Sijoitusvirheet

Ostin myin, ostin myin, ostin myin. Toimin liian hätäiseen. Tätä huhti-heinäkuu. Sit marraskuussa aloitin jälleen. Nyt en enää myy vaikka tekisi tulevaisuudessa mieli. Olen monesti liian hätäilevä ja luonteeni on hätähousu. Ehkä sijoittaminen viimeistään opettaa minulle, että ei kannata olla hätähousu.

Myös se, että älä osta siksi, että kurssi on alhainen vaan jos näet yhtiössä potentiaalia ja jaksat edes jotenkin wikipediassa, netissä ja inderesissä löyhästi seurata mitä yritys tekee milloinkin. Älä osta myydäksesi vaan nostaaksesi osakkeen arvoa ja osakesalkkusi arvoa.

Toisinsanoen olen (minäkin) saanut pahasti kynsilleni. 300e miinuksella alle 1v tietämättömyyden takia.

#opintieonpitkäkivinentie

7 tykkäystä

Hyvä jos tulee huomattua omat virheet, se on ensimmäinen askel oman toiminnan parantamiseen :slight_smile:
300€ taitaa olla ihan merkittävä miinus salkkusi koko huomioiden?

1 tykkäys

1.Möin relaissit ja marimekot osareiden jälkeen kun ajattelin että osakkeet tippuvat kvartaalin aikana samalla tavalla kuin edelliselläkin kvartaalilla. No eihän se niin helppoa voi olla. Sinänsä rahat kyllä tuottaneet ihan mukavasti muualla.

  1. Pahana tapana ollut vuoden aikana myös yhden onnistumisen jälkeen luulla kykenevänsä ennustamaan sen saman osakkeen liikkeet myös tulevaisuudessa. Eli onnistuneiden treidien (joissa yleensä ollut siis pohjalla hyvät skenaariot) jälkeen on sitten pitänyt pari kertaa uhkapelata ihan turhaan. Tällaista veivausta tullut tehtyä nyt viimeiseksi ainakin tietoevryllä.

  2. Fomotus ollut myös tyhmää. Viime vuonna osallistuin ainakin omasp-hypeen (josta onneksi kuivin jaloin ulos). Sitten tänä vuonna ainakin sievin kanssa olen useaan kertaan ostanut 1,05€ ja myynyt 1,00€ kun osake ei läjtenytkään raketoimaan. Cityconin kanssa sama homma.

  3. Suurimmat tulokset ovat olleet tänä vuonna sellaisissa missä markkinan kanssa on ”päässyt samalle puolelle” (ja turskat päinvastoin). Eli vaikka sijointankin aina fundamentteihin myös lyhyellä aikavälillä niin on tullut kyllä huomattua että ei sitä osaketta kannata oma fundamenttianalyysi aina kovin paljoa vaan enemmän se markkinasentimentti. Esimerkiksi Kamuxin kanssa olen päässyt hyötymään valuaatioiden kasvusta johon on tietysti vaadittu suotuisasti kehittynyt fundamentti. Turskaa taas tullut esimerkiksi Consol Energystä jossa uskon edelleen suotuisaan kehittymiseen, mutta olen vain ollut keississä mukana ihan liian aikaisin.

  4. Liiallinen hajauttaminen. Kassasta on pidettävä huolta, mutta buffetin sanoin voiko hyvää olla liikaa. Salkussa oli tänä vuonna jossain kohtaa rivejä yli 20. Sillä hajautuksella kannattaa jo lyödä rahat indeksiin. Mieluummin poimii sieltä ne parhaat keissit ja panostaa niihin isot rahat. Jos keskittäminen pelottaa, niin laittaa sitten vaikka puolet rahasta indeksiin ja puolet edelleen niihin parhaisiin osakkeisiin.

Sinänsä kuitenkin vain jalat ovat kastuneet näissä mutta pää on pysynyt pinnan päällä. Eli eteenpäin on päästy ja oppirahoja on tietty aina vähän maksettava. Suuremman osan ajasta tuntuu olevan markkinan kanssa aika eksyksissä, mutta kyllä jotain on tehty oikeinkin. Suurimmat onnistumiset tänä vuonna ovat koronadipissä otettu pieni draw-down suhteessa indeksiin vaikka olen ollut koko ajan net long ja nyt sitten kesän jälkeen myös saatu ihan mukavaa nousua. Kevään huimat tuotot jäivät minulta pitkälti saamatta, mutta toisaalta tuottoa tuli kuitenkin ja salkku oli ajettu matalalle riskille joka mahdollisti hyvät yöunet. Kaikkea ei voi aina mitata rahassa.

5 tykkäystä

tämäpä… Jos ei muuta niin opetti ainakin.

Samaistun tähän täysin. Koronadippiin pistin rahat yhtiöihin jotka kärsi kunnolla. Siellä ne matelee edelleen. Möin pois ja sitten kauhia hätäily ja kasvuyhtiöiden haku jatkuvalla ostolla ja myynnillä. Ei tulosta. Pieni breikki ja tutustuminen kunnolla sijoittamiseen kirjojen muodossa vasta alko tuottamaan tulosta.Muutamalla harkitulla poiminnalla ja pidolla sain kuitenkin marraskuussa kuitattua tappiot. Nyt istun vakaasti käsien päällä.

8 tykkäystä

Ehdottomasti yksi isoimmista virheistä on ollut treidauskokeilut pienten pikavoittojen huumassa. Mm. Finnair & Kesko.
Finnairista ajattelin, että saisin päivän sisällä hyvän tuoton ja turskaa tulikin sen sijaan -51%, kun syystä tai toisesta se jäikin salkun pohjalle märeksimään. Tässä(kin) kohdassa olisi vaan pitänyt minimoida tappiot ja myöntää olleensa väärässä.

Keskosta taas otin aivan valtavan suuren position salkkuun, painoarvo osakkeella oli peräti 33%, kun yleensä suurin painoarvo salkussa on ollut aivan maksimissaan 20% ja silloinkin aivan liian suuri. Osake oli laskeskellut jo useita prosentteja päivien mittaan ja ajattelin, että nyt voisi kelkka kääntyä ja saada muhkeat tuotot, mutta kuinkas kävikään.

Noh, ainakin näistä oppii. Keskohan on aivan mahtava osake ei sillä, mutta ompahan allekirjoittanut ainakin nyt kutakuinkin ymmärtänyt sen että ei ehkä silti kannata liian suurella painoarvolla lähteä yhden osakkeen kelkkaan…

6 tykkäystä

Tässä on minun isoimpia virheitä, mitä menetettyihin tuottoihin tulee.

XPEL 46x kertaistui paniikkimyyntini jälkeen. :sweat_smile:

42 tykkäystä

Positiivista tässä on kuitenkin se, että menettämäsi eurot vielä varsin pieniä. Oletko katsonut paljonko tuosta 300 euron tappiosta on syntynyt kaupankäyntikuluina? Itse en oikein viitsi lasten tileille tehdä alle 500€ kauppoja, koska välityskuluja 9€, joka tuossa summassa jo liki 2%.

Ja sitten niitä sijoitusvirheitä…kyllä ne taitaa olla 2000-luvun teknohuumassa myymättä jäänet osakkeet. Salkussa oli pitkään mm. Stonesoftia, en enää näitä enää edes muista. Tänä vuonna suurimmat tappiot tulleet Nokian viputuotteista Q3 osarin yhteydessä, kun meni Noksu tälläkin kertaa pettämään.

1 tykkäys

Onko tämä lopputuleman sanelema “virhe” vai oliko myyntipäätöksen takana joku hölmöily? Tässä ketjussa on aika paljon ensimmäisiä. Vanhoja caseja on tietysti hauska muistella hupimielellä, mutta tosi moni tuttu käyttää kohtuuttoman paljon aikaa kurssikäppyröiden tuijottamiseen ja “voi kunpa…” hokemiseen.

En sanoisi tätäkään virheeksi, jos myyntipäätös on ollut rationaalinen ja tehty sen ajan parhailla mahdollisilla tiedoilla. Eli jos oli virhe myydä dollarilla, niin oli virhe myydä dollarilla, vaikka firma olisi mennyt konkkaan 46-kertaistumisen sijasta.

Edit: Esimerkki omasta virheestä on, että ostin Nokian Renkaita, koska pitää salkussa olla yksi iso firma tai se on kauhean turvaton.

Esimerkki päätöksestä joka ei ollut virhe: En osallistunut Mustin listautumiseen, koska en kokenut arvostusta ja bisnesmallia houkuttelevaksi.

15 tykkäystä

Ja Nordnettiä markkinoidaan vähävaraisille osakesäästäjille

Edit: Niin ja muistakaa minimoida kulut t. Rahapodi :grin:

5 tykkäystä

Kulut on kyllä hapokkaat. Vaikka itse olen pysynyt tuossa 5e/kauppa tasossa niin silti ei kyllä alle tonnin siivuja viitsi pulata ja yleensä siivut ovat vähintään sen pari tonnia per kauppa. Kulujen minimointi varsinkin veivaamisessa jossa kauppaa käydään useammin kuin kerran pari vuodessa on kaikki kaikessa.

4 tykkäystä

Muistaakseni järkeilin aikoinaan, että XPEL muuttui liian riskiseksi, vaikka osake -70 % romahduksen jälkeen oli naurettavan halpa, kun 3M haastoi sen patentista oikeuteen. En osannut arvioida haaston vaikutuksia, vaikka itse bisnes näytti erinomaiselta. Olisi kannattanut katsoa kortit loppuun tässä tapauksessa.

6 tykkäystä

Suurin virhe on Harvest One Cannabis Inc (Harvest One Cannabis). Tuli ostettua möyhy buumin aikaan ja ovat turskalla -90%. Saa muistuttaa siellä miksi pitää olla järki hommassa, eikä kaikkeen paskaan tarvi sijoittaa.

8 tykkäystä


Päätin ostaa Greenlane Renewablesia 19.11 mutta ostos siirtyi jostain syystä seuraavalle päivälle. OST:llä oli käteistä sopivasti noin 7800cad joten tein sitten 10000 kpl osto toimeksiannon 0.77cad rajahinnalla. Hinta karkasi 0.78cad heti avauksesta mutta en voinut nostaa hintaa koska halusin mukavan tasaluvun kappale määräksi. Päivän mittaan hinta nousi kovaa tahtia ja hiki nousi otsalle virheen takia. Ylpeänä en kuitenkaan suostunut myöntämään virhettä ja laskemaan kappale määrää. Laput jäi saamatta. Tämän jälkeen olen joka päivä avauksesta katsonut hinnan ja laskenut päässä menetetyt tuotot. Joskus myös sulkemisen jälkeen. Koska mentaalisesti lukittauduin ensiksi tuohon määrään ja sitten toiseksi siihen hintaan en hypännyt kyytiin vaikka tilaisuuksia olisi ollut. Jäi 100% tuotot nyt pöydälle. Positiivista on ettei salkussa nyt ainakaan mitään 9879kpl rumaa riviä ole vaikka kuinka vihreänä loistaisi.

37 tykkäystä

Ja Nordnettiä markkinoidaan vähävaraisille osakesäästäjille

Edit: Niin ja muistakaa minimoida kulut t. Rahapodi

Kulujen minimoinnilla taitavat podissa viitata rahastojen yms. jatkuviin/kiinteisiin kuluihin, kuten hallinnointipalkkioihin jotka syö tuottoja, mutta tottahan se on että tuossa on tietty ironia nähtävissä :slight_smile:
On toi 2% kaupankäyntikulu miusta ehkä kuitenkin parempi kuin 2% jatkuva kulu, kunhan vaan on veivaamatta. Miulle se toimii (vaikka heikentääkin ostoissa ajallista hajautusta siltä tasolta jolla toivoisin sen olevan), koska veivaamalla todennäköisesti tekisin vain enemmän sijoitusvirheitä :grin:

2 tykkäystä

Outokumpu pääsi omalle sijoitusvirheiden listalle toistamiseen. Ostin sitä parisen vuotta sitten, kun Suomen kaivosteollisuuslait näytti saavan vihdoin muutosta. Alashan sieltä tultiin ja jäi lojumaan salkun pohjalle -35%. Mörnimiseen meni 9kk jälkeen hermo ja niin sai laput lähteä salkusta “parempiin kohteisiin” kun ei mitään positiivisia uutisia ole kuulunut. No rupesihan niitä uutisia sitten tulemaan, 2 viikkoa sitten myin ja siitä on nyt noustu 28% eli olisi sieltä oma virhe päästy lähestulkoon kuittaamaan mutta kun ei niin ei. Noh, isoista rahasummista tässä sijoituksessa ei ollut kyse, lähinnä prosentit ärsyttää.

Edit: Ja nyt kun suunta näyttäisi olevan reilusti ylöspäin, niin on hirveän vaikeaa enää tuota lappua ostaa. Mutta ostin tai ei niin kyllä niitä tuottoja muuallakin tehdään.

6 tykkäystä

Sijoitustaipaleen alussa uskoin turhan sinisilmäisesti analyytikoiden targetteihin ja suosituksiin. Oma analyysi jäi tekemättä ja päätöksissä nojattiin liikaa näihin.

Yksi tällainen tapaus oli Cargotecin ostaminen 50e tienoilla, kun yhdestä analyytikon raportista tuli luettua “Osta” ja target price lupasi hyvää kasvua. No ne laput eivät tainneet yhtään vihreää päivää nähdä. Tämä kuitenkin korjattiin maaliskuun koronadipissä ja nyt tuokin väri saatu mukavan väriseksi.

Eli summa sumarum, tee osto/myyntipäätökset itse ja analysoi kohdetta. Analyytikoiden höpinöitä voi käyttää tukena, mutta pelkästään niiden varaan ei tule perustaa päätöksiä.

18 tykkäystä

Muutaman kuukauden tutkittuani yritys X:ää vakuutuin, että tässä on hyvät ainekset salkkuun ainakin 5-10 vuodeksi. Päätin, että kun kurssi laskee taas alle 10€ hyppään kyytiin, ostotoimeksiannon jätin 9,98€. Kurssi kävikin 10.00, jonka jälkeen ollaan menty ylöspäin.

Hyppäsin kyytiin 13,00€ ja uskon edelleen, että kyydissä pystyy hyvillä mielin istumaan useita vuosia. Tankkaillaan joskus lisää jos näkemys pitää.

Mitä opin: Jos odotat vahvaa kasvua, ei kannata hankinnassa takertua muutamaan prosentin kymmenykseen. :man_shrugging:

21 tykkäystä

Tämä. Varsinkin avauspositiota ostaessa on vaara että odottelee “saisiko vielä ostokulut pois jos laitan pilkin vähän alemmas” tai toivoo että se päätyisi päivän päätteeksi vihreälle.

Nykyään jos jotain haluan, otan sen suoraan markkinahinnalla. Jo pienen nousun jälkeen on ihan sama maksoiko alkupumpsi muutaman euron enemmän vai ei.

15 tykkäystä

Sama täällä. Pitäisi vain ajatella isoa kuvaa ja sitä, ettei millään muutaman euron säästöllä ole tuossa pienintäkään merkitystä.

Nykyisin yritän ostaa vain suoraan laidasta, kuitenkin teen ostoja vain maksimissaan kerran kuussa, niin ei tuolla parilla kymmenyksellä ole juuri mitään käytännön merkitystä.

Pahimman opetuksen itse tästä sain, kun kevään dipissä siirtelin omistuksia arvo-osuustililtä osakesäästötilille. Möin Kamuxin osakkeet ensin arvo-osuustililtä pois, mutta en saanut yhdellä toimeksiannolla kaikkia kaupaksi, vaan osa jäi seuraavaan pörssipäivään. Ensimmäisenä päivänä myytyjen kurssi taisi olla muistaakseni 5,60. Seuraavana pörssipäivänä hinta jatkoi laskuaan ja myin loput pois kurssilla 5,30. Ärsytti, kun en saanut myytyä tuolla 5,60 hinnalla, mutta päätin myydä loput kuitenkin tuolla pois, että saan ostettua takaisin osakesäästötilille, enkä jäänyt odottelemaan enää lisälaskua. Tuon jälkeen kurssi kuitenkin “pomppasi” johonkin 5,34 tasolle, mutta minä en antanut periksi, vaan päätin, että ostotoimeksianto on 5,30, koska enempää en noista osakkeista maksa, sillä tavoite on tässä tapauksessa vain “siirtää” jo omistamani osakkeet osakesäästötililleni. Kurssi ei kuitenkaan tuolle tasolle enää koskaan palautunut, vaan nousi valehtelematta kuukauden putkeen ylöspäin joka ikisenä pörssipäivänä. Kiristi aika pahasti katsoa tuota vierestä, sillä tarkoituksena ei todellakaan ollut luopua Kamuxeista, luonto ei vain kestänyt ostaa takaisin kalliimmalla, tässä tapauksessa 0,04€ kalliimmalla per osake. Kaiken lisäksi olin osan siis myynyt jo aiemmin kurssilla 5,60, joten voitolle tuosta siirrosta olisin joka tapauksessa jäänyt, vaikka olisin ostanut kurssilla 5,40.

Ihmismieli on kummallinen, tilanne olisi ollut vieläpä psykologisesti eri, mikäli olisin ollut ostamassa Kamuxia uutena osakkeena salkkuun. Minun tapauksessa kuitenkin vain siirsin osakkeita salkusta toiseen, ensin myymällä ja sitten ostamalla OST:n puolella, pää ei antanut periksi laittaa ostotoimeksiantoa kalliimmalla kuin olin juuri myynyt. Tältä kaikelta olisin kuitenkin välttynyt, mikäli olisin tehnyt ensimmäisen myyntini alunperin suoraan laidasta, nyt kuitenkin yritin ensin sillä säästää desimaaleja, mutta osakkeista menikin aluksi vain noin puolet kaupaksi kurssin jatkaessa laskuaan. Lopulta ostin joskus toukokuussa Kamuxit takaisin salkkuun kurssilla 6,90 ja lisäilin kesällä pariin otteeseen, eikä ole kyllä tarvinnut katua kun kurssikehitystä katsoo. Opin joka tapauksessa kuitenkin sen, etten ala muutaman desimaalin takia säästämään muutamia euroja. Toisaalta Kamuxia tuskin olisu tullut lisättyä enää kesällä jos olisin tuolla alkuperäisellä hinnalla saanut sen määrän osakkeita, joita olisin halunnut, joten ei varmaankaan siinä mielessä merkitystä. Nyt suunnittelen Kamuxin lisäämistä entisestään kurssin ollessa 13,00. Niin se muuttuu ja nouseviin kursseihin pitää uskaltaa ostaa antamatta historiallisen kurssikehityksen vaikuttaa päätöksiin. Katse tulevaan.

Edellinen ostoni puolestaan kohdistui Remedyyn, lisäsin Remedyä kurssilla 30,60 suoraan laidasta. Kurssi laski tuona päivänä johonkin 30,00 tasolle, joka hieman harmitti, mutta sitten taas seuraavana päivänä lähti tämä nykyinen nousu ja nyt ollaankin tultu lähes 25% ylöspäin ostohetkestä. Tästä pääsisi, kun olisi muutaman päivän katsomatta pörssiä oston jälkeen ja senkin jälkeen pitäisi katseen vain siinä isossa kuvassa ja pitkässä aikavälissä. Ehkä se suurin yksittäinen kehityskohde itselläni tällä hetkellä.

25 tykkäystä