Minuako tarkoitit? Ja jos, niin mitä tuolla tarkoitit?
Ihan lottoahan se oli, että WSB:n kaverit päätti alkaa NOK NOK NOK meemittelemään ja venyttämään Nokian kurssia ylöspäin. En ymmärrä, miten asiassa oli lainkaan langat omissa käsissä?
Tuotahan nyt tapahtuu jatkuvasti niin turha niitä on miettiä. Minäkin olisin miljonääri ainaki menetettyjen tuottojen osalta.
Katoin vasta, että olin 4v sitten all In Reveniossa. Fortumiakin on ollut alle 12e hinnalla 6x vivulla. Möin kans juuri Nokian pelilaput mitä oli puolet salkusta. Jälkeenpäin kaikki on helpompaa.
Itsekin lottosin pari lappua gme eilen onnellisesti huipulla. Olen jo asennoitunut niin, että voi olla tänään edessä raju alamäki. Lähinnä spekuloin, että säilöisikö ne pari lappua muistona siihen asti kun tarvitsee vähentää tappioita.
Taas tullaan siihen kysymykseen, että ei se laatuyhtiöiden buy and hold ole edelleenkään huono strategia.
Lähinnä sitä että toimimalla “vain osta, älä myy” nuo olisi edelleen mukana. Kiitos asiaa kanssani jakaneille. Minun puolesta ei tarvitse enää tätä minun tapausta jatkaa.
Miten gme tapaus liittyy mitenkään buy and hold strategiaan?
Ketjun otsikko on sijoitusvirheet. Lottoaminen on mielestäni sijoitusvirhe, vaikka sen kuinka tekisi tietoisesti.
Buy and hold on taas se tavoite, haasteena toki löytää ne kestävän kehityksen osakkeet.
Päinvastoin! Juurikki pelaa sekä lottoa että viikinkilottoa joka viikko pienimmällä mahdollisella panoksella, jos muistaa. Juurikki sijoittaa kolmannen sektorin toimintaan kulttuurin, liikunnan ja sosiaalityön alueilla. Siinä voittaa kaikki, myös sinä. Hyvä sijoitus!
Sinullahan oli vielä 1/4 nokioista mukana kun lottonumero osui. Kääntäisin tuon onnistumiseksi, että jätit takaportin auki noinkin heikosti performoineelle osakkeelle kuin nokia. Piti vielä kommentoida, kun usein sijoittajan pää näkee tuollaisen tilanteen hieman väärässä valossa, kun on sattunut periatteessa huonoa tuuria myynnin vuoksi, vaikka tosiasiassa kyseinen nousu oli lottovoitto kaikille nokiaan sijoittaneille.
Näinhän se on. Tuli vain kuvitelmia että jos Nokialle käy Gamestopit, ja jos olisi alkuperäinen määrä, niin kohta olisin saanut jäädä pois töistä.
Ja houkutus oli suuri tänään iltapäivällä lähteä paikkaamaan aiempia myyntejäni ostamalla noin 4,8 hintaan. Onneksi en paikkaillut.
Tuli takkii eilen 7k (n. 1/2 koko salkuun koosta) GME yms. osakkeista, jotka hätäpäissäään möin sitten. Tästä toivottavasti matka ylöspäi ja uudelleen rakentelemaan salkkua (peliosakkeille tuli bannit sinne tältä vuodelta ainakin).
Tässä on kaksi positiivistakin asiaa :
-
Et uhkapelannut koko salkkuasi
-
Uskalsit kertoa asiasta ja joku muukin voi oppia sinun (pahoittelut) idioottimaisesta käytöksestä. Ellei sitten oikeasti kuulunut sijoitusstrategiaan, että puolet salkusta uhkapelataan.
Voin kuvitella kuinka ketuttaa jos salkusta sulaa puolikas sen takia että se puolikas on käytännössä varastettu.
Sellaiset on fiilikset tääläkin että pitäkää tunkkinne, onneksi tappio oli vain noin 1/200 osa salkusta ja euroissakin alle kilon.
Mutta pokerinpelaajan ajatusmallilla tämäkin pitäisi ajatella tulosorientaation sijasta sen kautta että olivatko päätökset virheellisiä vai ei, lopputulos ei määrittele oliko sijoitus virhe vai ei.
En pysty vieläkään näkemään että oli virhe lähteä mukaan taistelemaan shortteja vastaan. Ja oma valintani ei ollut gamestop, amc, kos eikä edes nokia vaan MAC jolla ajattelin olevan kuitenkin ihan solidia liiketoimintaa shortin vastapainoksi. Ehkä ainoa virhe oli myydä positio eilen mutta mitä muuta voi piensijoittaja tehdä silloin kun säännöt muutetaan kesken pelin. Olin sijoitusta tehdessä valmis häviämään koko pääoman tai isoonkin kurssiheiluntaan mutta en siihen että säännöt muutetaan koska se vielä pohjan koko betsiltä, joka vanhoilla säännöillä olisi edelleen odotusarvoltaan reilusti positiivinen.
Kiitos @Fenkku rehellisesti viestistä.
Onkohan kaikille selvää, että kun pelataan ”hypemeemelapuilla” niin panokset ovat pienet. Ainakin itselläni. Yleisin panos minulla on max 2% koko salkun painosta. Tavoitteena saada vähän lisä pelimerkkejä pitkiin omistuksiin.
Sopisiko tämän ketjun teemaan kysyä vinkkejä miten te käsittelettä tappiot tai menetyt tuotot? Tavallaan hölmö kysymys kun “ei menetettyjä tuottoja pidä miettiä” jne mutta kun niitä miettii. Alkaako se helpottaa siinä kohtaa kun salkku paisuu ja siellä on mitä menettää vai korpeaako se edelleen yhtälailla?
Itse olen vielä taipaleen alkuvaiheilla (6kk) ja salkun koko on vain 13´000e josta 2000e tällä hetkellä tuottoa. Tälläkin hetkellä pitäisi osata iloita siitä että QT nousee mutta kiroan eilistä hätäilykevennystä jonka takia “menetin taas 60e”. Ja siihen päälle eilinen nopea suunnitelman muutos NAKDin kanssa jonka vuoksi muutin 300e voiton 30e tappioksi.
Rationaalisesti ymmärrän että puhutaan todella pienestä miinuksesta sekä hypoteettisistä tuotoista mutta toista päivää päässä vain juilii että “olen tyhmä ja tyrin taas 400e”
Onko se vain niin että jos näihin jää jumiin niin pitää siirtyä indeksimieheksi? Vai onko heittää jotain esimerkkejä miten asiaa prosessoitte?
Ymmärrän että tämä viesti voi tuntua naurettavalta sellaisista jotka ovat menettäneet enemmän enkä tarkoita vertailla. Halusin kuitenkin jakaa tämän tuoreen sijoittajan näkövinkkelistä ja ajatuksella “toisen tunteet ovat hänen sen hetken todellisuutta” vaikka ne toisesta henkilöstä voisivat tuntua jopa typeriltä.
Tappioiden osalta pyrin analysoimaan, mikä johti tähän tilanteeseen. Useimmiten syynä on liika riskinotto tai ostettavaan lappuun perehtymättymättömyys (molemmat yhdistettynä = FOMO?). Näitä on tullut onneksi aika vähän.
Menetettyjen tuottojen osalta en haikaile perään. Helpoiten se onnistuu, kun ei seuraa yritystä kovinkaan tarkkaan. Toki tässäkin voisi olla paikka itsepohdinnalle, esim. sinun tapauksessasi mitkä seikat saivat keventämään Kuuttia.
Itselleni on vaikeampi puoli menetetyt tuotot, kuin tappiot jotka sijoitusstrategian mukaisesti katkaisen aina nopeasti. Pitää osata nollata tilanne ja pelata vain sellaisilla rahoilla joita on oikeasti varaa hävitä. Helpompi toimia kun on jokaiselle treidille jokin tavoite tai suunnitelma.
Tuossa tilanteessa alkaisin miettiä tarkemmin sijoitusstrategiaa. Jos alkaa vaivaamaan tappiot ja menetyt tuotot, silloin on hyvä ottaa paussi ja miettiä miten voi toimia ettei vaivaa mieltä. Itsellänikin on tullut hölmöjä lyöntejä tänä vuonna. Oma ratkaisuni on: ota tauko ja mieti omaa strategiaa. myy huonot osakkeet pois, jos ne vaivaavat mieltä. Osta yhtiöitä joihin olet tutustunut. Ei välttämättä tuota niin paljoa, mutta toisaalta ei tarvitse myöskään valvoa miten niillä menee.
Itse olen kasvattanut myös riskisijoittamista sen mukaan jos voittoja on tullut ja sitten kun tulee tappiota niin lopetan veivailut.
Yleensä aiheuttaa suurta epämukavuutta pitää osakkeita, joihin ei ole tutustunut ja on niissä mukana vain hypen takia. Eli noitakin välttämällä luulisi vähenevän murheet.
Itselläni on myös yleensä selkeä suunnitelma milloin pitää myydä tai ostaa mutta sitten kuitenkin tulee aina fiilis “jospa se vielä nousee, jospa se vielä laskee”. Suunnitelmissa oli mm. ostaa kahoot ALLE 100NOK ja ostin 117…Ostaa Penneo alle 50NOK ostin 70DKK ja myin 62DKK…kyllähän näitä sattuu. Pitäisi oppia pitkäjänteisyyttä. Pitäähän se välillä oppirahaa maksella ja katsoa myös mikä toimii ja mikä ei.
Kannattaa hajauttaa kunnolla
Helpompi käsitellä henkisesti eri sijoituskeissejä kun 20 pinnaa pakkasella oleva lappu on “vain yksi rivi”
Jos oikeasti tutustuu useampaan yhtiöön (tutustuminen = lukenut vähintään Inderesin laajan yhtiöraportin) niin kyllä pitäisi olla paremmat tsäänssit välttää ne huonommin tuottavat yritykset.