Sijoitusvirheet

Mielestäni tälläisiä pilkkejä jotka jätetään roikkumaan ja “unohdetaan” ei pidä käyttää edes…melko amatöörimäistä . Mitä jos esim. firma olisi antanut tulosvaroituksen pilkin ollessa voimassa ja kurssi laskenut 6e…Robotit härnää myös joskus myymällä/ostamalla 1 tai 2 kpl kerrallaan.

Nordnetissä ainakin olisit voinut käyttää kurssihälytystä joka tulee kännykkääsi tai sähköpostiisi ja toimia sitten

Itsellä joskus jälkipörssissä käynyt niin että tuli hyvin vähän mitä oli tarkoitus ostaa. Ainakin laitan toimeksiannon vanhenemaan vasta seuraavaan päivään jos jotain yritän jälkkipörssissä jotta saan toimeksianon loppuun seuraavana päivänä jos jälkipörssi tuli vain osa.

Muutamassa sentistä ei kannata taistella jos aikoo ostaa jotain mielestään hyvää firmaa.
Onko sillä väliä ostatko esim. 1000kpl 8,33e vai 8,35e jos pitkään pitoon ostat ( päiväkauppa on sitten erikseen )
Myynnissä sama juttu…jos haluaa eroon niin sitten myy…eikä ajattele viimeistä senttiä.

22 tykkäystä

Fisher kiteytti tämän aikoinaan kauan sitten, että älä kikkaile 1/4 - tai 1/8 -osilla*, siinä helposti fokus katoaa ja lisäksi voi hyvät kaupat jäädä tekemättä. Parempi maksaa suoraan markkinahinta. Warren Buffett otti tässä oppia Fisheriltä, hänen masiiviset Apple-ostot on tehty asteittain ihan markkinalla. Tietty kun ostetaan miljardeilla niin kikkailu ei muutenkaan onnistu mutta joskus piensijoittajan kannattaa oppia isommilta.

Itse teen ostot ja myynnit siihen hintaan, mitä sillä hetkellä on tarjolla, en jätä toimeksiantoja auki just sen takia, ettei tule tyyliin yhtä-kahta osaketta salkkuun. Parempi pitää fokus itse firmassa ja ostaa sopivissa erissä kuin että alkaa kikkailemaan. Etenkin kun näillä volyymeilla puhutaan varsin pienistä summista… :smiley:

*Siihen aikaan käytettiin murto-osia

Edit: kurssihälytys on oiva tapa herättää, jos jotain isompaa tapahtuu. Tosin en käytä edes sitä, kun pääasiassa pidän pitkiä aikoja.

8 tykkäystä

Otan kantaa tuohon kurssihälytysasiaan.

Erinomainen tapa herätellä jos ei päivystä koneella 24/7.

Itsekin maanantaina liikenteessä ja havahduin dippiin todenteolla, kun hälytykset alkoivat piippailemaan kilpaa luurissa.

Totta toki toikin, mutta varsinkin jenkkipörssissä se vauhti on sellaista että siellä tälläkin viikolla saanut melkoisia piikkejä pilkillä napattua, mitä en seuraamalla ehtisi mitenkään nappaamaan kiinni. Saati sitten psykologinen puoli että tulisiko mun sitä nappia edes painettua jos se näyttää alamäki viivaa, vaikka pitäisinkin sitä ylimitoitettuna.

Samaten pörssin seuraamiseen menee muutenkin niin paljon aikaa että oman mielenterveydenkannalta helpoin katsoa pörssien auetessa tilanne ja katsoa suunta ja jos vauhti on esim pulkkamäkeä niin miettiä mikä on se mun raja siinä ja siinä osakkeessa millä olisin valmis hyppäämään omistajaksi ja laittaa ostotarjous sisään. Jos jää toteutumatta niin sitten en omista ja jos tippuu rajasta reilusti läpi niin olisin muutenkin ollut kyseisellä summalla valmis omistajaksi. Jenkeissä on viimeaikoina ollut aivan järjettömiä avausdroppeja jotka on kääntynyt vihreälle enkä ois niihin ehtinyt mitenkään heittämättä muun elämäni paitsioon. Suomessa se on ehkä enemmän joku aamulla tullut hyvä uutinen mistä seuranneeseen nousuun en ehtinyt mukaan, mutta usein sieltä tulee se tasottelu pikavoitoista jolloin hinta on sillä tasolla että kelpaa mulle. Jos sieltä nyt sattuisi kyseisenä päivänä tulemaan tulosvaroitus niin sillon voin syyttää itseäni että halusin kyseiseen firmaan sijoittaa. Yleisesti sijoitan kyllä lafkoihin joiden jäädessä huonosti ajoitettuna salkkuun ei harmittaisi vaikka alkuun näyttäisi kuinka punaista.

Amatöörihän mä ehdottomasti olenkin enkä itseäni Lepikkönä pidäkkään. Ihan mielelläni teen muita töitä elääkseni mutta ylimääräisellä rahalla on mukavampi omistaa osakkeita kuin vaikka autoja.

Edit. Mainitaan vielä se että vaikka se varmasti osakkeiden kannalta on huono asia niin pyrin siihen että mulla ei ole kännykkä käden jatkeena vaan laitan sen kiltisti toiseen huoneeseen jos vietän laatuaikaa puolison tai kirjan parissa. Jokusen euron siinä toki menettänyt mutta on sitä elämässä muutakin.

7 tykkäystä

Näin se menee.

Itse kuitenkin toimin näin, että kyttäsi lähes pari viikkoa Nasdaq-ETF:ää nimenomaan automaattihälyn avulla. Kun sitten häly piippasi ja mielestäni oikea hinta löytyi ja itselläni oli tiedossa sijoitussumma, oli ostotapahtuma hyvin yksinkertainen.

Tällöin ei mielestäni myöskään kannata harmitella tuliko ostettua tavaraa ihan päivän alimpaan kurssiin vai ei. Hinta on se mikä on, aika korjaa.

5 tykkäystä

Tulen taas purkamaan pahaa mieltä tähän ketjuun, klassinen virhe ja ihan omaa tyhmyyttä.

Ostin Golaria HYGO-uutisten jälkeen, tuo arvo 10 taalaa per GLNG lappu kuulosti todella hyvältä enkä ymmärtänyt miksi kurssi ei ottanut enempää nousua. Ostohinta taisi olla jotain 12.xx.

Noh, sitten tulikin tämä episodi Hygon toimarin taustoista ja kurssi rommasi.

Virheet:

  1. Ostin Golaria liian kevyin perustein. Tämä oli sinänsä pieni virhe.
  2. En muistanut/tajunnut laittaa stopparia. Tämä oli puhdasta typeryyttä/huolimattomuutta ja iso virhe.
  3. Aloin khattaamaan rajusti putoavaa puukkoa. Ei näin, jättimäinen typeryys.

Nyt katson ihaillen salkun Golar-riviä ja sen lohenpunaista -30% lukemaa. Tosin nyt ollaan jo sellaisissa lukemissa että jotkut tietävät jo jostain jättimäisestä ongelmasta mitä ei ole kerrottu tai jotain muuta ikävää. Itsepäisesti pidän tästä kiinni, lähinnä opetusmielessä ettei tule uusittua samaa virhettä.

Stopparit aina päälle.

Ihanan terapeuttista kirjoittaa tänne, suosittelen kaikille. Ja tämä ei ole sarkasmia, ihan oikeasti tekee hyvää pistää virheet kirjalliseen muotoon ja kaikkien nähtäväksi.

45 tykkäystä

Kyllähän se mieltä lämmittää, kun on muitakin joilla persus punoittaa Golarin takia :slight_smile: Itse tein sen virheen, että ostin sokkona viime to droppiin tätä, kun luulin tippuvan vaan yleisesti markkinan mukana, enkä sitten huomannut koko lahjusepäilyä. Olisi vielä ollut mahdollista myydä perjantaina pormppuun pois voitolla, mutta tuli sitten missattua tuokin vaihtoehto ja nyt sitten mukavasti -20% turskaa tästä. No nämä nyt on näitä opetataisia hetkiä ja katsotaan, josko vaikka homma vielä muuttuisi iloksi jossain kohtaa tai ainakin kivaksi +/-0 hankinnaksi :slight_smile:

2 tykkäystä

Tuosta salkkujen tuotto -ketjusta tuli mieleeni lukuisia virheitä, mitä tässä vuosien varrella on tullut tehtyä. Huomasin, että virheet voi jakaa kahteen ryhmään:

  • Virheet, joita ei voinut kunnolla ennalta tietää ja
  • Virheet, jotka ikäänkuin tiesi ennalta mutta tuli lipsuttua strategiasta

Ennaltatietämättömiä virheitä itselläni on ollut esim. maantieteellinen allokointi ja liika hienosäätäminen:

  • Kehittyvien markkinoiden mukaanotto salkkuun, mikä heikensi tuottoa selvästi
  • Toisaalta nopeasti nousseiden markkinoiden liika hienosäätäminen, esim. Venäjä-rahasto oli tenbaggeri ja myin sitä hiljalleen koko sen nousun ajan pois, ettei sen paino kasva liian isoksi. Liian tiukka säätäminen pilasi paljon tuottoja, eli väljemmät raamit nousijoille jatkossa
  • Toimialan väärinarviointi yksittäisissä osakkeissa (eli liika uskomus omiin kykyihin). Näistä seurannut tyhmiä osakepoimintoja

Virheet, joissa homma oli aivan nenän edessä, mutta tuli tehtyä tyhmästi silti:

  • Buffetin valintojen peesaaminen - idea oli seurata Buffetin viimeisimpiä siirtoja ja hypätä mukaan. Tein sitä, mutta hölmösti yritin olla ovelampi kuin Buffett, mistä seurasi mm:

  • Yhden tenbaggerin (Ingersoll-Rand) myyminen asteittain pois sen kurssin noustessa, kun ajattelin, että saan paremman tuoton kuin Buffett viilaamalla positiota pois. Olisi kannattanut odottaa rauhassa siihen saakka, kunnes Buffett luopui omistuksesta. En viitsi edes kertoa, kuinka suuren euromääräisen nousun missasin :smiley:

  • Applen missaaminen, Buffetin siirto oli kaikkien nähtävillä ja yhtiön osakekurssi oli suunnilleen samalla tasolla kuin Buffetin ostot ($175 tienoilla). Ajattelin, että se ei kerta kaikkiaan voi nousta kovinkaan paljoa enää, yhtiön suuren arvon takia ja ajattelin, että saan Buffettia paremman tuoton pienemmillä yhtiöillä. Apple nousi siitä vielä reippaasti (+166%), kun taas oma vaihtoehtoinen pienempi poimintani tuotti +16%.

  • Laatuyhtiöstrategiasta poikkeaminen: yhdellä alalla tutkin kahta yhtiötä, joista toinene selvästi laadukkaampi kuin kilpailija. Eli strategiani mukaan olisi ollut selvä valinta. Niin aloin epäröimään arvostustasoja ja valitsinkin “halvemman” laadukkaamman sijaan. Lopputuloksena hyvien tuottojen missaaminen ja tappiot huonosta valinnasta

  • Osinkojen yliarviointi. Ostin yhtä osinkoyhtiötä hyvän osinkotuoton takia. Samaan aikaan oli kaikkien nähtävillä, että toimiala on ajautumassa isoihin ongelmiin (itsekin siis näin sen). Mutta ajattelin, että hyvä osinko pitää huolta sijoituksesta. No, ongelmat tulivat, osinkoa leikattiin rajusti ja kurssi sukelsi. Lopputuloksena tappiot.

  • “Älä ikinä sijoita semmoiseen, mitä et ymmärrä” -ohjeen laiminlyönti. Tullut ostettua kaikenlaisia juttuja, joista ei tajunnut juurikaan (esim. raaka-aineet). Nämä seikkailut eivät tuottaneet pahoja tappioita mutta parissa jutussa liippasi tosi läheltä katastrofaaliset tappiot.

Paljon on tullut tehtyä siis virheitä matkan varrella ja olen yrittänyt ottaa niistä opikseni, etenkin hötkyily ja strategian vastaiset päätökset ovat olleet hölmöjä juttuja, jotka olisi voinut välttää ihan pienellä rauhoittumisella ja miettimisellä. Maantieteellisestä hajautuksesta sen sijaan en ruoski itseäni, eri markkinat tuottavat eri tavoin eri aikoina ja niiden ennustaminen ei minulta onnistu.

46 tykkäystä

Hienoa itse-reflektointia, mutta on tärkeää olla itselleen armollinen. Jälkikäteen on helppo nähdä virheet ja menetetyt tilaisuudet. Toisaalta vaikka on oikeassa, voi menettää isojakin tuottoja. Seurasin kesällä Nikolaa ja VectoIQ:ta 20$ pinnassa, mutta jätin ostamatta. Olisin saanut nelinkertaistettua rahani, mutta olisinko luopunut niistä parhaaseen mahdolliseen hintaan? Tuskin. Tuskin lähellekään.

Samoin kävi Bitcoinin kanssa kun joskus 2010-2011 törmäsin siihen ekan kerran hinnan pyöriessä jossain 10taalan kieppeillä. En ostanut, kun en ymmärtänyt “valuutan” hyötyä, enkä muuten paljon paremmin perehtyneenä ymmärrä vieläkään. Tälläisellä varovaisuudella olen luultavasti kuitenkin myös säästynyt joiltakin tappioilta. (Mikä helpottaa henkisesti)

Saako kysyä, mitä mainitsemasi yritykset ovat?

1 tykkäys

Oppia ikä kaikki, itseruoskinta tosiaan ei auta. Tästä katse tulevaisuuteen.

1 tykkäys

Minä ostin keväällä about 7+dollarilla ja 6 dollarilla lisää hygon jälkeen. About omillaan… Välillä käytiin jo kivasti plussalla. Ihana tuo video.

Saako Nordnetin applikaatiolla tehtyä kurssihälytys vai pitääkö se vielä tehdä sillä vanhalla desktop näkymällä?

2 tykkäystä

En ole löytänyt tätä mobiilin puolelta eli varmaa täytyy vielä tehdä vanha nordnet → salkku → kurssihälytykset

Itse teen toistaiseksi Investing.com :n apilla nuo hälytykset. Toimii myös.

3 tykkäystä

Salkun “virheet”:

Yksi ei näy, Scandic. Lähti pois salkusta jo keväällä (-30%) vaikka tammikuussa olin jo n. +50%. En vaan osannut reagoida riittävän nopeasti kun koronaromahdus realisoitui.

Olen yrittänyt seurata salkun yhtiöitä ja kaikki ovat ostettu jo kauan ennen koronaa perusteellisen analyysin pohjalta. Ne ovat kuitenkin edelleen salkussa, koska uskon siihen, että upside on merkittävä jos ja kun rokotetta saadaan ja “normaali elämä” alkaa uudelleen. Rellu, Aphria ja Airbus ovat kuitenkin jkv riskiyhtiöitä toimialan ja omien ongelmien takia. Nokia on vaan ikuinen lupaus (ja uskon, että se lupaus voi lähivuosina muuttua rahaksi), Wärtsilän osalta ajoitus oli yksinkertaisesti huono. Tietoisia virheitä nämä olivat, mutta kun horisontti on yli 5 vuotta, niin usko vielä riittää. :slight_smile:

12 tykkäystä

Toi Siilin skippaaminen kyllä jaksaa viluttaa. Katselin sitä kesällä sillä silmällä sisäpiiriostojen innoittamana ja puhuin siitä työkaverillekin. Johannekselle olin höpötellyt viestihistorian mukaan vielä elokuussa että olen kärkkynyt tovin Siiliä, kovan H1 jälkeen. No, osake on tullut 30% sieltä kun iskin silmäni yhtiöön, työkaveri osti ja teki tilin ja minä jäin nuolemaan näppejä.

No vielä ehtisi varmasti mukaan kertoimien ja Mikaelin DCF:n puolesta mutta en tiedä. Ylipäätänsä olisi pitänyt kauhoa enemmän it-sektoria heti kun näytti että kuivin puntein selvitään. Outoa on myös, että pitkän ”neutraali” -markkinatunnelman jälkeen olen siirtynyt jopa hieman bull-puolelle. Siksi osittain ahdistaa käteinen tilillä ja tekisi mieli ostaa jotain ostamisen ilosta. Ja tämä on hyvin huolestuttavaa!

Eniten harmittaa oma saamattomuus ja laiskuus tuon Siilin suhteen. Eli opetus: älä jätä mitään kiinnostavaa yhtiötä tutkimatta. Yksikin osto voi muuttaa koko elämäsi! -Noh, eilinen sotkeminen töihin loskassa pyörällä missä lussut kumit ja ketjut rasvaamatta, ja rankkasateessa kotiin, oli vähintään ansaittu rangaistus minulle.

22 tykkäystä

Keväällä, muistaakseni huhtikuussa, eräs kaverini vinkkasi Align Technologies (ALGN) -nimisestä firmasta. Kurssi oli silloin muistaakseni noin 185 dollaria. Kaveri kertoi menneensä sisään alle 160 dollarissa ja oli kovasti tyytyväinen viikossa saamaansa 18 % tuottoon (arvonnousuun). Tutustuin pintapuolisesti yrityksen toimintaan ja tein oman numeroanalyysini. Osake oli mielestäni aivan liian kallis, joten oli helppoa olla ostamatta.

Kaveri muisti kesällä kertoa kurssin ylittäneen 300 dollarin rajapyykin. Ja oli tietenkin ostellut lisää jonnekin 220 dollarin tasolle asti.

Eilen yhtiö täräytti pöytään todella kovat Q3-numerot. Kurssi nyt 455.

Muutoin kesä sujui kyllä ihan mukavasti metsässä ja kalahommissa. :grimacing:

30 tykkäystä

Tulipa tässä mieleeni muutaman vuoden takaa eräs insidentti. Opiskelukaverilla oli muutama satanen ”löysää” ja mietti niille sijoituskohdetta. Vahvimpana kandidaattina oli bitcoin. Toinen kaveri kommentoi kohdetta seuraavasti: ”jos mulla olisi pari sata ylimääräistä, niin mieluummin ryyppäisin ne kuin työntäisin bitcoiniin. Miksi et ostaisi talvivaaraa? Se on käytännössä riskitön sijoitus.”

Tästä inspiroituneena kaveri sitten laittoi rahat talvivaaraan ja loppu on historiaa. Bitcoinin ath-aikoihin laskeskeltiin, että sivu suun meni n. 1,5M€ voitot :money_with_wings:

42 tykkäystä

Viimeisin virhe: TietoEvryn osto ja holdaaminen :face_with_symbols_over_mouth:

5 tykkäystä

Noh noh, ollaanpas sitä hätäisiä. Kyllä tuo aliarvostus tuolta purkautuu. Sitä ollaan nykyään niin malttamattomia ja tuotot pitäisi saada heti :slight_smile:

34 tykkäystä