Sijoitusvirheet

Prosentuaalisesti yksi suurimpia negatiivisia on viime vuonna kerryttämäni positio, euroissa ei. Laiskana kaikki alla on muistinvaraista, joten jos jokin kurssi tai % ei ole ihan osu niin sinnepäin ainakin.

Aloin ostaa tammi-helmikuussa 2022 talonrakentaja Persimmon (LSE) noin 2400 tasolta, kun kurssi oli laskenut jo jonkin aikaa. Laskuun ostaminen on minulle tyypillistä (ja tarkoituksellista), sillä jossain vaiheessa seurannassa ollut osake muuttuu kiinnostavammaksi ja joskus pidemmän aikavälin sijoituksena homma alkaa toimia (tässä kurssi seilasi 3200-2500-2800-2400-osto). Valitettavasti tasaantumista tai nousua ei tullut.

Ensimmäinen virhe oli ostaa alkupositio liian suureksi (tätä en yleensä tee). Halusin ko. sektoria mukaan hajautusmielessä, kontrata ja käteistä oli salkussa hieman liikaa viime vuonna (isoin virhe tässä, lähdin liian aikaisin ostamaan). Olen lisännyt osaketta kaksi kertaa -400-500 kurssin jatkaessa alaspäin. Kolmas lisäys jo melkein toteutui kurssin käytyä alle 1000, mutta en ole ehtinyt juuri sijoituksia seurata sillä muut käänteet ovat vieneet kaiken ajan elämässä. Persimmon tuntui keväällä 2022 nettovelattomana nousevien korkojen ympäristössä riskinä kokonaisuutena siedettävältä vrt kotimaiset verrokit. UK väestönkasvu on ollut n 6.5% vuosittain viimeisen 10v, mutta ennusteissa enää 3.5% seuraavat kymmenen vuotta. 1.3 miljoonan asunnon vaje on olemassa. 300K asuntoa tulisi valmistua vuosittain (ei ole toteutunut), joten tarvetta ja tilausta on, tämä on nostanut hintoja. PSN maksoi korkeaa osinkoa ja oli varmaa, että se leikataan ja näin tapahtui. Ensiasunnon ostajien tukia lopetettiin tai ehkä paremmin muutettiin, tämä oli ja on negatiivista ainakin keskipitkällä aikavälillä. PSN:n “land bank” on hyvä, kotien myyntihinnat ovat kilpailijoita alemmat, mutta toisaalta kilpailijat ovat myös hyvässä jopa paremmassa taloudellisessa asemassa, heilläkin on hyvät maareservit. Pidin/pidän absoluuttisesti edullisempaa myyntihintaa hyvänä kärkenä (huolena voi olla sitten laatu). Yhtiövalintani neljästä suuresta oli huono (PSN oli ainoa LSE100 yhtiö, mutta ei laadukkain ja indeksistä putoaminen sattui PALJON kun rahastot myivät). Harkitsin sijoittavani kilpailijaan (TW) tai ainakin halkaisevani sijoitettavan summan näihin kahteen. Välillä näkee “sijoita parhaaseen ideaasi” jne ja tuo on melkein yksi pahimpia virheitä mitä voisin tehdä eli pitää pörssiä liian helposti luettavana. En tiedä olisiko edes toiseksi paras ideani ollut paras idea sektorilta, mutta parempi ja kahteen saman sektorin yhtiöön saa ja välillä kannattaa sijoittaa, yritän muistaa tämän.

USA:n asuntorakentajille H2 2022 oli kurssien voimakasta palautumista, en tunne niitä sen tarkemmin, mutta en myynyt, kun toivoin nousun tarttuvan. No se ei tarttunut, päinvastoin. Olen tappioiden lisäksi kerryttänyt paljon turhaa tietoa UKn asuntomarkkinoilta, tämä vain positiivista.

Tilanne nyt: Positio oli n -50% eikä osingot huomioiden -42% näyttänyt paljoa paremmalta. En ole myynyt yhtään erää, sillä kokisin sen virheeksi tässä tilanteessa (plus kaupankäyntisäännöt estävät minua toimimasta vapaasti). Sijoitustyylini on laaja hajautus yhdistettynä pidempään pitoon, osingot huomioidaan, joten koko salkkua ajatellen edes yksi paha pommi ei ole ollut tuhoisa ja tietenkin toivon ja ainakin vielä uskon, että tästä kehkeytyisi lopulta ainakin ok sijoitus. Positio on nyt noin -38%.

Tilanne UK asuntomarkkinoilla: UK:n tilanne on lähempänä Suomea kuin Yhdysvaltoja, sillä kiinteä korko sovitaan ymmärtääkseni usein 2-5 vuodeksi, mutta ei vuosikymmeniksi. Rakentajat ovat lähes kaikki nettovelattomia, kannattavia. Asuntojen hinnat kävivät huipussaan loppuvuodesta 2022 ja tästä syystä virallisissa tilastoissa asuntojen hinnat ovat tilastoissa nousseet y-on-y. Lainapankkien tilastoissa lasku on kestänyt ainakin 6kk ja on -4,5 %, vastaavasti lainakorot kävivät kesällä jo lähellä 7 %, mutta sieltä on tultu alas pari prosenttiyksikköä. Pankit arvioivat hintojen laskun olevan puolivälissä ja riippuen pankista heidän tilastoissa loppukesästä hinnat ovat pysyneet flättinä tai lasku loivenee. Asuntojen hintojen lasku yhdistettynä korkojen laskulla tuo aktiviteetin takaisin, mutta mahdollisesti menee ensi vuoden loppupuolelle, että aktiviteetti ehtii palautua. Asuntopula, potentiaalisten ostajien pysytteleminen vuokralla, rakentamisen hyytyminen ja inflaatio on näkynyt myös vuokramarkkinoilla ja vuokrat ovat nousseet 12 % (Lontoon alueella 17%) y-on-y ollen ATH lukemissa. PSN on myynyt asuntoja noin 5% korkeammalla hinnalla, mutta kate on muistaakseni puolittunut. Arvioissa näkee, että vanhoille tasoille rakentamisessa tämän pysähdyksen jälkeen voi mennä 2-5 vuotta eli nopeaa parantumista rakentamisen heikosta suhdanteesta ei ole luvassa. Tässä syksyllä asuntojen hinnat ovat jopa nousseet, mutta sen epäilen olevan aaltoilua ja olen varautunut, että kestävämpi tilanne markkinoilla menee kauas 2024 vuoteen. Jos pörssi tätä ennakoi, kenties pääsen vähän jopa suosta osakkeen kanssa ennen sitä.

6 tykkäystä

Itse osallistuin vuosia sitten heidän vaihtovelkakirjalainaan, jossa korko oli 8% + 30% alennus seuraavasta annista (tosin en osallistunut seuraavaan antiin), mutta olipa silloinen valuaatio ihan mitä tahansa, niin yhtälailla tuo 0,00282e/kpl tarkoittaa sitä, että vanhat laput ovat arvottomia.

Itse puntaroin sitä, että onko tämä viimeinen hätähuuto ennen konkussia, vai saadaanko tällä mitään muutosta aikaiseksi?

Kävittekö kuuntelemassa sijoittajainfon/puhelun? Itseltä tuo jäi väliin, joten kuulisin mielelläni sen mitä siellä puhuttiin?

Kävin tänään läpi viimeisen 12 kk:n myyntitappioitani ymmärtääkseni paremmin millaisia virheitä teen sijoittajana. Ajattelin jakaa ajatukset myös tänne, ehkä joku muukin saa tästä jotain irti.

Ajanjaksolta löytyi 16 kpl tapahtumia, joissa yhdestä yhtiöstä kertynyt kokonaistappio oli vähintään 100 euroa ja enintään 1600 euroa. Ilman näitä tappioita 12 kk:n euromääräinen voitto olisi ollut kuusinkertainen toteutuneeseen nähden. Analysoin sijoitusvirheiden syitä ja sitä, millaisilla strategisilla muutoksilla tappiot olisivat olleet minimoitavissa. Alla virheet kategorioittain:

Ennenaikainen position sulkeminen

Suurimmat euromääräiset tappiot tässä kategoriassa ovat syntyneet niin, että olen ostanut kurssihuipulta liian suurella panoksella, jonka jälkeen en ole kestänyt katsella tavanomaista kurssilaskua. Esim. ostin Nvidiaa 10 % panoksella elokuussa, jonka jälkeen kurssi laski 20 % ja myin laput pois. Sen jälkeen kurssi lähtikin taas nousuun. Surkea ajoitus ja liian suuri avauspositio.

Putoavat puukot

Tämän kategorian tappiot ovat syntyneet ostamalla putoavaan kurssiin kun kerta halvalla saa. Ja sitten vielä halvemmalla, jotta saisi keskihintaa alemmaksi. Suurin virhesijoitukseni oli Hexatronic, joka päräytti pian hankintani jälkeen tauluun -35 % jo aiemmin pitkään laskeneeseen kurssiin. Heikohko avausposition ajoitus ja impulsiivinen keskihinnan alentaminen putoavaan kurssiin.

Taantumassa olevaan toimialaan sijoittaminen

Viimeisen kategorian tappioihin kuuluu mm. Honkarakenteeseen sijoittaminen viime vuoden alkupuolella. Rakennusteollisuus sakkaa Suomessa, joten kaiken järjen mukaan olisi pitänyt ymmärtää pysyä alasta erossa. Miksi sitten sijoitin? No tykkään hirsirakentamisesta :smile: Ja hieman vakavammin ottaen, uskon että puurakentaminen on trendaava toimiala, mutta eipä sekään elä irrrallaan rakentamisen suhdanteista.

Mitä tästä voi oppia? No ainakin:

  • Käyttää pienempiä avauspositioita ja hajauttaa ostoja. Jatkossa aion rajata suorat osakeostot noin 2-5 % avauspositioihin. Vähän miettimistä: 10 % positiossa 20 % kurssilasku vastaa euromääräisesti 2 % position menemistä nolliin.

  • Kunnioittaa osakkeen momentumia. En mene enää ostelemaan putoavia puukkoja, vaikka olisi miten halpaa tahansa ennen kuin osake on osoittanut käänteen merkkejä. Kaupankäyntialgoritmit, shorttarit ja epäluottamuksen ilmapiiri voivat painaa kurssit kaikkien järjellisten tasojen alapuolelle ja silloin ei tunnu hyvältä istua kyydissä. Jos osake on lasketellut 80 % kurssihuipusta, niin lienee varaa odotella ainakin 15 % nousuja pohjista ennen ostoksia.

  • Ottaa markkinatrendit ja -syklit vakavasti. Vaikka yhtiö olisi miten hieno tahansa, niin koetan jatkossa ajoittaa sijoittamisen noususykliin enkä taantumaan. Ja pidän mielessä vaihtoehtoiskustannuksen: haluanko esim. makuuttaa pääomaa taantumassa olevassa rakennusteollisuudessa, kun vaihtoehtoina on esim. riskitön korko, indeksirahastot, tekoälyfirmat, tankkerit, kryptot, bioteknologiabumtsibumit tai vaikkapa uraani?

Listan kategorioista muuten puuttuu suurin sijoitusvirheeni:

Liian myöhäinen position sulkeminen

Vuonna 2022 katselin vierestä, kun salkkuni ylivoimaisesti suurin positio Harvia tippui 65 % huipusta ennen kuin myin osakkeet välttääkseni reaalitappiot. Psykologisesti kyse oli varmaan kahdesta asiasta: realisoimattomat voitot tuntuivat leikkirahalta ja toisaalta rakastuin yhtiöön. Salkkuni kokonaistuotto olisi lähempänä Nassea kuin Hesulia, jos olisin asettanut stop lossin 20-30 % huipusta. Vaihtoehtoisesti olisin voinut kevennellä ylisuureksi paisunutta positiota jo hyvissä ajoin.

Mennyttä ei voi muuttaa, mutta ainakin virheistä voi oppia ja tehdä jatkossa toisin.

50 tykkäystä

Itse mietin kovasti että tämähän on hieno tapa saada Partners konkurssiin koska sijoittajia ei löytynyt. Jos ei dilutoinneilla homma onnistunut niin tehdään sijoittaminen mahdottomaksi. Jos tietäisi että Partners saa rahat kasaan niin teoriassahan tohon voisi vielä pari tonnia sijoittaa. Mutta 80+% riskillä voisi tuplata rahat (joku voisi sanoa 99%). Jopa lottoaminen on tuottoisampaa.

Kaiken kukkuraksi Pepins on niin surkea plattis ettei siellä saa mitään aikaiseksi. Eli vaikka haluaisin sijoittaa, plattis tekee homman mahdottomaksi. Tunnistautuminen ruotsalaisilla pankkikoodeilla (juu, näitä huuhaafirmoja on kyllä muutenkin jossa sama ongelma). Tarjoavat jonkun mumbojumbo (mobijotain) vaihtoehton jonne voi lähettää kuvan passista ja naamakuvan (PELKÄSTÄÄN kännykällä - tabletti ei kelpaa - voihan tuon kiertää mutten jaksanut). Tämä tunnistautuminen kuitenkaan ei onnistunut. Jos yrittää plattiksessa verifioida KYCin muita juttuja niin Pepins lähettää koodin, jonka sitten submittaa eikä mitään tapahdu. Ihan sama mikä selain. Jos jollain pankilla olisi tämmöisiä ongelmia voisi varmaan vaatia korvauksiakin. Juu, et voinut myydä Nordeassa kaikkia Nordeoitasi ja nyt menivät arvottomaksi kun TJ veti töpselin seinästä… eino, onneksi Suomessa hommat yleensä toimivat huomattavasti paremmin.

1 tykkäys

Mun on pakko tulla ulos julkisesti, että mulla on ajoittain ostohousut jalassa paha FOMO ja teen tosi ärsyttäviä ostoja miettimättä edes viittä minuuttia, tämän pitää loppua hyvissä ajoin kun positiot verrattain pieniä :smiley:

Pitää kirjoittaa tästä nii ehkä ajaisi tekemään enemmän järkevämpiä päätöksiä jatkossa, eikä sellasia että joutuu kärvistelemään pitkän aikaa. Varsinkin kun pääomaa ei ole vielä ihan tuhottomasti tälläiseen. Uskon että menee kyllä nää possat plussalle mutta hitaasti, kun ajoitus pielessä.

Tällä kertaan jäin voitolle Nokian FOMO-ostosta :smiley: En jääny venailee markkinoiden liikkeitä, mun ei missään elämäntilanteessa pitänyt ostaa Nokiaa niin heivasin nämä asap pois kun kurssi nousi. Ei kiinnosta vaikka menis kymppiin tää. :joy:

17 tykkäystä

Voisin kirjoittaa tänne myös monista aiemmista sijoitusvirheistäni jossain vaiheessa, mutta aloitetaan tuoreimmasta. :sweat_smile:

Case Tesla

Palaan ajassa yli 10 vuotta taaksepäin, aikaan jolloin olin lukiossa valinnaisella sijoittamisen kurssilla. Mieleeni jäi elävästi se, kuinka vakuuttunut opettajani oli sähköautojen vallankumouksesta ja niiden mukana tulevasta sijoitusmahdollisuudesta. Teslasta ei silloin ollut muistaakseni lainkaan puhetta, vain sähköautoista yleisesti. Olisinpa silloin sijoittanut Teslaan. Splittikorjattuna osaketta olisi saanut noin 2$ hintaan. En tuolloin kuitenkaan vielä hurahtanut sijoittamiseen, vaan kipinä syttyi vasta vuonna 2019, kun palkkatöistä oli alkanut kertyä pientä säästöä sukanvarteen.

Koronavuoden 2020 kesällä olin jo lähellä sijoittaa Teslaan, mutta arvostus vaikutti huimalta ja jäin silloin katselemaan sivusta kurssin raketointia. Lopulta näin ostopaikan tulleen pienen dipin myötä vuoden 2022 maaliskuussa. Kasvunopeus ja kannattavuus vaikuttivat erinomaisilta ja uskoin kertoimien sulavan nopeasti tulevien vuosien aikana, vaikka halpa arvostus ei ollut silloinkaan.

Nyt kuitenkin tänään myin osakkeeni pois, harmillisesti noin -30 %:n tappiolla. Tästä kun osake lähtee taas raketoimaan niin voi todeta, että tuli kaiken lisäksi myytyä pohjilla pois. :sweat_smile: Noh, se jää nähtäväksi.

Positio vastasi vähän reilua 1 %:n osuutta salkustani kurssilaskun jälkeen. Isoa vahinkoa ei siis syntynyt ja mittasuhteiden valossa tämä ei välttämättä kuuluisi edes tähän ketjuun, mutta ajattelin silti jakaa epäonnistumiseni. :smile:

Perustelut

Olen jo jonkin aikaa ollut hieman huolissani Teslan kannattavuuden sulamisesta ja kasvuvauhdin hidastumisesta. Viime yönä julkaistun tuoreen raportin myötä huoleni saivat vahvistusta ja ainakaan lyhyen aikavälin näkymät eivät enää vastaa sitä odotusta, mikä minulla oli Teslaan sijoittaessani. Uskon Teslan edelleen myyvän ja ottavan ison markkinaosuuden, mutta kannattavuus ja Cybertruckin menestys ovat isoja huolenaiheita. Lisäksi Musk luo oman henkilöriskin yhtiölle ja tämän vuoksi olen jo aiemmin harkinnut yhtiöstä luopumista.

Haluan myös tähän väliin kerryttää edes hieman käteispositiota, koska syksystä lähtien olen ollut all in. Myynnin jälkeen salkussa on 2.5 % käteistä. Olen kuitenkin avoin tekemään paluuun Teslan kyytiin myöhemmin, jos joko arvostus korjaantuu tarpeeksi tai yhtiön luvut lähtevät paranemaan.

Yhteenvetona, vuosikymmenen kurssinousijan missaaminen, myöhässä kelkkaan hyppääminen ja nyt todennäköisesti vielä pohjilla myyminen. :face_with_peeking_eye:

E: kirjoitusvirheitä

70 tykkäystä

Lainasin viestiäsi pätkän ja luin sen toki kokonaan ja siinä oli mielestäni aika paljon “sijoitusjargonia”. Vastaan viestiin sijoitusjargonilla siteeraten Buffettia: “Sijoittaminen on yksinkertaista, mutta vaikeaa.” Toivon, että saan viestini taakse paljon enemmän. Mielestäni et sijoita vaan treidaat. Haluat ostaa halvemmalla kuin myyt. Epäilen, että et ole arvioinut ostamiesi liiketoimintojen arvoa. Osaatko esimerkkinä kertoa Harvian markkina-arvon ostaessasi ja myydessäsi osakkeen? Kuinka monta kiuasta olisi pitänyt myydä markkina-arvoon? Mainittu herra Buffet itse sanoo haluisi arvioida arvon ennen pörssikurssin näkemistä ja tämä loogista, koska kurssi vaikuttaa mieleen.

Palataan siihen miksi sijoittaminen yksinkertaista, mutta vaikeaa? Mielestäni pitää toimia eri tavalla, jos treidaa ja sijoittaa. Jos sijoitat, sinun pitää arvioida mihin hintaan saat liiketoiminnnon ja mitä sen arvo on todellisuudessa ja mitä se tulevaisuudessa. Jos treidaat sinun mietitttävä miksi kurssi nousee? Yksinkertaistetusti kurssi nousee, kun löytyy kokoajan uusia ostajia, jotka valmiita maksamaan osakkeesta enemmän. Mieti miksi osakkeesta maksetaan kokoajan enemmän? Miksi itse laitoit rahat yritykseen? Se oli mielestäsi paras sijoitus. Kun riittävä määrä rahaa on sitä mieltä, että yritys on paras sijotus kurssi nousee. Mutta, jotta tietäisit miksi se kurssi nousee tai laskee niin mieti kuka ostaa tai myy ja miksi? Kuinka pitkään se jatkuu ja miksi. Esimerkkikkänä case Harviassa tai käydä niin, että sisäpiiri ensin myi ja sitten osti. He ensin tiesivät, että pettymyksiä on tulossa ja sitten tiesivät näyttää valoisammalta. Palataan alkuun sijoittaminen on yksinkertaista, mutta vaikeaa. Case Harviasta tiesimme sisäpiirin kautta ensin, että tulos heikkenee ja sitten, että se paranee. Minulla on omalla chekkilistalla kysymys: Paraneeko tulos? Siihen pitäisi osata vastata muutamalla sanalla miksi tulos paranee. Jos tulos ei parane yhtiössä ei mielestäni kannata olla mukana vaan odottaa hetkeen, että tulos alkaa taas parantua. Pidemmällä aika jänteellä kurssi seuraa tulosta ja jollei tulos kasva, yhtiö jää muusta pörssistä jälkeen (,vaikka maksaisi hyvää osinkoa ja on halpa). Enemmän ja enemmän on sitä mieltä, että yhtiö ei ole hyvä sijoitus ja kurssi laskee. Tapauksessa NVIDIA kysyntä oli valtaisaa ja chipeistä oli pulaa ja NVIDIAlla oli johtava tuote ja markkina-asema. jossakin vaiheessa pula ja kysyntä hellitti ja kyllästyi. Hinnat tippuivat, mutta kysyntä oli edelleen kovaa. Eli jolleet pysty helposti sanomaan, miksi johto seuraavissa tulosraporteissa kertoo paremmasta tuloksesta niin se on no go. Jotta tiedät nouseeko se heti ostosi jälkeen mieti, kuka ostaa ja kuka myy ja miksi? Merkkaa eri tekijät listaan ja laske osakkeiden kohdalta yhteen. Kuka esimerkkinä ostaessasi oli kanssa ostamassa Honkarakennetta? Miksi tulos olisi parantanut, kun suhdanne on heikko?

Viestissä oli sitten oikeat asiat, suhdanne suotuisa ja trendi ylös(tulos paranee). Tai trendi alas heikko suhdanne, tulos heikenee tai ei kasva. Mutta pitäisi päästä kurssista konepellin alle, mitä siellä tapahtuu.

20 tykkäystä

Minun sijoitusvirheeni liittyvät pääosin myynteihin, tässä muutama esimerkki viime vuosilta:

-myin Dedicaren pitkän laskun jälkeen juuri ennen kuin se aloitti uuden nousun ja unohdin koko firman
-en myynyt Lehtoa, vaikka sisäpiiri alkoi myydä sitä, luulin tietäväni paremmin
-en ole myynyt Tecnotreetä, vaikka se on mennyt yli 50% tappiolle

Ostovirheeni ovat enimmäkseen sellaisia, että lähden ostamaan liian aikaisin kun kurssi alkaa mielestäni aiheettomasti pudota. Näin kävi mm. Kempowerin kanssa viime syksynä…

3 tykkäystä

Oma suurin virheeni, tai ehkä pikemminkin puutteeni on, että en uskalla ostaa laskeviin kursseihin tarpeeksi.

Monia tapauksia mm. Harvia, Nordea ja QT joissa olen aloittanut mielestäni perustellut ostot tasolta X, mutta sitten en ole enää alemmalla tasolla uskaltanut tankata, kun kurssilasku on vaikuttanut psykologisesti. Ja sittemmin kurssit onkin elpynyt niin reilusti, että olisi pitänyt vaan uskoa itseensä myös niillä alemmilla tasoilla.

Pidän virheenä siis niitä tapauksia, missä analyysin jälkeen ei ole tullut uutta negatiivista tietoa, vaan olen pelkästään kurssilaskun takia alkanut epäilemään omaa päätöstäni.

6 tykkäystä

Tässä on kysymys aika lailla samasta asiasta, mitä tarkoitan sillä, että lähden ostamaan liian aikaisin. Sitten lopetan ostot, vaikka kurssi laskee edelleen.

2 tykkäystä

Tämä on taas omasta mielestä hyvää riskienhallintaa. Riippuu toki miten kukin tulkitsee sanan “tarpeeksi”. Sitten jos oikeasti on jäänyt jotain olellista huomaamatta kun olet isosti kiinni ja syöksy vaan jatkuu, eikä käänteestä ole tietoakaan, niin voi ahdistaa ja paljon.

3 tykkäystä

Kun nyt teit viestissäsi oletuksia, niin kerron vähän taustaa.

Aloitin indeksisijoittajana 2013 ja hieman myöhemmin salkkuuni tuli iso siivu BRK:ta luettuani Charlie Mungerin Poor Charlie’s Almanackin. Voin suositella! Niinä vuosina poimin salkkuuni myös Fortumin ja Keskon tapaisia osinkoyhtiöitä, eli varovasti edettiin.

Maaliskuussa 2020 aloin kuitenkin veivaamaan vimmatusti, kun en vaan yksinkertaisesti voinut sietää vuosien tuottojen sulamista silmissä. Stressi vaikuttaa jännästi ihmiseen. Ja sitten kun 2020-2021 salkku vain nousi vaikka miten veivasi, niin usko omiin kykyihin vei harkintakyvyn. Tästä seurasi mm. Harvian tapaus.

Se että lähtökohtaisesti treidaisin, ei pidä paikkaansa. Teen nykyään kvantitatiivisen analyysin kaikista ostamistani yhtiöistä/osakkeista. En osta tappiota tekeviä yhtiöitä ja suosin edullisia ja korkean pääoman tuoton yhtiöitä. Kaikki ostamani osakkeet saavat myös olla salkussani vaikka hautaan saakka, jos sille vaan on perustellut syyt. Mutta sijoituspäätöksiini vaikuttaa yhtiön fundamenttien lisäksi myös oma persoonani, muiden sijoittajien käyttäytyminen ja globaali maailmantilanne.

Edit: Poistin viestistäni offtopiccia. Ja kun alitajunta on raksuttanut asiaa pari yötä, niin edes tuo Harvia ei tunnu pahimmalta sijoitusvirheeltäni. Pahin virhe oli intuitiivisesti valitun toimivan strategian hylkääminen paineen alla. Eli indeksirahastojen, menestyneiden konglomeraattien ja suomalaisten osinkoyhtiöiden holdaamisesta siirryin osakeveivaajaksi, josta minulla ei ollut vähäisintäkään ymmärrystä.

20 tykkäystä

Toivon ettet kokenut kommenttini kärkeväksi. Treidaus nähdään usein kommenttina huonossa valossa tai pahana, se on yksi tapa pärjätä markkinoilla ja joillekkin se sopii. En tiedä onko sinulla Nordnet ja Shareville käytössä siellä pystyy seuraamaan treidaajia. Sieltä löytyy menestyneitä treidaajia esimerkkkinä Mavrick, Luke Skywalker, Mäyräkoira (Mikko Mäkinen) ja sitten Jukka Lepikkö Titaanien taiston alla. (Toimijoilla voi olla muitakin salkkuja). Heillä on yleensä suuren osan aikaa hyvin merkittvä osa salkusta käteisessä ja on selvää, että salkku ei ota suurta osumaa ja he pyrkivät siihen, että salkku nousee, kun siellä on jotain.

Palaan hiukan alkuperäiseen viestiisi ja yritin omalla tavallani kertoa, että Honkarakenne on jälkeenpäin mielestäni kohtuullisen helppo nähdä aika yksinkertaisesti virheeksi. Jos hankala kertoa muutamalla sanalla kaverille miksi se nousee tai kuka sitä ostaa niin se ei vaan onnistu. Harviakin on kytkyssä samaan rakennus sykliin ja toiseksi energian hintaan ja kolmenneksi inflaatioon vähän, koska saunarempan hinta tai rakentaminen nousee. Vasta tuulta ns. löytyy. Näillä perusteilla itse myin ja minua kiinnosti onko se oma sijoitusvirheeni. Minulle ei tullut niitä perusteita miksi tekisin muuta, kurssi on nossut jonkin verran ja päätös saattoi olla virhe. Olin kiinnostunut oletko sitä mieltä, että Harvia kertoo tulevina vartteina hyvistä tuloksista.

Minulla on ollut salkussa muita mainitsemiasi yrityksiä. Eli Lillyn ja Pfizerin olen myynyt poissa, mutta löytyy salkusta esimerkkinä Seligsonin Top Pharmaa ja Nordnet Danmark Indeks joiden kautta tulee samat yhtiöt ja tuo Novo Nordisk. Itselläni on salkussa suurella painolla Abbvie. Viime aikoina olen sitä hiukan kevvenellyt ja hankintahinta on alle sata dollaria ja sadan taalan pinnasta. Case perustui pitkälle tähän. Lääkkeitä myytiin maailmassa tuhannella miljardilla – keskivertosuomalaisen lääkelasku on 500 euroa | Tekniikka&Talous

Nyt vähennykseni peruste on, että Humiran myynti laskusuunnassa. Lääkeputkessa on toki muutakin, mutta jos tuollasia sampoja olisi tarjolla, joku teki ne heti. Case perustui siihen, että Abbvie laski voimakkaasti tulossa olevien Humira patenttien raukemisen vuoksi. Minusta markkina ei huomioinut riittävästi tulevaa kohtuullisen varmaa kassavirtaa, joka esimerkin jutin mukaan yli kaksinkertainen verrattuna toiseksi parhaaseen kilpailijaan.

Noin kokonaisuutena lääkesektori on mielestäni hyvä sijoituskohde, mutta minun vaikea itse sanoa mikä yhtiö siellä nousee ylitse muiden. Sijoittamalla mainitsemiini rahastoihin säästän osinkoveroissa. Lisäksi minulla mainitsemasi SAAB Investorin kautta kuten myös Astra Zeneca. Ostamalla Investoria saan jälleen verohyötyä, aktiivisen yhtiön omistajan kehittämisen ja olen hannkinut sen 15-20% substanssialennuksella. Eli käytännössä olen ostanut SAAB:in tuolla alennuksella sen hetkiseen pörssihintaan.

Nyt uskon, että Investorin pörssikurssi nousee, koska

  • SAAB pärjää hyvin niin kauan kuin on sota
  • SEB tekee hyvää kokrokatetta niin kauan kuin korot on korkealla(Yli 10% salkusta)
  • ABB hyötyy suuresti sähköautoilun lisääntymisestä ja sitä varten rakennettavasta infrasta
  • ABB hytötyy suuresti aurinkovoiman ja tuulivoiman rakentamisesta
  • ABB hyötyy suuresti green steelistä
  • ABB hyötyy energiatehokkasta ohjauksesta
  • Epiroc hyötyy sähköautoiluun ja vihreään siirtymään tarvittavasta metalleista
  • Atlas Copco hyötyy sähköautoiluun tarvittavista metalleista
  • Jos korkejen nostot johtaa taantumaan tai lamaan Astra Zeneca pärjää paremmin kuin indeksi, koska lääketeollisuus ei ota niin paljon kysyntä osumaa.
  • Mölnlycke hyötyy sodan aiheuttamasta side tarpeiden kysynnän lisääntymisestä ja mahdollisesti myös varmuusvarastojen kasvattamisesta.

Investorin salkku on markkinatilanteeseen vahva ja siellä on lisäksi sillä on akriivinen yhtiöiden kehittäminen mukana “rahassa” ja rahastona ajatellen “alhainen hallinnointi palkkio.” Investoria saa nyt vähän alle 9% substassialennuksella. ibindex

Investor on P/E:llä 5,87 ja P/B:llä halpa. Graham luku 5,87 eli alle 22 joka melkoisen harvinaista nykyisessä pörssissä. Mielestäni luetellut yhtiöt on laadukkaita.

Voiko näillä perusteilla joku kiinnostua yrityksestä? Teen itselleni Exeliä ja tässä perusteet miksi Investor AB A on ykkösenä. Mungeria lukeneena tässä voi olla Lollabalooza.

" The Lollapalooza effect was coined by legendary investor Charlie Munger. The Lollapalooza effect occurs when different attitudes and desires converge to drive people in the same direction . Munger recommends investors consider the Lollapalooza effect before making financial decisions.!"

12 tykkäystä

Pitääpä vilkaista noita treidaajien profiileja.

Honkarakenteen ostaminen tapahtui nopealla päätöksellä ilman analyysiä. Omistin yhtiötä aiemmin, mutta tein veromyyntejä 2022 lopussa ja helmikuussa kurssi oli tullut vähän ylös. Nouseva kurssikäyrä ja mukavat osingot luvassa → ostopäätös. Harvian osalta taas tein virhearvion siitä, miten paljon kurssi voi tippua laskevan tuloksen jälkeen. Kurssihan laski lopulta huipusta pohjaan 80 %.

Investoriin olen itsekin hieman tutustunut ja harkinnut ostoa. Vaikuttaa kyllä kaikin puolin laadukkaalta yhtiöltä hajautuksineen ja PE:kin todella alhainen!

Kiitos hyvästä keskustelusta, kirjoituksesi sai oman ajatus myllyn jauhamaan ja testaan itseäni samalla omien virheiden välttämiseksi. Tässä on turhaan tullut itse Investoria kevenneltyä. Lähes parabolinen nousu häiritsee mieltä. Välillä sijoittamisessa on hankala pysyä omassa päätöksessä ja pitää päänsä päätelmissään.

1 tykkäys

Investorin kaltaisella holdingyhtiöllä P/E:llä ei tee yhtään mitään, sillä omistusten arvonmuutokset lasketaan tuotoiksi tuomatta kuitenkaan käteistä rahaa kassaan. P/B on järkevämpi mittari näiden kanssa.

6 tykkäystä

Tai substanssiarvon kehitys.

https://ibindex.se/ibi/#/company/INVE%20B

2 tykkäystä

Joo ei ole paras mittari, mutta P/B jaettuna ROE on P/E eli tuo antamani Graham-luku kertoo korkeasta pääoman tuotosta. Kirjoitukseni ei ole sijoitus suositus ja nyt korkea pääoman tuotto ei merkitse korkeaa pääoman tuottoa tulevaisuudessa. Samalla totean, että olen käynyt samaa keskustelua Investorin yhtiöketjussa. Yhtiö on joka tapauksessa noussut 20% vuosi ja 59,3% kolme vuotta ja jossain tuossa välissä totesin P/E olevan matala ja ihmettelin miksi sitä myydän substanssialennuksella. Keskimääräiseen substanssialennukseen verrattuna Investor ei ole halpa.

5 tykkäystä

Holdingyhtiöiden substanssialennukset ovat kyllä jännä ilmiö muutenkin. Lähes sääntö ennemmin kuin poikkeus, että ovat alennuksella suhteessa siihen. Investor on hyvä esimerkki äärimmäisen kannattavasta yhtiöstä kuitenkin, joka on kasvattanut NAV:ia kunnioitettavaan tahtiin.

Yksi selitys lienee sisäpiiriin kontrolli yhtiöstä. Mutta en tiedä onko tämäkään aina huono asia :thinking:

2 tykkäystä

Tämä on varmasti yleistä, myös itsellä joskus ollut mutta nykyään luotan itseeni ja omaan intuitioon enemmän, tuloksetkin on parantuneet huomattavasti kun takavuosina luotin intuitioon enemmän ja homma toimi paremmin sitten aloin ihmettelemään mikä on tullut kun perus varmakaan tekeminen enää toimi, nykyään haistaa tilanteet ja piilevän arvon paljon paremmin, analyysitalojen analyysit on numero arvioita ja niitä apuna käyttäen arvioidaan yrityksiä, ei kokonaan niiden perusteella osteta mitään (en aliarvioi ketään) mutta seasta täytyy osata poimia piiloarvo ennen muita ja iskeä kiinni koska vain niin saat ylituottoa.

Se yleinen markkina häly (volatiliteetti) pitää osata sulkea pois ja luottaa omaa tekemiseen joskus tulee virheitä kaikille ja kuuluu lajin luonteeseen mutta tavaksi se ei saa muodostua eli luota vain omaan tekemiseen ja intuitioon niin saat parhaan loppu tuloksen.

1 tykkäys