Sijoitusvirheet

Se on juuri noin.

Itsellä ihan konkreettinen sijoitusvirhe juuri Plugiin liittyen tässä viikolla. Itseä vähän hirvittänyt nousun kulmakerroin firmassa, joten viritin siihen stopparin muistaakseni 13-14% tienoille, ajatuksena että jos se lähtee valumaan, niin myydään pois ja ostetaan sit takaisin kunhan rauhoittuu. Aliarvion tietenkin tän lapun kiukkuisuuden suuntaan ja toiseenkin, sillä alkuviikostahan siinä oli just tuollainen -13% dippi, joka ostettiin samantien pois.

Käytännössä kun meikäläinen huomasi tilanteen, niin -13% dippi oli sulanut jo -5%, mutta jostain syystä sit aattelin että kyllä tässä vielä on mahdollisuus, että valuu takaisin alas, vaikutti kuitenkin laskupäivältä. No, näin ei käynyt vaan loppupäivästä osakehan oli jo hienoisesti plussalla. Tässä vaiheessa hinta oli siellä 53 dollarin paikkeilla, jossa olis viel ollut mainio oston paikka. Näin ne virheet kertautuu. Enkä nyt sit vieläkään uskalla ostaa takaisin.

Toki tässä mokailtu jo aiemmin, omat veivailut ja kevennykset tarkoittaneet sitä, että tienasin Plugilla sellaiset 7000€, vs. että jos olisin malttanut holdata kesäkuussa ostettua positiota, olisi kasassa 35000€ potti.

Mut eipä tuossa. Varmaan se oikea sijoitusvirhe tulee tehtyä nyt vasta siinä, että tän kokemuksen jälkeen en uskalla enää käyttää stoppareita ja meikäläisen viime vuoden voitot sulaa kokonaan kun seuraava romahdus iskee.

14 tykkäystä

Tuota minäkin olen aina pelännyt stopparin käyttämisessä, ei tarvitse tulla kuin yksi nopea -20% syväkyykky ja kaikki laput myyntiin ja tunnin päästä kurssi korjannut jo takaisin.

4 tykkäystä

Juuri tuon vuoksi itse käytän TradingViewin alertteja (ja onhan nordnetissäkin nykyään hälytykset) ja katson itse pitäiskö jotain tehdä sen sijaan että annan robon pistää laput laitaan mekaanisesti… lähes aina nopea iso liike alas saa rekyyliä takaisinpäin. Tietenkin toimii vain jos olet markkinoiden auki ollessa koneella tai saat hälyt kännyyn ja siltikin jos jotain dramattista tapahtui niin todennäköisesti pääset hälystä huolimatta vain katsomaan savuavaa kraateria :smiley:

Katson kuitenkin itse että moiset tapahtumat ovat niin harvinaisia että…

Jos laittaa stoplossin, se pitää laittaa niin paljon normi rangen ulkopuolelle ettei “normiheilunta” osu siihen ja kuumissa hypelapuissa normiheilunta voi olla tooooodella paljon.

5 tykkäystä

Tässä taas oikein malli esimerkki liputus terrorista mitä täällä annetaan tehdä. Viesti liputettiin sopimattomaksi : se koetaan loukkaavaksi, herjaavaksi syystä :roll_eyes:. Viestini tarkoitus oli vain antaa tsemppiä uudelle kaverille ja uskoa noihin kuponkeihin. En tiedä miten @Ruisku toimi mutta tuosta viestistä on nyt 7 päivää ja jos hyppäs takaisin junaan olisi tehnyt hyvää tiliä. Ylläpito voisi vähän seurata taas näitä liputuksia!!!

33 tykkäystä

Tuli lyötyä alle 5e keskarilla ostetut Reveniot laitaan viime helmikuun lopulla, sekä mm. vastikään ostetut Qt:t. Tilalle tuli DAX shortteja ja hyvältähän se meno vaikutti aina siihen asti, kunnes eräs oranssi hyypiö löysi twitterin send napin ja käräytti yhdellä pisteellä mun kohtalaisella bufferilla ja vivulla ostetut ja alle 5min holdatut lapput yhdessä silmänräpäyksessä. No onpahan useampi satatuhatta kr. vähennettävänä Revenio veroista ja vähän muistakin :exploding_head:

3 tykkäystä

Aika vaikea tota normiheiluntaa on kyllä laskea. Tai jos tulee ilmotus -10% kohdalla, avaat palvelun ja se on -14% niin mitä teet? Myyt ennenkun laskee lisää? Ostat dipin? Plugissa on usea ajuri mikä hieman helpottaa stressiä, oli se sitten markkina-asema, tukitasoja, trendi tai instikkaomistukset, mutta kun noita droppeja itsekkin vierestä katsellut niin aina välillä sitä pohtii että sitten jos se parin vuoden karhu oikeasti alkaa niin miten hyvin sieltä hyppää ulos ja suojaa voittoja, vai ostaako sitä dippejä kunnes massit loppu ja huomaa että alamäki jatkuukin hamaan tulevaisuuteen. Vaikka uskon energiamurrokseen niin jos joku ajuri vetäis indeksit kunnon laskutrendiin niin se vetäis sit kaiken mukanaan tai ainakin hyvän megatrendinkin lapuissa sallittaisiin pienempiä kertoimia.

Lähinnä mietin että itseni on vaikea määritellä mikä on sijoitusvirhe sen perusteella miltä kurssi näyttää jälkikäteen. Eli vaikka olen melko bullina ollut Plugiin pitkään niin kyllä markkinoiden kuumeneminen nostaa omaakin sykettä enkä @McNulty n tilanteessa liikaa itseäni löisi. Toki siellä oli puhuttu ja huhuttu että julkaisuja vielä tulollaan mikä nostais entisestään mutta yhtä hyvin se ois voinu reilusti korjata tollaisen nousun jälkeen. Samaan aikaan oon kyllä itse saanut @Meri n postauksista luottoa ostella omiin silmiin koviinkin hintoihin ja nousihin. Melkoisella recordilla Meri on tässä korona-aikana lappua salkkuun lyönyt. Ei voi muuta sanoa kun hattua nostaa.

Summataan vielä se että en olisi vuosi sitten uskonut että joku 13% olisi itselleni koskaan normiheilunta päivätasolla.

9 tykkäystä

Mulla oli plugissa tälle päivää -11% huipusta stop loss. Oli pakko ottaa pois, kun näytti että siellä vielä avautumisen huipun jälkeen käydään.

Se varsinainen sijoitusvirheeni on välillä ostaa fomossa heti ja sitten toisella hetkellä jäädä taustalle kyttäämään, vaikka informaatiota olisi jo täälläkin enemmän. Näitä firmoja ovat plugin lisäksi, smart eye, kahoot, harvia ja evo näin esimerkkeinä. Kaikkia löytyy salkusta nyt.

1 tykkäys

Suurin yksittäinen sijoitusvirhe oli varmaan Nikola. Siinä meni lähestulkoon kaikki pieleen mitä voi mennä. Yksittäinen iso päivänousu GM-uutisen johdosta ja sitten ostin vielä lisää putoavaa puukkoa. Nythän se firma yrittää tehdä uutta tuloaan kaiken sotkun jälkeen. Oli semmoinen pahanilmanlintu, en halua takaisin salkkuun huonoa onnea tuottamaan.

Nyt jonkin verran on tullut perehdyttyä tekniseen analyysiin. Ostopäätökset hybridi-strategialla fundamenttia, uutisia ja teknistä analyysia. Swingiä ja pitkään pitoon.

Jos on hyvä kasvufirma, niin lisää vaan dipeistä, välillä ei kannata veivata myynnin ja takaisin oston kanssa, ellei ole täysin varma mitä on tekemässä ja eipä oikeastaan välttämättä sittenkään. Yksi kova uutinen voi keikauttaa TA:t roskiin. Oma salkkuni on vahvasti USA - Kanada painoitteinen, harjoitellessa ostelin Suomi-osastoa. USA-osakkeita kannattaa ostaa aluksi pieniä määriä, jotta hahmottaa paremmin volaliteetin ja dynamiikan, muuten nousut ja laskut voi hämätä jos on tottunut Suomi-osakkeiden vaihteluihin.

Jos laiskottaa niin vaikka kolmasosa salkusta uusiutuvien ETF:ään, sen kanssa on aika vaikea mennä pieleen, koska ilmastonmuutos ja jenkeissä uusi hallitus. Tässä tämmöinen vähän sijoitusvirhe - ja vinkit yhdistelmä postaus. Hyviä poimintoja vaan ja dipeistä lisää. Ja kiitos foorumilaisille hyvistä vinkeistä!

9 tykkäystä

Vaikka summat on pieniä ja osuus salkusta myös pieni, niin olishan tuossa loka-marraskuussa maltti ollut valttia! :rofl:

15 tykkäystä

Meitä on varmasti monta jotka on saman virheen tehnyt. Itse hukkasin melkein 100k tuotot plugista aloitteliana kun kesällä möin paniikissa pois heti ensimmäiseen dippiin :grimacing:. Liian herkkä on tuo myyntisormi eikä osaa holdata

10 tykkäystä

En tiedä onko kukaan pystynyt samaan mutta pienellä ajalla olen ostanut kolmea eri osaketta ja kun en olekaan lähtenyt nousuun vaan laskenut niin hätäpäissään mennyt myymään. No, jonkun ajan päästä katsonut niin eikö ne nyt sitten raketoi. Arvatkaapa ottaako päähän.

9 tykkäystä

Eiköhän tämä ole yleisempiä virheitä. Missä kohtaa mielestäsi teit virheen ja mitä aiot ensi kerralla tehdä jos osake nouseekin/laskeekin oston/myynnin jälkeen?

5 tykkäystä

Menin ostamaan TRIT vaikka mikään ei nyt tue tuota päätöstä.

1 tykkäys

Tein virheen siinä että möin liian aikaisin. -15 %oltiin tultu alas. Ja nyt tuosta myyntihinnastani reilu 60 pinnaa ylös. Mitäkö teen seuraavan kerran. Uskon viisaampiani.

3 tykkäystä

Nämä on vaikeimpia juttuja itsellenikin. Monta lyhytaikaisesti hyvää kauppaa (=kahvirahoja) olen tehnyt myymällä ajoissa, mutta välillä noissa sitten ottaa siipeensäkin. Tänään kun golarista luovuin otin tavoitteeksi, että enää ei ilman merkittäviä yhtiöön vaikuttavia uutisia tehdä näitä lyhytaikaisia holdeja.

Minä olen vasta viimeaikoina yrittänyt mukaan näihin nopeisiin nousijoihin ja määrällisesti ne on epäonnistuneet. Rahallisesti onneksi hieman plussalla. Tosin täältä kun lukee ihmisten postauksia niin olen varmaan epäonnistumisten mestari. En tiedä miten olen niin usein onnistunut menemään sisään tilanteessa jossa alkaakin jonkinmoinen dippi ja sitten on usko loppunut.

1 tykkäys

Miten löydät noita tulevia nousijoita? Itse en ainakaan pysty päättelemään mikä olisi tämän vuoden vety. Lisäksi kun monella paljon nousseella osakkeella ei kuitenkaan ole perinteisiä tunnuslukuja niin minun on hirveän vaikea arvioida millä hinnalla jotain kannattaa ostaa.

2 tykkäystä

Ite en ainakaa postais täällä treideistä jokka on kussu :grin:

1 tykkäys

Lukemalla valtavan määrän uutisia päivittäin… Jos joku uusi uutinen herättää mielenkiinnon niin silloin alkaa valtava lisätutkinta…Jos asia ja osake näyttää ja tuntuu hyvälle niin silloin alkaa ostot. Lisäksi aina jos vain mahdollista asetan itseni ostajan asemaan eli mietin miksi minä ostaisin juuri tuon tuotteen tai palvelun. Ja miksi en ostaisi jotain muuta mahdollista kilpailevaa tuotetta… siinä samalla kun tekee tätä vertailua tulee pakostakin selvitettyä kilpailijat ja niiden hyvät ja huonot puolet. Ja lähes aina pitää olla joku uusi juttu mikä on vasta tulossa käytännössä markkinoille. Minua ei kiinnosta pätkän vertaa jokin ämpärintekiä tai ämpärikauppias joka on takonut 100 vuotta ämpäreitä.

No tuskin tuohon pystyy vastaamaan kukaan muukaan. Mutta se on varma että lyysien tekijät pärjää jos niitä ei ole ei ole vetyäkään. Hyvin yksinkertaista :slightly_smiling_face:. Se on sitten tarina erikseen mikä niistä pärjää parhaiten… itselläni on selvä kuva kyllä asiasta mutta täällähän ei harrasteta sijoitusneuvontaa niin se siitä sitten. Sitten on lukematon määrä kennojen tekijöitä ja osia niihin. Niistä löytyy myös hyviä nousijoita vuoden sisällä. Ei tämä vety homma ole vielä taputeltu… osa porukasta ajattelee nyt niin että nuo kurssit ovat nyt tapissa ja korjaus tulee… no varmaan niin tuleekin kuuluu lajiin mutta mutta … nyt ollaan siinä pisteessä että nämä vety firmat alkavat saamaan niitä paljon puhuttuja ja odotettuja tilauksia ja lihaa luidensa päälle :slightly_smiling_face:. Se on se ajuri mikä tulee seuraavaksi ajamaan näitä kursseja ylöspäin :wink:.

No sepä se… silloin niitä on turha miettiä ja ihmetellä niistä ei saa muutakuin pään kipeäksi :grin:. Taisin tuonne johonkin ketjuun heittääkkin näistä tunnusluvuista muistaakseni @Pohjolan_Eka alle että minä niistä mitään tajuu :joy: . Mutta taidan minä niistäkin ihan oikeasti jotain tietääkkin jos haluan :wink:

47 tykkäystä

Saako tänne laittaa spekulaatiota omista mahdollisista virheistä… (ei tarvetta vertaistuelle)

Viikinkipäällikön salkusta lähdössä “kivijalkaa” pois hieman isommalla vasaralla. Mutta koronakuopasta napattuna tuotto on kuitenkin ollut 38%. Vaihtumassa mahdolliseen nousijaan jolla on hyvät mahdollisuudet.

Tulevaisuus näyttää oliko tämä sitten kaikkien aikojen (itselle) sijoitusmoka. Mutta stradegia on pitää osakkeita pitkään,nyt vaan löytyi parempi missä roikkua kyydissä. Usko että 2021-2025 ja eteenpäin vuosien aikana nyt myytävä ei kasva samaa tahtia kuin ostoslistalla oleva. Mutta mahdollisuus turska saaliiseen on iso

Lippua vaan jos ei tänne kuulu.

1 tykkäys