Sijoitusvirheet

Yksi syy, miksi tällaiseen ”myyn vasta kun pitää huolestua” exit-suunnitelmaan päädytään on varmasti se, että osaketta ollaan aiemmin myyty ok voitolla ja mielestään hyvällä hinnalla, mutta sen jälkeen ollaan ihmetelty satojen prosenttien nousua myynnin jälkeen. Sitten todetaan, että tätä ei todellakaan kannata myydä niin kauan kun yhtiöllä menee hyvin.

Olen varma, että ratsastin osittain siksi kuplan huipulla, koska olin tehnyt ennen varsinaisen kuplan syntyä pari myyntiä, koska osakkeet vaikuttivat kalliilta. Myyntien jälkeen osakkeet nousivat ennennäkemättömän paljon (vaikkakin nyt ne ovat tulleet takaisin niille hujakoille missä myin niitä). Toimeksiantojen jälkeen jatkuvan nousun myötä ”traumatisoiduin” myynneistä ja aloin tietoisesti välttelemään niitä. Tämä on kans jonkinlainen vääristymä ja virheellinen tapa toimia. Aiemmilla kaupoilla ei pitäisi olla mitään merkitystä nykyisiin tai tuleviin sijoituspäätöksiin, vaikka joku pelottelisikin, että osakkeen nousu ravistaa bullerot pois kyydistä. Tottakai, ymmärrän että ihanne olisi omistaa vuosikymmenet hyvää bisnestä, tähtään lähtökohtaisesti itsekin tähän. Mutta tämä ei varsinaisesti liity siihen vääristymään, että ei myydä nimenomaan siksi, koska aiempi myynti meni ajallisesti pieleen.

Muistaakseni @musa_2 joskus itseasiassa puhui tästä aiheesta. Eli että kuplat syntyvät osin siitä, että sijoittajat myyvät osaketta liian aikaisin ja traumatisoituvat myynnistä, koska osake vain jatkaa raketoimista. Näin myyntejä sitten vältellään ja kyydissä pysytään hinnalla millä hyvänsä.

41 tykkäystä

Olen neuvonut, että kulut saavat olla maksimissaan prosentin. Eli 7 euron välityspalkkioilla se 700 pitää minimissään sijoittaa kerralla.

En anna osakevinkkejä, mutta kehotan aloittelevia tuttaviani sijoittamaan mieluummin siihen parhaaseen ideaansa kuin siihe 38. parhaasseen ideaan. Oikeastaan ainoa vinkkini on, että eivät osta Inderesin ostaa/myy ketjun sen hetken hypetetyintä lappua.

15 tykkäystä

Alla vielä kuvaus laskumarkkinan vaiheista 1, 2, 3.

Ei ole mitään mistä voi luotettavasti ennustaa esiintyykö:

  • kaikki kolme
  • vaiheet yksi ja kaksi
  • ainoastaan vaihe yksi

11 tykkäystä

itselleni yleinen virhe, etenkin sijoitustaipaleeni alussa, oli liian suuret kertaostokset. Olin saanut tilisäästöillä melko ison potin kasaan (Palkasta sivuun laitetut summat yhdistettyinä metsän myyntituloihin) ja aloin tekemään omiin säästöihin ja kokemukseen peilaten suuria kertaostoja tonneilla / firma. Myöhemmin ajateltuna nämä olivat mielestäni liian suuria kertaostoksia itselleni eivätkä riskienhallinnallisesti olleet parhaita ideoita. Olenkin nyt siirtynyt suurista kertaostoksista säännöllisiin kuukausittaisiin ostoihin dollar cost averaging -tyylillä. Tietenkin yllättäviä sukelluksia varten tililtä löytyy varten ruutia, mutta ne on sitten poikkeustapauksia varten.

10 tykkäystä

Maaliskuussa ostin Neste ja Upm osakkeita kun sodan paniikki iski näihinkin loistaviin yhtiöihin mutta kuinka ollakaan en malttanut holdata näitä tarpeeksi pitkään tai oikeastaan näitä ei olis tarve Myydä vielä tänä päivänäkään. Näistä myynneistä hyppäsin takaisin kasvuyhtiöihin joista tein sitten mukavien voittojen jälkeen vielä mahtavammat tappiot. Liian aikainen hyppy kasvuyhtiöihin oli virheliike.

21 tykkäystä

Nämä olen jo korjannut omassa strategiassa mutta vanhat virheet painavat:

  1. Uskominen jonkun muun kuin oman itseni kasvulaskelmiin ja analyysiin firmasta.

  2. Geopoliittisten riskien aliarviointi (kiinaan sijoittaminen) puhtaasti lukujen perusteella. Ennustettavuus on aivan muuta luokkaa kuin vapailla markkinoilla, jolloin turvamarginaalien tulisi olla MERKITTÄVÄSTI suurempia.
    Baba-omistus on lahja joka jatkaa vain miinusmerkkistä antamistaan. Kertaalleen olin karvan päässä päästä irti kaikesta plussamerkkisenä yli 100$ hinnassa. Ei kuitenkaan ihan napannut ja nyt istutaan turhan isolla positiolla kiinni.

  3. Jatkossa ei jaksa omistaa enää firmoja mitä pitää seurata niin tarkkaan ettei voi lomia pitää

Innolla odottelen että 6kk viime sijoitusstrategiani kirjoituksesta tulee täyteen niin voidaan kerrata mitä on opittu.

20 tykkäystä

Täällä on näköjään muillakin samoja mietteitä kuin itsellä. Tyhmänä olen sijoittanut Kiinaan useampaan otteeseen toivotaan toivotaan meiningillä. Olen ajatellut, että markkinatalous voittaa lopulta ja että aika hoitaa. Takkiin on tullut toistakymmentätuhatta ja lasku vaan jatkuu. Tänään Kraneshares tekno-etf avasi -11% kokonaistappion olessa -35%. Baba-positio on -35% ja todennäköisesti putoaa ainakin 10% lisää kun markkina aukeaa. Premarket on -12%. Olen täysin aliarvioinut Kiinan tai siis Xin vaikutuksen markkinaan. Vaikka täälläkin tykätää toistaa mantraa, että älä anna makron vaikuttaa vaan arvioi yritystä, niin väitän ettei se sovi autokraattisiin yhteiskuntiin. Xin valta on taattu loppuiäksi, joten hän voi alkaa kiristää valvontayhteiskuntaa entisestään ja ajaa omia kommunistisia arvojaan talouden kustannuksella.

Sijoitusvirheenäni toistuu taas sama, eli riskien aliarvioiminen ja ylituoton hakeminen vakauden kustannuksella. Olen todennäköisesti sössinyt riskisijoituksillani useamman seuraavan vuoden tuotot.

29 tykkäystä

Alibaba. Turha enää pyristellä, kun löysät on housuissa. Excelissä näytti kyllä niin hyvältä…

Ylivoimaisesti suurin syy, miksi sijoitusstategiaa on viilattu viimeisen puolen vuoden aikana.

Nokia Mikael GIF by Inderes

21 tykkäystä

Tuli mieleen yksi esimerkki, kun olen ihastellut pitkään Capmanin menoa. :grimacing:

Myin aikanaan Capmanit jonkinlaisella voitolla, mutta jos olisin pitänyt juuri tätä salkussani, niin se olisi yksi parhaiten tuottaneita osakkeitani (tulee huomioida, että myyn harvoin). Myynnin syy oli muistaakseni, että halusin osallistua johonkin antiin ja halusin myös jotain nopeammin nousevaa osaketta.

Sain annista sen verran varmaan rahaa, että sain noin kuukauden ruoat ja sitten menin niillä sekä Capmanin rahoilla ostamaan jotain jyrkästi pudonnutta osaketta. :upside_down_face:

Eniten näissä naurattaa se, että miksi olen myynyt ja miksi ostanut. :smiley:

27 tykkäystä

Pandora. Klassinen arvoansa. 2017 hyppäsin kyytiin. Yhtiö kasvoi mukavasti, mutta kasvu tuli uusien liikkeiden availuista, kun taas likeforlike myynnit laahasi. Ja samalla käyttöpääoma paisui ja kannattavuus heikkeni.

Sokaistuin kovien ROE, EBIT% lukujen sekä historiallisen kasvun lumossa. Ostin osaketta 2,5v. ajan ja sain kairattua sen viimein voiton puolelle kunnes iski korona ja osake valui pohjiin. Ajattelin, että koska kaikki himmailevat kotona, ei kukaan osta koruja. Myin kaikki laput. Pohjalla. Toinen munaus.

Korut kävivätkin kaupaksi ja osake raketoi. Onnekseni löysin toisen osakkeen joka raketoi lähes yhtä paljon.

18 tykkäystä

Nordea on ollut minulle hyvä sijoitus.

Mutta myin siitä siivun aikanaan kurssin ollessa alempaa, koska halusin nostaa jotain lujemmin nousevaa osaketta ja olin lukenut jonkin jutun, että lähitulevaisuudessa voi tulla kilpailevia “nettipankkeja”, joissa on vähemmän byrokratiaa ja enemmän tehokkuutta.

Myin osuuden Nordeasta kevyin perustein, koska halusin jotain bumtsibumia tilalle ja koska jossain jutussa kirjoitettiin vähän kriittisesti perinteisten pankkien tulevaisuudesta.

Mitä olen oppinut? Malttia noin yleisesti ottaen ja sitä, että vähemmän mutua ja paljon enemmän laaja-alaista tutkiskelua sekä pohdintaa tilalle.

Usein en tiedä, että pitäisikö näille omille jutuille itkeä vai nauraa. :smiley: No koetan ottaa ainakin opiksi…

19 tykkäystä

Virhe kylläkin, mutta menee omissa kirjoissa enemmän oppimiskokemuksiin sijoitusuran alkutaipaleella. Valuaatiolla on väliä, FOMO ja ruusuiset oletukset.

Case-esimerkkinä siis kuuhun ammuttuja kiukaita, analyytikon syömiä lippalakkeja ja itsensä opiskelua YTD näkymässä. Nyt on hyvä kirjoittaa tämä auki, kun omaa Harvia positiota tuli vähennettyä n. 40% ja samalla realisoitua tappiot näistä oman Harvian “osto-ohjelman” alkutaipaleen eristä. Kallein erä oli lähes 57 € hintaan hankittu ja kaikki erät ylipäänsä yli 40 €. Kokonaistappio on kaikesta suoriin osakkeisiin sijoitetusta pääomasta n. 5%.

Mitä tästä siis pitäisi oppia:

  • Jos lasit korostaa ruusunpunaista väri, niin vaihda lasit ja pohdi asiaa
  • Stonks ei todellakaan mene vain up, enemmän pohdintaa, mikä voisi olla se riski
  • Mieti tuottotavoitteet tarkemmin, varsinkin riskien näkökulmasta
  • Vaikka pelaa pitkää peliä ja yrittää ostaa osakkeita vuosien pitoon, niin erityisesti riskeistä pitää olla kartalla tarkemmin
  • Kärsivällisyyttä ostojen kanssa
  • Kärsivällisyyttä ostojen kanssa
  • Kärsivällisyyttä ostojen kanssa

Mitä tästä opin itsestäni? Ainakin sen, että vatsahapot on melkoisen kestävää laatua ja nyt myös sen, että tarvittaessa osaan myös vähentää.

MIssä kohtaa olisi pitänyt havahtua ajattelemaan asiaa tarkemmin?
Kun tavoitteenani on vuosien päästä saada elämiseen tukea osikovirroista, niin hälytyskellojen olisi pitänyt soida enemmän silloin, kun Harvia muutti osinkopolitiikkaansa. Silloin osakkeen arvostus verrattuna tavoitteeseni ei enää kohdannut niillä tasoilla. Vaikkei se niillä tasoilla kohdannut muutenkaan.

Nyt vain lippa takaisin takaraivolle ja matka jatkuu :laughing:

23 tykkäystä

Varmaan vähintään 50 % piensijoittajista sijoittaa mutulla. Koska pörssien kokonaisarvo oletusarvoisesti kasvaa, niin onko se nyt sitten niin suuri virhe ostaa tällä perusajatuksella hajautettu salkku? Harva kuitenkaan ostaa täysin itsekseen tikkaa heittämällä. Onhan siellä joukossa viisauksiakin noissa netin tiedon murusissa.

Ylituoton tavoittelukin on vähän sellainen… meh. Kyllä miljonääriksi ehtii vaikka alituotollakin, jahka vaan kärsivällisyys ja aika riittävät ja se tuotto on kuitenkin positiivista ja lähentelee sitä keskimääräistä vaikkakin sitten alapuolelta. Asiasta ei pitäisi ottaa turhia paineita. Aika harmi, jos joku laittaa hanskat naulaan ja lakkaa sijoittamasta pelkästään siksi, että ei kyennyt peittoamaan mr. marketia ja joku väitti pystyneensä.

Oma sijoitusvirhe liittyy aloittamisen ajankohtaan. Nyt aloittaisin teini-ikäisenä, jos pääsisin ajassa takaisin nykyisin tiedoin.

40 tykkäystä

-Ostin aikoinan Caverionia puhtaasti vain ja ainoastan päästäkseni itseäni viisaampien sijoittajien kelkkaan mukaan. Numeroihin tai bisnekseen tai firmaan en kiinnittänyt sekunninkaan vertaa huomiota. Oliko sijoitus tehty täysin mutulla vaiko viisas harkittu sijoituspäätös?
(Caverion ostettiin pörssistä +50% preemiolla)

2 tykkäystä

Ostin joskus SRV:tä, koska se oli tippunut jo niin paljon ja siellä vaihtui toimitusjohtaja.

Siinä oli sen osakkeen kaikki ostoperusteet. :sunglasses:

Omista virheistä puhuttaessa, niin en näin jälkeenpäin tavallaan näe sitä niinkään virheenä, mitä ostin tai myin, vaan miksi olen jotain tehnyt. Yleensä perusteluni ovat lähes aina… tai no… aina ontuneet.

4 tykkäystä

Suomalaisiin ja turkulaisiin bioalan yrityksiin tutustuin mielestäni hyvinkin keskustelemalla parin alan asiantuntijan/tutkijan kanssa näiden yritysten tilanteista ja niiden spesialisoitumisesta omiin kapeisiin terveysteknologioihinsa. Kaikkein eniten seurasin kuitenkin niiden kilpailua ja hypetystä keskustelupalstoilla, joissa läpimurtojen nähtiin olevan aivan tuossa kohta ovella. Ainoaksi ongelmaksi nähtiin, että miksi maailmassa ei ymmärretä ottaa käyttöön näin hyviä droppeja tai menetelmiä. Toisessa sanottiin olevan ”nahkapään” ratkaisevassa roolissa koko menestykselle ja toisessa keksijänero-professorin. Kumpikin itse toimivat sijoittajiin nähden hyvin arrogantisti ja nostivat itse hyvät korvaukset firmoista. Toinen yritys ei päässyt koskaan valloittamaan maailmaa ja lopulta rippeet myytiin heikkoon hintaa USA:aan. Toisella on keskeinen kumppanuus kiinalaisessa omistuksessa ja tehdas aloitusvaiheessa siellä. Molemmissa olen hyväuskoisena ja keskusteluihin luottavana polttanut rahaa ja tappioita on tullut enemmän kuin olisi tarvittu.

6 tykkäystä

Omalla kohdallani virheet ovat olleet täysin väärät ajoitukset. Lukeudun niihin harvoihin jotka onnistuivat ostamaan koronadipistä setämies osakkeita ja silti häviämään reippaasti.

Meikä on duunari joka noin 10 vuotta sitten perusti yksinyrittäjänä yrityksen. Edelleen yksinyrittäjänä, mutta toiminta on ollut omasta mielestä todella kannattavaa, joten pesämunaa on kertynyt jonkinverran. Totuus on ollut kokoajan etteivät maagiset vuodet jatku ikuisuuksiin, joten pesämuna pitäisi saada sijoitettua järkevästi.

  1. Ostettu rahastoja. Parin kuukauden sisään myyty noin 70% omistuksista, koska menivätkin vähän alaspäin. Tappio noin 10k€.

2020 koronadippi. Jälkikäteen katsoen todella onnistunut hetki ostaa suoria osakkeita mm Nordea, Sampo, Neste ym vakaita yhtiöitä. Nykykurssista vähän vajaa puoleen hintaan. Ja sitten muutamaa viikkoa myöhemmin alkoi jenkeistä tulla tosi huolestuttavia korona lukuja joten pelästyin. Olin aivan varma että maailma vajoaa erittäin vakavaan lamaan tämän johdosta. Myyty kaikki pois jälkikäteen katsoen indeksien pahimmassa pohjassa. Tähän mennessä tappiota 28k€ sijoitusuralla.

2022 helmikuun alku. Sijoittaminen taas uudelleen mielessä… Ostettu Suomalaisia setämies osakkeita koska sotadippi. Olin täysin varma ettei edes Putin ole niin tyhmä että aloittaa sotaa… Useimmat osakkeet ostin suoranaisesti intuitiotio meiningillä, mutta vaatimuksena oli hyvät osinkotuotot. Tälläkertaa olen kieltäytynyt vanhasta pelästymisvirheestä ja loppukesästä osingot mukaanlukien olin suurinpiirtein omillani. Tietysti tuo 28k€ tappiota aiemmista jää laskematta mukaan ihan oman mielenterveyden vuoksi. Ostoissa erittäin suuria virheitä kuten Nokian renkaat, Fortum ja aivan liian kallis Wärtsilä. Isommilla positioilla kuitenkin Nordea ja Sampo jotka ovat selvinneet hyvin. Muitakin mukana toki mukana, kuten Outokumpua aika hyvistä ostokohdista. Kesäkuun alussa oli kyllä lähellä ettei sama pelästymisreaktio.

Vuoden mittaan on joitakin omistuksia myyty, joitakin ostettu ja useita lisätty ihan kohtuullisista kohdista reippaastikin. Virheiden määrä on pienentynyt perehtymisen ja tarkemman mietinnän myötä. Enää en usko että intuitio voi kantaa kuin tuurilla. Arpalippuihin kuten kasvuosakkeet, kryptot tai kiuas hypet olen onneksi aina onnistunut välttämään.

55 tykkäystä

Tuosta Hyzonista aloin miettiä alustavasti, verraten muihin virheisiin. Mikä niillä on yhteistä?

Jokaisella omista virheistä on/oli ihan oikea olemassa oleva tuote, joka on subjektiivisesti myös ns. hyvä. Lähtökohta toki kaikissa se, koska muuten en olisi edes sijoittanut niihin. Eli ongelma on sitten jossain muualla.

  • Hyzon - toimiva vetyvoimalinja, joka on ihan oikeassa elämässä käytössä ja toimii ongelmitta.
  • AroCell - hyvä testauskitti, joka pärjää testeissä ja tutkimuksissa todella hyvin
  • Genius Brands - olemassa oleva multiplatform “youtube lapsille” joka toimii
  • Nabriva - vuosikymmenien jälkeen ensimmäinen uusi antibioottilääke, aikaan jolloin bakteerit alkavat olla resistenttejä tai jopa immuuneja olemassa olevia antibiootteja vastaan.

Okei, no tuote on kunnossa. Seuraavaksi sormi sitten sojottaa myyntiin ja markkinointiin. Tästä löytyykin jo sitten selvempiä merkkejä.

  • Hyzon - myyntiä on ollut, mutta kovin pienimuotoisesti. Markkinointi on kiertänyt lähinnä “paikallisia yrityksiä”, eikä julkimaailmassa kovin näy mainoksia.
  • AroCell - markkinointia ei oikein ole, ainakaan julkisesti. Myynti on ollut hyvin vaisua, jopa kylkeen ostetulla olemassa olevalla firmalla (IDL Biotech).
  • Genius Brands - Erityisesti tällainen tuote kaipaisi aggressiivista markkinointia ja tykitystä joka tuutissa. En ole nähnyt yhtään missään mainosta, edes etsimällä. Myynti oli viimeisen raportin aikaan hyvin pientä, jopa tuotteen lanseerauksen jälkeen.
  • Nabriva - markkinointia ei myöskään ole näkynyt, tuotteen ainutlaatuisuuden huomioon ottaen. Myynti lähes nolla, joka menee lähelle käsittämätöntä, kun myyntilupakin on FDA:ta ja kaikkia myöten (vrt. Peptonic Medical, josta toki pääsin irti suht +/- 0 sattumalta)

Näissä näkyy jo selvä yhdistävä tekijä.

Mutta jos vielä pureutuu lisää, miten ylin johto on käyttäytynyt ja toiminut.

  • Hyzon - toimari ja CFO sai kenkää kesken parhaan nousun. Shorttirapsoihin tuli hyvin vaisu puolustautuminen. Salkussa ei taida olla kovinkaan osakkeita ja muutenkin esiintyminen ollut vähän erikoista. Yleensä kun kauppoja on syntynyt, ei siellä ole ollut yhtään ylempää johtoa paikalla kuvissa.
  • AroCell - toimari vaihtuu vähän joka toinen vuosi, eivätkä ole uusinta lukuunottamatta kovin suurella panoksella mukana osakkeissa. Uusinkin lähinnä kevyellä tatsilla, vaikka huomattavasti enemmän kuin aiemmat. Esiintymiset aika vaisuja ja vähän köpöisiä.
  • Genius Brands - muutamia tunnettuja brand ambassadoreita saaneet mukaan, varmaan lähinnä IPO-kassasta maksetuilla bonuksilla, mutta johto itsessään kovin vaisua eikä ns. rummuttavaa laatua, vaikka toimari on ex-Disney.
  • Nabriva - toimari saa ihan jatkuvasti lokaa niskaan, eikä tunnu olevan yhtään mukana firman toiminnassa. Jopa vähän kyseenalaisen oloista menoa (korruptio, tai piilosopimukset tulee mieleen). Ei tunnu olevan yhtään innoissaan, vaikka firmalla on tärkeä tuote lääketieteelle.

Tällaiset ensiajatukset tuli mieleen :slight_smile: Katotaan sitten miten lisäanalyysi paremmalla ajalla.

30 tykkäystä

Siis :butter::japanese_ogre: kuinka ärsyttää.

Miksi oon niin tyhmä, että en hajauta ajallisesti kun oon kerran päättänyt ostaa? Teen muutenkin jatkuvasti typeriä virheitä, vaikka tiedän että niin tai näin ei pitäisi tehdä.

Menin siis vaihtamaan Harviat Oatlyyn. Onnistuin tekemään hyvät rahat jo pienellä summalla pelirahaa kun treidasin ensin Orthexia ja vaihdoin ne sitten Harviaan. Olin varmaan näistä onnistumisista sokaistunut kun pistin kaikki merkit sisään kaurajäätelöön, vaikka oli sellainen kutina että pohjat ei ehkä olleet vielä tässä.

:japanese_ogre:

E: Niin ja tein saman aiemmin Intelin kanssa.

21 tykkäystä

Uudeksi ongelmaksi olen itsellä huomannut sen, että ajaudun tälläkin foorumilla suurimmaksi lukemaan samaa mieltä olevien ajatuksia sijoituskohteista. Vaikka omassa sijoitusraamatussa toisena ohjeena lukeekin, tunteet pitää poistaa, kun tekee sijoituspäätöksiä. Lisäksi päätökset pitää aina tehdä pelkästään niiden faktojen ja kylmien lukujen perusteella. Mutta hankalaa tämä on.

En kuitenkaan ala kunnioitettujen nimimerkkien renkaita liikaa pumppailemaan.

27 tykkäystä