Sijoitusvirheet

Itellä sama, ketään ei tunnu kiinnostavan yhtään. Toiset ajattelee sen olevan ihan ufohommia, jotkut ajattelee, että siinä voi vaan hävitä. Ei siinä, mutta ei siinä käteisen pitämisessä ja rahojen tuhlaamisessa kaikkeen turhanpäiväiseenkään hirveänä voita. Oman äitini sain sentään ostamaan Fortumia halvalla :smiley:

3 tykkäystä

Pistellääs omia pikku kokemuksia myös tänne:

Olen aloittanut myöhään sijoittamisen, mutta toisaalta aika ajoissa. Vanhempani ovat joskus kokeilleet Nordean rahastoja, mutta he eivät ymmärtäneet pitkän aikavälin sijoittamisen ideaa ja myivät ne paniikissa pois kovalla tappiolla. Edelleen saan kuulla tästä (kevään aikana päivittäin), että pitäisi ne ottaa käyttötilille inflaation kouriin.

Ensimmäinen isompi hankinta oli oma kämppä, joka tällä päivämäärällä toimii jopa sijoitusasuntona. Mutta sitten asiaan: n. 4 vuotta sitten (ikä 27v) kamppailin mielessäni, kumpaa pistän rahani autoon vai rahastoon. Lopulta päädyin siihen, että saan rahastosta enemmän korkotuloja kuin autolainan korot olisivat.

Pahimmat virheeni ovat olleet seuraavat ostokset:
Enercense (-38,32%) keskikurssi atm 2,6e/kpl
Ensimmäiset ostot olleet +4e ja tätä on tankattu n. 2e/kpl ja 1,5e/kpl hintoihin lisää, jotta joskus saisi tasotettua matkaa.)

Savosolar (-82,06%) keskikurssi 1,28e /kpl
Onneksi ei ole isoja rahoja kiinni tässä lapussa, mutta en osta lisää.

Näitä pidetään sitten maailmanloppuun asti näillä miinuksilla, jotta joskus saisi omiaan takasin.

Isot rahat on kiinni rahastoissa, jotka alkavat olemaan taas plussalla kevään droppien vuoksi. Ainoa, mikä harmittaa, ettei ollut “sotakassaa” jolla olisi voinut lisätä rahasto-osuuksia, kun olisi saanut edullisesti niitä hankittua. Droppi oli kovimmillaan -35-40% luokkaa, ja nyt ne ovat kivunneet n. 10% tuotolle…

4 tykkäystä

Jostain syystä pälkähti muistojen sammiosta kunnon sijoitusmoga 90-luvulta. Tuolloinhan internetti oli suhteellisen uusi tuttavuus ja Meritalla (ent SYP, nykyinen Nordea) oli mahdollisuus käydä arvopaperikauppaa jopa sähköisesti. Merita lähetti postitse (perinteinen) kirjeen, jossa ilmoitti muutoksista palvelun hinnoittelussa, hämmästyttävä piirre oli, että kaikki palvelut huononivat, mutta niiden hinta nousi pienimmillänikin 100 %'a. Lähetin sitten kirjeen (postitse) Meritaan, jossa kehuin copywriterin ammattitaitoa saada kaikki huononnukset kuulostamaan erinomaisilta parannuksilta älyttömään hintaan. Periaattelisen pihina, vaikka summa ei ollut millään lailla merkittävä, lopetin nettipalvelun ja päätin tehdä kaupat jatkossa konttorilla asiomailla. Hämmästyttävää on, että tuolloin se maksoi huomattavasti vähemmän kuin nettiasiointi.

No, tuon seurauksena piti arvopaperitoimeksiannot tehdäihan fyysisesti konttorilla käymällä, kuten vanhalla kunnon 1970 ja -80 luvulla oli tapana, tosin konttoriverkostoa missä pystyi tekemään arvopaperitoimeksiantoja oli supistettu. Tuolloin mun konttori oli Helsingin Etelärannassa, mutta arvopaperitoimeksiannot oli keskitetty Aleksin konttoriin.

No, aamulla olin katsonut kurssi hesarista(paperi) ja tuumasin yhden osakkeen olevan järkevä myydä, kun ei nettikauppaa enää ollut käytössä, niin olisi pitänyt käydä konttorilla jättämässä toimeksianto. Kyseinen päivä oli kuitenkin varsin kiireinen ja Wanhassa satamassa oli messut, joissa useita asiakkaitani oli näytteilleasettajina. Kiiruhdin siis sinne ja höpöttelin asiakkaiden kanssa, olin myös luvannut lähettää tarjouksenkyseisenä päivänä yhdelle asiakkaalle. Höpötysten takia aikaa kului messuilla arvioitua kauemmin ja päätin säästää 15 minuuttia jättämällä pankkikonttorilla käynnin väliin.

Positiivisena piirteenä oli, että tarjous meni ajoissa perille ja katetta tuli keskimääräisen ansiotason mukaan noin kahden kuukauden palkan verran. Negatiivista oli kurssitappio, mikä vastasi keskimääräisen suomalaisen vuoden nettoansiota. Piheys (muutaman sadan markan säästö) maksoi viittä vaille vitusti.

16 tykkäystä

Oikeastaan täysin sanasta sanaan tarina myös täällä. Joskus yläasteella kiinnostuin ensimmäistä kertaa tosissani osakkeista. Erään kaverini isoveli oli ostanut tuolloin lukioikäisenä parin firman osakkeita ja innoissamme tenttasimme tätä niistä, kuvitellen jotain äkkirikastumista. En muista miksi tuo homma silloin jäi noille vaiheille, koska muistan idean passiivisista tuloista kiinnostaneen jo tuolloin. Lapsena muutenkin pidin ajatuksesta ostaa markalla ja myydä kahdella, sekä vedonlyönnin eri muodoista. Oikeastaan siis kaikesta, jossa olisi mahdollista tehdä rahaa huhkimatta 8-16 jossain tehtaalla. Toki olen myös aina ollut kova tekemään töitä ja säästämään rahojani ihan pienestä saakka, mutta sijoituksiin ne eivät vain tuntuneet päätyvän. Lukiossa noin 10 vuotta sitten avasin itse tilin ensimmäistä kertaa Nordnetille, pari kaveriani olivat tuolloin ostaneet osakkeita. Itselläni oli tuolloin Nordnetillä tili, mutta siellä ei ollut rahaa, eikä osakkeita. Meni vielä useita vuosia ennen kuin tein ensimmäiset osakeostoni.

Lopulta 23-vuotiaana sain aikaiseksi hankkia ensimmäiset osakkeeni. Tai siis indeksirahastoni. Tuolloin olin jo aloittanut opinnot ja nostanut näitä varten opintolainaa. Parin ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen opintolainat kuitenkin menivät johonkin ihan muuhun kuin sijoituksiin. En oikein edes tiedä minne, kai ihan tavalliseen elämiseen, kuluni olivat tuolloin hieman liian suuret, vaikka en koskaan olekaan mikään tuhlaaja ollut. Joka tapauksessa iän karttuessa ns. kiinteät menoni ovat vain pienentyneet. Ellei lasketa matkailua, johon on tullut “sijoitettua” melko huomattavia summia rahaa omaan varallisuuteeni nähden, tosin tätä en osaa nähdä tuhlaamisena, toisin kuin esimerkiksi jonkun turhan krääsän haalimista.

On tuossa tullut kuitenkin mietittyä, jos olisikin tehnyt ensimmäiset rahastohankinnat jo tuolloin 2010-luvun alussa, kun lukiossa ensimmäistä kertaa Nordnetin tilin avasin. 5-6 vuotta siinä meni ikään kuin “hukkaan”. Tosin sitten 2016 vuoden jälkeen kun homman tosissani aloitin, meni sijoituksiin sitten rahaa senkin edestä, käytännössä kaiken ylimääräisen ja vähän enemmänkin tuli heitettyä osakkeisiin sitä mukaa kuin rahaa vain osui eteen. Tällä tapaa ikään kuin “kirin” noita menetettyjä vuosia. Opintolainat kokonaisuudessaan, kuin myös opintojen aikana töistä kertyneitä säästöjä päätyi melko lailla kokonaan osakkeisiin.

Olisi tämä voinut mennä huonomminkin ja ajattelen kuitenkin aina siten, että jotkut eivät sijoita ikinä senttiäkään, joten siinä mielessä olen melko harvassa joukossa siitä huolimatta, että aloitin “vasta” 23-vuotiaana. Olin opintojeni aikana myös siinä mielessä onnellisessa asemassa, että minulla oli varaa sijoittaa ja matkustella, toisin kuin joillain muilla, joille tämä mahdollisuus aukeaa vasta valmistumisen ja vakituisen työpaikan saamisen jälkeen. Työskentelin yhdessä vaiheessa opintojen aikana pankissa ja tuolloin huomasin, että harva tuntuu ymmärtävän edes säästämisen päälle ylipäätään, kädestä suuhun eläjiä on aivan järkyttävä määrä. Siinä mielessä olemme kyllä kaikki voittajia, jotka olemme edes jollain tapaa sisäistäneet korkoa korolle -ilmiön alkeet. Tässä kun nyt kalkuloin omaa salkkuani, ei oikein millään laskutoimituksella pääse pitkällä aikavälillä mihinkään muuhun kuin positiiviseen tulokseen. Salkun koko on tällä hetkellä suurempi mitä vuosituloni tulevat koskaan olemaan, pitkän aikavälin tavoitteena olisikin pystyä elämään osinkotuloilla, vielä kun malttaa parikymmentä vuotta kasvattaa omistuksia pikkuhiljaa :smiley:

Tähän samaan on tullut törmättyä myös itse. Kun kertoo jostain 10% vuosituotoista, saa kuulla vastauksen: “Mitä järkeä mun on laittaa 100€ vuodeksi johonkin osakkeisiin jos siitä saa vain 10€ voittoa, miksi en käyttäisi satasta mieluummin heti?”. Homma jää yleensä siihen, niin jos oma ajattelu on tuolla tasolla niin ei kai sitten mitään järkeä. Näillä kavereilla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä sijoittaminen oikeasti on. Nähdään myös, että sijoittamalla rahat ikään kuin katoaisivat johonkin: “En jaksa odottaa kymmeniä vuosia jne…”. Todellisuudessa rahat ovat käytännössä ihan yhtä nopeasti realisoitavissa kuin käyttötililtäkin.

Tai sitten vastauksia, joissa kerrotaan kuinka elämästä pitää nauttia, eikä käärinliinoissa ole taskuja jne. Harva tuntuu tajuavan, ettei elämästä nauttiminen ja pitkäjänteinen säästäminen ole millään tapaa toisiaan poissulkevia asioita, päinvastoin. Itseäni ainakin ahdistaisi roudata viikottain asuntooni jotain uusia vaatekasseja shoppailureissuilta tai muuta turhaa tavaraa, jota en ihan aidosti tarvitse ja joka ei ihan oikeasti tuo elämääni mitään lisäarvoa. Toisekseen olen itse tästä elävä esimerkki, olen matkustellut, omistan ihan siistin auton ja lisäksi olen saanut kasattua muutamassa vuodessa suuremman osakesalkun kuin mitä nämä sijoittamista vastustavat ikinä tulevat saamaan säästöön. En oikein ymmärrä myöskään sitä, miksi säästäminen nähdään jotenkin negatiivisena ja mustavalkoisena asiana. Jos kerrot säästäväsi pitkäjänteisesti, sinut leimataan yleensä tylsäksi nihkeilijäksi, joka ei osaa nauttia elämästä, koska KAIKKI rahat menevät säästöön. Säästää, kun voi esimerkiksi siten, että sivuun menee esimerkiksi se 10% kuukausittaisista nettotuloista. Kyse ei ole tässäkään tapauksessa mistään joko-tai -henkisestä ratkaisusta.

31 tykkäystä

Mielestäni syy näihin kaikkiin neljään käyttäytymiseen on, että sijoittaja ei tunne yhtiötä riittävän hyvin.

2 tykkäystä

Tämä on sama kuin jos ostat Savosolaria 0,23 euroa kappale (kerroit ettet halua ostaa) ja odotat firman arvon viisinkertaistumista. Hallitus on tappioiden myötä lantrannut osakekantaa niin kovasti että puhutaan oikeastaan enemmän kuin viisinkertaistumisesta. Sijoittamisessa ei ole mitään hyötyä katsoa menneitä kauppahintoja, vaan katse täytyy pitää yhtiön tulevaisuudessa.

15 tykkäystä

Isoin sijoitusvirheeni oli ostaa opintolainoilla (6.5k€) hieno mersu opiskeluaikoina, vaikka myös sijoittaminen kiinnosti silloin. Mutta ajatuksena sijoittaminen tuntui niin kaukaiselta, kun kukaan lähipiiristäni ei ole ikinä sijoittanut rahojaan mihinkään järkevään.

Noh omistin meisseliä n.3v, remppasin sitä varmaan 4k€, ja lopulta myin korjattavaksi 2k€ hintaan. Pisnes Pisnes, näin laitetaan elämäni halvin laina tuottamaan a la Bansku.

12 tykkäystä

Myös näin isoilla miinuksilla realisointi on ihan turhaa. Tuottoa hamuava katse täytyy nostaa ja katsoa huomattavasti pidemmälle, esim. 5-10v päähän, jolloin osake ja yhtiö voisi taas olla houkuttelevampi sijoituksena.

Mitään ei ole vielä voitettu saati hävitty, kunhan ei ole realisoitu omaisuutta.

1 tykkäys

Tämän hetkinen myyntihinta tällä luuseriosakkeelle on 20-30€ joten sen sijoittaminen eteenpäin on aivan tyhjän kanssa, kun vertaa 200e tappioiden realisointia.

Tässä mun olisi pitänyt olla hereillä jo ensimmäisestä -30-40% dropissa ja dumpata noi menemään, mutta hyväuskoisena jäin oottelee ja sitten tuli vielä 2-3 kertaa uudelleen -20-30% droppi… Nyt ootellaan, että firma saadaan ruotuun ja kaikista maailman tilauksista edes jotakin käteenkin…

1 tykkäys

Nyt tulee mieleen yksi virhe mikä harmittaa… että menin seuraamaan Fossiili Buffettia ja myin jenkki lentofirmat pois… :triumph:

2 tykkäystä

Tulee niin mieleen muistot viime vuosituhannelta, jolloin Honkarakennetta omistin.

Sijoitus oli välillä voitolla ja osingot juoksi, mutta sitten jo välillä kovasti tappiolla. Jaksoin odotella, koska usko oli vahva, että rakentamisen ekologisuus on se tulevaisuuden juttu. Tulevaisuuden tulo vaan näytti venyvän. Pitkän omistuksen jälkeen möin, kunhan pääsin pienellä voitolla eroon. Seuraavalla viikolla olisin saanut enemmän. Ei haitannut, ei harmittanut.

Jo silloin puhuttiin, mikä etu markkinoinnissa on firman ekologisuus. Itse arvostin enemmän sitä, että rakennetaan puusta, koska se vaikutti luonnollisemmalta vaihtoehdoilta ja betoni vaan on niin rumaa. Omistin ehkä enemmän esteettisistä kuin ekologisista syistä? Myöhemmin syyt ovat täydentyneet, kuten betonin remonttitarve.

Silloin ekologisuus oli olemassa, mutta bisnesmaailmassa pelkkänä mielikuva-asiana, markkinointikikkana. Nyt se on jo isojen institutionaalisten sijoittajien sijoituskriteeri. On tässä jossain sentään edistytty.

Viime syksynä, siis ennen korunaa, ostin SSAB:ta, koska sen kehittämä hiilen korvaava (mielellään päästöttömään) sähköön ja valokaari/vetyyn perustuva metodi tulee pian muuttamaan koko terästeollisuuden, siis vuoteen -45 mennessä. Pelkästään Raahen terästehtaan CO2-päästöjen vähentäminen vastaa muistaakseni samaa, kuin koko Suomen henkilöautoliikenteen päästöt. Fakta on ulkomuistista eli epätarkka, mutta kertoo mittaluokan.

Sama vika Honkarakenteeseen ja SSAB:hen sijoittamisen kannalta. Ihan liian aikaisin ostin, sillä terästeollisuuden paradigman muutos näkyy kurssissa vasta vuosien päästä. Möin myös SSAB:n pienellä voitolla pitkän negatiivisen kauden jälkeen. Tai itse asiassa olin jo unohtanut, että olin antanut siitä toimeksiannon ja eilen siihen oli napannut.

Honkarakenteen jälkeen yhden suvun hallinnassa olevaa firmaa en ole omistanut, enkä muutenkaan kovin pieniä toimijoita. Olen hyödyntänyt sijoitusyhtiöitä halutessani sijoittaa pieniin suomalaisiin firmoihin. Suomessa niitä on esim. Sievi Capital ja Ruotsissa muutama, joiden nimiä en mainitse, etten edistäisi pääoman karkaamista Suomesta tässä tilanteessa.

Pieniin listaamattomiin firmoihin sijoittaminen sijoitusyhtiöiden kautta on perusteltua ainakin hajautuksen takia. Silloin on sentään puoli tusinaa firmaa kehittämisen alla, joten yhden satunnaisesta ulkopuolisesta syystä tapahtunut karmea tappio ei tunnu missään.

En ole muutenkaan kiinnostunut sijoittamaan muutaman hengen nyrkkipajaan äänettömänä yhtiökumppanina. Juurikki pitää ääntä. On ihan eri asia, jos on kyseessä kohteitaan kehittävä sijoitusyhtiö, jonka kautta voi pieniä ja keskikokoisia, jopa suurempiakin firmoja omistaa ja edistää.

Varsinkin nyt koronalamasta nousussa on pakko saada työllistävät pk-yritykset kukoistamaan. Et pelkästään omista, vaan kehität omistuksesi kautta. Isojen firmojen osalta on turha väittää, että omistuksesi olisi statement - tai ainakin se on niin paljon lievempi statement.

Sivuhuomautuksena tiedoksi, että Juurikin isoimmista omistuksista monet ovat päässeet statement-luokkaan - esim. rahastojen nimiin on jo tullut “vastuullinen”-leima ja asiasta myös raportoidaan. Vastuullisuus-kriteerien luotettavuuteen Juurikki uskoo enemmän, kuin STM:n lausuntoihin eli varsin paljon.

Meidän pk-yritykset ihan oikeasti tarvitsevat nyt tukea hengissä selviämiseen, jos ovat olleet heikoissa kantamissa jo aiemmin. Yksikään tuttu yrittäjä ei ole tästä raportoinut. Nyt tarvittaisiin tukea ensiksikin normaaliin palaamisen, ja pitemmällä aikavälillä kehittämiseen, uudistumiseen ja kansainvälistymiseen.

Tunnen niin monta enempi p- kuin pk-yrittäjää ja he minut, etten sano enempää, kuin että ihan liian usein vika on johdon asenteessa. Ei kaivoon vettä kannata suorina tukina kantaa, vaan auttaa kehittymään. Paljon pitää säästää vanhoista rakenteista vaikka yhteiskunnan tuella, mutta on myös hyvä, kun vanhat rakenteet kaatuvat, niin pääsee uusi kasvu nousemaan. Ei siitä niin kauan ole, kun kaikki vaativat luovaa tuhoa. Tässä sitä nyt sitten olisi tarjolla. Nauttikaa siitä. Se on avain tulevaisuuteen.

Juurikin sijoituksista on niin kutsuttu max 5%:n fiilisraha ihan statement-syistä sijoitettu suomalaiseen pk-yritysten kehittäjään ja kehittämisen jälkeen voitolla myyvään kehittämisyhtiöön.

7 tykkäystä

Virheitä tullu tehtyä ja lisää tehdään koko ajan. Oppirahat on näköjään maksettava mitä ikinä vaan tekee.
Yrittäjätaustaa yli 20v takana ja viimeisimmän yrityksen myin pois 3v sitten josta saaduilla rahoilla aloittelin uraa sijoittajana. Nokian 5g oli kovasti tuloillaan ja kaikki puhui mailan lavasta joten sinne yli puolet rahoista. No nyt tässä viime päivinä vihdoin tilanne nokian suhteen +/- nolla kiitos korona aikaisten lisäostojen joten ei mennyt tämä sijoitus ihan putkeen.
Viimeisen vuoden aikana vähän aktiivisemmin yrittänyt sijoitella etenkin vety osakkeisiin ja tammikuussa fuelcell antoikin hyvät rahat. Muuten kaupoista tullut tonni sieltä, toinen täältä ja välillä takapakkia tonni, voiton puolella kuitenkin ollaan toistaiseksi pysytty.
Mutta vaikka sijoittaminen onkin ollut enimmäkseen voitollista, eniten harmittaa kun pari viikkoa sitten möin nokiaa lukuunottamatta kaikki pois muutaman tonnin voiton tähden kun uutisten valossa näytti alkavan uusi lasku. No kaikkihan tietää nyt ettei se alkanutkaan vaan 2 päivää myöhemmin alkoi tämä nousu putki josta olen tähän päivään asti jäänyt muutamaa treidia ja nokian nousua lukuunottamatta paitsi. Piti tietysti vielä laskea mitä olisin voittanut jos en olisi myynyt ja totesin et siinä meni puolen vuoden palkka. Fomo on todella kova ja joudun istumaan käsien päällä etten ostaisi nyt huipuilta mitään. Vai onko tässä huiput vai vieläkö nousu jatkuu ja jos niin miten pitkään…?
Kaikki tekemäni virheet olisi välttänyt jos olisi ottanut kokeneimpien sijoittajien neuvoista vaarin mutta kai sitä jokaisen pitää ne virheet itse tehdä et niistä oppii. Tässä ehkä kaksi tärkeintä neuvoa joilla olisin varmasti omat virheeni voinut välttää; älä myy nouseviin kursseihin äläkä osta laskeviin.

3 tykkäystä

Pakko kirjoittaa yksi kohtalokas virheliike tänne ylös, jos vaikka vihdoinkin pääsisin yli tästä asiasta! :smiley:

Elettiin helmikuuta ennen kurssilaskua. Minulla oli stoppari asetettu Sammossa ja Wärtsilässä niin, että stopparin aktivoitua pääsisin Wärtsilässä voitolla ulos ja Sammossa pienellä tappiolla. Wärtsilässä khh oli joku 10 euroa, kurssi 11 euroa. Asetin stopparin 10 euron paikkeille, koska halusin toimia tämän osakkeen kanssa varoen. Sammossa kurssin ollessa yli 40 euroa, stoppari oli 37 euron hujakoilla, koska en halunnut enää sukeltaa toista kertaa Sammon kanssa, muutenkin olin kyllästynyt koko osakkeeseen. Noh, helmikuun lopussa alkoi kurssit tulla alas. Stopparien raja lähestyi, joten otin stopparit pois! Se oli virhe. Wärtsilä meinaa tippui sinne lähelle 5 euroa ja Sampo lähelle 20 euroa. OK, Wärtsilää olisin hyvin todennäköisesti ostanut sen pudotuksen aikana uudestaan, mutta Sampoon en olisi kyllä enää koskenut. Tämä on jäänyt vaivaamaan minua, mitä jos olisin niiden stopparien antanut olla ja pysynyt suunnitelmassa? Mimmoiset rahat olisin säästänyt, vitsi se olisi ollut kuningasliike, mutta minä en ottanut tilaisuutta vastaan vaan menin söhlimään. Noh, näistä pitää vain ottaa opiksi.

Nyt minulla on stopparit taas asetettu osakekohtaisesti. Voin muuttaa niitä, mutta en poista niitä. Stopparin toimeksiantoa voi nimittäin muuttaa aivan ilmaiseksi, eikä stopparin aktivoitua kaikkien osakkeiden tarvitse lähteä, voit itse määrittää osakkeiden määrän.

Jos joku sanoo sinulle, että stoplossit ovat aivan turhia, ei ehkä kannata kuunnella muitakaan hänen sijoitusvinkkejä.

20 tykkäystä

Minulle ei ole oikein valjennut näiden stop-lossien syvällinen idea, muuten kuin ihan spekulatiivisissa arvauksissa. Eikö ole vähän ristiriitaista että ostaa jotain osaketta mutta samalla myöntää maksaneensa ylihintaa ja asettaa myyntihinnan (stop-lossin) siihen missä oikea käypä arvo olisi? Yritän olla varovainen ja vaativa sijoittaja, niin teen aloitusposition ostot hinnoissa joihin olen tyytyväinen ja laskun jatkuessa mieluumminkin ostan lisää.

Ongelma on siinä, että kurssit voivat heilua melkein mistä hyvänsä syystä. Minun olisi kannattanut näin jälkiviisaasti myydä alkuperäinen $17,5 Macy’s positioni nopeasti laskun alkaessa koska fundamentit muuttuivat koronaviruksen myötä. Oliko virhe etten myynyt? Luultavasti oli. Toisaalta ostin mielelläni lisää osakkeita alemmalla tasolla, joka ei huomioinut yhtiön potentiaalista käännettä. Kaikkien ostosten menestys riippuu lopulta siitä mikä tulevaisuus tulee olemaan suhteessa siihen odotukseen, joka osakkeen hinnassa on diskontattuna. Emme tiedä tulevaa, joten virheiden muoto pitää olla jonkun tiedossa olevan seikan huomiotta jättäminen.

4 tykkäystä

Ei se mitään.
Jos kurssi uhkaavasti lähestyy stopparirajaa sitähän voi muuttaa aina jos oma näkemys on pysynyt samana yhtiöstä. Jos stoppari laukeaa muttet välttämättä olisi halunnut niin käyvän, aina voi ostaa osaketta takaisin. Enemmän häviät rahaa jäämällä uppoavaan laivaan. Joku argumentoisi että mikset itse myy osakkeita, jos suunta yhtiöllä menee alaspäin. Tottakai voin tehdä niin, stoppari tekee sen vain ilman tunteita ja käskystä. Onko minulla tunteita kun sijoitan? Tuntuuko paha olo rinnassa kun positio on kurallla? Entä onko minulla toisinaan vaikeuksia niellä karvas tappio ja realisoida miinuksella oleva sijoitus? Totta hitossa vaikkei toki varmaan saisi, mutta olen minäkin vain ihminen. Kun Wärtsilä alkoi luisua, korona oli vasta semmoinen Kiina-ilmiö, ja ajattelin että ei koske tämä minua. Kun positio oli jo tarpeeksi kuralla, ajattelin että tätä ei missään nimessä kannata myydä. Tämän jälkeen kurssi laski vielä lisää. Markkinat toimivat todella nopeasti, en minä voi istua ruudun edessä kaiket päivää katsomassa meininkiä. Stoppari sen sijaan valvoo yötä päivää aivan ilmaiseksi.

Osake ei välttämättä saavuta ikinä käypää arvoa tai sen saavuttamisessa voi mennä hiiskatin kauan. Jos sinulla on näkemys mikä on yhtiön käypä arvo, markkinoita ei kiinnosta näkemyksesi vaan hinnoittelee osakkeen parhaaksi katsomalla tavalla. Siksi silläkin on väliä, mikä on mielestäni käypä arvo ja miten markkinat hinnoittelevat osakkeen. Vaikka joku tietää tasan tarkkaan osakkeen käyvän arvon, hän ei siltikään voi myydä sitä sillä hinnalla markkinoille, osakkeen voi myydä sillä hinnalla millä markkinat sen ovat valmiita sillä hetkellä ostamaan. Tämä on se juttu jota eivät stoplossin monet vastustajat varmaanka halua ymmärtää. Osakkeet ovat myytävissä pörssissä :smile: (En viittaa Juippi sinuun!).

Mutta ymmärrän jos joku ei stoplossia käytä/ei hiffaa sen tarkoitusta. Sitäkin voi käyttää väärin, ja sillekin on aikansa ja paikkansa. Itse mielelläni opettelen stoplossin käyttöä, koska ymmärrän sen hyödyt. Sen tarkoitus on vain rajata riskejä, ja minä haluan tehdä rahaa markkinoilla riskejä rajaten. En välttämättä halua sukeltaa jonkun osakkeen kanssa vain siksi että haluan näyttää olevani oikeassa ja muut ovat väärässä.

7 tykkäystä

Tyhmä ei kerrasta opi - ihan sama moga samalla paperilla, mutta toistaiseksi pienemmällä voittoprosentilla.

1 tykkäys

Onko kukaan onnistunu viimeisen kuukauden aikana tekemään sellaista sijoitusvirhettä, että ois salkun arvo laskenu? Kättä pystyyn vaan. Kuulemma taksikuskitkin repiny nyt lunaria ja ns. blind monkeys. :see_no_evil:

No lasketaanko jos eiliseen asti oma salkku oli hävinnyt indeksille tässä kuussa… koska AMD isolla painolla ja rämpinyt hieman viime viikot (alle indeksin). No, pomppasi tänään randomisti +4% joten tämäkin anomalia korjaantui :smiley:

4 tykkäystä

Jatkuvat sijoitus strategian muutokset OST:lla, yhdistettynä siihen että en jaksa odottaa strategiasta toiseen siirtymistä kauaa ja tästä johtuva veivaaminen on ehdottomasti oma suurin virheeni. Homma on alkanut jo parantumaan koska totesin että tässä ei ole mitään järkeä, mutta esim toissaviikolla onnistuin käyttämään lähemmäs 5% OST:n sisällöstä pelkkiin osto ja myyntikuluihin :smiley:

5 tykkäystä

Suurin virhe, mikä vieläkin kuiskuttelee välillä luokseen seireenin lailla, on tunteella reagoiminen. Itsellä on koko ajan parempaan suuntaan mennyt kevään ajan ja OST melkein tavoitteessa (tavoite 20% tuotto vuodessa). Mutta myydäkö kun tavoite täynnä ja jatkaa myöhemmin, siinä vasta pulma. Etukäteen ajattelu ei onneksi ole virhe ja helpottaa sijoitusstrategiassa pysymistä. Huikeeta oppimista itsensä ja oman ajattelunsa kanssa tämä touhu!

1 tykkäys