No jaa, mielestäni pääpointti tulisi olla ns. turhan kulutuksen karsimisessa. Jos omistat yhdeksän paria tennareita, älä osta kymmenettä, sillä et oikeasti saa siitä mitään lisäarvoa elämääsi ja pärjäät ihan yhtä hyvin ilmankin. Toki jos joku saa kiksejä kenkien tai vaikka postimerkkien keräilystä niin mikäs siinä, sitten vain rahaa näihin asioihin, joista ikinä saakaan mielihyvää.
Jos henkilö X pitää matkustelusta, ei matkan perumiselle tulisi olla mikään syy se, ettei raaski tuhlata rahaa. Tuollaisissa tilanteissa se elämä saattaa niin sanotusti jäädä elämättä, mikäli nipistää sellaisista asioista, jotka tuovat nautintoa ja lisäarvoa omaan elämään. Sen sijaan joku (omasta näkökulmastani) täysin tarpeeton luksustavaroiden hankkiminen on melko älytöntä rahanmenoa. Minulla ei ole mitään tarvetta ostella merkkituotteita pelkästään sitä varten, että ne sattuvat olemaan jonkun kalliiksi mielletyn brändin valmistamia tai vastaavaa. Omistan about 200€ maksaneen kellon, eikä minulla ole tarvetta ostaa tilalle jotain Rolexia tai vastaavaa, vaikka rahaa olisi ja naapuri saattaisi tulla kateelliseksi. Rolexin jättäminen kaupan hyllyyn ei merkitse minulle elämän hukkaan heittämistä. Sen sijaan Kaliforniaan suuntautuneen road tripin väliin jättäminen olisi minulle sitä ollut, eikä toki käynyt mielessäkään, että tuon olisi missannut. Muisteltavaa tuolta viiden vuoden takaiselta reissulta on vieläkin ja tulee varmasti hamaan tappiin saakka myös olemaan.
Ajan 10 vuotta vanhalla autolla, joka ostohetkellä maksoi muistaakseni 12000€, nyt arvo on jo varmasti vähintään puolittunut. Ei minulla silti ole tarvetta lähteä päivittämään tuota mihinkään 30k€ hintaiseen Mersuun ainoastaan sen vuoksi, että se nyt on 30k€ maksava Mersu. Tulen paremmin kuin hyvin toimeen nykyiselläni, joka ei sekään mikään täysi rotisko ole. Osa kavereistani ei ole koskaan sijoittanut senttiäkään, mutta ajelevat 30k€ Mersuilla, siinä missä tuollainen ei taas toisi itselleni minkäänlaista lisäarvoa omaan elämään. Tämän vuoksi en myöskään koe Mersun jättämistä Kamuxin pihaan minään hukkaan heitettynä tai elämättä jääneenä elämänä.
Olen aiemminkin tällä palstalla kirjoittanut, kuinka itselleni matkustelu sekä erinäisten elämysten ja kokemusten kerääminen on se asia, joka tuo kaikkein eniten nautintoa. Näistä asioista en myöskään tule tinkimään, vaikka toki reissut tuleekin suunniteltua järkevästi, vertailtua lentoja ja majoituksia jne. Joka tapauksessa edellisten 5-6 vuoden aikana on tullut laitettua noihin pieni omaisuus, eikä kaduta yhtään. En vaihtaisi mistään hinnasta noita reissuja jälkikäteen rahaksi, jonka olisin sijoittanut markkinoille.
Sen sijaan joskus nuorempana, ensimmäisinä opiskeluvuosina tuli tuhlattua sinällään isoja määriä rahaa vaatteisiin, etenkin sen hetkiseen varallisuuteen nähden. Toki piti pukeutua siististi, mutta tuo vaateostosten määrä ja hinta oli nyt jälkikäteen ajateltuna täysin järjetön. Nykyään ei tulisi mieleenkään sellainen elämäntyyli. 2020 lähenee loppuaan, enkä ole vielä koko vuonna ostanut ensimmäistäkään vaatekappaletta (Suomen futismaajoukkueen pelipaitaa lukuun ottamatta) ja huomannut, että hyvin on tullut toimeen ilmankin. Tarkoituksella en ole edes jättänyt mitään ostamatta ja toki korona-aika ja kotoilukin on varmasti vaikuttaneet asiaan, mutta tässä on huomannut, kuinka vaatehuoneesta löytyy jatkuvasti jotain eri vaatekappaleita, joita ei välttämättä edes muistanut omistaneensa. Sen sijaan pienen ahdistuksen saa, kun vastaan tulee jotain vaatteita, joita on käyttänyt ehkä kerran tai pari ja muistelee kuinka paljon tuohon tai tuohon meni rahaa aikoinaan. Nykyisin ostan vain aitoon tarpeeseen ja se tuo minulle paljon enemmän iloa kuin jokin tyhjänpäiväinen merkkivaatteiden hamstraaminen. Päälle kun ei kerrallaan mahdu kuin yksi paita ja yhdet housut. Samalla tässä yrittää päinvastoin päästä eroon ylimääräisestä tavarasta, enkä haluaisi uutta tilalle, vaikka saisin ilmaiseksi. Mikäli tämänkaltainen elämäntyyli merkitsee jollekin hukkaan heitettyä elämää, ei se ole minulta pois. Kuka priorisoi mitäkin, pääasia mielestäni on, että kukin panostaa niihin omiin prioriteettilistansa kärkiasioihin ja välttää kuluttamista ei niin tarpeellisiin tai välttäviin asioihin. Sen sijaan kanavoi nuo “turhista” asioista säästyneet rahat sijoituksiin, niin pitkässä juoksussa tapahtuu kivoja asioita.
Kultainen keskitie on tässä se juttu, itse en koe jääneeni mistään sellaisesta paitsi, jota rahalla voisi ostaa. Siitä huolimatta minulle on kertynyt ihan kohtuullisen kokoinen osakesalkku, ainakin omaan 27v ikääni nähden. Samalla tyylillä aion jatkaa loppuun saakka, panostaen surutta rahaa sellaisiin asioihin, jotka omaan elämääni aidosti tuovat lisäarvoa ja loput osakkeisiin.