Kirjoitin viimeksi noin viikko sitten tähän ketjuun Teslan kanssa tekemistäni virheistä. Nyt tekoälybuumin keskellä onkin sopiva hetki tarkastella myös Nvidian suhteeni tekemiäni virheitä.
Case Nvidia
Tähän tarinaan liittyy sekä risuja että ruusuja, ja aloitetaan ruusuista, koska ovathan ne paljon mukavampia.
Ensimmäistä Nvidia-erää ostaessani olin erittäin vakuuttunut, että yhtiöllä on kirkas tulevaisuus edessä, ja että haluan omistaa tätä tulevaisuuden voittajaa. Marraskuussa 2021 avauspositiota ostaessa kyllä arvelutti yhtiön arvostus, mutta lähdin onneksi varovaisesti liikkeelle. Luonnollisesti hetkeä myöhemmin kurssi lähti syöksymään kuin turska Niagaran putouksessa.
Syöksyn jatkuessa ostin kuitenkin osaketta useammassa erässä aina vain agressiivisemmin lisää, koska olin vakuuttunut, että yhtiön fundamenteissä ei ollut mikään muuttunut vaikka osaketta sai joka kerta edullisemmin. Yleensä olen hyvin varovainen putoaviin puukkoihin tarttumisessa, mutta tämä on ollut tähän astisen sijoitusurani ainoa kerta, kun olen tehnyt näin agressiivisia lisäostoja kurssin sulaessa käsiin. Tästä siis ruusuja, vaikka ihan pohjille asti ostot eivät enää yltäneet.
Sen jälkeen seuraakin sitten risuja.
En nimittäin osannut arvioida tekoälyn tuomaa tulosloikkaa oikein ja kurssin lähdettyä jälleen nousu-uralle, siirtyi sormeni aivan liian nopeasti myyntipainikkeelle. Kevensin suurimman osan pois jo 210$ kohdalla, koska varmasti tulisi hetken päästä korjausliike ja osaketta saisi taas reilusti alle 200$ tasoilta ostettua takaisin. Long story short, ei tullut. Melkein kaikki loputkin myin pois 310$ kohdalla, koska viimeistään nyt kupla oli väistämätön (olihan?). Salkkuun jäi siis vain jämät jäljelle.
Nyt kurssin huidellessa 660$ hujakoilla olisi Nvidia-positioni osuus koko salkusta kasvanut noin 3% osuudesta reilusti yli 10% painoon, mikäli en olisi keventänyt osakkeita matkan varrella. Kurssinousun vaikutus menneen 12kk tuottoihin olisi ollut merkittävä.
Onneksi jälkiviisaus on melko turhaa, koska aina voi löytää tuhat muuta tapausta, joissa olisi ollut mahdollisuus hyviin tuottoihin jos vain olisi toiminut eri lailla.
Tämä kirjoitus jääkööt myös itselleni päiväkirjamerkinnäksi, johon voi myöhemmin palata, koska todella mielenkiintoista nähdä, lunastaako yhtiö todella kaikki ne odotukset, joita kurssiin on ladattu. Vai oliko keventämiset kuitenkin oikea ratkaisu ja kohta kupla puhkeaa ennennäkemättömällä tavalla eikä kukaan edes halua kuulla mistään tekoälystä? Saa nähdä.