Sijoitusvirheet

Myyt tappiolliset kohteet AOT. Ostat samat kohteet OST.
Ei sijoitus- vaan veron välttely vinkki.

11 tykkäystä

Nyt kun tässä on muutama vuosi suoria osakeostoja takana, niin jälkeenpäin mietittynä eniten itselle on maksanut rahaa se, että tuli laitettua ihan liian nopeasti käteistä markkinalle. Ja paikoin järki puuttui ihan kokonaan (Charlie Munger osti Alibabaa → lumikolalla peesaten mukaan).

Ehkä tässä paistoi se harmitus, kun koronakuopassa tuli ostettua ainoastaan Nordeaa ja Sampoa, suuren osan sotakassasta jääden käyttämättä. Ja kun siitä toivuttiinkin erittäin nopeasti, niin jotenkin kuvitteli, että en varmasti missaa seuraavaa dippiä… Sitten laitettiinkin ostohousut jalkaan Venäjän hyökätessä, koska tästäkin tullaan ihan varppina parissa viikossa ylös. Noh, valitettavasti isoimmat ostot osuivat Nokian Renkaisiin…

Matkani osakepoimijana on vasta alussa (samoin matka Rinkuloiden bagholderina), mutta ehkä tästä on jotain opittu. Selkeästi hommaan on tullut rauhallisuutta mukaan, on luettu analyyseja enemmän, uusia työkaluja otettu käyttöön ja lisätty laskelmissa tuottovaatimuksia sekä salkun hajautusta. Enää ostosormi ei syyhyä entiseen tapaan ja ei ole mikään ongelma mennä kuukausia tekemättä mitään. Kun on myös yrittänyt sisäistää sen, että on oikeasti ostamassa osaa yrityksestä, niin kotiläksyt tulee tehtyä paljon huolellisemmin. Pitkässä juoksussa mahdollisimman laadukas sijoitusprosessi kantaa hedelmää ja siihen olen itse yrittänyt keskittyä. Sitten jonain päivänä käykin niin, että puhelimessa kurssihälytys kilahtaa ja pääsee omistamaan laadukasta yritystä käypään hintaan.

Jos joku miettii siellä ruudun toisella puolella osakepoiminnan aloittamista, niin ehkei välttämättä kannata laittaa kaikkea käteistä töihin ensimmäisen puolen vuoden aikana. Rauhallisesti liikkeelle lähtemällä voi missata useita voittoja, mutta ehkä myös missaa niitä suuria tappioita. Ja varsinkin nuorelle sijoittaminen on maratonjuoksu, eikä satasen sprintti. Eikä ole välttämättä kovin motivoivaa menettää isoa osaa salkun arvosta jo 25 metrin kohdalla.

60 tykkäystä

Alokkaan klassikko(virhe):

  1. Olen ostanut yhtiötä, vaikka en tiedä, mitä se tekee. Olen bongannut yhtiön nimen Ostin/myin -ketjusta ja sitten olen mennyt lukemaan yhtiöketjuun härkämäisiä viestejä. Sitten on fomo valmis.
  2. Olen haaveissani pohtinut, että mitäs jos tämä esim. tenbäggää. Edelleen omistaessanikaan yhtiötä en ole päässyt lukemallakaan selvyyteen, että mikä on yhtiön juju ja vahvuudet - vihertävät kurssiliikkeet näen.
  3. Yhtiöltä tulee vähän ikäviä lukuja, ikäviä uutisia ja sitten on kummallisia epäselvyyksiä, mutta aina jotenkin ne sitten mielessään selittää parhain päin. Olen toivonut, että kurssi palautuisi nousuun ja odottanut ja odottanut.Toivo on strategiani. :exploding_head:
  4. Tappiot ovat lopulta niin prosenteissa kuin euroissa isot. Ajattelen, että onpa turha enää myydä ja taas kurssi puolittuu tämänkin ajatuksen jälkeen.

Tämä oli Alokkaan klassikkovirhe, mutta en enää käy tuollaista polkua, vaikka hassujakin virheitä tulee vielä.

Se on jo ihan hyvä alku sijoittajalle, että ei koskaan syytä virheistään muita, vaan katsoo sinne peiliin. Toki tämä pätee muuhunkin elämään. :slight_smile:

57 tykkäystä

Voin allekirjoittaa kaikki :smiley: H*lvetin hankalaa myydä tappiolla, kun mielen valtaa “pitkään salkkuun, pitkään salkkuun” -mantra ja samalla toinen aivopuolisko huutaa vaihtoehtoiskustannuksista jos et nyt myy. Myyntiä vaikeuttaa myös itsellä se, jos ei ymmärrä täysin firman bisnestä - eli voiko olla joku positiivinen ajuri mitä en vaan tajua ja sulkee samalla pois kaikki negatiiviset merkit, jotka ovat nenän edessä. Uskoa ja toivoakaan ei voi täysin sulkea pois - minusta ne kuuluvat sijoittamiseen. Ne pitäisi vaan rakentaa lukujen päälle, yleensä tunne tulee ensin =D

Tähänastinen suurin virheeni on se, että annoin Tecnotreen sulaa salkussa kunnolla ennen kuin myin pois. Salkkuun se päätyi lievän fomotuksen myötä. En myynyt täysin euromääräisen turskan takia vaan sen takia, että kamelinselkä katkesi itsellä. Yhtiön viestintä tuntui jotenkin hämärältä ja bisneksen tosiasiallisesta tilasta ja tulevaisuudesta oli vaikea saada selkeää kuvaa. Epävarmuus johti osittain myyntiin siis. Toki myyntikin voi olla väärä liike, ei siinä. Jokaiseen liikkeeseen löytyy myötä- ja vasta-argumentit täältä Foorumilta.

18 tykkäystä

Kevennyksenä tähän. Muistui tässä jo ammoin edesmennyt työnantajani. Oli muun bisneksen kanssa pelannut pörssiä ansiokkaasti. Kun sitten -90 alussa iski lama ja kurssit laskivat rajusti. Me nuoret noviisit kyseltiin, että paljon on tullut pörssistä tappiota. Vastaus oli: ei yhtään. Kun sitä ihmettelimme miten se on mahdollista oli vastaus, ei tule tappiota, kun ei myy.

25 tykkäystä

Mielestäni yleisesti ottaen sijoitusvirhe ei ole välttämättä sellainen, että sijoitus on mennyt kovasti pakkaselle.

Sijoitusvirhe on mielestäni sellainen, että on itse ajatellut ja/tai toiminut hullusti. Kerron muutaman virheen, jonka tein Orthexin osalta.

  1. Ihan aidosti oikeasti uskon, että ostopäätökseeni Ortehxin osalta aikanaan vaikutti se, miten sitä verrattiin Harviaan. Ei se nyt yksinään vaikuttanut ostopäätökseeni, mutta oli ehkä pisteenä ii:n päälle, miksi ostin. Enkä todennäköisesti ymmärtänyt ostohetkellä, mitä yhteistä näillä oli, kun verrattiin näitä keskenään. :smiley:

  2. Ostin lisää dipistä, no… tämä ei ole virhe, mutta ostin dipistä, koska dipistä kannattaa ostaa. :exploding_head:

Vedin ehkä mutkia suoraksi kertoaessani em. virheistäni, mutta olen tällaisiin ennenkin syyllistynyt.

Yksi Foorumin suosituimmista viesteistä, eli Homeroksen hyvin argumentoitu syystäkin karhuinen viesti ei saanut minua tekemään mitään toimenpiteitä tai muutoksia Orthex-omistuksiini.

Toivottavasti olen oppinut jotain näistäkin muoviseikkailuista. Tosin se pitää sanoa omaksi puolustuksekseni, että ihan oikeasti tutkin tätä yhtiötä ja näin vaivaa selvittääkseni asioita, mutta silti tein em. virheitä.

25 tykkäystä

Hienoa alokas. Olet ymmärtänyt yhden tärkeän läksyn, virhe pysyy virheenä lopputuloksesta huolimatta. Mikäli tekee sijoituspäätöksen virheellisillä perusteilla, niin sijoituksen kannattavuus on omalta kohdalta arpapeliä.

6 tykkäystä

Olen vähän eri mieltä siitä, että mitä kannattaa tehdä ko. tilanteessa. Tilanteet toki vaihtelee. Olisin jo rahaton, jos olisin menetellyt, kuten esimerkissä. Jos ei myy, ei tule tappiota, pitää paikkansa, mutta

  1. Rahalla on aina vaihtoehtokohde. Rahat kannattaa laittaa poikimaan sinne, mistä kulloinkin odottaa saavansa parhaan tuoton. Välityspalkkiot eivät yleensä syö pääomaa, vaan kiinnipitäminen, jos on nähtävissä, että yritys ei pysty tuottamaan voittoa omistajille.
  2. Verotus on hyvä huomioida, eli onko omalle taloudelle väliä teetkö tappiota ko vuonna? Yleensä ei, voit vähentää tappiot tulevista mahdollisista voitoista 5 vuoden ajan. Voi olla, että tappio vaan kasvaa, jos pidät huonosta kohteesta kynsinjahampain kiinni. :slightly_smiling_face: :upside_down_face:
2 tykkäystä

Oman lyhyen “sijoittajaurani” pahin moka on ollut liika innostus sen suhteen, että jemmatili on täysin tyhjä. Ja se on paha homma pieni palkkaiselle hoitajalle, joka elää kädestä suuhun. Jouduin laittamaan joku aika sitten rahastoa lihoiksi, että saa jääkaappiin täytettä ja tankkiin bensaa.

Tämä ketuttaa, mutta pakko mikä pakko.

Vinkkinä muille. Osuuspankissa on kätevä toiminto, jolla voi kerryttää hilloa jemmatilile. SÄÄSTÖLIPAS nimeltään. Voi laittaa asetuksista euromäärän, joka siirtyy säästölippaaseen jokaisesta korttimaksusta. Tällöin rahhoo siirtyy jemmaan huomaamatta. Tilityspäivät tiistai ja torstai. Itellä on 3€/korttiosto. Mukavasti kertyi lähemmäs tonni, kunnes innokkaana laitoin hilut pörssiin. No, toisaalta siellä niillä on mahdollisuus kasvaa korkoa, tosin kuin jemmatilillä.

Semmosta se on. Elämää.

27 tykkäystä

Olen ollut viimeisen kaksi vuotta suhteellisen varovainen ja muutamaa häpeällistä virhettä lukuunottamatta rationaalinen.

Kuitenkin jostain syystä aina kun laitan salkkuun suojia onnistun ostamaan ne markkinan aivan huipulla, mutta niiden kulkeminen pari % väärään suuntaan tekee niin pahaa, että myyn ne heti pois. Esim shorttaa SPX 4200, ei tekee liian pahaa. Mene long VIX 19 pisteessä, ei tieto tämän olemassaolosta pilaa päivän.

Parempi kai vain pysyä siinä mikä on ennenkin toiminut. :weary:

4 tykkäystä

Varmaan moni tehnyt saman, mutta kerronpa silti valinnan maailmasta osa 369.

Tämän viikon mietein, että lisäänkö roposillani Kongsberg automotivea vai Wärtsilää.
No, eilen sitten päädyin ottamaan Wärtsilää.
Tänään tällä hetkellä:

  • Wärtsilä -4,16%
  • KoA +4,93%

:grin:

12 tykkäystä

Tänään irtosi Wärreltä pieni osinko (~1,5%), että se osaltaan selittää päivän droppia.

1 tykkäys

Tässä on isoimmat sijoitusvirheeni jotka kaihertaa. Vasta nyt alan olla henkisesti kykeneväinen käsittelemään nämä kaksi tapausta. Molempia oli n.13k€ käytännössä täydelliset pohjien ajoitukset mutta paperikädet päätyi myymään ne muutaman satasen voitolla.


57 tykkäystä

Ite opin näistä seikkailuista sen että lähtökohtaisesti heti pienemmät panokset. Vaikka kuinka tuntuisi houkuttavalta ajatukselta olla ”sijoitusnero” ja holdata vain 4-6 yhtiöitä niin ei se ainakaan omalle psyykelle ole toimiva strategia.

Aika perspektiivi pitäisi olla etukäteen mietitty. Toki en väitä, että olisin nähnyt Apple tai QT pohjanneen tuolloin, mutta kolmasosan panoksella olisi todnäk jäänyt myynnit tekemättä.

Kai tämä on tätä sijoittajana oppimista. Itsestä ja markkinasta ja ensisijaisesti omasta henkisestä puolesta.

Ensi kerralla kun tälläistä alennuskamppanjoita pörssissä tarjoillaan, niin A) pienemmät panokset B) oston jälkeen kurssien seurailu kokonaan pois, stopparit hoitaa myynnit tai lisäostot C) sijoitusmedian kuluttaminen vähemmälle karhumarkkinan aikana.

Peli ei ole vielä menetetty. Oma henk. Koht fiilis on että pölhölä on pikkuhiljaa pohjaamassa ellei pohjalla, täältä on vielä mahdollista löytää halpoja osakkeita (ei sijoitussuositus).

40 tykkäystä

Olen useampaan kertaan todennut, että varmasti joudun maksamaan oppirahoja. Niin jouduin. Omaa tyhmyyttäni.

Ostin vuoden alkupuolella WITHSECUREA koska sekä OP että Inderes tätä niin kovasti mainostivat. Osta osta, halavalla hyvää. Nousupotentiaalia on vaikka kui. Tavoitehinnat muistaakseni jotain 2-2,5€ luokkaa.

Ja tämä tyttöhän osti! Iisi mani. Ostelin 1,5€ hintaan ja just nyt ollaan nippanappa senttiosakerajan paremmlla puolella. Ostin täysin sokeasti. Ainoat ostoperusteet kahden eri puljun suositukset ja mahottoman komeaksi povattu nousupotentiaali. Omia aivoja en käyttänyt ollenkaan. Luotin, että eiköhän ammattilaiset osaa matematiikan. Mä en osaa laskea kuin käpylehmien jalkojen määrän. En juurikaan tunne toimialaa. Tietoturvajuttuja tekevät yrityksille.

Ja kuinkas kävikään. No voehan nyt isäkissan v***u sentään. 28% pakkasella. Ihanaa❤️ Yritin myydä jossain vaiheessa, muttei käynyt kaupaksi, kun laski ja laski vaan.

Oppirahoja. Onneksi vain kymppejä. Ei satasia tai tonneja, muuten saattaisi ahistaa.

Semmosta😁

38 tykkäystä

Surullisen mielenkiintoista.
Itsekkin nähtävästi tonnitolkulla maksan tästä harrastuksesta.
Minä en tosin uskaltaisi edes miettiäkkään myymistä, koska onhan se tulevaisuus kymmenenkin vuoden päästä.
Mihin tulokseen olet tullut että romahdus kävi? Kyllähän moni muukin ostaa tota osaketta.

Olisi pitänyt myydä jo -10% kohdalla, kuten olen joidenkin kanssa tehnyt. Joidenkin sijoittajien strategia, kirjojen mukaan. Pieni tappio, pulinat pois ja etiäppäin.

Nyt kun miinusta on jo 30% niin en tiedä mitä tehdä. Omilleen pääsy vaatii jo n. 50% nousua. On mahdollista, että vuosien saatossa tämä täältä nousee iloisestikin. Tai painuu senttiosakkeeksi. Veikkaan jälkimmäistä.

En tiedä mitä tehdä. Rahassa tuo nyt ei tunnu pahalta. Parin viskipotun hinta. Ihan sama. Ketuttaa vaan idioottimainen sijoituspäätös. Katkeran suloiset oppirahat.

2 tykkäystä

Et ole ainoa jolle kävi näin. Samassa veneessä.

1 tykkäys

Helsinki mollivoittoinen, mutta ei kaikki anna negaria. Kannattaa vähän funtsia huomista pidemmälle. En ota kantaa yhtiöihin, mutta kyllä korkosykli lyö näpeille monia. Tilanne ei kuitenkaan ole ikuinen.

Paljon tavaraa menee pesuveden mukana. Keskihinnan tiputuskaan ei ole huono, jos markkina on väärässä. Esimerkkinä voisi tulosylityksissä puhua Nordeasta.

Itse olen kasvuyhtiöissä kiinni. Viimeiset pari vuotta ollut erittäin rumaa jälkeä, mutta uutta päässyt kaapimaan sisään. Qt tarttui viime syksynä matkaan aivan pohjilta 37,xx€ keskihinnalla.

Osa laskee ja osa nousee. Muutama hyvä poiminta ne oikeat tuotot tekee. Hajautetun salkun parit miinukset ei rassaa kuin mieltä. Kannattaa pitää se horisontti mielessä. Harvia vaikka tarjonnut viime vuosina menoa laidasta laitaan.

12 tykkäystä

Kirjoituksesi perusteella tämähän menee ihan onnenkaupan ehdoilla. Eli melkein heittäisin, että ei ole väliä myytkö vai pidätkö, sillä kumpi vaan voi tuottaa hedelmää tai turskaa.

Yleisesti ottaen uskaltaisin väittää, että mikäli et ole erityisen perillä yrityksen tekemisestä tai seuraa aktiivisesti muita tahoja jotka ovat siitä perillä, niin perushyvä taktiikka voisi olla istua käsien päällä. Varsinkin jos ajatellaan ±15% välillä olevia liikkuja, niin niitä kyllä suurimman osan osakkeita joukkoon kuuluu, jolloin väkslääminen on joko treidaamista (onnistuakseen auttaa tuuri tai rautainen ammattitaito) tai vedonlyöntiä. Ymmärsin tekstistäsi myös, että kyseessä vielä pienehköt panokset, jolloin kulut voivat nousta kohtuuttomiksi ja syödä tuotot onnistumisissakin?

11 tykkäystä