Sijoitusvirheet

Minullahan tästä TietoEvrystä oli tämä liki leikkimielinen sijoitusvirhe-postaus :blush:

Salkussa on kyllä monenlaista heilujaa naapurimaista ja isollakin possalla, eikä se nyt huimaa kun tietää, että hyviä papereita ovat tulevaisuudessa.

Tieto ei ole ollut koskaan mikään suosikkini ja lähdin nyt ihan tällä kertaa noiden suositusten ja massan mukana leikkiin aika isolla, sen enempää pohtimatta. No, jospa se siitä, laitetaan hyllylle ja jatkossa ostetaan sellaisia mitä oikeasti itse haluaa :blush:

4 tykkäystä

Sijoittamisessa tehdään jatkuvasti virheitä, koska jokin toinen liikku olisi aika usein parempi kuin se valittu. Kunhan keskimäärin tekee hyviä liikkuja ja on kärsivällinen, niin yleensä menestyy hyvin. Voin kuvitella, että vuoden päästä täällä harmitellaan, että joku hyppäsi Tiedon kyydistä pois 30 eurossa ja siitä kurssi onkin noussut 38 euroon :smile:

8 tykkäystä

Tämähän se. Ihan sama mitä tekee, tuntuu toimineensa väärin jälkikäteen tarkasteltuna.

  • Miksi en myynyt myöhemmin, kun kurssi nousi
  • Miksi en myynyt aikaisemmin, kun kurssi oli korkeammalla
  • Miksi en ostanut myöhemmin, kun olisin saanut halvemmalla
  • Miksi en ostanut aikaisemmin, kun olisin saanut halvemmalla
  • Miksi ostin yhtiötä A, enkä enemmän noussutta yhtiötä B
  • Miksi menin vaihtamaan yhtiön A osakkeen yhtiön B osakkeisiin
    jnejnejne…

Itse olen ratkaissut tämän ongelman tekemällä niin vähän siirtoja kuin mahdollista, sillä itse olen muutenkin luonteeltani sellainen jossittelija, joka näissä sijoitushommissa näkee lasin aina puoliksi tyhjänä puoliksi täyden sijasta. Salkussani on 12 eri yhtiön osakkeita, enempää firmoja en edes haikaile, nämä ovat omasta mielestäni laadukkaita yrityksiä , sopiva sekoitus kasvu- sekä arvoyhtiöitä. Lisäilen vain pikkuhiljaa omistuksia näissä jo olemassaolevissa, aikoinani salkkuuni valikoiduissa yhtiöissä, enkä edes katsele uusia. Näitä en myöskään veivaa, lisäilen vain.

Pyrin pitämään myös mielessä todella pitkän aikavälin. Luultavasti ihan sama mitä teen, niin hyvin käy, kun aikaväli mitataan kymmenissä vuosissa. Täytyy vain hyväksyä, että ne on eri miehiä, jotka treidaavat salkullaan vuosittain huimia tuottoja :smiley:

26 tykkäystä

Tämähän on totta! Jokaiselle on olemassa kullekin ajanjaksolle vain yksi hyvä sijoituspäätös. Kaikki muut ovat virheitä. Toki tämä optimi riippuu valuutoista, kaupankäyntikuluista ja veroista. Harmi vaan, että tähän on varsin huono näkyvyys etukäteen ja suurinosa meistä tekee koko elämänsä pelkkiä “virhevalintoja”. Onneksi niilläkin voi päästä hyviin tuottoihin.

Omat viimeaikaiset virheet:

  • a) Odota AT&T tippuminen 26$ ( Ihan kuin ei olisi halpaa muutenkin). Ponnasi 26,5 taalasta ylös.
  • b) Altrian osto syyskuun puolivälissä. Tippui 10% melkeinpä samantien.
  • c) Ei varsinainen virhe, mutta liian pieni erä ADP:ta, jota olisi saanut mielestäni edullisesti. Sain edes jotain salkun pohjalle.

Virheinä siis sijoitussuunnitelman noudattamatta jättäminen:
a) Yritin ajoittaa pohjaa ja työnsin ostohintaa alemmas
b) En malttanut odottaa tavoitehintaani, vaan hyppäsi mukaan “hinnasta piittaamatta”
c) Alkaisi olla aika kasvattaa ostoerien kokoa

2 tykkäystä

Itse olen tehnyt suoria osakesijoituksia vasta vajaa 2 vuotta, sitä ennen on tullut lähinnä osteltua indeksirahastoja.

Tätä taustaa vasten tulin kevään corona-myllerrykseen hieman ohuella kokemuksella, ja tein hätämyyntejä maaliskuussa kun paniikki markkinoilla alkoi. Osa hätämyynneistä osui kohdalleen (=myin riittävän ajoissa), osa meni täysin pieleen ja myin aivan pohjamudista. Esimerkkejä:

  • Nokia Oyj myynti 16.3.2020 hintaan 2,24€/lappu
  • Apple Inc myynti 17.3.2020 hintaan $255/lappu (pre-split hinta)
  • Boeing myynti 23.3.2020 hintaan $99,90/lappu

Määrät eivät ole suuren suuria, joten nuo oppirahat jäivät edullisiksi siihen kokemukseen nähden mitä kevät muuten toi.

Opetus: If you are going to panic, panic early!

Toinen katastrofaalinen virhe on ollut mennä hypeosakkeeseen mukaan siinä vaiheessa kun se on jo noussut 20x ja olla euforian loppusuoralla. Ostin 4.6. Genius Brandsia (GNUS) monen muun tapaan naurettavalla $9,3/lappu hinnalla, alkuperäisenä ajatuksena tehdä päivänsisäinen treidi momentum-osakkeeseen. Hetken aikaa positio oli jo mukavasti +20% plussalla (ylin hinta taisi olla 11 taalaa), mutta en älynnyt myydä tai edes laittaa stoplossia paikalleen.

Kun positio oli päivän päätteeksi miinuksella, tein aloittelijamaisen virheen ja muutin strategiani pidemmäksi sijoitukseksi ilman perehtymistä yhtiöön (kyllä se sieltä nousee takas). Ja tulevina viikkoina “alensin keskihintaa” ostamalla useamman kerran lisää alenevalle hinnalla.

Lopulta positio taisi olla jotain -35%, kun myin suurimman osan positiosta pois.

Opetus: Jos meinaat pelata momentum-osakkeella, niin pidä suunnitelmasta kiinni ja myy ennen kaupansulkeutumista riittävän ajoissa tai vielä mieluummin laita stoplossit päälle.

5 tykkäystä

Tapauskohtaisesti koronaKESÄN pahin “virhe” oli Novacyt. Pieni ranskalainen firma, joka valmistaa koronatestejä. YTD +7100%.
Kesällä kun korona rauhoittui, otin yhteyttä pankin kanssa ja toivoisin, että kyseisen osakkeen kaupankäynti aktivoidaan. Yeeess…kyseessä siis oli Nordea ja kaupankäynti ei vaan onnistu vaikka osake löytyy Investorista. No ei se mitään. Jäi ostamatta, 2,7 € olisi tänään ollut 13 €. Edelleen vi***ta Nordean touhu.

10 tykkäystä

Jäin edelleen miettimään tuossa tarkemmin virheitäni, kun tuli vastaan Buffetin kirjeessä hyvä pointti, joka jatkuvasti unohtuu:

  • Stick with big, “easy” decisions and eschew activity*

Tunnistan itseni tuosta, olen aivan liian aktiivinen ja nysvään liikaa pikkuasioiden kanssa. Keskittyminen herpaantuu, kun on liian monta mietittävää asiaa yhtä aikaa. Siksi nykyään olen tietoisesti pyrkinyt vähentämään pieniä positioita salkussani - niihin menee vain aikaa ja kokonaisuus hämärtyy. Vielä on paljon tehtävää kärsivällisyyden kasvattamisessa ja olennaisiin asioihin keskittymisessä.


*Tämä liittyi vetoon hedge-rahastoja vastaan, kun sijoittamalla rahat S&P500-indeksirahastoon voitti kaikki valitut hedge fundit 10 vuoden aikana. Miljoonan dollarin veto rahoitettiin ostamalla v. 2007 treasury bondeja ja holdaamalla niitä, kunnes 2012 näiden bondien tuleva tuotto oli painunut poikkeuksellisen alas, jolloin Buffett teki päätöksen - siirti rahat bondeista osakemarkkinoille. Lopputulemana hyväntekeväisyyteen saatiin 2,2 miljoonaa hyvän tuoton ansiosta. Tämä sijoitus, jossa holdattiin ensimmäiset 5 vuotta bondeja ja seuraavat 5 vuotta oltiin osakemarkkinalla myös voitti kaikki vetoon valitut hedge fundit. Yksi päätös kymmenen vuoden sijoitusaikana riitti voittamaan ammattilaiset.

4 tykkäystä

Niinhän siinä sitten kävi, että TietoEvrystä tuli viimeisen päälle virhe. Ei auttanut edes foorumin kuittailut liian aikaisesta hermoilusta.

4 tykkäystä

Nämä viikon aikavälin sijoitukset menisivät varmaan paremmin kahvihuoneen puolelle kuin tänne :thinking:

14 tykkäystä

Nyt on nostettava käsi virheen merkiksi :raised_hand_with_fingers_splayed: Aamulla ilmeisesti sekavassa mielentilassa tehnyt XXL ASA myynnin, koska olin näköjään iskenyt NEL ASA myytäväksi XXL sijaan :person_facepalming: Noh, nyt sitten XXL oli aamun+4% pompun (johon laitoin myynnin) jälkeen tippunut -8%. Nyt vähän kannikka hellänä odotellaan, että mihin suuntaan huomenna mennään :joy:

Olen tullut siihen päätelmään, että yleisimpiä sijoitusvirheitä sijoittajien keskuudessa on varmasti heikko suunnitelma joka jo itsessään on syy lukuisille virheille. Itsellä ainakin heikko/olematon suunnitelma on johtanut siihen, että huomataan jälkikäteen; “ehkä olisi sittenkin pitänyt tehdä noin eikä noin. VIRHE”. Jos ei ole suunnitelmaa lainkaan, tai se on heikko, ollaan jo valmiiksi heikoilla jäillä valmiina tekemään hetken mielijohteesta isoja päätöksiä, ja jokainenhan meistä tietää miten siinä käy pitkässä juoksussa. Elämä on yleensäkin helpompaa kun on jotain suunnitelmaa pohjalla, vaikka työn/opiskelun jne suhteen. Välillä tuntuu, että mutulla eteneminen ja ajattelemattomat päätökset ottavat sijoittajissa vallan. Tuottoja täytyy saada heti! Myös kanssasijoittajien jatkuvat (ja onnistuneet) peliliikkeet ja actioni ympärillä ei varmaan edesauta itseään pysymään vain paikallaan ja olemaan tekemättä mitään.

Enkä tarkoita välttämättä mitään ikivihreitä sijoitusohjeita tupakka-askin kylkeen. Ehkä suosin myös semmoista ns päiväkirjan käyttöä, mihin kirjoitellaan ajatuksia, mitä ostaisi/myisi seuraavaksi tiettyjen kriteerien täyttyessä, jotka sitten tiivistetään ohjenuoraksi. Myös jokainen osto/myynti kannattaa kirjata; miksi ostin? Mitä teen jos osake laskee? Kuinka suuren tappion olen valmis hyväksymään? Vähän ajatuksia jokaisesta toimeksiannosta ylös. Silloin voi levollisesti olla osakkeen kyydissä ja pysyy ajatukset kasassa. Kannattaa tunnistaa myös muita päässä pyöriviä ajatuksia ja kirjoitella niitä rohkeasti ylös. Ei kannata nojautua liikaa pään sisäisiin ajatuksiin ja muistiin; kirjoittamalla ylös asioita voit siirtää ajatuksia päästä paperille. Samalla sekavat ajatukset kirkastuu kun niistä joutuu muodostamaan selkeitä lauseita. - Sijoittaminenhan on jatkuvasti muuttuvaa peliä, ja takinkääntö luonnollisesti on sallittua. Siksi myös ohjeidenkin pitää osata elää. Pääasia, että jossain on joku ohje, mitä voit noudattaa jättäen ympärillä olevan kohinan takavasemmalle. Näin itse ainakin haluan toimia.

Esim: kun olen ostanut jotain oaketta, minulla on usein jäänyt esim osakkeen ostosuunnitelma tekemättä (paljonko ostan, monako erää, jne). Saatan ostaa vain yhden erän osaketta, ja noidun jälkikäteen että olisi pitänyt ostaa enemmän, kun hyvällä hinnalla sai. Sen siitä saa, kun ei ajattele etukäteen, paljonko aikoo ostaa. Pahimmillan sitä osaketta ostaa sitten jälkijunassa ja osakkeen laskiessa päätyy myymään. Virhettä virheen perään. Tänä aamuna kuitenkin päivittelin lähiajan suunnitelmia ja peliliikkeitä, esim mitä osaketta ostan, kun meneillään oleva lasku kääntyy taas nousuksi. Laskeviin kursseihin ostamista yritän vältellä. Nyt on taas tulevat peliliikkeet selvillä ja levollinen mieli, joten voin keskittyä muihin asioihin mukavasti.

15 tykkäystä

Tämä ei nyt mielestäni ole suurikaan sijoitusvirhe, mutta itselläni oli käteiskassaa varattuna seuraavaa dippiä varten.

Kyllästyin käsien päällä istumiseen, ja ostin tässä kuussa Tokmannia 15€ hintalapulla missä se oli seilannut jo pidempään. Revenion aiemmin ohittaneena otin vihdoin sen kuuluisan aloitusposition, kun kurssi kävi 38€ paikkeilla. Molemmilta yrityksiltähän oli tulossa lupaavat osarit, joten ostetaan ennen kuin hinta karkaa.

No mitä tapahtui? Kumpikin osari meni penkin alle, ja samaan aikaan osui myös pörssin ilmojen puhaltelu. Tokmannia olisi saanut 13€ ja Reveniota 34€ hinnalla.

Hyviä yrityksiä molemmat, enkä sinänsä kadu hankintojani. Ajoitus vain meni pieleen, minun olisi pitänyt pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa käteiskassani suhteen, ja odottaa sitä dippiä mitä olinkin odotellut.

Ja on sitä kassaa vieläkin, mutta käsittelin nyt näitä kahta seurannassa ollutta yritystä.

9 tykkäystä

Itse tehnyt pari virhettä ja yrittänyt etsimällä etsiä paikkoja mihin tunkea irtorahoja (TINA, FOMO, jne) päivinä jolloin markkina vain tekee normiheiluntaa ja lappu on ehkä sen prosentin halvempi kuin se muuten olisi.

Pitää olla kärsivämpi ja odottaa niitä “veri virtaa kadulla, indeksit > -3% kautta linjan, kaikki alessa”-päiviä ja sitten vielä niinä päivinä malttaa odottaa että karhut on väsytetty. Näin saa laput kassiin monta prosenttia halvemmalla. Ei se ole niin justiinsa jos käteiskassaa vähän istuu toimettomana jos muu salkku vihertää kuin pupujussin unelmapuutarha.

Onneksi näistä tappiot ovat ns. imaginäärisiä lisävoittojen menetyksiä mutta kyllähän se lopputulemassa tuottoprosentissa näkyy.

3 tykkäystä

Uusimmaksi pahimmaksi sijoitusvirheeksi muodostui se että en myynyt ikivanhaa Nokia positiotani ennen osaria :smiley: :man_facepalming:

= Tästä opittu että myy aina heti kun intuitio sanoo että hommat kusahtaa.

Carasentissa myös ajoitus meni reisille (-10%) nyt, pääsin vasta avaamaan viimeviikolla kun piti avata käteistä ETF:istä.
= Ei sinänsä haittaa koska kova usko on seuraavan 2v tarinaan ja uskon että pian käännytään taas plussalle.

1 tykkäys

Eiköhän tänne voi laittaa omat Nokia Calleilut ennen osaria. Luotto oli vahva, että Q2 alkanut positiivinen vire olisi jatkunut ja olisi kerrottu positiivisista tulevaisuudennäkymistä ja kurssi olisi ottanut pompun ylöspäin. Näin järjellä kun ajattelee, niin lähes poikkeuksetta uusi toimari (vrt esim Nordea) aina siivoaa pöytää ja ensimmäinen kvartaali sen vuoksi heikko. Nokian tapauksessa oli odotettavissa isohkojakin uudistuksia, jotka tietenkin aiheuttavat ensin kitkaa yhtiön sisällä ja kuluja toteutusvaiheessa (mm. irtisanomiskorvauksia yms), jolloin tuloksenkyky heikkenee lähitulevaisuudessa. Isoa yhtiötä ei käännetä vielä kvartaalissa tai kahdessa, sanoisin, että menee vähintään vuosi tai toinenkin. No, callepossaa oli alettu kerryttämään viikkoa ennen osaria kun pörsseissä oli vielä hyvä meno päällä. Alkuun olikin ihan onnistunutta veivailua ja 500€ oli muuttunut 1500€:ksi. Tällä viikolla sitten rytisi ja vaikka Nokian alkuun pitikin pintansa, niin kaikki warret knokkasi jo ennen osaripäivää. Panosta tuli vielä lisättyäkin siten, että lopullinen tappio oli ehkä noin 2000€ luokkaa. Sinänsä riski oli kyllä ihan tietoinen ja menetetty pääoma vastasi suunnilleen edellisen viikon tuottoa, joten ei aiheuttanut muuta kuin harmistuksen. Mutta tästä muistutuksena, että uuden toimarin 1. tulosjulkistus lähtökohtaisesti aina pettymys, eikä kannata viputuotteilla pelata nousun puolesta. En ole selvillä Lundmarkin palkitsemisesta, mutta voi olla että ehdot sellaiset, että hän hyötyy siitä, että kurssista otetaan alussa pois kaikki mahdollinen ilma ja miuluummin vaikka vähän “litistetäänkin”. Muistutus myös siitä, että viputuotteilla menettää helpommin koko pääoman ja näin rikotaan buffetin kultaista sääntöä “Älä menetä pääomaa”. Osakkeilla aina mahdollisuus myös korjata ylöspäin, vaikka kuinka olisikin mörnitty.

3 tykkäystä

Suurin ‘virhe’ on kyllä itseläkin ollut ajoitus. Hieman syö miestä, varsinkin jos oli nopeat treidit mielessä, ei toki pitkän ajanjakson sijoitukselle tee muutama euro hallaa. Sama pätenyt myös myynnin kanssa. :grinning:

Viputuotteet itsellä käyneet kalliiksi myös, on toki maukkaita voittojakin kotiutettu.

Itselläkin tätä samaa vikaa. Olin viikkoja kytännyt Sampon ja Fortumin lisäämistä salkkuuni. Minulla oli näitä ostoja varten talletettu X määrä rahaa salkkuun jo valmiiksi ja olin tästä muodostanut kurssit, joilla ostan näitä yhtiöitä mikäli sen alle laskevat siten, etten uutta rahaa joudu tallettamaan ostoja varten.

Maanantaina avauksesta tämä sitten tapahtui ja sain tyytyväisenä molemmat yhtiöt ostettua salkkuun. Nyt jälkeenpäin on helppo katsoa, että olisi pitänyt vain malttaa, sillä isommat laskupäivät olivat vasta edessä päin. Olisin säästänyt nelinumeroisen summan rahaa ja saanut samaa tuotetta salkkuun halvemmalla. Sampossa ja Fortumilla ei sinänsä kiinnosta mikään muu kuin vuolas osinkovirta, kurssista niin välittämättä. Silti harmittaa tuollainen ajoituksen epäonnistuminen joka nyt jäi vain parista päivästä kiinni vaikka tarkoituksena ei edes ollut varsinaisesti ajoittaa ostoa. Sormet vain syyhysivät kun tuo asettamani raja vihdoin alitettiin, enkä toisaalta olisi tuolloin voinut tietää mitä loppuviikolla on luvassa.

Joka tapauksessa tästä oppineena maltan jatkossa odottaa ostoissa niitä oikeita laskupäiviä ja näiden jälkeen mielellään vielä muutaman päivän ekstraa, sillä isoja laskupäiviä on varmuudella luvassa niin pitkään kuin on osakemarkkinoitakin.

4 tykkäystä

Asiallisesti todettu ja samaan olen syyllistynyt :clap: Hyvien yhtiöiden kohdalla ja fundaan perustuvat ostot eivät minua harmita, jos lähteekin vähän laskemaan. Mutta kyllä tässä syksyn aikana on saanut käsien päällä istua vastustellen FOMOa ja harmitella, kun oma osakepaino ei ole ollut riittävän iso ja aikaa on kulunut kaiken maailman SPAC:ien jne. veivaamiseen pitkäjänteisten ostojen sijaan.

Nyt on useamman kuun odottelun jälkeen taas vähän sellainen ‘odottaminen palkittiin’ -fiilis. Salkkuun on viikon aikana löytynyt useampaa hyvää firmaa alelaarista: Tokmannia, Fortumia ja Kemiraa :slight_smile: Täytyy varmaan Sammon takaisinostosuunnitelmatkin aloittaa.

Jos nyt jotain nostaisin viime aikaiseksi sijoitusvirheeksi, oli Nokian pitäminen tulosjulkistukseen asti. Minulla oli edeltävänä päivänä tunne, että tämän hetkinen sentimentti vetäisi kaikki keskiverrosta tuloksesta heikkoon tulokseen pohjamutiin asti. En kuitenkaan luottanut intuitioon vaan painoin täydellä positiolla osariin, josta -10% turskat.

4 tykkäystä

Aloittelijan moka tällä viikolla stopparien kanssa. Heitin Carasentit ulos koska meni stoppariin vaikka oli ihan selkeä tukitaso yhden kruunun päässä. Laput ulos, kävi tukitasolla ja siitä eteenpäin on ollut pelkkää nousua.
Ehkä jatkossa ei pidetä noista ihan näin kirjaimellisesti kiinni ja katsotaan edes vähän mitä kuvaajat sanoo.

3 tykkäystä

Olen aikaisemmin keskittynyt enemmän näkemyksen ottamiseen isosta kuvasta, megatrendeistä, miten tulevaisuus vaikuttaa tämän ja tämän yhtiön liiketoimintoihin ja se on tullutkin minulle ehkä enemmän luonnostaan. Kuitenkin puhtaampi numeroiden murskaus on jäänyt vähemmälle ja totta puhuen matematiikkapuoli on aina ollut itselleni kouluajoista lähtien sellaista hieman haastavaa ja ei niin kiinnostavaa. Olen kuitenkin nyt havainnut sen, että vaikka näkemykseni ottamisella esimerkiksi megatrendeistä olen onnistunut löytämään mielestäni yhtiöitä, joiden tulevaisuus näyttää lupaavalta, olen kuitenkin epäonnistunut tarkemmin käyvän arvon määrityksessä ja muiden lukujen diskonttaamisessa tulevaisuuteen. Käytännössä tämä olisi helpottanut minua eniten määrittämään selkeämmät hintarajat yhtiöille, joiden tulevaisuuden näkymät ovat lupaavat mutta en kuitenkaan halua niistä maksaa liikaa. Pyrinkin saamaan maksimaalisen turvamarginaalin sekä tietysti samalla tämä kasvattaa tulevaisuuteen suuntautuvaa kurssinousua enemmän mitä halvemmalla suhteessa liiketoimintojen nyky -ja tulevaisuusarvoon saan ne. Aionkin tästä lähtien keskittyä enemmän matemaattiseen puoleen ja sitä kautta pyrkiä entisestään parantamaan tuottoja.

Mielestäni fundasijoittajalle näkemyksen ottaminen isosta kuvasta on ehdottoman tärkeää, siinä ei hyvät luvut nykyisyydessä auta jos tulevaisuuden trendit rapauttavat liiketoimintaa. Kuitenkin siitä on ehdotonta hyötyä ettet päädy maksamaan liikaa yhtiöstä, sillä vaikka mikä megatrendi olisi taustalla, aina voi maksaa liikaa ja tietysti mitä korkeamman hinnan maksaa, sitä enemmän tuotto/riski vaaka mielestäni kääntyy riskiä kohti.

15 tykkäystä