Sijoitusvirheet

En tiedä mistä osakkeitasi ostat, mutta ainakaan Helsingin pörssissä ei ole yhtäkään firmaa josta saisi 20 % tuoton vuodessa. Tuollainen ostopaikka vaatisi pörssien romahtamisen, jopa pahemman kuin mitä maaliskuussa nähtiin. Ei ole montaa ihmistä maailmassa jotka kykenevät tekemään 20 % vuosituottoa sijoittamalla.

2 tykkäystä

Edes täydellisillä ajoituksilla on vaikea saavuttaa tuota. Ei tokikaan joka vuosi tarvitse. Kyllä se min. 10% riittää vuosittain mutta täytyy tavoitella isompia. Tälle vuodelle nyt ainakin tuo 20 ja sitten seuraaville jotain tingittyä. Tässä on tullut tehtyä täyskäännös ajattelussa vanhojen virheiden takia, joten pakko ottaa kiinni ennen kuin on liian myöhäistä.

20% vuodessa on realismia jos käyt aktiivisesti kauppaa (ns. swing-treidaat) ja onnistumisprosentti on edes jotenkin kohtuullinen. Yksittäisen kaupan vuosituotto voi olla helposti satoja prosentteja kun kurssi liikkuu vaikkapa 10% muutaman viikon aikajänteellä. Pörssikurssit ovat säännönmukaisesti aaltoliikettä ja tuottoa on mahdollista poimia näistä liikkeistä.

Ikiholdaaja tuskin saa 20% vuosituottoa mitenkään pitkässä juoksussa, mutta toisaalta hän ei myöskään juuri tee mitään tuoton eteen. Jos muutaman kerran vuodessa parturoi salkusta romuosakkeita ulos ja esim. kuukausittain ostaa vähän lisää olemassaoleviin pinoihin niin eipä siinä hirveästi tarvitse vaivaa nähdä.

5 tykkäystä

Ööö, en nyt oikeen saa kiinni tuosta 20% tuoton mahdottomuudesta.
Itse ollut “markkinoilla” just puolitoista vuotta, ja ainakin mun salkku näyttää koko ajalta +85% tuottoa… Enkä ole siis edes lähelläkään parhaita.
Ymmärrän varmaan jotain väärin?

1 tykkäys

Varmaankin puhutaan jatkuvasta 20% vuosituotosta, ei tule tapahtumaan.

1 tykkäys

Puoltoistavuotta on hyttysen paska sijoittamisen aikajänteellä.

2 tykkäystä

No tämähän ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Neste on takonut reilusti yli 20% vuosituottoa joka vuosi 2013 vuodesta lähtien.

2 tykkäystä

Tolla tahdilla, jos jatkat ja sijoitettu alkupääoma oli 100k€ voit 7,5 vuoden päästä aloituksesta räkiä kattoon loppu elämän.

Mikäli alkupääoma oli vain 15k€ joudut ikävä kyllä olemaan työelämässä aloituksesta 8 sykliä(1,5v.) ennen kuin voit räkiä kotona kattoon loppu elämän.

Tolla about 1,5 miljoonan netto varallisuudella luulisi pärjäävän ihan normaalilla kulutuksella.

2 tykkäystä

Vähän off-topic, mutta jos pystyt rakentamaan 1,5 milj. nettokassalle esim. osinkoportfolion, jossa keskimääräinen vuosittainen osinkotuotto on 5%, niin silloin vuosituottosi bruttona on 75K€, olettaen ettet realisoi mitään omistuksia vuoden aikana. Riippuen, että onko kyse esim. osakeyhtiöstä (josta nuo voi jakaa osinkona ulos) vai yksityishenkilön portfoliosta, niin verotus on sitten vähän erilaista tilanteesta riippuen, mutta onhan tuo nyt bruttona kuitenkin tasan 6K€ (käytetty jakajana 12,5; joka huomioi muistaakseni palkansaajalle maksettavat lomarahat normaalissa palkkatyössä). Kyse on tietenkin poskettomista summista, mutta kertoo vaan siitä, että jos portfolion ikimaailmassa saa kasvatettua tarpeeksi suureksi, niin myös annualisoitu kassavirta voi olla todella suuri.

Itse oon todella iloinen, kun oon saanut pitkän aikavälin 1 MEUR nettokassatavoitteesta Medifilmiin paljon boostia kun seuraan @Taloudellinen_Ajatte:n matkaa miljoonaan euroon! :wink: PS TA: Yritän täällä parhaani mukaan pitää Medifilmin vuosituottoja sillä tasolla, ettet pääse kirimään ainakaan liian pitkälle mun ohi muutaman vuoden sisällä (auttaa yllättävän paljon pitämään fokuksen hyvässä tekemisessä ja hyvässä suunnittelussa) :sweat_smile:

16 tykkäystä

Teen parhaani jotta sulla olis paljon kirittävää :wink:

8 tykkäystä

Ensimmäisen millin tekemiseen menee aikaa ja vaivaa, mutta toinen tulee toivottavasti helpommin.

7 tykkäystä

Kyllä mä uskon, että 2028 se seiskanumeroinen nettovarallisuus toteutuu sulla :wink: Molemmat meistä vaan puskee kovaa eteenpäin päättäväisesti, niin varmasti päästään tavoitteeseemme! Mutta nyt off-topic keskustelut päätän mun osaltani tähän, ei floodata tätä ketjua liikaa :slight_smile:

3 tykkäystä

Hyvä meininki! :+1: Näin se pitää ollakki.

1 tykkäys

Numeromagia on hieno asia. Ensimmäinen 10K on vaikea saada kasaan sijoittamalla mutta jokainen 10K sen jälkeen tulee helpommin kunnes huomaat että rahaa tulee ovista ja ikkuinoista (noh, tämä ihan snadisti kärjistäen).

Mutta pointti on siinä että antaa pääoman tehdä sinulle sen työn.

17 tykkäystä

Mielestäni mainiossa Robert Kiyosakin “Rich dad, poor dad” -kirjassa havainnollistettiin asiaa hyvin tästä näkökulmasta. Siinä annettiin ymmärtää jokaisen osakkeen olevan pieni työntekijä, joka tekee jatkuvasti töitä vain ja ainoastaan sinulle, jotta sinun ei itsesi tarvitsisi tehdä töitä niin paljoa. Osakkeiden lisääminen pitkällä aikavälillä on työvoiman hankkimista itselle jne.

Pitkäjänteiseen säästämiseen ja sijoittamiseen tuolla kannustetaan. Pikkuhiljaa, vuosien saatossa lisäämällä osakkeiden määrä kasvaa, tämä taas kasvattaa vuotuista osinkovirtaa, joka lopulta parhaassa tapauksessa ylittää vuotuiset menot. Antaa kurssien heilua lyhyellä aikavälillä miten sattuu, turha lähteä hötkyilemään lyhyen aikavälin nousujen tai laskujen vuoksi, ellei isossa kuvassa ole tapahtunut muutosta. Samanaikaisesti keskittyy lisäämään laadukkaita firmoja, niin ennen pitkää kiitos kyllä seisoo jossain vaiheessa, muodossa tai toisessa.

Näin ainakin itse asian näen. Olen jo moneen kertaan todistanut itselleni, ettei ole minua varten veivata jatkuvasti salkkua, tällä teen todennäköisemmin vain hallaa itselleni. Omat kykyni eivät riitä arvioimaan osakkeen x ali- tai yliarvostusta lyhyellä aikavälillä. En myy nousuihin, vaan pidän lypsettävän lehmän mieluummin salkussa luomassa lisää arvoa. Lisäksi lisäilen jo olemassa olevia omistuksia ja kasvatan täten vuotuista, passiivista tulovirtaa. Olen varma, että parinkymmenen vuoden kuluttua esimerkiksi sekä Sampo että Fortum ovat reilusti arvokkaampia kuin nyt, maksaneet matkan varrella mehevää osinkoa ja kasvattaneet noiden vuosikymmenten aikana osinkoaan merkittävästi. Tähän kun vielä lisään kasvaneet omistukseni ko. firmoissa, niin hyvältä näyttää vaikka itse sanonkin. Sitten on vielä kasvuosakkeet, joissa on potentiaalia kasvaa vaikka mihin, mahdollisuus myös sille, että näistä tulee vuosikymmenten saatossa hyviä osingonmaksajia.

31 tykkäystä

Treidaaminen on nollasummapeli, koska yhden voitto on suoraan toisen tappio. Odotusarvo on kaupankäyntikustannusten verran miinuksella, vähän kuin pokeripöydässä pelaajat häviävät pelinjärjestäjän osuuden verran kokonaisuutena ja silti kaikki kuvittelevat olevansa keskimääräistä parempia. Pelinjärjestäjät (ja treidaajat itse) ymmärtävät ainakin implisiittisesti psykologisen ilmiön, jossa iso voitto muistetaan paremmin kuin pienet tappiot. Siksi viputuotteet ovat suosittuja. Tarinasta saa mieleisensä kun valitsee periodit sopivasti. Jos et ollut voitollinen viime vuonna, entä viime kuussa tai tänä vuonna?

@Jemmari kyseessä on muiden sijoittajien valmius maksaa osakkeistasi korkeampia hintoja arvostuskertoimien kasvun muodossa, mutta tämä ei ole sama kuin osakkeen tuotto, ellet myy osakkeitasi. On aivan järjetöntä sanoa, että koska osakkeen hinta oli x kuukausi sitten ja 1,1x nyt niin sen pitäisi olla 1,21x kuukauden kuluttua ja 1,33x kahden kuukauden kuluttua. Kuitenkin markkinabullerot kuvittelevat, että tähän tapaan “korkoa korolle” sijoittaminen toimii.

Pitkällä aikavälillä osakkeiden hinnat vastaavat kunkin yhtiön tekemiä osakekohtaisia tuloksia jollain kertoimella. Osakekohtaisten tulosten kasvattamiseksi yhtiöiden pitää tehdä kannattavaa liiketoimintaa, joka mielellään myös kasvaa kannattavasti. Neste on Helsingin pörssin isoista yhtiöistä ainoa, joka on pystynyt kestävästi kasvattamaan osakekohtaista tulostaan yli 20 % kymmenen vuoden ajan. Kuvittele, että Warren Buffettin keskimääräinen yhtiövalinta on ollut juuri Nesteen kaltainen supertähti ostettuna edulliseen hintaan, eli ennen kuin markkinat ovat tajunneet kyseisen yhtiön potentiaalin. Se on jotain aivan muuta kuin keskuspankkien likviditeettirallissa mukana olemista.

17 tykkäystä

Se olisi nollasummapeli ainoastaan siinä tapauksessa, että treidereillä olisi kaikilla sama aikajänne ja he kävisivät ainoastaan toistensa kanssa kauppaa - näinhän ei ole, vaan kaikki sijoittajat käyvät kauppaa pörssissä toistensa kanssa.

4 tykkäystä

20% per vuosi on epärealistinen, mutta kuitenkin hyvä tavoite. Toinen huoleton vaihtoehto on tuo 5-6 % vuodessa indeksin takia. Täytyy toisaalta sanoa, että 2019 oli hirveän hyvä vuosi ja 2020 hirveän poikkeuksellinen vuosi, joten ei voi mielestäni johtopäätöksiä tehdä.
Miulla ei ole “virallisia” tavoitteita. Jos nettokassa olisi 1 miljoona, mulla olisi hirveitä vaikeuksia jatkaa sitä tavallista työntekoa. Työelämä on muuttunut ja se on vaativa, tämän vuoksi minua hirvittää jos oma motivaatio laskisi. Mitä tekisin jos mulla olisi 1 miljoona? En tiedä. Tämäkin olisi ollut tavallaan “sijoitusvirhe”.

3 tykkäystä

Kukaan ei multa mitään kysynyt mutta kommentoin kumminkin:

Piensijoittaja tekee 20 % vuosituottoa monet vuodet ja kuvittelee olevansa hyvä.
Suursijoittaja tekee myös 20 % vuosituottoa ja on oikeasti hyvä.

Kysymys: Mikä ero?

Vastaus on se, että mitä isompi omaisuus, sitä vaikeampi on pitää yllä jatkuvaa hyvää tuottoa. Pienellä kassalla ja tekemällä vähän osaketutkimusta voi kuka tahansa Matti Meikäläinen onnistua löytämään hyvin tuottavia pikkufirmoja kuten Remedy, QT, Admicom ja nauttia hyvästä kyydistä. Suursijoittajan pitää löytää useampia hyviä kohteita, koska kaikkea ei välttämättä edes voi tunkea yhteen pikkufirmaan. Piensijoittajan muutamaa tonnia ei voi eikä kannata jakaa kymmeniin kohteisiin mutta isomman sijoittajan on jo käytännön pakko.

29 tykkäystä

Itse joskus taisin uhota täällä omista tuottovaatimuksistani, mutta pikkuhiljaa olen päätynyt lopputulokseen, että jos edes plussatuottoa saan salkulleni vuodessa keskimäärin, se on jo hyvä. Pitää vain aikahorisontin kaukana niin korkoa korollekin ehtii tekemään vähän työtä. Ymmärrän että joskus voi tulla vuosia, kun tuotto jää tappiolle, mutta keskimäärin jos vuosituotot on plussalla joka johtaa kumulatiivisesti hyvin tuottoihin pitkässä juoksussa niin hyvä. Jokainen vuosi on minulle ihan onnistunut vuosi jos ollaan plussalla pysytty.

Miksen sitten vain omista Sampoa ja nosta osinkoja? Älkää kysykö tommoista sillä se on hyvä kysymys. Mikään ei ole kuitenkaan varma sijoitus, ei edes Sampo 40 euron hinnalla vuonna -17. Eli jos plussatuotolle haluaa osakepoiminnalla täytyy senkin eteen töitä tehdä. Lisäksi tottakai haluan isoja tuottoja nähdä, voihan sen päätellä jo salkkuni sisällöstä. Virallista tuottotavoitetta en silti omista.

8 tykkäystä