Sijoitusvirheet

Wikipedia ei välttämättä ole paras lähde mutta

On naurettava väittää, että korona ei aiheuttanut oikeaa pörssiromahdusta sillä perusteella etteivät indeksit möyrineet tarpeeksi kauan pohjilla. Vanhoina hyvinä aikoina pörssiromahduksetkin tehtiin sentään oikein!

10 tykkäystä

Ostin muuten itse tismalleen samaan aikaan ja tismalleen samoin perustein Nordeaa :smile:

Plus osakehan oli halpa, sillä se oli laskenut niin paljon… Taisin vielä lisätä myöhemmin laskevaan kurssiin ja lisää turskaahan siitä tuli. Sittemmin olen onnekseni päässyt yli tästä ajattelusta ja nykyään lähes kaikki ostot tulee suoritettua nouseviin kursseihin. Tai pikemminkin kursseja katsomatta, hyvään liiketoimintaan ja tulevaisuuden näkymiin katsoen, kurssi kyllä seuraa perässä jos aihetta on. Negatiiviset uutiset vain tuppaavat seuraamaan toisiaan ja päinvastoin.

Myös minä aloitin sijoitusurani 4 vuotta sitten. Jopa tismalleen, se oli heinä- tai elokuu vuonna 2016. Samalla myös ehkä se suurin yksittäinen virheeni, että sijoitusurani alkoi “vasta” 23-vuotiaana, eikä esimerkiksi 15 tai 18-vuotiaana. Tosin vielä suuremman virheen olisin tehnyt jos en olisi aloittanut tuolloinkaan, saati ollenkaan. Niin suuri kansanosa on autuaan tietämätön koko hommasta ja jäävät paitsi vaurastumisesta. Tässä pitäisi osata nähdä lasi pikemminkin puoliksi täytenä kuin tyhjänä. Olen toki taipuvainen muutenkin näkemään kymmenen hyvän asian seasta sen yhden huonon ja alkaa sättimään itseäni siitä.

9 tykkäystä

Tämä on niin totta, joku 70% alas kuin lyijy - ja siitä sitten vuosikausien hidas hivuttautuminen ylös. Aivan eri asia. Ja kamala asia tämmöiselle ikääntyvämmälle. En nyt sellaista ennustamaan ale mutta tulee se taas joskus.

3 tykkäystä

Mä en ole oikeaa pörssiromahdusta itse kokenut “omilla rahoillani”, vaikka tästä kuulemma piti tulla sellainen (en uskonut koska kaikki aikaisemmatkin pandemiat on menneet ohi hyvin nopeasti ja kurssit palautuneet nopeasti). Mutta pari lamaa/taantumaa on nähty elämän aikana eikä ne häviä muistikuvista. Toinen lapsena (90-luvulla) ja toinen opiskelijana (finanssikriisi). Se on täsmälleen yksi suurimmista syistä miksi sijoitan. En halua kokea kolmatta enää työikäisenä henkilökohtaisesti, vaan pidän hyvin tarkkaan huolta siitä että jos sellainen tulee niin itse kellun sen yläpuolella selvityjänä. Mulla ei ole eikä tuskin tule olemaan sellaista tukiverkkoa että pystyisin selviämään siitä yksin ilman omaa pääomaa. Säästän siis itseäni varten ja pidän ihan helvetin tarkkaan huolta jokaisesta eurosta jonka sijoitan ja ymmärrän mihin ne menee. Mulla on työnantaja joka ei hätkähdä mihinkään suuremmastakaan kuopasta eikä tule hätkähtämään, ei edes kärpäsen paskaa (sekin tuli nähtyä). Koko homman ydin on se että mun ei tarvitse välittää siitä mitä mulla on tilillä milloinkin rahaa, koska tarvittaessa sitä löytyy lisää kunhan maksaa verot voitoista. Jos nyt alkaa maailmanlaajuinen lama niin mulla on aikaa odotella 100% käteiselläkin, ei se homma yhdessä yössä tapahdu.

5 tykkäystä

Ei siinä kuule ehdi edes muokata myyntitoimeksiantojaan kun matto lähtee alta.
Mutta kun on vuosia edessä niin eihän se ole kuin tilaisuus.

1 tykkäys

Suoraan sanottuna en edes ymmärrä, miksi täällä puhutaan jostain 70-90% kyykkäämisestä pörsseissä. Nykysin on niin hyvät välineet ja informaatio sitä varten olemassa ettei näin pitäisi koskaan tulla tapahtumaan yhdellekkään tällä foorumilla. Ei me eletä missään 70-luvulla kun piti käydä pankissa kysymässä, että “mikäs on mun salkun kunto”. Helmi-maaliskuussa nähtiin nopein pudotus 100-vuoden aikana. Sen perässä tuli yksi nopeimmista plautumisista historiassa. Ehtii aivan tasan varmasti tekemään sen verran päätöksiä ettei menetä lanttiakaan. Itse jäin voitolla ihan reilusti kun katsoo viimeisen vuoden käyrää. Laita hyvänen aika vaikka stop-lossit kaikkiin osakkeisiin johonkin itseä miellyttävälle tasolle. Ei se oo työvälineistä kiinni vaan omasta tyhmyydestä. Siitä sitten ei oo suunta kun ylöspäin kun lähtee taas ostolaidalle. Ainut missä voi mokata on huonot yhtiövalinnat lopulta. En mä ymmärrä miksi pörssissä pitäis jostain syystä automatiikkana hävitä rahaa. Mä en ole hävinny penniäkään.

Aivan tosissasi ilmeisesti selität?

11 tykkäystä

Eiköhän me piensijoittajat olla siellä pahnan alimmaisena kun isot instituutiot pistää robotit töihin ja myy isolla kädellä.

5 tykkäystä

Mitä sitten? Mikäs sua estää siinä välissä tekemästä tuottoa? Myykööt vaikka kaiken. Jokuhan senkin ostaa.

Yritetäään vaan sinulle kohteliaasti selittää että on erilaisiakin aikoja. Olisiko jo aika palata ketjun aiheeseen?

3 tykkäystä

Osaat Ilmeisesti ennustaa mistä dipistä tulee isompikin rommi ja myyt aina huipulla. Onneksi olkoon tulet olemaan miljardööri nopeammin kuin kuvitteletkaan.

Todellisuudessa tulet ottamaan ennemmin tai myöhemmin kovaa vielä näpeille niinkuin me kaikki muutkin kuolevaiset. Etenkin jos asenne nousee noin ylimalkaisen jumalaiseksi.

11 tykkäystä

Tuskinpa osaan kuten ei kukaan muukaan, mutta en näe mitään syytä lasketella liukumäkeä alas asti joka kerta. Pysähtyisit välillä.

Mistä tiedät että et myy juuri pohjilla silloin ?

1 tykkäys

Pitäisikö tälläinen syvä-analyysi viedä vaikka kaffehuoneen puolelle?

23 tykkäystä

Toissapäivänä klassinen FOMO-moka, joka tuli tehtyä säännöistäni huolimatta: Storyteliä olen omistanut jo hyvän tovin. Koronadipissä osake vajosi oikein kunnolla mutta on pohjilta iloisesti lähes triplannut arvonsa. Heinäkuun alkuun sattui useita hyviä uutisia ja kurssi lähti melkoiseen nousukiitoon. Halusin tietenkin (viimeisten joukossa) ehtiä mukaan, ja toissapäivänä lisäsin osaketta salkkuun ATH-hintaan kädet täristen ja sydän pamppaillen. Oli pakko saada toimeksianto eetteriin ennen kuin SEK300 menee rikki! Nyt toissapäivän huippulukemista onkin sitten tultu alas 16%, eli voin onnitella itseäni täydellisen epäonnistuneesta ajoituksesta. Tätä se FOMO ja useamman oman sijoitussuunnitelman säännön rikkominen samanaikaisesti teettää. :poop:

15 tykkäystä

Tunteet ne on, mitkä välillä meitä häiritsee näissä asioissa. Mitenkähän sitä kykenisi täydellisen rationaaliseen toimintaan ratkaisuissaan. Asia ja ajatus kerrallaan reflektointi varmasti auttaa. Onneksi elämään kuuluu epätäydellisyys sekä kyky oppia ja mennä eteenpäin.

9 tykkäystä

Prosentuaalisesti pahin virhe oli tuo “osta halvalla” ideologia. Jos joku olisi ostanut pari vuotta sitten kovalla hinnalla Kone, Elisa, Neste yms olisi pärjännyt hemmetin hyvin. Tai jos maaliskuussa olisi tullut salkkuun Apple, Microsoft, Amazon jne.
Euromääräisesti pahin virhe on ollut Nokia ja Nokian Renkaat. Ensimmäisen Nokian kohdalla yliarvoin johdon kykyä menestyä ja luotin ohjeistukseen. Rinkuloiden kohdalla tein virhearvion ja uskoin, että haasteet olisivat tilapäisiä.

6 tykkäystä

Ei siinä nimessä tarvitse olla kuin sana Nokia niin sijoittajat uivat omissa mehuissaan. :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

Pahin virhe ajoitus kannabisbuumissa. Canopyllä hyvät voitot ja sitten Aurora cannabis “pitkään” salkkuun ja ne jotka Auroran kurssin tuntee, tietää mikä homma :grin:.

Wirecard myös virhe, mutta sitä ei osannut aavistaa että niinkin pommi kyseessä!

6 tykkäystä

Virhe oli keventää AMDtä pari päivää sitten kun tuli iso ~7% pomppu. 60,50$ meni siivu ulkoruokintaan.

Sitten Intel myönsi ettei ne osaa enää tehdä piirejä. Tulos:

image

Nyt se ulkoruokittu setti on pentele kasvanut siellä pihalla giganttisiin mittasuhteisiin.

No, lohdutan itseäni loppujen lappujen keulimisella siihen tahtiin että kun nämä joskus myy niin seuraava pullataikinan tavoin paisuva luontokappale on Vero-:bear:

11 tykkäystä