Sijoitusvirheet

Itse lyön mieluummin vetoa suosikkijoukkueitani vastaan, toki kertoimia kunnioittaen. Näen asian ikään kuin vakuutuksen ottamisena tappion varalta. Ajatus pohjautuu nuorena lukemaani käytäntöön, kun joissakin maissa oli jo silloin mahdollista lyödä vetoa lomakohteen sateisuuden puolesta. Eli jos epätodennäköinen sade pilaa loman, saa siitä kohtuullisen rahallisen korvauksen.

8 tykkäystä

Itselläni tuo taas ei toimi alkuunkaan. Jos lyön vetoa suosikkijoukkuettani vastaan, huomaan ennemmin tai myöhemmin toivovani vastustajan maaleja. Se ei ole silloin mukavaa seurata kyseistä ottelua, kun ei voi kannattaa omaa suosikkiaan. Sitten jos se suosikkijoukkue voittaa, harmittelee kun pitikin mennä panostamaan sen tappion puolesta, eikä voi nauttia voitosta täysin. En myöskään lyö vetoa suosikkieni puolesta, ellei sitten kerroin ole houkutteleva. Jos taas lyö vetoa suosikin voiton puolesta pelkästään sen vuoksi että se sattuu olemaan oma suosikki, saa pahimmillaan tuplaharmituksen suosikin hävitessä, kun rahatkin meni samalla.

Muistutus, että järki ja tunteet on pidettävä erillään niin osakesijoittamisessa kuin vedonlyöntiin sijoitettaessakin :slight_smile: Suosikkijoukkueissa tosin on se hyvä puoli, että niiden tilanteista on parhaiten kartalla ja kykenee reagoimaan nopeammin. Esimerkiksi Suomen jalkapallomaajoukkueen menestyksellä on viime vuosina tullut tienattua, kun markkina on reagoinut kohtuullisen hitaasti. Edellisissä EM-karsinnoissa pääsin lyömään vetoa Suomen kisapaikan puolesta 2,50 kertoimella siinä vaiheessa, kun Suomi oli karsintalohkossaan toisena, viiden pisteen erolla seuraavaan. Jollain toisella bookkerilla kerroin oli enää 1,50 tuntumassa, joka oli ehdottomasti se oikea taso.

4 tykkäystä

TAPAUS HARVIA

Olen tässä miettinyt, kun kuuntelin tuossa viimeisintä Sijoituskoulu 2020 -jaksoa tällä viikolla, että kuinka pahasti valistumattoman ja osaamattoman ihmisen “analyysi” jostain yhtiöstä voi mennä totaalisesti pieleen, ja kuinka vaikea on omia ajatusluutumiaan alkaa muuttamaan. Sinänsä tietysti on turha itkeä menetettyjä mahdollisuuksia, mutta ajattelin siitä huolimatta jakaa nopeasti ajatuksiani teille, jotta ette ainakaan kompastuisi samaan kuin minä.

Ja tarina alkaa. Muistan vielä elävästi, miten taloamme suunniteltaessa vuosia sitten halusin sinne tietynmallisen Harvian kiukaan. Tuohon aikaan en ollut vielä markkinoilla oikeastaan millään tavalla. Kun viimein vuosia myöhemmin talomme oli siinä asteella, että oli kiukaan hankinnan ja asennuksen vuoro, tilasin mielestäni kohtalaisen arvokkaan Harvialaisen lisävarusteineen päivineen. Ajattelin, että tämä kiuas kestää käytössämme pitkän aikaa. Tästä syntyi siis ensimmäinen ajatusluutuma. Ei näitä kiukaita osteta, kuten leipää.

Muistan hatarasti sen ajan, kun Harvia listattiin. Olin silloin jo niin sanotusti markkinoilla. Puhuttiin työkaverin kanssa, miten en millään voinut ajatella sijoittavani Harviaan, koska sen toimiala oli jotenkin niin tylsä, ja kuten edellä jo totesin, ei kukaan osta kiukaita kuin tarpeeseen. Ei niitä ihan joka päivä uusita. Tässä oli toinen ajatusluutuma: toimiala on niin tylsä, ettei se voi millään olla mitenkään hyvä sijoitus. Ostin kyllä yhtiön valmistajan arvokkaan kiukaan, mutta muuten pidin yhtiötä ja sen liiketoimintaa jotenkin keskinkertaisen, koska olin omien ajatusluutumieni vanki. Olin yhtiöön sen enempää perehtymättä jo päättänyt, ettei siihen kannata rahojaan laittaa. Kannattaa ennemmin ostaa sen kiukaita, muttei osakkeita.

No, lopputuloksen me kaikki tiedämme jo. Samaan aikaan, kun asentelin kiuasta ja valmistauduin lämmittämään pian ajankohtaista juhannussaunaa, osakkeita sai noin 6 eurolla. Maksoin kiukaasta lisävarusteineen tuolloin noin 210 osakkeen verran. Jos olisin ymmärtänyt perehtyä yhtiöön paremmin ja olisin laittanut saman verran yhtiön osakkeisiin, olisi arvonnousua nyt melko mukavaa katsoa: 6 eurosta reiluun 19 euroon ja matka taitaa jatkua.

Kuten aiemmin totesin, maahan kaatuneen maidon perään on turha itkeä. Olen tehnyt samanlaisen “munauksen” myös Kamuxin kohdalla ja liki samojen ajatusluutumieni vuoksi. Käytettyjen autojen osalta tosin ajattelin, että eri markkinapaikat ja nettisivut ovat se syy, miksi tuo ei voi toimia. Käytettyjä autoja myydään melkein kaikkialla. En jaksa perehtyä.

Mitä opin?

Oppini näistä tapauksista oli siis se, että älä koskaan ajattele, että ymmärtäisit yhtiöstä, sen toimialasta tai liiketoimintalogiikasta jotain ennen kuin perehdyt kunnolla siihen. Pyri kyseenalaistamaan ajatusluutumiasi yhtiöön tai sen toimialaan liittyen jatkuvasti niin vaikeaa kuin se onkin. Lue hyvä ihminen Inderesin laaja raportti yhtiöstä, kun se kerran on saatavilla.

Lopuksi

Voin kuitenkin olla tyytyväinen kolmeen asiaan. Ensinnäkin onneksi näistäkin tapauksista voi kuitenkin oppia. Ellei tilanteita tai epäonnistumisia kävisi läpi jälkikäteen, ei välttämättä koskaan onnistu korjaamaan vääristyneitä ajatuksiaan. Toiseksi pääomaa ei ole tuhoutunut. Olen ollut myötämielinen ja lempeä itseäni kohtaan, hyväksynyt tekemäni virheet sekä antanut itselleni anteeksi. Kolmanneksi voin todeta tehneeni myös hyvän valinnan kiukaan suhteen. Tähän valintaan olen ollut erittäin tyytyväinen. Kuten siihenkin tosiasiaan, että kohta päästään saunaan.


Lisäys: Niin ja tulihan tässä taas kerran todistettua se Lynchin viisaus todeksi, että kuka kääntää eniten kiviä, voittaa pelin.

60 tykkäystä

Nuo kuulostaa pahoilta virheiltä, jolla estää isot tuotot!

2 tykkäystä

Niin. Näin jälkikäteen on taas hyvä puhua “menetetyistä” voitoista.

Itseä kiinnostaisi näiden “virheiden” kohdalla kuulla, että mikä sai silloin myymään?

Kumpaakin oli onneksi vain pienehkö määrä, ettei sikäli se ei kamalasti harmita.

Admicom meni osana ”salkun siivousta” ja oli alun alkaenkin tarkoitettu lyhytaikaiseksi sijoitukseksi. Silloinen tuottotavoite oli täynnä ja myin sen tyytyväisenä pois.

Teslan kohdalla hinta tuntui poskettomalta tappiota tekevästä sähköautovalmistajasta ja en silloin tajunnut millainen murros liikenteen sähköistymisessä on tulossa.

Plug meni lyhyen swingailun piikkiin, eikä sitäkään ollut tarkotus pitää pitkään. Eli sinänsä kaikkien kohdalla alkuperäinen tavoite täyttyi, vaikka jälkeenpäin katsoen nämä myynnit näyttävätkin hölmöltä ottaen huomioon että sijoitusuraa on 16v eli puolet elämästä.

5 tykkäystä

Minulla kun on mennyt mukavasti osakkeissa vuosia, niin kyllä paras tuotto on tullut yhtiöistä joita ei ole liikaa kannattanut myydä. Joskus toki keventelin, mutta esim nyt on tieto evry salkussa, niin 21,xx hinnasta ostettu, niin uskoisin jossain 28-30€ menevän lihoiksi.

Salkussa on on siis sellaisia super yrityksiä joiden odotan kasvavan ja niitä pidetään ja lisäksi sellaisia väärin hinnoiteltuja joista päästetään irti.

Oma sijoitus virheeni joka toistuu usein on joku kummallinen tarve onnistua Nokialla, jolla olen suurimmat tappiot saanut aikaan, viimeksi edellisellä kvartaalilla…

Virheiksi en vielä missään määrin laske 3 kpl läökekehitysyhtiötä, joihin olen sijoittanut, sillä niistä ei vielä ole tietoa miten ne menevät, mutta ne on melkein ainoana tappiolla Nokian lisäksi (nokiat myyty).

Lääkekehitysyhtiöissä panokset ovay yhteensä n. 1% salkusta. Riskit tiedossa myös.

8 tykkäystä

Hyvä kirjoitus ja aika paljon tunnistan myös itseäni :smiley:

Vaikka kuinka yrittänyt niin kuitenkin todella vaikea sijoittaa yrityksiin tai toimialoille jotka ei kiinnosta pätkääkään. En ikinä olis uskonut että Kamuxista tulee niin raketti kuin siitä tuli, itsekin sieltä 2autoa ostaneena. Toisaalta sitten sijoitin Teslaan aika varhaisessa vaiheessa kun tuli pörssiin koska näin sen teknologian läpilyöntinä autoteollisuudessa ja autoilussa. Vastaavasti taas sauna kiukaat ei kiinnosta pätkän vertaa :smiley: Nimim. aina asunut kantakaupungissa kerrostalossa.

Toinen mistä hyvin vaikea saada kiksejä on nämä perinteisen teollisuuden yritykset (sellu,paperi,konepajat) eli koskaan en myöskään näitä ole omistanut.

Tuottoja on varmasti mennyt ohi myös näistä syistä, kuitenkin aina ollut todella kiinnostunut uusista teknologioista/ilmastonmuutoksen megatrendeistä yms, eli omakin salkku noudattelee tätä linjaa. Kuitenkin uskon että koska sijoittaminen ei päätyö itselle ole, niin pakko olla aidosti kiinnostunut yrityksestä ja sen tuotteista/palveluista joka sitä kautta myös on tuottavampaa koska todennäköisesti osaat reagoida paremmin eri tilanteissa jos tunnet yrityksen ja jaksat pysyä kartalla koska tekeminen aidosti kiinnostaa :).

3 tykkäystä

Hieno analyysi @Don_Jari tapaus Harviasta. Samoja ajatuksia olen myös pyöritellyt, koska en osallistunut Harvian antiin enkä ostannut 6 eurolla enkä edes 9 eurolla. Jäi tuotot saamatta. :face_with_hand_over_mouth:

Harvian listautui samoihin aikoihin Altian kanssa. Oltiin siinä mielessä perimmäisten kysymysten äärellä, kuten vanha kansa sanoisi: “Ellei viina, sauna ja terva auta, niin tauti on kuolemaksi.”

Harvia tuli pörssiin nopeasti. Listautumisaikeesta ilmoitettiin maanantaina ja anti alkoi saman viikon perjantaina. Yleensä annin alkamiseen on enemmän aikaa. Silloisia huomiota:

  • listautumisessa ei ole esimerkintäsitoumuksia => onko kiire listautua vai mikä?
  • Listautumisella maksetaan pääomalainoja => tase terveemmäksi, mutta velkaa jää vielä paljon
  • alustava hintaväli 5,00 - 6,10 euroa => markkina-arvo asettuu n. 80-100 milj. haarukkaan
  • Harvia näyttää minusta profiloituvan osinkoyhtiöksi, joten tutkin yhtiötä ensisijaisesti osikocasena

Tässä tein virheen, kun aloin vertailemaan osinkoyhtiöinä Altiaa ja Harviaa. Ajattelin Altian olevan defensiivisempi osinkoyhtiö kuin kiuasvalmistaja. Altia näytti myös vakaammalta osinkoyhtiöltä kuin velkaisempi Harvia.:thinking:

Harvian listautumisanti ylimerkittiin niukasti ja alimmalla listautumishaarukan merkintähintalla 5,00 euroa. Annin jälkeen osakkeen hinta pyöri alle 6 eurossa ja nousu alkoi hiljalleen kesäkuussa 2019.

Inderesin seuranta alkoi kesäkuussa 2018. Seurannan aloitusraportissa oli jo moni hyviä merkkejä, joiden perusteella yhtiötä olisi pitänyt ostaa. Yksi kohta jäi raportista erityisesti mieleen. https://www.inderes.fi/fi/system/files/company-reports/harvia_seurannan_aloitus_13.pdf

Pidämme mahdollisena, että Harvia tarkkailee tällä hetkellä epäorgaanisia kasvun mahdollisuuksia ja yhtiö voi arviomme mukaan hyvinkin ottaa kuskin paikan markkinaa konsolidoivana toimijana. Tästä saatiin esimakua, kun Harvia osti vuoden 2016 marraskuussa Sentiotecin vahvistaakseen markkina-asemaansa Keski-Euroopassa. Sentiotecin liikevaihto yrityskauppaa edeltävällä tilikaudella oli 7,4 MEUR ja yhtiö maksoi siitä kauppahinnan 4,5 MEUR

=> Sentiotec–kaupan merkit osoittivat Harvian pystyvän toimimaan konsolidoijan roolissa. Inderes näki tämän jo seurannan aloituksessa.:+1: Olisi kannattanut luottaa analyysiin.

7 tykkäystä

Markkinoilla, ja muuallakin, on myös viimeisen vuoden aikana tapahtunut yhtä ja toista, joka on voinut sataa :sweat_drops: Harvian laariin. Esimerkiksi Harvia on varmasti hyötynyt viime kevään ja kesän kotoilusta, kysynnän siirtymisestä matkailusta mökkeilyyn, ja ainakin osittain tämän mukanaan tuomasta kotispa-trendistä. Haittaa ei varmaan myöskään ole ollut yhden kilpailijan epäonnisesta tulipalosta, jonka myötä tuotanto taisi olla kokonaan keskeytyksessä jonkin aikaa.

Enkä tällä tarkoita sitä, etteikö Harvia olisi hyvä yhtiö, vaan että joskus hyvillä yhtiöillä on myös myötätuuli takanaan. Toivotaan sekä suomalaisten saunojien että omistajien kannalta, että se kestää.

giphy (10)

8 tykkäystä

Kyllähän tämänkin voi virheeksi laskea. Afrikan Amazon (verkkokauppa) Jumia Technologies oli mulla pitkään ostolistalla ja oli siitä tarjouskin vetämässä. Jäi muutaman sentin päähän ja se sitten vähän hautautui muiden alle. No nyt parin kuukauden takainen 7,8 dollaria onkin jo yli 30 ja varmaan sataset paukkuu ensi vuonna.

No, aina ei voi osua ja muutenkin on ihan hyvin osunut. Silti täytyy pyrkiä parempaan :smile:

2 tykkäystä

Tämän värssyn tiivistelmä pahimmista sijoitusmokista: “Ostin osakkeita ja myöhemmin niiden arvo putosi. Myin osakkeita ja myöhemmin niiden arvo nousi.”

Jos transaktioissa sattui vain menemään ajoitus pieleen, niin onko se silloin sijoitusvirhe varsinaisesti. Minun mielestäni ei ole. Voisikin enemmin kysyä, että olisivatko nuo olleet virheitä, jos ostettujen osakkeiden arvo olisikin noussut tai myytyjen osakkeiden arvo laskenut mikäli osakkeiden ostot on tehty samoilla perusteilla(esimerkiksi mutulla / pankin tai analyytikon suorituksen mukaan)? Ovatko sijoitusvirheet ainoastaan niitä, jotka näyttävät taulukossa punaista, mutta ei esimerkiksi sen löyhin perustein ostetun firman, jonka arvo moninkertaistui?

Esimerkki: Ostat tasapanoksella kymmenen eri firman osaketta, joista 9 firmaa tekee Talvivaarat, mutta se 1 firma 20-kertaistaa arvonsa. Teitkö tällöin 9 sijoitusvirhettä huolimatta siitä, että palautuksesi on plussalla? Tai jos yksi firma tekee Talvivaarat, mutta muiden arvo nousee keskimäärin 13% ännän pituisella tarkasteluajanjaksolla.

Mutta niinhän se oli tutkimusten mukaan, että yksi tappio aiheuttaa enemmän mielipahaa kuin yksi voitto mielihyvää.

Itsellä pahin sijoitusvirhe on se, että en aloittanut sijoittamista jo silloin noin 5-vuotiaana, kun minulle ensimmäinen tili avattiin.

13 tykkäystä

Mutta ethän ole edes sijoittanut ko. firmaan, niin eihän se sijoitusvirhe ole. Lähinnä tekemätön asia (sijoittamattomuusvirhe), mikä harmittaa. Ymmärrän kyllä, että ottaa päähän.

4 tykkäystä

Pahin virheeni on se, etten aloittanut sijoittamista aikaisemmin. Edes rahastoihin.
30-40v ikä haarukka meni niin, että pari kertaa sen aloitti ja sitten lopetti jostain syystä mm. uuden auton vaihto johon tarvitsi välirahan.
Nyt mennään aivan toisella tyylillä. Rahat, jotka menee sijoittamiseen pysyy siellä. Vanhempani laittoi lapsilisät ns määräaikaiselle tilille hieman kasvamaan kun niille sai vielä korkoa sitä kautta. Olisipa sen jälkeen aloittanut sijoittamisen, mutta kotoa tullut kasvatus oli se, että ainut hyvä sijoittaminen on asunto. Vieläkin osakesijoittamisesti kuulee vanhemmiltani kommentteja harvase kerta, että menee vaan rahat ja tulee konkurssi…

19 tykkäystä

Olisi hienoa jos kouluissa opetettaisiin korkoa korolle asia konkreettisesti. Jonkinlainen talouselämän kurssi kuuluu mielestäni kansalaisen perustaitoihin.

23 tykkäystä

Peruskoulun yläasteella 9.luokalla täytyisi viimeistään olla talous-opetusta, vähintään perusteet.
Muista omalta kohdaltani sen, kun täytyi osallistua taloustietokilpailuun ja koulussa ei mitään opetusta aiheesta. Ne pärjäsi, joille oli kotikasvatuksen kautta tullut asiasta tietoa.

16 tykkäystä

Olen tehnyt sijoitusurallani aivan tarpeeksi virheitä mutta valn yhden kanssa joudun elämään päivittäin, onneksi vain tämän vuoden loppuun. Nordnetin otin käyttöön kun törmäsin jossain uusiin ja mahtaviin Smart rahastohin. Lupaukset olivat korkealla mutta ne oli nätisti perusteltu simuloiduilla historiallisilla tuotoilla. Eli käytännössä back fitattu algoritmiä toimimaan historiadatalla. Laitoin sijoitusvarallisuuudestani noin 20% kiinni ja alkuun tuotot olivat hyviä ja indeksi tuli voitettua. Valitsin tietenkin Smart15:sta koska isoin luku ja sitä rataa. Kaikki meni parivuotta hyvin ja olin käytännössä unohtanut koko Smartin ja Nordnet tilin. Olin myös unohtanut tilin salasanan. Passiivinen indeksimies kun olin muutoin. Sitten tuli korona ja halusin vaihtaa strategiaa. Vaihdoin globaalit indeksit suomi osakkeisiin ja nasdaqiin, mutta Smart15 jäi koska en päässyt tililleni. Tilasin uuden salasanan ja sitten oli jo myöhäistä. Smart15 kyllä tippui mutta ei noussut. Tutkin tarkemmin rahastoa ja sääntöperustainen strategia oli siirtänyt osakepainon nollaan korkean volatiliteetin vuoksi. Kaikki osakkeiden nousu jäi saamatta, korot tuotti nollaa ja faktorit miinusta. Lopulta elokuussa nielin tappioni ja myin smartit noin 25% tappiolla. Smart15 myös tuhosi tämän vuoden ytd% ja olen edelleen -12% sen mukaan tappiolla. Todellisuus ei onneksi ole näin yksinkertainen.

54 tykkäystä

Möin paivää ennen Slackin 37% nousua.

2 tykkäystä

Sijoitusvirhe sekin, kun oli tarkoitus laittaa 30k osakkeeseen X, jossa näin 10x mahdollisuuden. Heti sitä ei ollut, joten ostin vain muutamalla tonnilla. Seuraavalla viikolla ehdin tehdä siirtoja, mutta osake X sattui laskemaan ja laski edelleen kymmeniä% ja viesteissä oli huolestunut sävy. Ostinkin Y:tä, joka ei ole ollut huono sekään. Nyt tuo X on noussut 80x. Opin, että perusteltua analyysiä ei saa heittää perusteltavissa olevan vaihtelun takia romukoppaan.

12 tykkäystä

Muistelen olleeni loppufinaaleissa Helsingissä ja läänin alueelta taisin saada parhaat pisteet. Kotoa ei kyllä tullut työttömiltä vanhemmiltani vähintäkään apua, joten jos sitä jokin poikkeus on ollut

Jos itse aiheeseen niin aloittamatta jättäminen on se pahin virhe. Omalta kohdin se kuuluisa peukun imeminen silloin, kun kuuluisi toimia. Liika hajautus on vienyt paljon tuottoja, mutta toisaalta esim tämä koronakeissi osoitti erinomaisesti sen kuinka toimialahajautus on hyvä olla kunnossa

6 tykkäystä