Sama täällä. Pitäisi vain ajatella isoa kuvaa ja sitä, ettei millään muutaman euron säästöllä ole tuossa pienintäkään merkitystä.
Nykyisin yritän ostaa vain suoraan laidasta, kuitenkin teen ostoja vain maksimissaan kerran kuussa, niin ei tuolla parilla kymmenyksellä ole juuri mitään käytännön merkitystä.
Pahimman opetuksen itse tästä sain, kun kevään dipissä siirtelin omistuksia arvo-osuustililtä osakesäästötilille. Möin Kamuxin osakkeet ensin arvo-osuustililtä pois, mutta en saanut yhdellä toimeksiannolla kaikkia kaupaksi, vaan osa jäi seuraavaan pörssipäivään. Ensimmäisenä päivänä myytyjen kurssi taisi olla muistaakseni 5,60. Seuraavana pörssipäivänä hinta jatkoi laskuaan ja myin loput pois kurssilla 5,30. Ärsytti, kun en saanut myytyä tuolla 5,60 hinnalla, mutta päätin myydä loput kuitenkin tuolla pois, että saan ostettua takaisin osakesäästötilille, enkä jäänyt odottelemaan enää lisälaskua. Tuon jälkeen kurssi kuitenkin “pomppasi” johonkin 5,34 tasolle, mutta minä en antanut periksi, vaan päätin, että ostotoimeksianto on 5,30, koska enempää en noista osakkeista maksa, sillä tavoite on tässä tapauksessa vain “siirtää” jo omistamani osakkeet osakesäästötililleni. Kurssi ei kuitenkaan tuolle tasolle enää koskaan palautunut, vaan nousi valehtelematta kuukauden putkeen ylöspäin joka ikisenä pörssipäivänä. Kiristi aika pahasti katsoa tuota vierestä, sillä tarkoituksena ei todellakaan ollut luopua Kamuxeista, luonto ei vain kestänyt ostaa takaisin kalliimmalla, tässä tapauksessa 0,04€ kalliimmalla per osake. Kaiken lisäksi olin osan siis myynyt jo aiemmin kurssilla 5,60, joten voitolle tuosta siirrosta olisin joka tapauksessa jäänyt, vaikka olisin ostanut kurssilla 5,40.
Ihmismieli on kummallinen, tilanne olisi ollut vieläpä psykologisesti eri, mikäli olisin ollut ostamassa Kamuxia uutena osakkeena salkkuun. Minun tapauksessa kuitenkin vain siirsin osakkeita salkusta toiseen, ensin myymällä ja sitten ostamalla OST:n puolella, pää ei antanut periksi laittaa ostotoimeksiantoa kalliimmalla kuin olin juuri myynyt. Tältä kaikelta olisin kuitenkin välttynyt, mikäli olisin tehnyt ensimmäisen myyntini alunperin suoraan laidasta, nyt kuitenkin yritin ensin sillä säästää desimaaleja, mutta osakkeista menikin aluksi vain noin puolet kaupaksi kurssin jatkaessa laskuaan. Lopulta ostin joskus toukokuussa Kamuxit takaisin salkkuun kurssilla 6,90 ja lisäilin kesällä pariin otteeseen, eikä ole kyllä tarvinnut katua kun kurssikehitystä katsoo. Opin joka tapauksessa kuitenkin sen, etten ala muutaman desimaalin takia säästämään muutamia euroja. Toisaalta Kamuxia tuskin olisu tullut lisättyä enää kesällä jos olisin tuolla alkuperäisellä hinnalla saanut sen määrän osakkeita, joita olisin halunnut, joten ei varmaankaan siinä mielessä merkitystä. Nyt suunnittelen Kamuxin lisäämistä entisestään kurssin ollessa 13,00. Niin se muuttuu ja nouseviin kursseihin pitää uskaltaa ostaa antamatta historiallisen kurssikehityksen vaikuttaa päätöksiin. Katse tulevaan.
Edellinen ostoni puolestaan kohdistui Remedyyn, lisäsin Remedyä kurssilla 30,60 suoraan laidasta. Kurssi laski tuona päivänä johonkin 30,00 tasolle, joka hieman harmitti, mutta sitten taas seuraavana päivänä lähti tämä nykyinen nousu ja nyt ollaankin tultu lähes 25% ylöspäin ostohetkestä. Tästä pääsisi, kun olisi muutaman päivän katsomatta pörssiä oston jälkeen ja senkin jälkeen pitäisi katseen vain siinä isossa kuvassa ja pitkässä aikavälissä. Ehkä se suurin yksittäinen kehityskohde itselläni tällä hetkellä.