Sijoitusvirheet

Minulla sama virhe, keventämättä jättäminen. Olin melkoisen varma, että Corona leviää laajalti ja iskee talouteen rajusti. En kuitenkaan myynyt juuri mitään, sillä “ei pidä panikoida” ja en uskonut että tiedän jotain mitä muut ei tiedä →en usko olevani markkinaa viisaampi, joten jätin myymiset pääosin suorittamatta.
Myös hokema “ajoittaminen todella vaikeaa, miksi minä onnistuisin siinä” pyöri mielessä.
Jos jotain positiivista pitää hakea niin käteistä alunperinkin noin 50% ja olen vielä todella nuori joten ihan hyvä ajankohta kokea “romahdus”.
Mitään kiveen hakattua sijoitussuunnitelmaa minulla ei ole, eli se ei ollut syy miksi en olisi voinut rajustikin keventää.

9 tykkäystä

Minulla oli ihan samat ajatukset. Kokeneemmat tuttavani sanoivat, että “ei kannata keventää, osta ja unohda, enää ei kannata myydä.” Kuuntelin ehkä liikaa muita, vaikka olisi pitänyt ottaa ohjat omiin käsiin reilusti. Opin ainakin sen, että missä menee psykologinen raja omalle sietokyvylle ja tehdä päätökset omien tuntemusten mukaan.

Mielestäni tällä hetkellä markkina tarvitsee jonkun sysäyksen, jotta se saataisiin nousuun. Opista joutuu maksamaan joskus :smiley:

1 tykkäys

Keventelin myös melkein puolet pois ensin, mutta sitten kun näytti hetken hyvältä, iskin takaisin osan…virhehän se jälkikäteen oli, mutta jos tämä oli historian ensimmäinen yhtä nopea syöksy kellariin niin paha sitä oli ennakoidakaan.

Nyt salkku miinuksella tulevat verot huomioituna ~2500€, eli ehkä vielä en vedä itseäni kiikkuun vaikka onhan tuossa useamman kuukauden sijoitusrahat jo. Tuutataan pohjien kohdalta mr. marketiin triplamäärä ja eiköhän plussan puolelle päästä vielä 2020-luvulla. :slight_smile:

Mutta huh huh. Kova on tämä sijoituskoulu ollut. Onneksi voi tänne ventiloida kun alkaa heikottamaan. Ja onneksi en (vielä) tunne paniikkia.

14 tykkäystä

Tälle foorumille kirjoittelu onkin hyvä aloittaa tästä ketjusta. Voisi sopia myös kuvitteelliseen ketjuun ‘pörssiromahduksen uhrien tukiryhmä’ :'D

Olen sijoittanut muutaman vuoden pääasiassa holdaten ‘hyviä’ yhtiöitä, mitään selkeää sijoitusstrategiaakaan ei ollut. Viimeisen vuoden aikana elämässäni oli niin paljon muutoksia ja turbulenssia, että ei tullut seurattua maailman tai markkinoiden menoa lähes ollenkaan. Tämän vuoden helmikuussa oli tullut sen verran ylimääräistä cashia, että pitkästä aikaa ajattelin sen sijoittaa jotenkin, joten tutkailin ja valitsin Nordean ja Inderesin yhtiöiden tavoitehintojen perusteella 3 mielestäni sopivaa yhtiötä (kaikki teollisuusyrityksiä, kaksi konepajaa…). Riskinhallinta, ajallinen sekä toimialallinen hajautus, oli unohtunut hyvien sijoituskokemusten ja oman elämän turbulenttisuuden seurauksena. Lähinnä tässä vaiheessa olin kuullut jotain pientä coronaviruksesta.

Sitten alkoi rytistä. Päällimmäisenä oli harmitus, kun en osannut yhtään odottaa tällaista, ja olin juuri ostanut lisääkin. Tietysti jo pitkän ajan indeksejä seuraamalla olisi nähnyt, että romahdus täytyy tulla jossain vaiheessa. Aloin lukemaan Inderesin foorumia aktiivisesti ja etsimään ajatuksia, mihin suuntaan nyt mennään, mutta en siltikään uskonut kunnon romahdukseen. Pääasiassa foorumin tunnelman ja parin kaverin esimerkin mukana myin pienen osan osakkeista. Jälkeenpäin harmittelin, kun en myynyt kaikkea. Uskoin opetukseen, että vaikeassa tilanteessa ei kannata myydä paniikissa, vaan holdaamalla ne tulee ylös kuitenkin. Niin kuin varmaan olisi pitkällä aikavälillä tullutkin.

Tällä viikolla olin niin hermostunut tilillä näkyvästä miinuksesta ja siitä, että lähes kaikki viittasi alamäen jatkuvan vielä, että myin pitkän harkinnan jälkeen kaikki suorat osakkeeni (jätin kaksi indeksirahastoa). Lähinnä henkisen jaksamisen takia myin, kun ajatukset oli liiaksi tässä hommassa ja tilin miinuksissa, ja tarkoitus on ostaa lähes samojen yhtiöiden osakkeita takaisin, kun (jos) ollaan vielä vähän alempana. Onnistuin myymään lähestulkoon juuri silloin, kun oltiin tämän hetken pohjilla. Tappioita tuli reilu 12.000 € verrattuna siihen, jos helmikuussa olisin myynyt kaikki (noin -8000 € ostohintoihin verrattuna)

Harmittaa tapahtunut kun on kyse isoista rahoista minulle. Tässä on tullut kuukauden aikana monta virhettä tehtyä ja paljon opittua. Päävirheeni on ollut se, että olen suhtautunut sijoittamiseen liian kepeästi (nousukauden aikana ollut helppoa). Muita tärkeitä opetuksia:

  • selkeä sijoitussuunitelma kannattaa olla. Itselle toimivin lienee tarkastella sijoituksiani parin kuukauden välein ja karsia/ostaa lisää lähinnä yhtiön tulevaisuuden kasvuennusteiden mukaan, pari osingonmaksajaakin voi olla. Jos arvostustasot nousee liiaksi, sitten pitäisi tehdä isompi karsiminen.
  • kannattaa perehtyä enemmän pitkän ajan indekseihin ja yritysten syklisyyteen, sekä tunnuslukuihin
  • hajauttaminen sekä ajallisesti että toimialoittain, ehkä osakelajeittainkin. Sopiva osakepaino vs käteispaino selkeänä mielessä. Olin tietämättäni ottanut enemmän riskiä, kuin johon olin (henkisesti) valmis.

Onko täällä kohtalotovereita, joilla on samanlaisia kokemuksia? Pahimmalta tuntuu, että virheet ovat olleet täysin omiani ja mielestäni hyvin perustavanlaatuisia. Takaisinostot on kuitenkin tarkoitus aloittaa pian. Mahdollisuus on, että olen jo vähän myöhässä, mutta ei voi mitään. Nyt pitää ajatella harkiten, muttei jäädä jahkailemaan, kuten myyntien kanssa :slight_smile:

25 tykkäystä

Ei mitään syytä rankaista tästä liikaa itseään, tätä näkee tapahtuvan kaikkialla, niin urheilussa kuin työelämässä. Mieti vaikka kaikkia niitä teinitähtiä, jotka eivät nuorten MM-mitalien jälkeen pärjää aikuisten sarjassa. Tai yrityksiä, jotka kaatuvat markkina kun ei vedäkään kaikkia automaattisesti mukana. Kun asiat menee hyvin, niin helposti alkaa luottamaan itseensä. Se, että siitä tippuu JA oppii, on se, mikä ratkaisee tulevaisuuden. Itselle kävi osittain sama, kun aloitin sijoittamisen (sattumalta) finanssikriisin aikana ja nousu oli aika automaattista. Se johti joihinkin virheisiin ja ylimielisyyteen taustatöiden kanssa sitten 2010-2011. Henkinen tappio oli rahallista merkittävämpi.

Et tainnut mainita sijoitushorisonttiasi tai tavoitteitasi, mutta nyt kannattaa ajatella tämä crash-coursena sijoittamiseen. Vähän kuin start-up yrittäjä ekan konkurssin jälkeen. :wink:

Ja vaikka nyt on punaista excelissä, niin sama se on monella meistä. Mutta nousukausi on tulossa, jos ei nyt heti, niin tulevaisuudessa kuitenkin. Sen aikana se vasta selviää, miten ne pelimerkit pitkällä ajalla jakautuu. Tsemppiä jatkoon!

Edit: Tämä on vanha ja kliseinen neuvo, mutta jos sijoitat pidemmällä aikajänteellä, niin älä ajattele ostavasi osaketta, vaan osan yrityksestä. Tämä oli itselleni valaisevaa aikanaan. Huomasin itse, että kun oli mahdollisuus sijoittaa listaamattomaan yritykseen (jota on vaikeampi myydä milloin haluaa) niin tein taistatyön paremmin kuin pörssiosakkeeseen. Sitten tajusin, että sama prosessi on fiksua molemmissa tapauksissa.

11 tykkäystä

Jossain määrin sama homma itsellä. Aloitin sijoittamisen tammikuun alussa, rahastoilla tosin. En ollut tutkinut markkinoita tai ennusteita ollenkaan, luotin vain siihen että kun nuo rahastot ovat tuottaneet hyvin tähänkin asti niin kyllähän ne jatkaa sitä ja jos ei jatka niin sitten ne voi myydä. Kurssit oli tuossa alkuvuodesta kovasti ylämäkeen niin voittoakin tuli kivasti. Ahneuksissani uskottelin siinä sitten itselleni että jos katson kurssit joka päivä niin en voi mitenkään mennä miinukselle (Heh heh). Nooh, siinä tuli sitten noin kuudessa viikossa puskettua aika tarkalleen 50% kaikesta kahisevasta mitä löytyy erinäisiin rahastoihin. Sitten alkoi rytinä. Onneksi silloin eikä muutamaa viikkoa myöhemmin jolloin prosenttimäärä olisi varmaan ollut aika paljon suurempi. Ajatellessani että voin myydä jos kurssit lähtevät laskuun en ollut ajatellut ihan 10% päivässä laskuja. En ollut selvittänyt vanhoja romahduksia tai niiden nopeuksia ja oletin että lasku olisi huomattavan paljon hitaampaa. Olin onneksi kuitenkin aika nopea homman kanssa. Olin parhaimmillani 850€ plussalla, ja muutamaa päivää myöhemmin 800€ miinuksella. Siinä vaiheessa toimeksiannot onneksi menivät läpi (Rahastoissa päivän parin viive), eli ei tullut tuon enempää pataan. Näin opiskelijana niin kyllähän tuonkin tosin huomaa.

Näin yleisesti sanoisin että tämä romahdus oli itselleni jonkin asteen lottovoitto. Jouduin siitä jonkun verran maksamaan, mutta hyvä kuitenkin saada heti alkuun selkeä esimerkki sijoittamisen riskeistä.

11 tykkäystä

Kurssikehityksellä mitattuna huonoin sijoitukseni on ollut silloinen Lännen Tehtaat, nykyinen Apetit. On ollut salkussa melko pitkään. Aikoinaan sijoitin koska yhtiö vaikutti defensiiviseltä ja varmalta kohteelta, maksoi hyvää osinkoa ja oli maltillisesti arvostettu. 2014 olisi ollut tilaisuus irtautua mukavalla voitolla, mutta en tajunnut että siitä alkaisi alamäki. Vuosien mittaan on saanut sen verran osinkoja että tilanne ei ole kuitenkaan ihan niin huono kuin kurssikäyrästä voisi päätellä. Nykykurssilla en oikein viitsi irtautua, tiedä vaikka se käänne parempaan vielä tulisi.

3 tykkäystä

Tämä on hyvin sanottu. Tärkeää on miettiä, mihin sijoittaa ja miksi. On hienompaa omistaa firmaa kuin osaketta. Aina ehtii sijoittaa lisää ja siksi on tärkeää olla varma asiastaan ja lähteä liikkeelle pienellä summalla. Mikä se sitten kenellekin on. Jos näyttää siltä, että pidät firmasta ja homma ottaa tuulta alleen niin sitten voi laittaa lisää. Kurssit nousee ja laskee, eikä koskaan voi tietää, milloin on oikea hetki laittaa all-in. Siksi on tärkeää varautua useampaan sijoituskertaan ajallisesti hajauttaen riskin minimoimiseksi.

Oma virhe alunperin oli lähteä liian isolla summalla kerralla ja tietämättä mitään. Edelleen miinuksella reilun kahden vuoden jälkeen n. 3k mutta enpähän ole realisoinut tappioita kuin n. 1000€n verran. Se on pieni summa loppuelämässä. Ostan vaikka seuraavaksi halvemman auton niin virheet on kompensoitu.

8 tykkäystä

Kiitos hyvästä kommentista! Tässä pitää tosiaan katsoa eteenpäin, kuitenkaan unohtamatta, mitä tässä on tullut tehtyä, että kehitystä tapahtuu.

Sijoitushorisonttini on tosiaan useampi vuosi, 10+ vuottakin riippuen (omasta ja markkinoiden) tilanteesta. Asunnon ostoajatuksia kun on ollut, niin se voi vähän vaikuttaa tavoitteeseen, mutta pitänee sijoittaa joihinkin yhtiöihin pitkällä tähtäimellä ja toisiin vähän lyhyemmällä.

Hyvä pointti tuo ajattelutapa, että ostaa yritystä osakkeen sijaan. Sijoittamisen yksi hienoimpia puolia mielestäni onkin, että se ‘velvoittaa’ ja tuo mielenkiintoa seuraamaan maailman, talouden ja yritysten tilannetta enemmän, kuin minulla muuten olisi.

5 tykkäystä

Pakko kompata tätä. Vielä muutama vuosi sitten ei niin kauheasti politiikka ja maailmanmeno kiinnostanut, mutta sijoittamisen myötä on herännyt kiinnostus vähän kaikkeen muuhunkin. :+1:

14 tykkäystä

Jos onnistun ostamaan mielestäni hyvää yhtiötä edullisesti kurssilaskusta, älä myy heti ensimmäiseen pomppuun pikavoitolla. Case Ahlström-Munksjö.

3 tykkäystä

Voitot on voittoja, imaginääriset sivu suun menneet lisätuotot ovat mallia “älä anna häiritä tai mielenterveys järkkyy” :slight_smile:

3 tykkäystä

Näinhän se menee. Pari kertaa olen tehnyt jopa niin, että olen ostanut pienen siivun jotakin seurantalistallani olevaa yritystä, jonka tunnen vain varsin pintapuolisesti, jotta saisin itseni motivoitua seuraamaan yritystä tarkemmin. Tämä toimii poikkeuksetta ja sitten voi päättää, että ostaako lisää, kuinka paljon ja koska. :smiley:

2 tykkäystä

Tässä voisi syyttää Nordnettiä joka taas jumitteli :slight_smile: Katsoin että onpas ihme nousua ja en huomannut pörssitiedotetta. No, hätiköintiä joka tapauksessa. Pitäisi ottaa tappiot nopeasti ja antaa voittojen juosta.

Itsellä oli Ahlström ostonapilla toissapäivänä, en painanut.

2 tykkäystä

Tein ensimmäisen todellisen sijoitusvirheeni tähän mennessä joka siis rakentui omien päätösten pohjalta virheeksi. Yritin hyödyntää mielestäni selkeitä pörssin hinnoitteluvirheitä tässä markkinapsykoosin aikana. Missä meni pieleen: ostin yhtiötä joka ei ole tässä markkinassa kovin vahvoilla (Eezy), yhtiö otti ja kyykkäsi n. 15% vasten odotuksiani, no missä meni pieleen: päätin luottaa uskomukseen sen sijaan, että olisin ymmärtänyt analysoida missä meni pieleen, eli syytin markkinaa enkä itseäni. Missä meni pieleen: en vieläkään myynyt vaan luotin, että kurssi korjaa, yhtiö otti ja kyykkäsi n. 13% vasten odotuksiani, no missä meni pieleen: päätin edelleen luottaa uskomukseen sen sijaan, että olisin syyttänyt itseäni virheestä. Kolmantena päivänä mentiin vielä reilu 10% alas jolloin viimenään tajusin, että vikahan on minussa. Tämän jälkeen analysoin virheeni ja tajusin että perskule, se vikahan oli selkeästi minussa ja oli vielä havaittavissa jo ensimmäisestä laskusta jos olisin suostunut uskomaan, että minä olen idiootti eikä markkina. Tästä oppineena, tarkempaa analyysia ostopäätöstä tehdessä, jos näyttää että markkina tekee vastoin odotuksia, katso ensin peiliin. :+1:t3: Tappio prosentuaalisesti oli ruma, enkä voi antaa enää itseni toistaa tämän kaltaista virhettä, tsemppiä kaikille kohtalotovereille!:muscle:t3:

9 tykkäystä

Älä huoli, kyllä niitä virheitä tulee paljon enemmän ja paaljon isompia. Eihän tuo ole vielä mitään

Oleellisempaa on tehdä enemmän oikeita päätöksiä kuin vääriä. Mikäli osakkeisiin sijoittaa niin niitä tulee väistämättä osana prosessia, eikä niitä pysty mitenkään välttämään

Osastosta melkein-virheet: Sen verran rumalta näytti eilinen turboshortti (~-40%) että harkitsin vakavasti turskan ottamista - niin pitkälle että toimeksianto oli kirjoitettu jo ineen mutta sitten funtsasin että tämä tuskin menee nollaan asti jonne oli vielä ~800 DAX-pistettä matkaa ja tämä ralli on vain väliaikainen ja lopulta pidin pääni… Rautakourat pitivät lapuista kiinni ja hupsis, puolessa tunnissa ollaan enää -15% ja taitaa tämäkin erä vielä tästä toipua plussalle.

:sweat_smile:

Aamun bull-ratsastuksen jälkeen kokonaissalkku tältä päivältä itseasiassa heilahti jo plussalle!

Kyllä on hurjaa tämä heilunta…

2 tykkäystä

En mä voi pitää sijoitusvirheenä, jos päivän sisäisessä kaupassa veikkaa väärin. Melkein sama kun pitäisi virheenä, ettei ole lottoriviä veikannut oikein. Toki jopa nopeassa kurssiliikkeiden arvioinnissa päättelyllä ja kokemuksella on osansa, jolloin ei se ihan puhdasta vedonlyötiä ole.

1 tykkäys