisimmistä omaisuusluokista myös muuhun markkinaan.

Luin onnekkaasti juuri oikeaan aikaan Howard Marksin kirjan The Most Important Thing, joka kertoo riskistä. Tunnistin tilanteen, että markkinaa ylöspäin vievät voimat ovat lähes olemattomia, kun taas riskejä alaspäin on lukemattomia. Todennäköisesti käänne alaspäin tapahtuisi pian.

Ensimmäisten omikron-uutisten aikaan myin omistukseni NoHosta. Olin ajatellut lypsää koronakuopasta poimitulla osakkeella koko matkan normalisoitumiseen, mutta omikronin myötä tyydyin vähän pienempään tilipäivään. Lyhyellä aikavälillä tämä oli fiksu ratkaisu.

Uskoin, että Q1:llä inflaatio ja kustannuspaineet alkavat näkyä monen yhtiön tuloksessa, ja laman riski on melko korkea. Kävin salkkuni yhtiöt tarkalla kammalla läpi ja myin pois ne, joiden ajattelin näistä kärsivän. Pois lähtivät Scanfil sekä Aktia.

Kevensin myös Incapia. Tulospohjaiset kertoimet alkoivat olla aika kovat, ja yleinen talouskuva pelotti, vaikka yhtiöön luotinkin. Kevennys osui tuurilla hyvin lähelle kurssihuippua.

Virheet alkavat

Käteinen poltteli tilillä järkyttävällä tavalla. Olin miettinyt, että alan laittamaan rahaa töihin vasta kesällä, kun kuva taloudesta on selvinnyt ja joitain riskejä ehkä realisoitunut.

Samaan aikaan luin monen arvostamani sijoittajan (mm. @Verneri_Pulkkinen ) härkämäisempiä näkemyksiä ja muistutuksia siitä, että pitkäjänteisen sijoittajan ei kannata yrittää ajoittaa markkinaa jne jne. Nämä olivat erinomaisia tekosyitä minulle alkaa laittaa onnekkaasti ja juuri oikeaan kohtaan hankittuja käteisvaroja töihin.

Ostin Titaniumia, QleanAiria ja Tecnotreetä. Titaniumin ajattelin olevan ehkä vähän kireästi hinnoiteltu vielä 2022 tuloksella, mutta tulevaisuus näytti hyvältä. Tecnotreen ajattelin olevan melko edullinen 1,17 euron tasolla.

Halusin myös hajauttaa sijoituksiani muihin maihin ja innostuin ruotsalaisesta QleanAirista. QleanAirin ostin salkkuun sillä odotuksella, että kyseessä on ok-hintainen kasvuyhtiö, jolla on erinomainen, sticky ja taantuman kestävä kannattava bisnes. Noh, kasvu loppuikin siihen paikkaan ja yhtiö hinnoiteltiin markkinalla uudestaan.

Sitten alkoi sota, jota olin osannut ennakkoon odottaa. Twitterissä monet ihmiset olivat jo pidemmän aikaa jakaneet videoita, kun venäläisiä tankkeja vietiin junalasteittain rajalle. Asiantuntiajt sanoivat, että tässä on suurin liikekannallepano sitten toisen maailmansodan.

Sodan alussa katsoin, että oho, onpas Nokian Renkaissa ylilyönti alaspäin. Ostin firmaa 16 euron pinnasta.

Olin päivän verran ahdistunut tästä pikkuveivistäni, kunnes myin position pienellä tappiolla pois. Hyvä muistutus siitä, että näin hölmön miehen ei kannata alkaa markkinoilla kikkailemaan. Luulin sen jo tietäväni, mutta nyt oppi meni viimeistään kunnolla perille. Ainut vahvuuteni sijoittajana on rauhallisuus ja pitkäjänteisyys. Tällainen perseily oli siis minulle täysin anteeksiantamatonta.

Sotadipistä ostin sitten lisää Tecnotreetä noin 1,15 euron hintaan, koska sotadipithän ovat aina lyhyitä ja väliaikaisia. Vaikka Ukraina on lähellä, ei se vaikuta Suomeen millään tavalla. En peruspositiivisena ihmisenä olisi ikinä uskonut, millaisiin kauhuihin Venäjä kykenee.

Yhteenveto

Kaiken onnekkaan ajoittamisen, sähläämisen ja nopeiden ostojen jälkeen onnistuin häviämään alkuvuonna indeksille ja selvällä erolla. Vasta joulukuussa olin tännekin kirjoittanut, että joskus markkina voitetaan ottamalla markkinaa enemmän riskiä ja joskus ottamalla markkinaa vähemmän riskiä. Se unohtui alle kuukaudessa.

Mitään peruuttamatonta katastrofia ei kuitenkaan syntynyt. Olen aika nuori vielä, joten on aikaa palautua. Summatkin olivat aika pieniä.

Nyt kun arvostuskertoimista (ja salkusta) on sulanut iso siivu pois, olen tosi rauhallisilla mielillä. Tämä oli sijoittajana ensimmäinen laskumarkkinani. Mietin etukäteen paljon, mitenköhän mahdan selvitä uudenlaisissa olosuhteissa. Seuraavalla kerralla olen toivottavasti viisaampi :smiley:

86 tykkäystä

Ensimmäisen sijoitusvirheeni tein ensimmäisellä osakesijoituksellani. Sain lukiolaisena vuonna 1991 lahjaksi kymmenen Keskon vaihto-osaketta (nykyisin B-osake). Myin nämä kolme vuotta myöhemmin. Perusteena myynnille oli se, että Yhdyspankissa osakkeiden säilytys maksoi 24 markkaa vuodessa ja sain Keskolta osinkoja 11 markkaa vuodessa (osinkotuotto oli 2,1%). Laskin, ettei osakkeisiin sijoittaminen ole järkevää, koska säilytys maksaa enemmän kuin mitä osakkeet tuottavat. En ymmärtänyt, että osakkeiden arvo voi myös nousta. Lisäksi osakemyynnin välityspalkkio euroiksi muunnettuna 89 euron sijoitukselleni oli peräti 11 prosenttia.

Parempi olisi ollut sijoittaa lisää kun laman jäljiltä osakkeiden hinnat olivat matalat. Jos olisin pitänyt nuo kymmenen osaketta, olisi ennen veroja ja pankin kuluja, tuotto tähän päivään mennessä ollut 1315 prosenttia, eli 9,9 prosenttia vuodessa. Pelkät osingot maksaisivat takaisin koko sijoituksen arvon parin vuoden välein. Ihan kelpo tuotto.

41 tykkäystä

Eikö tässä sijoitusvirheen tehnyt myös lahjan antaja?

pitäisi hieman pohjustaa ja kertoa lahjasta ja miten sen kanssa kuuluu toimia. Jos pystymetsästä napataan nuorikko ja isketään salkkuun nippu osakkeita, joista hän ei tiedä mitään, eikä oikeastaan edes kiinnostakaan niin noinhan siinä käy - varsinkin 30vuotta sitten kun tiedon hankinta oli vaikeampaa kuin nykypäivänä.

Eli jos lahjanantaja olisi toiminut toisin, lahja antaisi hyviä eväitä nuoren tulevaisuuteen ja sytyttäisi kipinän säästämiseen sijoittamiseen, toisella tapaa saadaan vain traumaattinen kokemus jota muistellaan 30vuotta myöhemmin pubin nurkkapöydässä silmäkulmat kosteina - tai inden foorumilla nolona.
Jokainen ilta ennen nukkumaanmenoa pyörii silmissä vain yksi luku; 1315% :sneezing_face:

(okei heittelin vähän omia mausteita soppaan)

12 tykkäystä

Sijoittamista itsellä takana Baswaren listautumisesta asti välillä aktiivisesti ja välillä vähemmän aktiivisesti. Tänä aikana isoimmat virheeni ovat olleet myynnit kurssin laskun seurauksena. En ole vieläkään oppinut, että jos kurssi laskee, ei se välttämättä johdu mistään muusta kuin yleisestä sentimentin kääntymisestä ja hyvin usein tämä sama kääntyminen toimii myös ylöspäin. Mutta silloin on osake usein jo myyty.

Tässä taustalla on aika varmasti ihan psykologiset syyt, kun näkee rahan katoavan ilmaan päivästä toiseen. Sitten hätääntyy ja haluaa minimoida tappiot tai kerätä voitot. Ehkä parempi tapa olisi vielä opetella myymään erissä - jostain syystä sitä on myynytkin liian isoissa erissä kerralla, vaikka kertaakaan myynnillä ei oikeasti ole ollut mikään kiire, koska en päivätreidaa.

8 tykkäystä

Kaipa joku aika sitten myydyt Biohitin osakkeet ois kannattanut pitää ainakin eiliseen asti,no aina ei voi voittaa ei ainakaan joka kerta sanoi Hugo peikko Taru Valkeapään juontamassa peliohjelmassa.

En onnistu löytämään tästä sijoitusvirhettä, toki toivossa on hyvä elää.

9 tykkäystä

Luultavasti tein erittäin harvinaisen virheen.

Yleensä ostan uutta yhtiötä salkkuun n. kymppitonnilla. Joitakin viikkoja sitten oli tarkoitus ostaa Tecnotreetä salkkuun 12500 kpl n. 80 sentillä, koska tj:n massiivinen ostoilmoitus lisäsi luottamustani tulevaan kurssikehitykseen.

Ensimmäisellä kerralla ei tärpännyt, joten yritin uudestaan. Katsoin pelkästään Google Financesta, että eipä onnistunut tälläkään kertaa. Joidenkin päivien kuluttua laitoin taas ostotoimeksiannon aiempien kertojen mukaisella rajahinnalla ja sain vihdoinkin ostettua Tecnotreetä.

Kun katsoin oston jälkeen salkkuani, havaitsin, että ostokerta oli jo toinen, koska myös edellinen toimeksianto oli toteutunut. Huolimattomuuttani olin ostanut Tecnotreetä siis kaksikertaisen määrän haluamaani verrattuna. Eikä tuo alku :point_down:kovin lupaavalta vaikuta.
IMG_20220809_200851

82 tykkäystä

Olipas “hauskaa” lukea tuo kokemus. Minulle tapahtui nimittäin Tecnotreen kanssa ihan vastaava kupru useita vuosia sitten, kun olin aloittelemassa vakavammin sen seurantaa. Eka ostotoimarini ei näyttänyt millään menevän läpi (liian halvalla yritin onkia), ja myöhemmin panin uuden realistisemmalla hinnalla sisään. Aika syvään nielaisin, kun huomasin sitten molempien toteutuneenkin saman päivän aikana. Sattumalta tilillä oli riittävästi pelimerkkejä, joten olin hetken aikaa isojen poikien joukossa omistajalistoilla… Sittemmin omistukseni maltillistunut. Viime ajat ovat kiristäneet hermoja, mutta mukana keikutaan vielä. Kunhan jotakin positiivista ja merkittävää tulee julki, vauhti voi taas olla melkoinen ylöspäinkin.

25 tykkäystä

Sattuuhan sitä näköjään muillekin ja kaiken lisäksi samalla osakkeella.

Itselläni tuon tyyppinen -mutta erilainen-huolimattomuusvirhe sattui osakesijoitusurani alussa. Ostin Elcoteqia ja vahingossa laitoin yhden nollan liikaa kappalemäärään enkä huomannut, että ostokseni oli 10-kertainen haluttuun nähden. Kun huomasin tilanteen, muistan kuumotuksen. Sain myytyä ylimääräiset osakkeet muistaakseni samana tai seuraavana päivänä, mutta ylimääräisiä sydämentykytyksiä sain ylimääräisten osakkeiden lisäksi😁

9 tykkäystä

Tässä aika perinteinen aloittelijan virhe jossa sijoitushorisontti on hyvin lyhyt ja ilmeisesti panostukset liian suuria koko omaisuuteen nähden.
Koitin alle koostaa ajatuksia/periaatteita jolla voisi vähentää todennäköisyyttä menettää omaisuutensa pörssiin.

  • Älä sijoita rahaa jota et voi antaa olla pörssissä 3-5 vuotta (koskee “perinteistä” sijoittamista, ei treidailua)
  • Älä sijoita liikaa kerralla vaan pidä käteiskassaa. All in vasta todellisessa markkinapaniikissa.
  • Never lose money joka itselleni tarkoittaa ensisijaisesti että a) ei sijoiteta spekulatiivisiin/liian riskisiin yrityksiin ja b) ei myydä kurssien laskiessa vaan noustessa.
  • Älä tuijota päiväkursseja ja alle -15%…+15% arvon heilahteluita (jos olet perinteinen sijoittaja etkä pikavoittoammattilainen). (esimerkki: Harvia saattaa hyvin olla 22€ ensi viikolla, tai ensi keväänä. Ei kevääseen niiiiin pitkä aika ole, että kannattaisi kotiuttaa tappioita)
  • Älä keräile tappioita poistaakseni punaisia rivejä salkusta. Laskut kuuluvat pörssin toimintaan, yritä nähdä ne alennusmyyntinä ja yritä pitää käteistä sitä varten.
  • Älä myy tappiollisia ellei yrityksen oma toiminta ole heikentynyt TAI ellet tiedä 100% varmuudella parempaa tuottokohdetta sille rahalle.
  • Tarkkaile osakkeiden lukumäärää, ei hetkellistä arvoa euroina. Jos uskot, että yhtiö porskuttaa 5v päästä hyvin niin et ole menettänyt mitään vaikka tänään pörssi punottaakin. Ei sulta kukaan osakkeita saa varastettua ellet itse niitä pois anna.
74 tykkäystä

Tässä oli nippu hyviä ohjeita. Salkkua ei kannata tarkastella rivitarkkuudella vaan kokonaisuutena. On onnistunut, jos salkku on plussalla. Jos salkku on miinuksella, on syytä pohtia oma strategiaansa ja yleistä tilannetta. Salkussa pitää olla riskirivejä, osinkorivejä, kasvurivejä sekä ajankohtaisia rivejä ja muistissa, että hypet menevät laidasta laitaan ja pörssissä konkurssit ovat harvinaisia.

17 tykkäystä

En ole isompia rahassa mitattuna osakekauppoihin liittyviä virheitä tehnyt sitten IT kuplan jälkeen. Mutta kerrotaan nyt toki tuo isoin virheeni.

Silloisena nuorena poikana -90 luvun puolen välin jälkeen perustimme ystäväni kanssa pienemmän IT yrityksen. Tulosta syntyi ja rahaakin jäi “sijoittamiseen”. Sen aikainen osakekauppa oli pelkästään uhkapeliä. Aivan -90 luvun lopulla ratsastimme Soneran osakkeilla, yhtäkkiä osakesalkun arvo olikin kolminkertaistunut. Nuorille pojille yhtäkkinen puoli miljoonaa euroa olikin jonkinlainen shokki. Voittoja kotiutettiin nopeillakin liikkeillä. Ostettiin, myytiin, ostettiin, myytiin… kunnes tulikin isommat tappiot (kuplan puhkeaminen). Makseltiin edellisvuoden voittoveroja, mutta millä? Kun isommat rahat ovat kiinni osakkeissa jotka ovat jo pahasti tappiolla.

Loppujen lopuksi Soneralla ratsastamisesta ei jäänyt käteen kuin pelottava kokemus.

Kaikesta selvittiin, mutta voi niitä aikoja.

69 tykkäystä