Sijoitusvirheet

Avaudutaan nyt vielä tännekin puolelle, niin voi ehkä myöhemmin aasinhattu päässään näitä juttuja lukea.

Oma strategiani on siis haalia salkkuun omasta mielestäni laadukkaita yhtiöitä ja sittemmin lisätä näitä. Sijoitushorisonttiin on todella pitkä, enkä juuri ikinä myy. Eilen myin ensimmäistä kertaa heikon osarin pelossa Reveniota. Revenio on kuitenkin yksi niistä yhtiöistä, joita todellakin haluan pitkällä aikavälillä omistaa. Jos vielä yritän hakea syitä tälle myynnille ja perustella tätä itselleni.

  1. Näin paljon lyhyen aikavälin riskejä Reveniossa. Uskoin, että lyhyellä aikavälillä riittää paljon suuremman tuottopotentiaalin omaavia osakkeita, myös omasta salkustani.
  2. Tässä painoi myös Talenomin maanantain osari. Koko viime viikon teki mieli vähentää Talenomia, sillä arvostus hipoi pilviä ja takana oli jo ollut pari hieman vaisumpaa osaria kasvun suhteen. Olin “varma”, että Talenom ei pääsisi odotuksiin ja että kurssi tulisi laskemaan. Tuolloin pidin kuitenkin pääni, enkä lähtenyt tekemään mutuun perustuvaa hätiköityä myyntiä. Maanantaina sitten harmitti, mutta järkeilin siten, että itselleni pitkässä juoksussa parempi kun ei lähde tekemään mitään tuollaista, sillä useammin sitä tulisi tehtyä melko varmasti juuri väärä päätös. Vaikka Talenomin ja Revenion keissejä ei tietenkään suoraan voikaan toisiinsa verrata, niin näin Revenion tilanteessa samaa, kurssi oli korkealla, mutta lähitulevaisuuden kasvunäkymät melko heikot tai ainakin melkoisen usvan keskellä. En vain kyennyt näkemään kovin montaa tekijää, jotka voisivat Reveniota lyhyellä aikavälillä nostaa ja olin melko varma, että saan nuo joka tapauksessa myöhemmin samaan hintaan tai hieman kalliimmalla takaisin salkkuun.
  3. Lisäyslistani on paisunut viime aikoina, mutta salkussani ei ole käteistä, koska olen halunnut täyttää osakesäästötiliä osakkeilla niin pian kuin mahdollista ja palkkapäivinä kaikki palkat ovat menneet suoraan osakkeiden lisäämiseen.
  4. Ideana oli Reveniosta saaduilla rahoilla lisätä Kamuxia, Digiaa, Exeliä, Sampoa sekä Harviaa. Yhtiöitä, jotka ovat todistetusti paremmin koronalta suojassa. Revenion uskoin ottavan koronasta reilusti osumaa ja koska mm. USA:ssa tilanne on vielä mikä on, uskoin, että Revenion kurssi ei tuosta vielä hetkeen lähde raketoimaan.
  5. Ajatuksena oli siis lisätä yllä luettelemiani yhtiöitä ja sitten tulevaisuudessa seuraavina kuukausina aloittaa Revenion ostot siten, että muutamien kuukausien kuluttua olisin saanut kasaan samankokoisen position Reveniota suunnilleen samalla hinnalla kuin millä nyt möin.
  6. Lisäksi Revenio oli valahtanut salkun pienimmäksi omistukseksi ja koska näkymät vielä ennen osaria olivat mitä olivat, myöskään sen lisääminen ei ajatuksena houkuttanut. Olin siis vähän jumissa Revenion kanssa, sillä mikäli osari olisi ollut odotusten tasolla tai jopa alittanut ne, olisi Revenio tippunut vielä selvemmällä erolla salkun pohjalle samanaikaisesti kun olisin vielä lisännyt muita.
  • Toki myös se, että tammikuussa ostetut Reveniot olivat omassa salkussani tuottaneet eilen +3% samaan aikaan kun kaikki muut omistamani yhtiöt huitelivat kaksinumeroisissa, osa jopa kolmenumeroisissa tuottoprosenteissa. En vain osannut nähdä sitä mahdollisuutta, että Revenio lähikuukausina raketoisi erityisemmin.

Nyt kuitenkin kävi mitä kävi, enkä enää tiedä kuinka tässä tilanteessa toimisin. Ostaisiko hieman vähemmän Revenion osakkeita salkkuun samalla rahalla ja yrittäisi unohtaa tämän harhailun vähin äänin vai lisätä noita yhtiöitä, joiden vuoksi tämän kuningassuunnitelman eilen keksinkin ja yrittäisi alkaa tulevina kuukausina onkimaan Reveniota takaisin pikkuhiljaa. Ainakin nyt tiedän, että Revenio tulee siitä hetkestä saakka, kun salkkuu takaisin päätyy, olemaan yksi niistä yhtiöistä, joita haluan omistaa hamaan tappiin saakka.

Sen olen kyllä myös huomannut, että nämä osarit tuntuvat menevän kerta toisensa jälkeen juuri päinvastoin kuin on itse ajatellut. Qt:n, Remedyn ja Kamuxin osareista on sen sijaan sen verran hyvä kutina, että eiköhän sieltä saada reilusti punaista tauluun tulevilla viikoilla.

16 tykkäystä

Eiköhän tässä joudu pian laittamaan kättä taskuun ja Reveniota takaisin :joy::see_no_evil: Ihmettelen jos ei tavoitehinta pomppaa 32e. Luulin kanssa, että 28.4e on hyvä kevennys hinta. Ei näköjään ollut.

4 tykkäystä

Tulen luultavasti tekemään sijoitusvirheen odottelemalla parempia ostopaikkoja Revenion kanssa :smiley: En pidä virheenä 2 viikkoa sitten myytyjä Nokioita, vaikka hyvä osari tulikin ja osake pomppasi ylös. Mitta vaan tuli Noksusta täyteen.

1 tykkäys

Siinä mielessä myös huvittavaa huomata, että vaikka Talenom on tällä hetkellä -9% tältä päivältä, ei tuo harmita itseäni juuri yhtään, vaikka on yksi suurimmista omistuksista. Tuskin olisi harmittanut Revenionkaan osalta, mikäli kurssi olisi heikon osarin jälkeen dipannut esimerkiksi tuon verran. Talenom on samoin “ikuisessa” holdissa, joten ei jaksa mitkään päiväliikkeet kiinnostaa. Aiheuttaa vain tällaiset itselleni entistä suurempaa ihmetystä siitä, miksi oikein Reveniosta menin eilen hetken mielijohteesta luopumaan…

Lisäksi euromääräisesti Talenomiin kohdistuva isku on reilusti suurempi, sillä se oli yksi suurimpia omistuksiani, Revenio taas kaikkein pienin. Huvittavaa myös näin jälkikäteen ennustaa eilistä, kuinka helppo olisikaan ollut nähdä Talenomin viime aikoina täysin karannut arvostustaso, mutta jossittelu on turhaa… Talenomin tapauksessa maltoin pysyä suunnitelmassani, eilen houkutukset veivät voiton.

4 tykkäystä

Taitaa johtua psygologisesti siitä että et ole enää junan kyydissä. Joudut arpomaan miltä asemalta nouset seuraavan kerran kyytiin, etkä ole varma onko se pysäkki hyvä. Itse tässä pähkäilin että kun huomenna tulee hiukan taas pelirahaa, isken ne kiinni Revenioon kurssista riippumatta. Näin pääsen taas kyytiin ja lisäykset ovat helpompia tehdä.

2 tykkäystä

Tämä on kyllä täysin totta. Itsekin omistan 12 (nyt enää 11) eri yhtiötä ja kun nuo on aikanaan omasta mielestään tarkkaan käynyt läpi ja todennut laadukkaiksi keisseiksi, on lisäyksiä helppo tehdä tasaisesti aina hinnasta niin välittämättä. Tässä kuitenkin ollaan kymmenien vuosien mittaisella horisontilla, toivon mukaan vielä matkan alkupäässä, niin on selvää, että kurssit tulevatkin nousemaan (toivon mukaan) ja joka tapauksessa matkan varrella on pakko ostaa nousseisiin kursseihin.

En juuri tavallisesti välitä, onko ostamani hinta nyt vaikkapa 32€ vai 30€, sillä omat kykyni eivät riitä määrittämään osakkeen “oikeaa” hintaa. Luotan pitkään aikaväliin sekä laadukkaaseen liiketoimintaan ja olen varma, että aikanaan myös kurssi seuraa mukana, kunhan malttaa istua kyydissä. Eilen vain sattui jokin käsittämätön aivopieru vastoin täysin omaa suunnitelmaa, sillä olin sitä mieltä, että ostoslistalla on 5 yhtiötä, joiden arvostuksessa on todennäköisesti enemmän ilmaa lyhyellä aikavälillä suhteessa Revenioon, vaikka täysin mutuiluun tämä perustuikin. Reveniota tuskin enää koskaan ilman voimakasta koronan toista aaltoa (jolloin koko markkina tulisi alas) kuitenkaan enää takaisin salkkuun millään 28 hinnoilla saa.

Toisekseen en taas tiedä enää noista eilen suunnittelemistani ostoista, ei niistä mikään ainakaan yhtä paljoa tule ottamaan ylöspäin kuin mitä Revenio. Sitten taas tullaan siihen, onko tuo Revenion tämän päiväinen kurssinousu jo ylireagointia ja tuleeko kurssi vellomaan tuolla tasolla seuraavat kuukaudet ennen tulevaa Q3 osaria. Eli jos suhteutan nämä ostoaikeeni Revenion nykykurssiin (en eiliseen), ovatko ne parempia kohteita kuin Revenio 32 kurssilla vai ostaisiko Revenion takaisin salkkuun vähin äänin. Jossain vaiheessa Revenion omistajaksi palaan joka tapauksessa ja nyt mietin onko tuo palaaminen helpompaa esimerkiksi alkuvuodesta, jolloin kurssi voi olla jo vaikka 40, mutta tämä tapaus paremmin unohtunut vai sitten heti perään, kun vahinko toivon mukaan on vielä suhteellisen pieni siihen nähden mitä se saattaa olla.

Tulipas sekavaa tajunnanvirtaa :smiley:

5 tykkäystä

Tulen komppaamaan vielä sinua, myin aiemmin ja nyt päätin ostaa reveniota takaisin. Nyt kun katselen tästä koitunutta kokonaisvirhettä, olisi se verrattavissa -1% päivään koko salkussa :clown_face: Time in the market beats timing the market.

2 tykkäystä

39 tykkäystä

Vielä en ole paljoa kerennyt virheitä saalistamaan muttavmuutama on.

Metso-outotecin myyminen melkein täsmälleen pohjahintaan.

Revenion ja QT groupin ostamatta jättäminen, vaikka sprmi oli jo ostonapilla. Nyt vain katsellaan kun kurssi osoittaa koilliseen. Mut nää on näitä.

Mandatumissa jokin aika sitten testailin alustan toimintaa ja tein pienen oston. Jälkikäteen vasta huomasin että tilin saa miinukselle ilman että tulee mitään ilmoituksia. Virhe sattui SEK merkkisellä rahalla ostaessa. Jostain syystä mulla menee nimenomaan tuon kanssa toisinaan kurssin muuntaminen päässä väärin kun nopeasti päättelee mitä summa euroissa olisi. Yksinkertainen 10 kertotaulu pitäisi olla mutta silti… Ostin sitten 10 kertaisella summalla mitä oli tarkoitus, ja siksi tiliylityskin tapahtui.

Tuskin tapahtuisi vastaavaa pitkään salkkuun ostaessa. Nopean treidin kun heittää niin pitää olla entistä tarkempi näiden kanssa. No, nyt on valuuttatilit avattu useimmin käytetyille valuutoille, joten sekin pienentää päässälaskuvirheen vaaraa. …no, treidi oli lopulta voitollinen mutta virhe silti jota ei saisi sattua.

2 tykkäystä

Koko päivän odottelin Revenion nousua 33euroon. 1730 kyllästyin odottelemaan, myin pois, ostin Outokumpua ja lähdin lenkille.

Lenkiltä palattuani Revenio on 33.40e.

Huominen näyttää miten pahasti mokasin.

2 tykkäystä

Revenion myynti ennen osaria. Ei pitäisi lähteä näillä taidoilla leikkimään. Ainoa lohtu on että positio oli salkun pienemmästä päästä.

Onnea (jälleen) osakkeenomostajille, mukava päivä :clinking_glasses: :coffee:

2 tykkäystä

Kannattaa keskittyä osakkeiden hintojen sijaan tuloksiin. Revenio teki 0,43 euroa tulosta viimeisen 12 kuukauden aikana. Paljonko haluat maksaa saadaksesi tuon tuloksen ja tulevat tulokset? Vaikka kyse olisi maailman parhaimmasta yhtiöstä, sijoitus on tulee olemaan surkea, jos siitä maksaa liikaa. Lienee turvallista sanoa, että Revenio ei tule koskaan historiansa aikana palauttamaan 33,5 euroa osinkoa osaketta kohden omistajilleen. Tällä tuloksella siinä kestäisi lähes 80 vuotta jos osinkoveroakaan ei lasketa. Sijoitus Revenioon tuskin kattaa edes inflaatiota. Tämä on sellainen pörssimania, jollaisia on historiassa tapahtunut säännönmukaisesti aiemminkin. Olisi suuri virhe lähteä FOMOna mukaan ja menettää kaikki.

6 tykkäystä

Samaa mieltä, kun ei sitä kristallipalloa ole onko osakkeen arvon kasvun myötä loppuvuonna 30e vai 45e.

Näinhän se menee, onneks voi ottaa näkemystä tulevaisuuteen ja tehdä mahdollisesti huippu rahat. Voihan ne toki hävitäkki. Sellaista se elämä vain tuoppaa olemaan

2 tykkäystä

Koostanpas vähän ajatuksiani uudelleen tähän ketjuun.

Tässä parinkymmenen vuoden aikana sijoitusvirheitä on tullut aika lailla. Listasta tulisi hyvinkin pitkä mutta ne voi jakaa pariin kategoriaan:

Ensinnäkin olen yrittänyt ostaa halpoja osakkeita / indeksejä. Yleensä olen katsonut, että ovat olleet hyviä menneisyydessa mutta jostain syystä nyt saa hirveän halvalla. Tällä taktiikalla olen onnistunut monessa kohtaa tarttumaan “eilispäivän menestyjiin”, jotka ovat kääntyneet alamäkeen. On ollut todella vaikea sisäistää, että on parempi maksaa vähän enemmän laadukkaasta tavarasta kuin ostaa keskinkertaista halvalla.

Toinen iso virheryhmä on ollut tarinoihin sijoittaminen ilman, että luvut tukevat tarinaa. Tai että ymmärrän yhtään mitään tarinasta. Tällä tavoin onnistuin tarttumaan esim. F-Secureen, Talvivaaraan ja vivutettuihin raaka-aine -ETF:iin, joista vain F-Secure toi rökäletappiot, muista ihmeen kaupalla selvisin pienin tappioin (Talvivaaran kohdalla oli kyllä valtavasti tuuria ajoituksen suhteen).

Virheitä sattuu kaikille ja ajan myötä niitä sattuu paljon. Niistä on hyvä oppia ja ei pidä jäädä murehtimaan liikaa, muuten sijoittamisesta ei tule mitään.

24 tykkäystä

Sen olen myös itse huomannut, että mitä vähemmän tekee (sijoitussuunnitelman kuulumattomia) ylimääräisiä liikkeitä, sitä vähemmän tulee myös virheitä.

Mitä enemmän olen itse lähtenyt lähinnä mutun perusteella säätämään, sen todennäköisemmin on tullut tehtyä juuri se täysin väärä päätös, josta on tullut maksettua hintaa. Jos olet pitkäjänteinen, kymmenien vuosien tähtäimellä katsova sijoittaja, ole. Älä silloin tee mitään ylimääräistä, sillä lopputuloksena aiheutat luultavasti vain harmia salkullesi. En siis tarkoittanut tuolla ohjeella sinua, vaan yleisesti meitä kaikkia minunkaltaisia pitkän aikavälin sijoittajia :smiley:

26 tykkäystä

En tiedä menisikö virheeksi, mutta voisi kuvitella. Eli kun on noita kuuluisia osakkeita, joilla kaikki ovat jo tienanneet sen +150 %, niin helposti tulee miettineeksi, että “no, voiko ne sitten enää siitä nousta enempää?”. Tulevaisuuteen olisi aina kiva nähdä :smiley: Monet hyvät osakkeet jää ostamatta kun ei niiden usko enää nousevan hirveästi lisää, koska ne ovat jo nousseet hirveästi.

20 tykkäystä

Heräsin tuossa lauantaiaamuun aikaisin, kun tuli mieleen viimeisen 6kk sijoitusvirheistä pääoman allokointi. Minulla jäi jumiin pariin kiinteistörahastoon sen verran, että jos lunastukset olisi onnistuneet 1.4 alkaen sekä 1.7 alkaen täysimääräisenä, niin 120k€ olisi nykyisen salkun mukana tullut lisävoitttoja. Höh ja damn. Ens kerralla parempi onni.

2 tykkäystä

Tämä on just näin!
Olen myös nyt 2020 opetellut lisää TA ja se on antanut ajoitukseen huomattavasti varmuutta. Olen väheksynyt teknistä analyysiä koska se on hiukan peruutuspeiliin katsomista. TA on toki vain yksi työkalu, kyllä fundamenttien muutokset tallovat TA:n kuitenkin.

Suurimmat sijoitusvirheeni on uskoa Nokian johtajien sanomisia.
Herrat ovat puhuneet ihan puuta heinää Q3/2019 saakka.
NYT Pekka on tehnyt muutoksen ainakin ”so far”.
Hän ei ole pitänyt gospel lauluiltojen tyyppisiä myyntipuheita eli puhunut ihan visioinnin tasolla olevista asioista totuuksina.

Nyt Nokian funda ja TA antaa orastavaa uskoa. Itse ajattelisin että vielä nyt 2020 nähdään spurttiin 3,50tasosta takaisin 4,30 tasoon… Hope so…
Paukkuja on taas ko. kortilla.

7 tykkäystä