Sijoitusvirheet

(pöh, meni vastaukseksi palselle vaikkei olekaan)

Olisin itse voinut kirjoittaa jotain vastaavaa joistain omista veivauksistani… En tiedä onko kyse jostain psykologisesta harhasta vai mistä, mutta lähes joka kerta kun olen päättänyt ostaa hinnalla X, myöhemmin samana päivänä tai viimeistään seuraavana olisi saanut “selvästi” halvemmallakin, ja toisaalta lähes joka kerta kun olen päättänyt myydä hinnalla Y, heti kohta olisi saanut paremmankin hinnan. Samoin kun usein tuun seuranneeksi markkinaa pörssin aukioloajan ulkopuolella, tuppaa menemään isot muutokset ohi, ja sitten taas harmittaa kun tuli missattua hetkellinen osto-/myyntipaikka.
Jälkikäteen on helppo ajatella, että olisi pitänyt tajuta, mutta olisiko?
Lyhyen aikavälin markkinareaktiot on hyvin vaikeita ennakoida ja kurssi voi heilahtaa jostain markkinan ailahduksesta johtuen ylihuomenna päinvastaiseen suuntaan ilman että asialla on mitään tekemistä kyseisen yrityksen näkymien kanssa, mutta se minkä voi tehdä on harkita omistustaan/ostokandidaattia kunnolla, tehdä suunnitelma, ja jos epäilee ettei ole tilanteen tasalla silloin kun pitäis toimia, laittaa sopiva toimeksianto valmiiksi sisään. Jos se oma näkemys sitten oli kuitenkin pielessä siinä aikaikkunassa jossa operoi (esim. että Harvian, jota itsekin omistan, liiketoiminnan näkymä on kehnompi kuin itselleen pystyy myöntämään JA tiedän että jostain muualta saisin paremman tuoton samalla aikavälillä), sitten se oli virhe ja siitä voi yrittää oppia, muu on lähinnä huolimattomuutta tai sitä ettei keskity siihen mitä tekee, mikä on ihan yhtä vaarallista oli kyse mistä vaan. Tosin tuossa edellä sana “tiedän” on vaikea, siinä kun on kyse siitä, että tämän toisenkin osakkeen/yrityksen suhteen näkemyksen pitää osua oikeaan, jotta koko veivin tulos olisi taattu. Siinäkin olen ehtinyt tekemään virheitä… :grimacing:

Tuokin on kyllä totta, ei pidä rakastua osakkeisiin eikä firmoihin.

2 tykkäystä