Sijoitusvirheet

Itsellä ei ole näkösällä mitään varmaa 10% tuottoa tekevää yhtiötä näinä epävarmoina aikoina, kun tuota uhitteluakin taitaa olla tulossa.

Luovutustappioiden välttely on varmasti typerää, mutta tuntuu niin isolta asialta kun on muista saanut tehtyä mukavasti voittoa joka tietysti pienenee jos päädyn nämä myymään.
Jos tässä on tulossa joku yleinen isompi nousupäivä, joka saa painamaan myyntinappia.

Suosituksesi kyllä auttoi vähän asiassa eteenpäin, mutta jos on vielä asioita perustella niin voi kääntyä varmaksi myynniksi.

Mielenkiintoinen kysymys. Nyt en ole tehnyt yhtään kauppaa yli vuoteen, joten tuoretta kokemusta myynneistä ei ole mutta reilu vuosi sitten myin, kun tarvitsin rahaa yhteen isompaan projektiin.

Itselleni tärkeimmät myyt syydä ovat:

a) henkilökohtainen rahantarve tai

b) jos yhtiö muuttuu selvästi huonommaksi, kuin se on ollut (olen ns. laatusijoittaja).

Joskus olen myös hajautusmielessä myynyt mutta nykyään tämä syy on jäänyt vähemmälle.

Itse tutkin osakkeen hintaa lähinnä ostohetkellä, että se on jotakuinkin järkevällä tasolla. Kun olen ostanut yhtiötä en enää juurikaan välitä kurssimuutoksista, jos vain yhtiö säilyy laadukkaana. (Esim. ostin aikoinaan kolme-neljä vuotta sitten Harviaa ja se on yhä salkussani melkoisesta kurssivuoristoradasta huolimatta. Koska yhtiö on yhä hyvin laadukas, jopa laadukkaampi kuin ostohetkellä).

Hyvää yhtiötä on ilo omistaa, ajan kanssa laadukkaan yhtiön hyvä suoriutuminen näkyy osakekurssissa. Warren Buffetin sanoin: “Time is the friend of the wonderful business, the enemy of the mediocre.”

8 tykkäystä

En tiedä oliko tämä sijoitusvirhe mutta itse olen myynyt koko salkun jo tyhjäksi, ihan sillä perusteella että näen jokaisen yhtiöni sijoitustarinan muuttuneen huonommaksi. :joy:

3 tykkäystä

Aivan, tämähän on perinteistä laatusijoittamista joka on varmaan pitkässä juoksussa se mielenrauhan kannalta paras ja vähiten työllistävä metodi.

Arvosijoittamisessahan voi puhua myös parhaillaan aliarvostetun firman ostamisesta - kun firma saavuttaa järkevän arvonsa tai mennään sen yli - omistuksen myymisestä.

Ehkä siis oma sijoitustapa on hieman laatuomistamista aktiivisempi. Koetan myös sahata prosentteja sieltä täältä, myymällä, ostamalla sentimentin mukaan. Olenkin kehittynyt huomattavasti juuri ostamisessa. Mutta se myyminen on haaste.
Ahneus iskee aina, myyntiä pihtailee - ja sitten päätyy myymään esim. laskeviin kursseihin joka lähes vakiona on virhe.

Sanotaan nyt vielä, että olen jakanut omat omistukset karkeasti:

  1. Osinkofirmat (Never sell, ellei osinko ole vaarassa)
  2. Arvo- ja laatufirmat (Myy/vähennä, kun saavutetaan järkevä arvostus)
  3. Kasvufirmat + riskikasvu (Myy jos kasvunäkymät vaarassa)
  4. Treidaus (puhtaasti sentimentin ja teknisen analyysin perusteella)
14 tykkäystä

Samaa mieltä, yllättäviä tapahtumia ei voi laskea. Tuttu metallialan yrittäjä (ei pörssiyritys) kertoi taannoin että oli kesälomakahveja koko henkilökunnana voimin juotaessa kertonut henkilöstölle näkymistä, että koskaan ei ole mennyt näin hyvin ja lomien jälkeen on tilauskirjat täynnä. Seuraavana päivänä isompi halli paloi maan tasalle.
Eipä varmaan Nokian renkaisiin tai Fortumiin sijoittaneet osanneet kuukausi sitten arvata miltä kurssi tänään näyttää. Itsellä ei ole noksua mutta fortumia löytyy. En ole myynyt :wink: kun on vielä plussalla.

5 tykkäystä

Tähän voisi kirjoittaa pitkänkin stoorin, mutta aloitan nyt parilla virheellä.

Miten voi rakastua osakkeeseen, niin että sitä pitää saada lisää. Välillä keventelen isoa possaa, mutta taas pikkudipistä on pakko ostaa takaisin. Muitakin osakkeita on, mutta huomattavasti pienemmät osuudet. Tuntuu, että en voi nukkua hyvin, jos ei ole riittävän isoa osuutta lempiosaketta. Jos en olisi veivannut, olisi viime vuoden tuotto ollut karua luettavaa. Sen näkee pikkusalkusta, joka on saanut olla rauhassa. Pääsin nollatulokseen ja olen siihen tyytyväinen.

Hirveä duuni veivaamisessa, muuta olin vapaalla. Olin täällä aamu- ja iltavuorossa :smiley: Aika moni muukin. Olen kyllä oppinut ehkä jotain vuoden aikana. Nyt taas töissä ja ihmettelen, että miten pitkää jaksan.

7 tykkäystä

Myyminen on tosi haastavaa, harvoin onnistuu niin että ei olisi jotain sanomista (itselle). Aina on joko liian aikaisin tai liian myöhään liikkeellä. Itse yritän välttää tämän harmituksen pyrkimällä ostamaan vakaita osinkoyhtiöitä eli osta ja unohda tuntuu sopivan parhaiten itselle.
Viime aikoina salkkuun on tosin eksynyt myös muutama kasvuyhtiö, ihan kokeilumielessä.

5 tykkäystä

Erittäin hyvä vastaus. Joka hetki on rahalle vaihtoehtokustannus tai -tuotto.
En ole koskaan ymmärtänyt ajatusta, että ei voi myydä, kun tulee niin paljon turpaan.

1 tykkäys

Tuosta ajankäytöstä voisi itse todeta, että yksi iso virhe on ollut käyttää niin paljon aikaa sijoittamiseen. Minulla oli viime vuonna useamman kuukauden jakso, jolloin en ehtinyt paneutumaan sijoittamiseen juuri lainkaan ja paradoksaalisesti se oli paras ajanjakso, mitä salkkuni on koskaan kehittynyt, niin euroissa kuin prosenteissakin. Siinä kohtaa sijoitusten “unohtaminen” toi valtavan arvonnousun ja mukavasti osinkojakin.

Pitäisi löytää joku sopiva tapa käyttää aikaa fiksummin. Nyt en ole yli vuoteen tehnyt yhtään kauppaa (myynyt tai ostanut) mutta “paluuni” jälkeen olen kyllä käyttänyt aikaa sijoitusmaailman tutkimiseen ja asioiden pohtimiseen. Odottelen tässä pienen käteismäärän kanssa yhtä osakeantia ja lisäksi kiikarissa on yksi yhtiö, jota mietin vaihtoehtona / lisänä tälle osakeannille.

11 tykkäystä

Tästä on itsellä omakohtaista kokemusta. Lehto (tähän mätäpaiseeseen tuli aikoinaan sekaannuttua) ja myin laput kunnon turskalla pois hannun höpinöihin kyllästyneenä muistaakseni päälle 2€. Nyt kurssi noin 0.40€ ja tässä jo diluutiota annista mukana ja uutta jo mahdollisesti tulossa. Pitää vaan myöntää virheensä ja kohti uusia mahdollisuuksia. Katkaise tappiot nopeasti ja anna voittojen juosta pitää kyllä hyvin paikkansa.

3 tykkäystä

Itse tulee myytyä osakkeita vain kahdessa tapauksessa! 1. Jos olen tehnyt pääomatuloa niin myyn vuoden lopussa tappiolliset eli saan verohyödyt ja todnäköisesti ostan myöhemmin takaisin. 2. olen holdannut yli 10 vuotta niin pystyn hyödyntämään 40% hankintameno-olettaman. Muussa tapauksessa siis NYKYÄÄN ostan ja unohdan. Toki jos tapahtuu jotain radikaaleja muutoksia omistamissani yhtiöissä voin tehdä poikkeuksen. Joitain yhtiöitä en tule enää koskaan omistamaan,mainitaan nyt kaksi eli Nokia ja YIT, helpompi elää ilman…

3 tykkäystä

…mutta jos siis ostaa ja unohtaa - miten sitten huomaa reagoida, jos/kun radikaaleja muutoksia tulee? Onko käytössä euroherätteitä molempiin suuntiin, vai mikä taktiikka :thinking:?

1 tykkäys

Voiko nyt jo sanoa sijoittamisen aloittamista sijoitusvirheeksi. Nimittäin opintojen aikana. Tuo Kelan sääntö on järkyttävän epäreilu.

Kela laskee tuloni: ansiotulot+pääomatulot(vuokratulot+arvopaperikaupan voitot)=tuloni yhteensä

Verottaja laskee tuloni: ansiotulot+pääomatulot(vuokratulot+arvopaperikaupan voitot-arvopaperikaupan tappiot)=tuloni yhteensä.

Ja joo. Sanokaa vaan että säännöt on samat kaikille ja että tuollahan ne lukee Kelan sivulla. Sitä en kaipaa juuri nyt.

Harmittaa meinaan ihan oikeasti.

Sen ymmärtäisin, jos Kela ei hyväksyisi luovutustappioita muiden tulojen, kuten vuokratulojen tai osinkojen vähentämiseen, mutta tuohan on täysin päätön systeemi.

Tästä pitäisi mun mielestä saada aikaan joku kansalaisaloite tai joku. Aivan käsittämätön systeemi. Ei ole monesta tuhannesta (ilmeisesti kuusi tukikuukautta haluaisivat takaisin).

Noin, nyt on pahaa mieltä purettu. Jos joku opiskelija tätä lukee. ÄLKÄÄ VAAN tehkö mitään lyhyempää kauppaa. Ostakaa pelkkään pitoon osakkeita. Tämä olisi pitänyt itsekin ymmärtää mutta tyhmyydestä sakotetaan.

Hyvää pääsiäistä silti kaikille. Ugh.

34 tykkäystä

Kannattaa mielestäni ajatella niin, että ne opintotuet ovat ovat aika pieni potti elämän mittaisella polulla. Tärkeimmäksi neuvoksi itse antaisin, että mitä aikaisemmin sijoittamisen aloittaa sitä parempi. Elämää ei kannata ikinä minkään tukien varaan muutenkaan rakentaa.

4 tykkäystä

Menee ohi @Allupalluvaan :n pointista, joka kiteytyy siihen, että Suomessa Kela voi itsenäisesti päättää, että tulot on tuloja mutta tulonhankkimiskulut eivät ole menoja. Vähävaraisella ei ole oikeutta yrittää kasvattaa varallisuuttaan, vaan se pitää lyödä takaisin maanrakoon, jotta pysyy jatkossakin hengissä vain tukien varassa.

11 tykkäystä

Eikö tässä ole helppo ratkaisu ongelmaan tehdä sijoitukset osakesäästötilin kautta? Kelan sivuilta lainattua:

Osakesäästötili vaikuttaa opintotukeen vain, jos tili on voitolla ja sieltä nostetaan rahaa. Opiskelija voi vaikuttaa voittojen nostamisen ajankohdalla siihen, minkä vuoden verotukseen sijoitustuotot tulevat. Jos osakesäästötili on tappiolla, tililtä nostettu raha ei vaikuta opintotukeen. Menettely poikkeaa muista etuuksista siksi, että opintotuen tulovalvonnassa otetaan huomioon verotuspäätöksen mukaiset veronalaiset ansio- ja pääomatulot.

Potentiaalisena miinuksena OST:ssä on tietysti se, ettei siihen voi liittää valuuttatiliä, ostaa ETF:iä tai käyttää samalla tavalla limiittiä, mutta sopiihan se hyvin holdaamiseen.

Holdaaminenhan ei tässä keississä olisi ongelma muutenkaan, koska ostot eivät sentään, ihme kyllä, ole Kelan mielestä tuloa.

1 tykkäys

Opiskelijoille tuo OST on aika täydellinen työkalu jos haluaa veivata ja raha on sellaista jota ei ole tarkoitus ottaa ulos pitkään aikaan. AOTlla veivaus opintojen aikana on, kuten valitettavasti tässä tuli vastaan, puolestaan huono idea. Säännöt ovat tällä hetkellä nämä, ei hirveästi mahda mitään. Nottia poliitikoille? Ei ettäkö siitä hirveästi apua olisi, logiikka on simppeli - jos saat yhteiskunnan tukia, et saa tienata…

3 tykkäystä

Jännä, että tälläkin foorumilla törmää ajatukseen, että myyntivoitot lasketaan tienaamiseksi, mutta niihin liittyviä tappioita ei saisi vähentää voitoista. Pitäisikö verotuksessakin siirtyä samaan malliin?

1 tykkäys

Ah mutta tämä on sitä poliitikkojen logiikkaa jolla ei usein ole tosielämän kanssa mitään tekemistä. Ja kyllä, olen samaa mieltä että tukiin pitäisi vaikuttaa verotettava pääomatulo, ei suinkaan pelkät myyntivoitot. Mutta kuten todettua, systeemi tarjoaa OSTin tämän kiertämiseksi ja muuten asian korjaus vaatii eduskunnalta “patchia” lakeihin joka törmää siihen ongelmaan että siellä on paljon kalkkiksia jotka katsoo että jos on “varaa” pulata pörssissä niin ei tarvitse tukia.

1 tykkäys