Sijoitusvirheet

Itsellä kävi juuri näin LeadDeskin kanssa. Kesästä asti ollut tutkan alla, mutta aina hyvien uutisten jälkeen odottanut, että kurssi hieman dippaa jolloin pääsisi halvemmalla mukaan. Nyt sitten lopulta sain avausposition auki 25,00€ ja hieman lisää 24,60€.

1 tykkäys

Asiaa puhutte. Sattumalta täsmälleen samasta aiheesta oli muuten juttua viimesimmässä Viisas Raha -lehdessä. Kannattaa lukaista.

Yritin joskus täällä foorumilla selittää, että mitä mieltä on säästää senttejä toimeksiannon kanssa, jos oma target on huolellisen analyysin jälkeen kymmeniä, satoja prosentteja? Sain kritiikkiä joltain, että sillä on paljonkin merkitystä; jos saat samalla hinnalla muutaman osakkeen lisää, saat myös enemmän osinkoa, ja tuottoa kertyy toisensa päälle enemmän ajasta ikuisuuteen. Ihan totta, ja ymmärrän täysin. Hämmästelin vain, mistä ihmeestä minä tiedän, kuinka alhaalla se osake käy? Onko senttien säästäminen sen arvoista että ottaa riskin jäädä kokonaan pois kyydistä?

Turvamarginaali on mielestäni asia sitten erikseen. Siinä osaketta ostetaan kun osakkeen riskit huomioiden osaketta saa turvallisella hinnalla, se on eri asia kuin pennin venyttäminen toimeksiantoa tehdessä.

Ei ollut nyt virheitä viestissäni lueteltu mutta ihan sama, ketjun perustajaa eli minua ei ainakaan haittaa tämä keskustelunaihe :smiley:

25 tykkäystä

Samaa mieltä. Sentin venyttäminenkään ei ole ilmainen lounas, koska hinta voi nousta ja täytyy sitten ostaa kalliimmalla tai jättää kokonaan ostamatta.

2 tykkäystä

Vielä en osaa sanoa varsinaisesta sijoittamisesta. Hyppäsin kelkkaan vasta tämän kuun alussa (ehkä se oli eka virhe varsinaisessa sijoittamisessa).

Mutta asiaan. Suurin virhe on ollut koko elämän ajan rahan tuhlaaminen. Koin jonkun herätyksen, yhtäkkiä. Ikää reilu 40v ja tajusin, että mä oon elänyt aivan hlvetin tyhmästi, koko elämäni. Asenne on ollut, kaikki mulle heti nyt! Kaikkea pskaa on nurkiin kerääntynyt, mutta ei mitään konkreettista. Kaikki ostettu osareilla ja näin heittänyt rahaa käytännössä roskiin. Vedonlyönti ja uhkapelit ollut aina osana mun elämää. Rahaa on tullut ja mennyt. Hauskaa on ollut ja välillä taas ei yhtään kivaa.

Nyt kuitenkin päätin muuttaa elämäntyylin totaalisesti. Pelaamisen lopetin, aloin käydä jopa ruokakaupassa ja valmistaa itse ruokia :grinning: Nyt on vahva tunne, että mä tuun onnistumaan. Toki pienenä pelkona on itsellä, että innostus lopahtaisi. Tapana kun on aina innostua asioista ja huuma kestää joskus hetken. Toisinaan taas se on jatkunut läpi elämän.

Kahden vuoden sisällä pystyn maksamaan, kaikki luottoni pois. Nyt saan kuitenkin pari sataa €, laitettua kuukaudessa säästöön. Jatkossa sitten huomattavasti enemmän.

Katsotaan niitä virheitä tällä saralla, vaikka vuonna 2024 :grinning: Hyvää joulua ja vakaata vuotta 2021!

114 tykkäystä

Isoimmat virheet sijoittamisessa?

Kaveri vinkkasi ottamaan tilin Nordnettiin joskus ~2013 ja tein työtä kun käskettiin. Rahaakin tuli laitettua se 100e sinne, mutta mitään muuta en tehnyt. Tosin, eivätpä ne rahat siellä kauaa vanhentuneet, kun tuli nostettua jo takaisin pankkitilille.

Sama kaveri vinkkasi myös ostamaan Revenion osakkeita samoihin aikoihin. No, eipä tullut ostettua ja sitä on tässä harmiteltu.

Onneksi 2017 oli jo sen verran järkeä päässä, että tuli aloitettua säännöllinen säästäminen ja sijoittaminen.

9 tykkäystä

“älä itke menetettyjen voittojen perään” on yksi kultainen sääntö mutta ei voi kuin miettiä että miksi lähes aina tulee myytyä koko potti eikä esim.puolia.

Nyt katselen GRN:n ja TRIT:n lentoa ilman possia, hyvät rahat noista tuli mutta olisi voinut tulla paljon enemmän jos uskoisi että osta/myy lisäksi on myös lisää/vähennä, jotenkin vain haluaa olla mukana täysillä tai ei ollenkaan.

Tämä nyt siis taas kerran omaa terapiapohdiskelua, ensi vuonna ehkä vähän fiksummin liikenteessä.

Toki tässä nyt jälkiviisaus loistaa, molemmat em. caset olisi voinut rommata huolella joten en nyt ihan hirveästi itseäni potki.

17 tykkäystä

Jos yhtään lohduttaa niin möin itse niistä alkuperäisistä 118k GRN lapuista 80% pois. Hirvittää laskea mikä arvo olisi tämän päivän kurssilla.

En kuitenkaan voi laskea sitä sijoitusvirheeksi, ensimmäinen myynti oli maltillinen (20k lappua) ja yli 100% tuotolla. Tuli myös veivailtua edestakaisin suht. isoa kasaa (40k) lappuja hyvällä voitolla kunnes eräs päivä kurssi karkasi taivaisiin eikä koskaan palannutkaan. Viimeiset myynnit tein 1.8$ hintaan ja nykyinen positio on vielä n. 30% koko salkun arvosta.

En tiedä onko tästä mitään opittavaa, ei kukaan odottanut näin jyrkkää nousua ja koko position holdaaminen tähän päivään saakka vaatisi kyllä jonkinlaisia profeetan lahjoja. En myöskään pysty perustelemaan tämän päivän hintaa vaan odotin että nykyinen hinta nähtäisiin kenties vuoden 2021 lopussa jos kaikki menee hyvin.

Kai tätä pitää muistella ensi kerralla kun myyntinappi houkuttelee.

12 tykkäystä

Terve!

Mä täällä kirjoittelen ekaa kertaa ja haluaisin avata teille sydäntä ja kertoa omasta typeryydestä.

Oon aloittanut sijoittamaan nyt viime kesänä. Oon 26v. Tiedän että on ihan hyvä ikä ja hyvä että tajusin aloittaa kuitenkin jotenkuten ajoissa. Mutta oman tyhmyyden tässä oon tajunnu ku on alkanu oppimaan asioita. Mua niin vituttaa ja kaduttaa oma tyhmyys.

Ensimmäisenä se että olen asunu MELKEIN 4 VUOTTA äidin luona ja tienannu vielä ihan ok hyvin. Olisin siis voinu saada isoja summia säästöön ja sijoituksiin!!! Mutta ei, oon kuluttanut melkeinpä kaiken. (Reissuihin suurimman osan…)

Myös harmittaa se että en ole saanut minkäänlaista rahakasvatusta eikä ole lähipiirissä ketään joka olis voinut ohjata raha-asioissa. Ei ole tarkoitus muita syytellä, mutta harmittaa.
Isäni kuoli kun olin 18v ja sain 15 000€. Se tuntui järkyttävän isolta teininä. Kaikki suli kuitenkin johonkin eikä kukaan ohjeistanut. Kunpa olisin tiennyt silloin mitä tiedän nyt…

Joo, tiedän että nuoruuteen kuuluu mokailut ja niiden kautta opitaan. Mutta sitä häpeän suuresti että tässä olisi aikuisena ollu mahdollisuus isoihin säästöihin ja sijoituksiin, mutta oon ollu tyhmä kuluttaja. Onneks nyt kuitenkin (viime kesänä) tajusin tyhmyyteni ja oon saanut 10k salkun aikaseks. Salkku vois kuitenkin olla yli 100k, jos olisin aloittanut nuorempana. Mutta jossittelu on turhaa, I KNOW…

Tarviin siis vertaistukea. Haluatteko kertoa teidän omista mokailuista ja älyttömästä rahankäytöstä. Onko vastaavia tarinoita?Helpottais tätä kun tunnen itteni niin tyhmäksi :joy: Tiedän että tilanne vois olla paljon pahempi, pikavippivelat yms… Mutta en vaan pääse tästä tyhmyyden ja häpeän tunteesta eroon…

HYVÄÄ JOULUA! :heart:

41 tykkäystä

Mjaa… nuorempana parempi ryypätä ja reissata mikäli mahdollista. Onhan sitä itsekin vielä kolmessakymmenissä, mutta ei noista irti saa enää iloa samaan tapaan kuin vielä nuorempana. Jälkikasvun kanssa on sitten tietty hieman eri kuviot

Se on muutenkin elämänkoulun ohella sitä henkistä pääomaa, joka on pykälää arvokkaampaa kuin joku euro sijoituksissa. Olisi vain pitänyt juhlia ja reissata vielä enemmän mikäli jälkikäteen kysyttäisiin :grimacing:

23 tykkäystä

Nuoruuteen kuuluu reissata ja pitää hauskaa. On sitten aikaa myöhemmin oppia muuta. Elämättä jäänyt nuoruus vasta kallista on.

19 tykkäystä

En mäkään voi pitää sijoitusvirheenä millään muotoa. Mikäli ei voi löytää järjellisiä syitä vallitsevaan kurssitasoon, saati nousuun, niin ei myymistä voi pitää millään tavalla virheenä, vaikka tulevaisuus osoittaisikin kurssinousun jatkuneen.

2 tykkäystä

Moni pitää virheenä rahan tuhlaamisen nuorena. Itse taas syyllistyin nuorena siihen, että raha oli itselle pakkomielle. Tämä näkyi opiskelujen ohessa oli pakko työskennellä illat ja viikonloput. Mihinkään kalliiseen harrastukseen ei ollut “varaa” ja kauimmaksi tehty lomamatka suuntautui halpalennoilla Hampuriin. Oli monenlaisia exceleitä, millä seurattiin varallisuuden kasvamista jne.

Oikeastaan oma herääminen tapahtui jossain 27-vuotiaana, kun aloin pohtia miten persaukisilla kavereillani on varaa matkustella ja ostella kalliita autoja. Itselle jäi tässä vaiheessa sijoitettavaksi kohtalaisen iso summa kuukaudessa, mutta elämä tuntui tylsältä. Excelit kertoivat, että tulen olemaan taloudellisesti riippumaton viimeistään 50-vuotiaana, mutta tuntui kaukaiselta, että vasta tuolloin saisin nauttia rahasta. Annoinkin itselle luvan nauttia rahasta nyt ja heti. Yhtään reissaamiseen, harrastuksiin, elämyksiin kulutettua euroa en ole katunut (no ehkä muutama auto-ostos olisi voinut perustua järkeen eikä tunteeseen)! Elin monta vuotta siten, että kuukaudessa ei sijoitettavaksi jäänyt kuin muutama sata euroa, mutta kaikki ne saadut muistot ja kokemukset ovat jälkikäteen arvioituna arvokkaampia kuin rahat säästötileillä, osakkeissa tms.

Kahden ääripään kokeilun jälkeen, olen löytänyt tasapainon. Rahaa jää säästöön kuukaudessa mukavasti, mutta silti en tingi harrastuksista ja elämän muista nautinnoista/kokemuksista. Kerranhan täällä ollaan ja ainakaan itsellä ei riitä kärsivällisyys odottaa niitä aikoja jolloin olen taloudellisesti riippumaton.

Tämä nyt täysin off-topic, anteeksi. Täytyy joskus kirjoitella niistä oikeista sijoitusvirheistä…

78 tykkäystä

Täytyy myös tulla komppaamaan ja todeta, ettei nuoruutena tuhlatut rahat matkusteluun ja ryyppäämiseen todellakaan ole hukkaan heitettyjä. Toki jotkut nyt kavahtavat termiä ryyppääminen, niin sanotaan vaikka sitten kaveriden kanssa hauskanpito alkoholin sävyttämänä. Näin hieman vanhemmallakaan iällä en kyllä kaikkea ylimääräistä tunge osakkeisiin, vaan kyllä edelleen pitää rahaa käyttää myös elämiseen.

@Lohis mainitsema tasapaino tuossa on avainasemassa. Kokemuksia ihminen tarvitsee ja elämää kyllä kannattaa elää. Muuta ohjetta vaikea kenellekään antaa.

14 tykkäystä

Tuo lause ehkä avaa sitä “pakkomiellettäsi” koska onhan tuokin jo aika hyvä tilanne vaikka “päätit repäistä” :grin: Itselläni on ollut myös välillä turhan nuuka suhtautuminen rahaan ja olen elänyt säästäväisesti mutta silti pitänyt mielessä sen, että ikinä et tiedä mitä huominen tuo tullessaan joten rahoja on myös käytetty järkevästi matkusteluun, mieluisiin autoihin ym. Usein kuulen ihmisten haaveilevan että “sitten eläkkeellä ollaan etelässä” mutta mä olen halunnut viettää siellä aikaa jo nyt. Itsellänikin tavoite on käyttää noin puolet säästöön jäävistä rahoista nyt ja noin puolet sijoittaa “pahan päivän varalle”. Mainitsemasi tasapaino on hyvä juttu.

4 tykkäystä

Kaikenlaista voi ostaa kun on varallisuutta, mutta elämättä jäänyttä elämää, nuoruutta ja älyttömiä tempauksia ihan omaa harkitsemuutta ei millään hinnalla saa takaisin.

6 tykkäystä

Joo eläminen ei ole sijoitusvirhe.

Mulla on mennyt tänä vuonna rahaa 1/4 normaali vuoteen verrattuna. Niistä puolet ainakin on säästynyt matkustamisesta.

Tylsää on ollut ja sitä tylsyyttä on tapettu lyömällä niitä rahoja pörssiin.

11 tykkäystä

Hyvää keskustelua tärkeästä aiheesta. Koittakaa hyvät ihmiset ymmärtää elää tätä elämää. Jotkut saa perintöä tai muuta rahaa, mitä sijoittaa ja toiset saa neuvoja sijoittamiseen jo nuorena. Toiset ovat valmiimpia vastaanottamaan näitä neuvoja, toiset eivät. Kaikkien persoonallisuuspiirteet, eletty elämä ja kokemukset vaikuttavat oppimiseen ja päätöksentekoon. Itse olen kaiken rahan, mitä olen saanut, tienannut tekemällä palkkatöitä. Kyllä sillä pärjää. Nettona saan nykyään n. 2300e/kk. Ei töistä tartte jäädä pois nauttimaan elämästä joskus, kun se voi loppua koska tahansa tai voi tapahtua jotain muuta, mikä muuttaa elämän suunnan. Mennyttä elämää ei kannata katua mutta harmitella voi ja ottaa opiksi.

Jos saa muutaman satasen kuussa säästöön ja käyttää siitä termiä “vain muutaman satasen” niin pidän tilannetta poikkeuksellisen hyvänä. Itse en saisi mitään jos en tekisi harrastusluonteisesti lisätöitä. Ja lasken rahankäyttöön kaiken lapsista, autosta ja asunnosta elämiseen, siksi vuoden aikajänteellä kaikki menisi. Nyt saan muutaman satasen kuussa säästöön ja se on mielestäni paljon. Tuo liiikkumavaraa huomattavan paljon, koska en tarvitse niitä mihinkään. Sijoitusten arvo on noussut tänä vuonna 35% ja se on mielestäni myös paljon. Kyllä moni tippuu korkealta jos ei turvaa selustaa. Koittakaa nyt ottaa se järki käteen ja lopettaa valittaminen ja nauttia olemassaolosta. Kuka haluaa odottaa asumista etelässä joskus käyränä, kun ei tiedä elääkö edes silloin. Ja kannattaako sinne edes silloin muuttaa. Säästäkää kaikki mitä irti lähtee ja enemmänkin mutta vasta sen jälkeen, kun olette allokoineet riittävään elämästä nauttimiseen tässä ja nyt. Ei me kaivata masentuneita eläkeläisiä pohtimaan, viittiikö tästä hoitopaikasta tai etelän asunnosta maksaa nyt näin paljoa. Ja älkää nyt myöskään loukkaantuko tästä tekstistä.

Ja sijoitusvirheistä, kun puhutaan niin opettakaa jälkikasvulle tai muille säästämistä/sijoittamista jossakin muodossa, joku saattaa siitä ottaa oppia. Minulle ei ole sitä opetettu mutta koen nyt 39v iässä ehtiväni hyvin säästellä rauhassa ja opettaa muillekin. Ja lisävinkkinä vastustakaa internetin mukanaan tuomaa lyhytjänteistä ja katkeavaa ajattelua, jotta päätökset mitä ikinä teettekin ovat parempia. Kaikille entistä parempaa virheistä (omien ja toisten tekemien) oppimisen vuotta! Nauttikaa itsestänne ja läheisistänne ja tehkää hyviä (sijoitus)päätöksiä!

45 tykkäystä

Juuri tämä👍

Eläminen ei ole koskaan sijoitusvirhe. Itse pistin nuorempana suurimmaksi osaksi rahat matkusteluun, kokemuksiin ja ihan puhtaaseen huvitteluun ja rällästykseen. Useamman kerran esim. kiertänyt maapallon (melko ekologisesti kylläkin, mielensäpahoittajille huomioksi) ja en vaihtaisi kokemuksiani mihinkään turvallisen säästämisen elämään tulevaa varten. Kuitenkin nyt +40 iässä velattomat asunnot, autot ja osakesalkut, koska osannut myös tasapainottaa, eli järkevällä suhteella saa syödä kakun ja säästää sen😊 Nykyään rummutetaan jo hiukan liikaa säästämisestä ja firetyksen ihannoinnista tullut jo hiukan sairasta, kun tyyliin 35-40v pitäis saada jo pistää jalat pöydälle. Voin nuoremmille vihjata, että tuossa kohtaa on ne ihan parhaat vuodet sitten jo menneet😉

Oma vinkkini on, että hommatkaa mahdollisimman nopeasti se oma asunto ja makselkaa sitä veke rauhallisesti, koska nyky koroilla se on todella parempi vahtoehto, kuin vuokralla asuminen ja jossain kohtaa kun se on maksettu jääkin sitten kivasti ylimääräistä hanskaan. Hyvästä paikasta ostetun asunnon hintakaan eri romahda pörssin tavoin 2v välein. Tärkeimpänä neuvona on eläkää, nauttikaa ja rakastakaa joka hetki.

Hyvää Joulua ja sijoitusvirheetöntä uutta vuotta 2021 kaikille.

32 tykkäystä

Jos saa muutaman satasen kuussa säästöön ja käyttää siitä termiä “vain muutaman satasen” niin pidän tilannetta poikkeuksellisen hyvänä.

Tällä varmaan viitataan minun kertomukseni mainintaan… Kirjoitukseni ei tainnut kaikilla aueta, joten tarkennetaan sitten. Eli nuoruuteni elin hyvin tarkkaa elämää. Koko opiskeluajan olen tehnyt täysipäiväisesti töitä ja samalla suorittanut tutkinnon ihan normaaliajassa. Tämä opiskeluaikainen ja työelämän alkuvuosien tulot sijoitettiin suurelta osin tarkan markan elämän takia. Kun sitten päätin hieman löysätä elämää, saatoin koko kuukausipalkan pistää sileäksi, mutta en koskenut kertyneeseen pesämunaan. Tällöin tämä “muutama satanen kuukaudessa” oli osaltaan niitä pääomatuloja kertyneistä säästöistä.

1 tykkäys

Näin on, eläminen ei ole mikään virhe, rahoja ei hautaan mukaan saa. Tälläkin palstalla on liikaa niitä tuottoprosenttejansa esille tuovia henkilöitä, en viitsi nyt nimeltä alkaa mainitsemaan. He ketkä esittelevät niitä satumaisia tuottojaan näillä hypelapuilla niin ottakaa nyt huomioon että voi olla asia niinkin että ne rassukat ketkä eivät ole arponeet oikein niitä lottolappujaan niin heille kyllä saattaa käydä hieman huonomminkin. Mutta Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta kaikille!

4 tykkäystä