Pitäähän tännekin ketjuun kirjoittaa, kun asiaan liittyvää kokemustakin tietty löytyy. Ei ole kauaa tultua sijoiteltua vielä, mutta nyt jo kauhuissani muistellut ensimmäisien kuukausien ostojani.
Helppo yksittäinen nosto on Harvia, mitä kesällä ostin 500eurolla. Kurssi jatkoi laskuaan, ja minä siinä viisaana sitten pohdin, että “eihän se nyt enää voi tippua, kun on laskenut jo niin paljon”. Noh ostin 500eurolla lisää, ja kurssihan laski seuraavan kahden kuukauden aikana jonkun 30%. Siinä vaiheessa myin kaiken ja ihailin ost:n komeata 300 euron luovutustappiokohtaa. Tässähän meni siis kaikki plörinäksi. Taustatyönä taisi juuri ja juuri olla tavoitehintojen katsominen sekä kurssikäyrän tutkiminen Google financesta. On myös todella suositeltavaa laittaa kaikki munat yhteen koriin varsinkin ilmaan mitään tietoa mistään! Tästä on onneksi opittu ainakin jotain, ja nuokin tappiot kuitattu jo . Harviakin palannut salkkuun, ja onneksi myös vähän järkevimmillä kertoimilla/hinnalla.
Mitäs näitä muita onkaan ollut… hmm… no tietenkin Embracer. Voi pyhä morjes mitä tein taas. Fomotus iski suoraan sieluuni ja liityin monien ostajien joukkoon siellä 49 kruunun paikkeilla. Tankkasin vielä 47 kruunussa. Noh samana päivänä taidettiin käydä 42 kruunussa, jos oikein muistan. En sentään lihoiksi lyönyt, vaan pääsin lapuista eroon jopa pienoisella voitolla. Hyvä treidi, eikös. No olishan se voinut ollakin, jos syy ostolle olisi ollu muu kuin muiden perässä juoksu pää kolmantena jalkana. Tätä tyhmyyttä olen miettinyt kyllä useasti, kun on tehnyt mieli hypätä esimerkiksi Kanada-junaan (etteköhän te tiedä mistä lapusta puhun). Toivon teille tietenkin menestystä kyseisen yhtiön kanssa, mutta omaan sijoitussuunnitelmaan se ei kuulu, joten siitä nyt pysytään erossa (ainakin toistaiseksi ).
Siinä muutama yksittäinen esimerkki, mutta entäs yleisesti. Noh kyllähän siitäkin on kokemusta/ajatuksia. Oon aivan liikaa katsonut kurssien tilanteita, joka on sitten johtanut “turhiin” veiveihin. Katsonut miten joku osake on laskenut paljon, ja sitten ajatellut “nyt on paikka iskeä tähän yritykseen, minkä arvostusta en ymmärrä, minkä numeroita en ymmärrä, enkä kyllä myöskään ymmärrä yrityksen toimintaa tai edes toimialaa”. Sitten olen ostanut ja holdannut ehkä viikon ja myynyt eteenpäin rikastuttamalla vain välittäjää. Nyt olen ehkä joulukuusta asti onneksi saanut järkeä tähänkin hommaan, ja olenkin vain lisäillyt jo omistamiani positioita tai sitten avannut pari uutta riviä. Hyvä minä!
Tämä viimeinen tulee vielä vähän kieli poskella. Torstai 12.1.2023 juttelin yhdysvaltalaisen kaverini kanssa Teslasta. Hinta oli siellä 125dollarin paikkeilla. Käytiin siinä aika kiivasta keskustelua Teslan tilanteesta, ja lopputulos oli, että kerroin ostavani Teslaa seuraavana päivänä. Noh 13.1 perjantaina jo kauan seuraamani Fortum “dippasi” (ehkä 50senttiä), ja avasin rivin sille salkkuuni. Kaverini sitten osti Teslaa, mutta olin luottavainen päätökseni kanssa. Eihän toi Tesla kuitenkaan ole edes 100% noussut, joten ihan turhaan olisin sinne rahani laittanut.
Tiedän että aina on helppoa olla jälkiviisas, enkä tälle tilanteelle muuta kuin naurakkaan näin jälkeenpäin. Mutta olishan sitä voinut itseensä ja omaan analyysin edes hiukan luottaa. Virheitä on ollut ja varmasti tulee jatkossa lisää, kun sijoitusurani alkumetreillä ollaan. Hauskaa on kuitenkin ollut ja hyvin saa aivoja käyttöön tässä.