Sijoitusvirheet

Tämä, ja monet muutkin esille ottamani asiat ovat varsinkin muistutuksia itselleni =D mutta hyvä jos joku muukin saa kopin näistä jutuista. Itsellä kyllä joskus jäänyt vähän taka-alalle jonkun tappiollisen sijoituksen analysoiminen (miksi se esim. vaikutti aluksi hyvältä sijoitukselta, teinkö vääriä arvioita, otinko tarpeeksi riskejä huomioon, jäikö joku riski huomaamatta, miltä kohde vaikuttaa nyt jne jne), vaikka se jälkianalysointi olisi mielettömän arvokasta pitkässä juoksussa. Tosi vain on, että kun se osake on myyty, eikä sitä ole salkussa, se on helppo kuopata se case ja jatkaa eteenpäin. Tämä voi olla jopa monesti se erottava tekijä menestymisessä osakemarkkinoilla - kuka jaksaa ruoskia itseään ja ottaa opikseen, kuka jatkaa eteenpäin yhtä tietämättömänä? Tämmöistä funtsin tässä

1 tykkäys

Sama osake aiheutti jälkiviisautta täälläkin. Ostin 2008 paikkeilla 7,xx hinnalla, mutta hermo petti jo 35€ hinnan kohdalla ja osakkeet meni myyntiin. Sinänsä näyttää oikein kivalta prosentteina, mutta olisi voinut näyttää todella paljon paremmaltakin jos olisi pitänyt. En oikein osaa edes perustella mikä logiikka tuossa myynnissä oli, varsinkin kun ostohinta olisi piakkoin kokonaan kuittaantunut osingoilla…

Myöskin tähän olen lusikkani työntänyt, osittain juuri tuolla “jos Herlin niin minäkin” -ajattelulla. Tosin keskihinta on sen verran alhaalla, että pahaa turskaa ei ole, mutta olisihan ne rahat voinut tämän ajan muuallakin pitää, nyt on tuolla kiinni nolla/miinustuotolla.

Nordeaa on myös täällä salkussa, mutta on ollut jo 2008 lähtien ja osingot on kuitannut ostohinnan, joten ei mitään myyntihaluja ja osake on hyvin tuottava, joten sitä en lähde poistamaan tai koe virheeksi.

1 tykkäys

Ehkä pahin moka tänä vuonna oli liian kova luotto Next Gamesin kehitykseen. Otin vuoden alussa pienen position ~8€ kun osake dippas helmikuussa. TWD:Our World oli tulossa ja ajattelin että tästä tulee seuraava PokemonGo… Aloitin pelaamisen heti kun Our world tuli markkinoille ja kaikki meni alussa hyvin. Kesän/syksyn aikana olin mukana seuraamassa miten peli etenee ja osallistuin keskusteluihin redditissä. Hälytyskellot olisi pitänyt soida jo elokuussa kun oli selvä, että lanseeraus meni päin metsää… mutta ei. Noh tässä ollaan nyt ~1€ tasolla

1 tykkäys

Muista että Herlin, Enroothit yms muut varakkaat suvut jotka sijoittavat suoraan/sijoitus yhtiöidensä kautta, eivät hae mitään pikavoittoja. He ovat pitkäjänteisiä ja kärsivällisiä omistajia - ei ihme että niiltä sitä pätäkkää löytyykin :moneybag: ja se osinkokin on tuottoa - ei pelkästään se kurssinousu/lasku

2 tykkäystä

En pidä Caverionia menetettynä tapauksena, todellakaan. Pidän possan. Mutta oli ehkä lapsellista lähteä näin aikaisin mukaan. Herlinit, yms. aktiivisemmat strategiset sijoittajat ostavat sen verran että pääsevät hallitukseen ohjaamaan turnaroundia. Piensijoittajan kannattaisi vaan seurata tilannetta ja iskeä kiinni kun pohja on saavutettu ja käänne tuntuu olevan nurkan takana. Toki täydellinen ajoittaminen on vaikeaa, mutta esim. Caverionissa sitä oli 1-2 vuotta turhan aikaisin liikkeellä…

2 tykkäystä

Itsekin tuli aikoinaan ostettua Nestettä useampaan erään keskihintaan noin 10e. Myin ne sitten vastaavasti useammassa erässä 100% voitoilla siinä 20 tienoilla. Olen sen jälkeen koettanut antaa voittojen juosta… Tosin tänäkin vuonna olisi muutama firma kannattanut myydä huippukursseihin, mitä silloin vakavasti harkitsin. Eipä näistä koskaan tiedä…

Virheitä sattuu koko ajan. Mutta yksi harmittavampi oli AOBC. Sijoitusteesi oli, että jenkeissä ylireagoidaan ja ettei aseiden ostaminen romahda. Se toteutui, mutta firmat alensivat hintoja niin paljon, että tulokset romahtivat silti. Myin kyllä kohtuu nopeasti kolmessa erässä pois, kun näytti ettei mene ihan niin kuin olisi toivonut. Eli taloudellinen tappio ei ollut niin paha. Mutta silti, jäi harmittamaan. Osoitti mm, että Suomesta käsin on hankala arvioida jenkkiläistä markkinadynamiikkaa.

Niin, elastisen sanoin " jos tää ois helppoo niin kaikki tekis niin ". koskaan kun ei tiedä mitä tulevaisuus pitää sisällään :man_shrugging::man_shrugging:

1 tykkäys

Honkarakenne.
Yhtiö tekee todella hienoja tuotteita, joiden kasvuun tulevaisuudessa sinänsä uskon vahvasti. Nyt on tietysti syklisestikin heikko tilanne.
Mutta yritysviestintä.
Tänään tulosvaroitus,jonka keskeisenä pointtina:

“Syynä ennakoitua huonompaan tuloskehitykseen on Venäjän kaupan volyymin lasku ja kotimaan liiketoiminnan ennakoitua heikompi kannattavuus”

Mistä tämä Venäjän kaupan lasku johtuu,onko pysyvää…??? Miksi Suomessa liiketoiminta sakkaa,onko pysyvää???
Miksi näitä asioita ei avata enemmän. Näinkö vähän omistajilla on oikeus tästä yhtiöstä ja sen tilanteesta/tulevaisuudesta tietää?

Jos en olisi tässä pahasti tappiolla ja tavallaan kuitenkin uskoisi tulevaan niin myisin. Sen verran korpeaa.

Pistin kuitenkin pilkin 1.90,mihin nyt ei kuitenkaan näytä uppoavan…

1 tykkäys

Nestettä tuli ostettua 14 € hintaan 2013 ja lisäiltyä vielä pari kertaa 30 € tienoilla, mutta jostain kumman syystä tuli myytyä koko potti viime vuonna reiluun 40 € hintaan. Harmittaa vieläkin, vaikka mukavat voitot tästä tuli joka tapauksessa.

Innofactoria tuli myös ostettua 2013 0,70 € hintoihin ja parhaimmillaan tässäkin tuli oltua mukavasti voitolla, kun hinnat pyörivät 1,70 € paikkeilla. En vain osannut hypätä ajoissa pois, ja lopulta osakkeet lähtivät salkusta tappiolla 0,50 € hintaan. Nyt kun katsoo hintaa, niin täytyy olla tyytyväinen että osasi edes siinä vaiheessa luopua osakkeesta.

Tämän vuoden pahin moka, ja ainakin prosentuaalisesti isoin tappioni koskaan, on norjalainen XXL. Heinäkuussa osake dippasi vaisun myynnin seurauksena ja päätin lähteä mukaan 50 NOK hinnalla. Lasku kuitenkin jatkui ja tänään negari pamautti -40 % laskun aamun piristykseksi. Vaikka pudotus tuntui ylimitoitetulta päätin myydä kaikki pois reilulla 50 % tappiolla.

2 tykkäystä

Nyt kun setä on aateloitu, FA Masse, niin täytyy taas kerrata Massen sijoituskoulun 3. käsky: “Älä koskaan harmittele voitollisia kauppoja, kun koskaan ei oikeasti voi tietää miten kurssi jatkossa kehittyy” Aina voisi voittaa lisää tai sitten hävitä. Ja voitto mikä voitto. :blush:

7 tykkäystä

General Electric -55%. Ei muuta…

Miksi oli virhe?
Itsellä kyllä kanssa vähän vastaavat lukemat, mutta en tuota suurena virheenä omalla kohdalla pitäisi. Sen hetkisillä tiedoilla otin riskin ja toivoin, että saavat nopeasti ajattua uudistuksia ja edistettyä yhtiön pilkkomista. Jälkeenpäin katsoen toki huono sijoitus. Ehkä olis voinut vähän paremmin tutustua yhtiöön. Vähän sama kävi Carillionin kanssa. Sen verran voi oppia, että tutustuu näihin putoaviin puukkoihin todella tarkkaan ennen kuin tekee sijoitusta, vaikka olisi kuinka pieni vetomainen panostus. Suurin virhe on siinä, jos ei tiedosta riskejä ja tekee sijoitukset summamutikassa.

3 tykkäystä

Itsellä suurimpia virheitä tältä vuodelta firmassa (jonka liiketoiminta supistunut aikalailla täysin osakekauppaan) osakkeiden suhteen (vaikken itse ole toimeksiantoja vielä päässyt tekemään) on mm. se, että ei olla myyty tarpeeksi aikaisin (pitkän salkun sijoituksia ja treidisijoituksia) vaikka selkeästi se oli suunnitelmissa, ei vaan toteutettu ja nyt ei oikein kannata realisoidakkaan ja reilusti turskaa tullut tämän vuoden aikana. Outokumpu loistaa päätähtenä isoimmalla painolla salkussa yli 40% miinuksella (alun perin treidipositio…). Pahoittelen avautumista, mutta itsellä oikeasti alkaa olla aika vaikeaa, kun tuntuu siltä että aina kun lähtee oikean rahan kanssa liikenteeseen niin käy syystä tai kolmannesta jotenkin huonosti (siis osakemarkkinoilla). Kaikki ketkä ovat Osakesijoittaminen -ryhmässä FB:ssä ovat saattaneet huomata siellä minun treiditarkoituksessa tehdyn virtuaalisalkun, joka mahdollisimman hyvin simuloi about vuoden aikaväliltä minun sijoitusstrategialla tehtäviä sijoituksia ja niiden performanssia. Tuo salkku (jossa ei sijoitettu oikeaa rahaa) menestyi aika mukavasti, tätä ennen oltiin mm. äidin kanssa tehty kevyet tappiot Orionin takia yksinään, kun kokemattomina treidausta kokeillessa ostimme huipuilta, kun meillä oli aikaisemmin ehtinyt generoitua yli 30% keskimääräisen pääoman tuottoa. Treidaukseen minulla on jotenkin aina ollut semmoinen hunchi, ja koen edelleenkin ettei se ole mikään täysin kamala strategia (jos treidaa sellaisilla yhtiöllä joiden pitkän aikavälin näkymiin myös uskoo), parempi se on kuin se että pysyy pois koko elämän sijoitusmarkkinalta. Perin edesmenneeltä isältäni siis kahdet osakeyhtiöt, molempien pääliiketoiminnot supistuivat hänen poismenonsa mukana, kun minun äidilläni ja minulla ei ollut kompetenssia jatkaa liiketoiminnan pyörittämistä. Toisessa olen sitten päättänyt alkaa harjoittamaan osakekauppaa, koska siitä on tullut minulle kolmas intohimo opiskelun ja tenniksen ohella. Juuri ennen kuitenkin kun itse saan täysvaltaisen osakkuuden toisessa yhtiössä (mitä ei vieläkään ole tullut vaikka 18 olen täyttänyt marraskuussa), niin päätin aloitella arvopaperikauppaa äitini avustuksella firman puolella, no, kuten mainitsin, heti kun oikea raha otettiin käyttöön, niin turskaa tuli ja kovaa, vaikka muutama onnistuminenkin tuli. Oikeastaan suurimpia ikäviä yllätyksiä on tarjonnut Nordea (jota ei realisoitu tarpeeksi aikaisin), Outokumpu ja Stora Enso.
Mielestäni olen ihan hyvä pitämään päätä kylmänä osakekaupassa, mutta tässä vaiheessa tämä koettelee jo minunkin hermoja kun tappiot ovat reiluja viisinumeroisia, ja samalla on tapahtunut muita ikäviä asioita elämässä (isäni vuonna 2010 poismenon lisäksi on mm. takana monia vuosia koulukiusaamista yms. nyt olen lukion toisella missä se on onneksi loppunut, mutta muita asioita on tullut sitten siihen tilalle) :cry: Yritän kuitenkin loppuun asti olla luovuttamatta, emme ole täysin onneksi olleet all-in, mutta siitä huolimatta suurella osakepainolla.
Jälleen vielä pahoittelut avautumisesta, mutta siitä kattava lista pieleen menneitä sijoituksia. Toivottavasti teillä kaikilla on mukava ja rauhallinen joulu :heart:

19 tykkäystä

Hyvä JS: Masse-setä tulee kovin murheelliseksi, kun te nuoret otatte tämän sijoitustoiminnan aivan liian vakavasti. Kovin, kovin harva tällä elantonsa ihan oikeasti hankkii. Me loput tonttulakit pysymme korkeintaan Mr. Indexin vauhdissa ja jos herra vaipuu välillä montun pohjalle, niin me muut mennään tietenkin mukana. Niin Setä kuin sinäkin.

Sedän sijoitusoppaan 4. käsky oli: “Älä koskaan sijoita enempää, minkä ihan oikeasti, IHAN SIIS OIKEASTI, voit KOKONAAN menettää”. Sijoittaminen on siis viihdettä, mistä pitää välillä ihan maksaakin. Siksi pitää olla oikea ammatti ja säännölliset tulot. Pysyvästi.

Sinulla JS on joulupullat ihan hyvin uunissa. Pidä opiskelut ja ammatit ykkösenä jatkossakin. ja nyt joulusta nauttimisen voit aloittaa vaikka tuosta naapuriketjusta eli FA:n Joulupähkinästä.

Jouluterveisin,

Masse-Pukki, FA:hearts:

15 tykkäystä

Paljon kiitoksia Masse rohkaisevista sanoista :heart: Pointti oikeastaan loppupeleissä on se, että tuo siis menee rahana vielä siihen kategoriaan mikä ei totaalisesti kaada maailmaa jos siitä häviää osan. Kuitenkin liitettynä tuo sijoitusoppaasi neljäs käsky yleiseen realiteettiin, että mitään ei ole hävitty niin kauan kuin sitä ei olla realisoitu, niin kyllä tämä todella hauskaa on. Juuri tällaisen yhteisön ja Inderesin takia olen sijoitustoiminnasta todella innostunut, ja vaikka se sitä ei todellakaan tuo kaikille, niin nautin treidaamisesta ja kurssien seuraamisesta todella. Tämä kuitenkin on kaikki seurausta tästä mahtavasta yhteisöstä ja rohkaisevasta ilmapiiristä.
Jos siis en vielä ole selväksi tehnyt, niin vaikka virheitä sattuu ja pahoja päiviä on jokaisella osakemarkkinan sisällä ja ulkopuolella, niin kiitän oikeasti koko Inderesin sijoitusyhteisöä ja Inderesiläisiä että voi olla mukana tällaisessa ja saada mahdollisuuden oppia :heart:

13 tykkäystä

Rovio. Ei lisättävää.

3 tykkäystä

Rovion IPO. Korkean arvostustason olisi pitänyt soittaa hälytyskelloja, mutta uskoin johdon puheita markkinaa nopeammasta kasvusta, jotka sitten nopeasti IPOn jälkeen pyörrettiin. Rovio on vieläkin salkussa, mutta osuus on pienentynyt kurssilaskun myötä. Haluan nähdä kuinka tämän vuoden Angry Birds 10v ja uusi elokuva vaikuttavat kurssiin. Rovion tarina voisi olla paljon karumpikin kuin mitä se nyt on, mutta AB2:n vahva kehitys on pelastanut pahimmalta, eli tuuriakin käynyt tämän kanssa, vaikka lasku on ollut jyrkkää.

Lehto. Tiesin, että rakentamisen sykli kääntyy, mutta kuvittelin, että puhutaan ehkä noin 20% viilentymisestä, joka poistaisi suurimman ylikuumentumisen markkinoilta. Eihän se ihan niin mennyt. Tankkasin vielä kurssilaskuun ennen toista negaria, kun näytti niin halvalta eli kyseessä oli ns. value trap. Toisen negarin jälkeen pohdin irtautumista, mutta yritysjohto vakuuttelee, että ydinliiketoiminta on vielä kunnossa, joten odotellaan…

Muilta osin olen pärjännyt kohtalaisesti. Joskus sijoitusuran alussa tuli myytyä nousseita osakkeita ilman mitään kunnollista syytä. Tästä olen yrittänyt päästä tietoisesti eroon. Muuten käy niin, että salkkuun jää vain huonot laput ja hyvät on myyty pois liian halvalla, liian aikaisin. Olen myös tuon Lehdon jälkeen pohtinut aika tarkkaan kaikkia value trappeja, jotta ei tekisi samaa virhettä uudestaan. Rovio opetti miettimään kriittisesti arvostustasoa; jos P/E on yli 30 ostettaessa, niin mahdollinen upside on aika pieni verrattuna riskiin kurssilaskusta, mihin riittää tuollaisella virityksellä melkein mikä tahansa huono uutinen.

3 tykkäystä

Ehkä parhaiten muistiin jäänyt moka on se, kun ostin Rakentajain konevuokraamoa sattumalta sentilleen pörssivuoden pohjanoteerauksella vuonna 2005. Kukaan ei ostanut RK:ta senttiäkään halvemmalla koko vuonna.
Kurssi oli noin 5 euroa tai jotain sinne päin. Kun kurssi nousi pian 1.5…2 euroa, myin laput pois ajatellen, että tuli kova ylituotto (30%!) parissa kuukaudessa , myyn pois, koska kohta se vajoaa kuitenkin takaisin viitoseen. ”Tällainen nousu ei voi olla kestävää”, ajattelin.
No, eihän se mihinkään vajonnut. 2 vuoden kuluttua kurssi oli about 35 euroa. Kyllä jurppi.

3 tykkäystä

Isketään tulille eka foorumikommentti (pakollisen Suomen Hoivatilat kysymyksen jälkeen) kun tämä on sellainen ketju mihin voi hyvällä omalla tunnolla kommentoida näin 1,5v sijoituskokemuksella :sweat_smile:

Verkkokauppa.com. Ostin n vuosi sitten inderesin rapsan perusteella kun kurssi oli 9,5€ enkä tiennyt osakesijoittamisesta mitään. Ei mennyt kuin pari kk niin kurssi oli laskenut johonkin 6,5€ paikkeille ja :fish: tuli aika reilusti. Näin jälkiviisaana hyvä että möin.

Ensimmäinen Nordea osto 10€ kurssiin noin samoihin aikoihin verkkokaupan kanssa. Kurssi laski taas ja paniikissa tuli realisoitua tappiot. Nyt tosin omistan ko. yhtiötä 7,5€ keskihinnalla ja ei harmita enää :blush:

Kaikkien rakastama Lehto Group :sob::sob: ostin osaketta 7,5€ kurssilla ja luulin että olin perehtynyt yhtiöön suht hyvin ja aika olisi oikea. Olisi pitänyt odottaa vielä pari kk, mutta kun näitä muita kommentteja lukee niin olisi voinut käydä huonomminkin :sweat_smile: Lehto on edelleen salkussa sillä uskon yhtiön pitkän aikavälin tarinaan. Usko ei tosin ole sama asia kuin tieto :joy::joy::joy:

Pakko vielä loppuun sanoa että tämä inderesin yhteisö on todella hieno paikka :blush: kiitos siitä kaikille kommentoijille sekä inderesin tiimille :v:t2: En malta odottaa mitä kaikkea täällä pääsee vielä oppimaan :blush:

17 tykkäystä

Mitä enemmän ryssii, sitä paremmat peukutukset foorumilta. Tää on niin tätä suomalaista melankoliaa. Siksi, eli siis peukutuksien maksimoimiseksi, Masse-setäkin vaipuu aina välillä julkiseen itsesäälin vuodatukseen. Kieroa tämä peukkujen julma maailma…:disappointed_relieved: