Sijoitusvirheet

Olen tehnyt melkein kaikki mahdolliset virheet:

  • Vitkuttelin aloittamisen kanssa vuosia
  • Aloitin sijoittamisen pankin aktiivisesti hallinnoidulla yhdistelmärahastolla, jonka kulut 2,5 %
  • Sijoitin alkuvaiheessa liian pieniä summia. Tuhlasin rahaa kaikkeen turhaan sen sijaan
  • Laskin osakkeiden keskihintaa salkussa
  • Ostin huipulla, myin pohjilla
  • Säntäilin eri sijoitustyylien perässä
  • Säntäilin eri hypeosakkeiden perässä
  • Mikromanageroin rahastosalkkua lisäämällä hyvin tuottaneiden rahastojen osuutta ja laskemalla huonosti tuottaneiden = ostin kalliilla, myin halvalla
  • Tajusin kesällä 2018, kun bitcoin laski ennätyksellisen alas, että nyt on ns. pelipaikka ottaa suurempaa riskiä, mutta laitoin vain muutaman satasen siihen kiinni
  • Älysin keväällä 2020, että on vuosikymmenen paras paikka ostaa osakkeita, mutta en toiminut sen mukaan > Vähintään olisi ollut paikka tehdä vähän suurempi salkun palautus tavoiteallokaatioon
  • Olen aina ollut riskiä karttava sijoittaja, joka ei tahdo sietää kovaa heiluntaa, eikä punaista salkussa

Kaikkein eniten ottaa päähän kuitenkin se, kun samoja virheitä toistaa, eikä opi mitään. :smiley:

81 tykkäystä

Kyllä suurimmat virheet ovat olleet ammattilaisten tekemiä, kun olen ajatellut, ettei oma tietotaito riitä, niin olen osassa sijoituksissa käyttänyt ammattilaisia. Vasta tänä kesänä sain vihdoin myytyä yhdistelmärahastot, joihin viime vuosi vaikutti katastrofimaisesti. Jos siellä olikin jotain järkevää ajattelua takana, niin korkojen nostot pilasivat kaiken.

Suurin virhe oli tietenkin käyttää Coinmotionin kryptokorkotiliä, jossa Tesseractin ammattilaiset hävittivät melkein koko pääoman. Ehkä sieltä vielä joskus jotakin palautetaan.

Tällä hetkellä aktiivisesti hoidettuja rahastoja itselläni on Phoebus ja muutama kehittyviin maihin sijoittava. Phoebusin kaltaisia rahastoja on hyvin vähän tarjolla, sillä muissa vaaditaan monesti itselleni suurehkoja rahasummia, että pääsee alkuun. Puhutaan monesti kymmenistä tuhansista. Kehittyvissä maissa taasen salkun hoidosta voi olla jotain hyötyä. Nämä kuitenkin ovat hyvin pieni osa salkkuani.

Omissa osakepoiminnoissa varmaan on puutteensa, mutta jos teen virheen syy on minun. Riskin tietenkin kärsii niin omista kuin ammattilaisten tekemistä virheistä.

9 tykkäystä

En tiedä, osaanko avata tätä “virhettä” kovinkaan hyvin, mitä aikaisempina vuosina tein lähes jatkuvasti.

Tämä voidaan ajatella omalla kohdallani virheenä, mutta mulla oli aiemmin tapana pelata aina koko positiolla, eli en lisäillyt tai vähennellyt mitään, vaan myin tai ostin kaikki yhdellä kertaa. Ei tämä aina ole virhe eikä kaikkien tapauksessa, mutta omalta osaltani ehkä.

Esimerkiksi ekaksi keräsin neljä kuukautta menojani vastaavan summan rahaa ja sitten vasta ostin kerralla sellaisen potin, minkä verran meinasin firmaan sijoittaa. Sitten myynneissä en osannut millään myydä, koska käsittelin lähes aina koko pottia, joten päätöksen tekeminen oli hankalaa ja sitten odotinkin usein siihen asti kunnes osake oli valahtanut todella alas, niin sitten vasta myin kaikki.

Nyt tulee kai sitä ajallista hajauttamista, kun ostan osaketta esim. 2-3 erässä eikä tarvitse muutenkaan odotella, että on “tarpeeksi rahaa”. Nyt olen oppinut vähentämään ja varmistelemaan voittoja, kun on tullut olo, että hiljalleen arvostus alkaa olemaan kireä tai jotain muuta vastaavaa.

Tämä on psykologisestikin itselleni hyvä juttu; vähemmän stressiä jne. :slight_smile:

57 tykkäystä

Kempower esiintyy nyt monien viesteissä ympäri foorumia.

Kempoweriin liittyy myös oma sijoitusvirheeni. Listautumisannista sain minimimäärän, jonka myin heti ensimmäisenä pörssipäivänä pois, koska:
A: Oli niin pieni positio
B: hinta pomppasi, oli “kallis”, en halunnut ostaa lisää…

Jos näin jälkeenpäin miettii, niin onko se mikään syy myydä että rivi on niin pieni? onhan se oudon näköinen siellä salkusssa, mutta se on vain visuaalista.
Eihän sillä osakemäärällä olisi vieläkään suuria euromääriä tehty, prosentit olisivat kyllä sijoitusurani parhaat. Ja olisihan se euroissakin tietysti enemmän tehnyt mitä ensimmäisenä päivänä myydyt… :smiling_face_with_tear:

Olisi pitänyt ostaa lisää tai vaan antaa olla.

21 tykkäystä

Ostin First Republic Bank osaketta keväällä, hirvittävällä riskillä, meni 2 viikon kuluttua konkurssiin ja menetin kaikki siihen sijoittamani rahat. Konkurssipäivänä, epätoivoisena korjatakseni tilanteen ostin isommalla summalla First Internet Bank osaketta joka oli se seuraava konkkakandidaatti Pankki markkinoilla, se sijoitus on nyt 130% plussalla, eli kokonaisuutena jonkun verran jo plussalla.

Opin sen että aina kannattaa laittaa hyvää rahaa huonon perään, aina kannattaa vähintään tuplata tappiopositio, pitää tehdä hätiköityjä ja isoriskisiä paniikkiratkaisuja paikatakseen tappiot.
Siten pärjää osakemarkkinoilla.

22 tykkäystä

Minä en ole kyllä kautta historian ymmärtänyt yhtään viestiäsi.

Tässäkin “kannattaa vähintään tuplata tappiopositio…”, niin morjes. Pidän käytännössä kaikkia kirjoituksiasi täysin edesvastuuttomina… trolli tai ei…

23 tykkäystä

Taitaa olla aika käyttää sarkasmitutka määräaikaishuollossa :wink:

Minäkin olen tehnyt varmaan kaikki perinteiset vasta-alkajan sijoitusvirheet. Suurin niistä on osakkeiden myyminen. Olen tehnyt varmaan satoja tunteja DD:tä useista eri lähteistä etsiessäni sijoituskohteita. Tämän perusteella olen tehnyt useita erittäin tuottoisia sijoituspäätöksiä. Tai siis että ne olisivat olleet erittäin tuottoisia, jos en olisi hypännyt pois kyydistä parhaimmillaankin vain joidenkin kymmenien prosenttien tuotolla. Revenio, Apple, Amazon, Google vuonna 2014, QT harvia sekä monia muita koronadipistä melkolailla pohjilta. Ekat bitcoinit 2014 ja listaa voisi jatkaa pitkäänkin. Mitään näistä en ole onnistunut salkussa pitämään. Joskus olen hypännyt takaisin kyytiin selvästi korkeammalta tai jättänyt sijoittamasta uudestaan, koska hinta on jo karannut.

Nyt olen etf-kuukausisäästäjä ja olen portfoliossa poikennut globaalista indeksistä vain muutamalla teknologiapainotteisella teemarahastolla. Kuluneen noin vuoden perusteella strategia toimii oikein hyvin.

Vaikka osakepoimintani tuotot jäivät 2014-2022 vertailuindekseistä, kokonaisuutena jäätiin voitolle. Opin paljon yrityksistä, markkinoista ja osakemarkkinoista, rahapolitiikasta. Opin tulkitsemaan arvostuskertoimia ja kassavirtalaskelmia. Kävin yhtiökokouksessa ja katsoin tilinpäätöksiä ja muita conffapuheluita. Erittäin yleissivistävää.

Nyt on kuitenkin aika oppimisen sijaan tehdä rahaa ja siihen omalla kohdallani tuon 9 vuoden otannan perusteella indeksisijoittaminen soveltuu paremmin.

48 tykkäystä

Minulle ehdotettin, että voisin kertoa lisää epäonnistumista ja onnistumisista sijoitusurallani. @PapaJ

Lähdetään liikkeelle siitä, mikä on mielestäni epäonnistuminen. Omalla kohdallani lasken epäonnistumiseksi sen, että oma teoriani yhtiön arvonluonnista on epäonnistunut ja osoittautunut vääräksi, tai olen ollut niin sanotusti pallon päällä, mutta psykologisesti toiminut väärin, suomeksi siis ostanut kalliilla ja myynyt halvalla. Ehkä nämä ovat ne tyypilliset epäonnistumiset omalla kohdallani. Sitten on sattunut kaikkea sellasta, että ostanut väärälle AOT:lle ja joutuu veivaamaan, jotta saa oikeat osakkeet oikealle tilille, mutta se nyt ei varsinaisesti ole sijoitusmoka.

Käsittelen myös vain niin sanotusti clousattuja tapauksia, koska niiden lopputulos on enemmän tai vähemmän selvä. Eli tässä käsitellyt positiot on myyty. Nämä tapaukset ovat vanhoja, joten muistini lisäksi olen tutkinut sijoituspäiväkirjaani näiltä ajoilta.

Näistä postauksista tulee oletettavasti aika pitkiä (toivottavasti myös vähän analyyttisiä) niin otan yhden kohteen per postaus.

Aloitetaan surullisesta Duell keissistä.

Duell

Duell oli mielestäni ensiksi aika epäseksikäs listautuja. En nähnyt mitään hohdokasta tässä yhtiössä. Ajatus oli vain ottaa IPO voitot ja lähteä naureskellen pankkiin…(todellisuudessa siis 50€ IPO voitot matkalla Prisman irtokarkkihyllylle, suomalainen Wolf of wall street meininki?)

Kiinnostuin kuitenkin valitettavasti uudestaan Duellista, kun Inderes otti yhtiön seurantaan. Ajatuksenani oli, että Duell kykenee yli 10% orgaaniseen kasvuun ja yhtiöllä on paljon mahdollisuuksia tulevaisuudessa sijoittaa liiketoimintaan tai hakemaan lisäkasvua epäorgaanisesti. Yhtiö pystyy ostamaan kilpailijoita ja massan avulla on yhä houkuttelevampi yhteistyökumppani muille brändeille. Tässä oli vähän tällanen ”tukkuri – winner takes it all” skenaario mielessä. Lisäksi markkina vaikutti niche markkinalta. Tiedostin, että tukkuri markkinalla ei ole varsinaisia kilpailuetuja ja markkinalla on muita Duellia isompia toimijoita. Duellilla oli kuitenkin vahva markkina-asema pohjoismaissa. Huomioin alustavassa päiväkirja analyysissäni, että yhtiöllä on huono hinnoitteluvoima pelkkänä välikätenä, lisäksi nostin esiin, että yritysostoihin ei oltu määritelty tarkkoja kriteerejä. Kurssi tässä vaiheessa noin 6,5€, Inderesin targetti oli 7€. Itse arvioin että arvo voisi olla 9€. Korkea historiallinen ROE vaikutti myös houkuttelevalta. Rinnastin ja vertailin yhtiötä paljon Relais Groupiin, joka oli kasvanut vakuuttavasti. Huomioin sen, että ainakin tällä hetkellä Duellilla oli yksinoikeus tiettyihin brändeihin, mitä Relaisilla ei ollut. Relaisilla vaikutti olevan kuitenkin paljon tarkemmat yritysostokriteerit.

Katsotaan seuraavaksi päiväkirjamerkintöjä. Ne toivottavasti viestivät vähän missä mentiin.

29.12.2021

Ostin Duellia. Näen että yhtiö voi luoda merkittävää arvoa, mikäli se pystyy onnistuneesti toteuttamaan yritysosto strategiaansa. Tämä on kuitenkin iso kysymysmerkki. Ostin 7,14€ hintaan, joka on aavistuksen korkea.

11.1.

Tuplasin omistukseni, kun joku tarjosi lappuja halvalla 6,37€. Nyt seuraillaan miltä seuraava raportti näyttää.

19.1

Korot nousseet, Duell ainoa piristävä tekijä salkussa, Q1 sujui hyvin. Nyt 7,90€.

20.1

Duell julkaisi hyvän Q1 raportin. Nettomyynti kasvoi 73%, josta orgaaninen kasvu 32%. EBIT kasvoi 53%, mutta kate heikkeni aavistuksen. Ensimmäinen kvartaali tyypillisesti heikoin. Silloin myydään vähemmän ja heikommalla katteella. Ensimmäisellä kvartaalilla Duell toi 9 uutta brändiä valikoimiin, joista yksi oma tuotemerkki. Yritysostojen integrointi sujunut hyvin. Kevään aikana lisätietoja yritysostoista. Eps -0,07€ koska listautuminen. Joulukuussa Duell ilmoitti saaneensa yksinoikeuden Michelin renkaisiin, Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa.

15.3

Ostin lisää Duellia 6,46€ hintaan, mielestäni yhtiössä on paljon potentiaalia.

5.4.

Petri Kajaanin luotsaama Twin Engine omistaa 50 000 Duellia.

6.4

Makro heikkenee ja geopoliittiset uhat painavat. Yhtiöillä on vaikeaa logistiikan ja toimitusketjujen takia. Duell kertoi tänään että vaikeaa on, mutta tulos oli ihan ok. Vähän jäi ennusteista. Ehkä 5€ kohdalla voisi lisätä? Yhtiössä ei mielestäni ole mitään vikaa, vaan liiketoimintaympäristö on nyt poikkeuksellinen. Samaan aikaan yhtiö on tehnyt yhden yrityskaupan ja lisää vaikuttaisi olevan kiikarissa. Inderes ”Lisää 7,20€”. Inderesin mielestä yhtiö on edullinen mutta pysyivät lisää puolella vielä, koska toimintaympäristö on vaikea. Toimitushaasteiden takia menetettiin 2milj€ liikevaihtoa. Inflaatio rasittaa kulupuolta, mutta Duell on toimialan hinnoittelujohtaja, joten voi halutessaan nostaa hintoja. Yrityskaupan kautta pari tärkeää brändiä lisää. Kaiken kaikkiaan hyvää kehitystä.

13.5

Duell ilmoitti ostaneensa suomalaisen ”pyöräkaupan”. Yrityskaupan hinta maltillinen 9,2milj€, yhtiöstä joka tekee 15milj.€ LV ja noin 1milj.€ tulosta. Kysymys kuuluu, uskallanko ostaa lisää Duellia?

11.6

Olen yrittänyt hahmottaa Duellin tilannetta. Osake on tippunut voimakkaasti 4€ hintaan. Oma keskihinta 6,80€. Mutta miten liiketoiminta etenee? Hämmennystä aiheuttaa monet eri tulokset. Oikaisut ovat tosin listautumiseen liittyviä kustannuksia! EBITA marginaali on laskenut, nyt 7,3%. Tähän vaikutti nousseet logistiikka kustannukset ja henkilöstön kasvu. Duell hankki tavaraa varastoonsa Q3 varten, mikä on lisännyt käyttöpääomaa. Yksi riski on myyntisaatavat. Pystyvätkö jälleenmyyjät maksamaan saatavat? Jos tulee lama, menevätkö jälleenmyyjät konkurssiin? Onneksi Duellilla on laaja asiakasportfolio. Velkaa yhtiöllä on paljon. On myös riski että ennakkoon kasvatettu varasto jää ”mätänemään” jos kysyntä sakkaa, kuten Puuilolla ja Tokmannilla. Riskejä Duellissa on paljon ja edelliset ostohinnat ovat olleet liian korkeita. Sanoisin että 3,50-4€ hyvä väli ostaa (lisää). Tämän kanssa on tosin edettävä varoen. Inderes odottaa edelleen että oikaistu Eps 0,30€. H1 aikana Epsiä kertyi -0,02€. Tähän vaikutti listautumiskulut. Voisin siis olettaa ettei yhtiö pääse 0,3€ epsiin, vaan ensi osarin jälkeen tavoitetta lasketaan 0,25€, koska yhtiö ei pääse tavoitteisiinsa ja koska EBITA laskee merkittävästi inflaation ja toimitusketjuongelmien. Hiipuva kuluttajakysyntä takia yhtiölle voisi hyväksyä P/E 12-15. Tämä antaisi osakkeelle arvon 3-3,75€. Kun kysyntä normalisoituu ja mikäli yhtiö voi todistaa olevansa laadukas, voidaan yhtiölle ehkä hyväksyä P/E 18. Vuodelle 2024 odotetaan 0,48€ EPSiä. Tämä on kuitenkin aavistuksen optimistinen skenaario.

23.6

Ostettu Duellia viime viikolla 3,67€ hintaan.

30.6

Kaikista suurin huoli kohdistuu Duelliin. Olen yrittänyt analysoida yhtiötä ja mielestäni tässä alkaa piirtymään aavistuksen huono kuva. Liikevaihto kasvaa, mutta linjan alle ei jää tarpeeksi. Yhtiö on velkaantunut ja kassavirta on heikentynyt koska varastot kasvaa ja saatavat paisuneet. Mielenkiintoinen asia myös että JPMorgan dumppaa Duellin osakkeita oikein kunnolla. Moneen kysymykseen saadaan vastaus ensi viikolla Q3 tuloksessa.

7.7.

Möin Duellit -50% tappiolla. Tämä oli jo kolmas ruma tappio lyhyeen aikaan Remedyn ja Orthexin kumppaniksi. Duellin tulos oli iso pettymys. Orgaaninen kasvu sakkasi, kannattavuus oli heikko ja tulos jäi paljon odotuksista. Näin näennäisesti halpa yhtiö olikin todellisuudessa kallis. Tämän lisäksi minun olisi pitänyt lisätä tätä nyt reilusti, jotta keskihinta laskisi, enkä ole varma mikä yhtiön todellinen tuloskunto on. Tästä opin ainakin muutaman asian. Varo sijoittamasta IPOihin pitkällä tähtäimellä. Yhtiöt ovat trimmattu huippu kuntoon kun ne listataan. Mieti kahdesti, ennen kuin sijoitat näin matalan likviditeetin yhtiöihin. Lisäksi on hyvä oikeasti pohtia yhtiön arvoketjun herkkyyttä. Onko yhtiöllä hinnoitteluvoimaa?

Mitä Duellin tapauksesta voidaan oppia?

Suurin virheeni oli, että vertasin yhtiötä Relais Groupiin ja odotin että yhtiö suorittaisi yhtä hyvin. Näin siis saman potentiaalin Duellissa, kuin missä Relais Group on onnistunut. Tässä on kuitenkin todella korkea riski, sillä yhtiön menestys on hiuskarvoista kiinni, etenkin kun kummatkin yhtiöistä etenee yritysostovetoisella strategialla. Tällaisessa strategiassa on niin paljon liikkuvia tekijöitä, että on todella vaarallista verrata näitä keskenään. Jälkeenpäin on myös helppo kiinnittää huomiota siihen, että Relaisilla oli yritysostokriteerit, mitä Duellilla ei ainakaan alussa ollut (onko nyt? En edes tiedä). Toisin sanoen Relais oli tarkempi siitä mitä ostettiin. Kun vertasin yhtiötä Relaisiin, olisin voinut myös miettiä toisen tukkurin, Oriolan, nykyistä tilannetta. Toinen asia on toki myös että Duellin kysyntä on periaatteesta kuluttajavetoista, kun taas Relaisin liiketoiminta on B2B tyylistä. Kun kuluttajatilanne oli heikkenemään, olisi tämä pitänyt ymmärtää. Uskoin siihen, että Duell voisi olla defensiivisempi, mutta olisi pitänyt olla kriittisempi monessa asiassa.

Toinen asia mikä minua kismittää jälkeenpäin on se, että ostin yhtiötä, joka on arvoketjussa heikossa asemassa. Huono hinnoitteluvoima ja matalat bruttokatteet ovat nykyisin minulle iso ei. Jossain vaiheessa kirjoitin, että yhtiöllä olisi voinut olla hinnoitteluvoimaa, mutta tämä pitäisi maalaisjärjellä pystyä päättelemään, että yhtiö on väliasemassa missä tehokkuus on tärkein tuloksenteon kannalta.
Inflatorisessa ympäristössä matala bruttokate on myrkkyä. Mitä tulee yrityskauppoihin niin ne ovat hyvin herkkiä virheille, joten on aikamoinen riski hypätä yritysostovetoiseen tarinaan ilman vahvaa trackiä onnistuneista yritysostoista…ja vielä tässä tapauksessa, kun selvä yritysostovetoinen toimintasuunnitelma puuttui!

Sitten jos mietimme ostostrategiaani, niin se oli aivan hanurista. Päätöntä lisäilyä samaan aikaan kun yrityksen ajurit sulivat alta. Mikä paistaa kuitenkin läpi päiväkirjamerkinnöistäni oli se, että kaivoin esille positiivisia merkkejä ja halusin uskoa , että tässä on erinomainen arvo-osake jota saisi halvalla. Ensimmäiset kvartaalit antoivat kuitenkin osviittaa hyvästä tuloksesta, mutta kelkka kääntyi aika nopeasti. Toinen asia mitä minun olisi pitänyt miettiä oli se, että uutena yhtiönä siitä tiedettiin aika vähän ja träcki puuttui, eli ihan noin innokkaasti ei olisi pitänyt ostella.

Ajattelin myös esim. että Twin Engine olisi ok referenssi sille, että analyysini voisi olla oikeassa. Tartun edelleen putoaviin puukkoihin verisin käsin, eli ei tässä mitään uutta, mutta nykyisin varmistan, että yhtiön kilpailuedut ovat paremmat. Näin ollen minulla on paremmat todennäköisyydet että kyse on hetkellisestä yskästä tarinassa ja pay-off puukkoon tarttumisessa on isompi, joka voi kompensoida paria epäonnistunuttakin!

Eräs asia missä myös epäonnistuin, oli että yhtiö oli minun oman osaamisalueeni ulkopuolella. Muistan etsineeni tässä vaiheessa salkkuun yhtiöitä, jotka voisivat sijoittaa ison osan tuloksestaan kasvuun, joko orgaaniseen tai yritysostovetoiseen. Moottoriurheilu ei ole minun aluettani, mutta ajattelin tätä jotenkin kuluttajatuotteena jota voisin oppia ymmärtämään, kun salkussa oli muita kuluttajatuoteyhtiöitä.

Viimeisin osto/myynti oli kokeilu mallisalkun peesissä. Näin jälkeenpäin katsottuna en ymmärrä miksi mallisalkku tähän sijoitti, yhtiö ei vaikuta istuvan mallisalkun sijoitusfilosofiaan sitten millään. Yhtiö on mahdollinen käänneyhtiö. Liiketoiminnan ja velkaisuuden terveyhtyessä tuotto voi olla kova, mutta siihen liittyy paljon epävarmuuksia. Eli aika spekulatiivista?

Mitä tein oikein tässä? Annan pisteitä itselleni siitä, että minulla oli rohkeutta lopulta myydä tappiolla. Tällä tavoin suojelin hieman pääomia, sillä kurssi on edelleen laskenut -50% siitä kuin möin. Paljon pääomaa tuhoutui, mutta opetus oli hyvä.

Toivon kaikkea hyvää tämän yrityksen kehitykselle tulevaisuudessa. Omaan salkkuuni ei enää tästä lähin matalan bruttokatteen omaava bisnes päädy. Lisäksi yhtiön arvoketjuaseman on oltava parempi.

161 tykkäystä

Tämä oli mielenkiintoista luettavaa. Varsinkin päiväkirjamerkinnät taulussa avaa tämänkin casen psykologiaa.
Tällaiset kirjotukset tuntuvat opettavan kerralla niin paljon sen lukijalle. Uskon myös, että moni pystyy tähänkin tarinaan samaistumaan.
Jos aikasi riittää kirjoittaa muistakin tapauksista, isommista tai pienemmistä, lukisin niitä erittäin mielelläni, enkä usko tykkäysten perusteella olevani ainoa.

Kiitos tästä ja kiitos etukäteen jos tekstiä ilmestyy lisää! Kannustan myös muita kirjoittamaan omien virheiden kokemuksia vastaavalla itseanalyysillä varustettuna. :pray:

17 tykkäystä

Kiitoksia @PapaJ ! :slight_smile:
Yllätyin vähän itsekin, en odottanut että monia kiinnostaisi avatumiseni virheistäni :sweat_smile:. Mutta mielelläni kirjoittelen lisää, sillä se on hyvin opettavaista ihan itsellenikin pohtia mikä meni pieleen. Huomasin myös, että minulla oli tästä Duell tapauksesta erilainen muistikuva, kuin mitä oli oikeasti tapahtunut, eli oli hyvä laittaa palaset paikalleen ja arvioida kokonaisuutta! Toivottavasti ehtisin viikonloppuna pureutua seuraavaan tapaukseen.

28 tykkäystä

On ehkä aikaista puhua sijoitusvirheestä kun mitään ei ole vielä realisoitunut mutta typeryydestä nyt ainakin. Keväällä kun Suomen pörssin pakkaskelejä ennakoidessa salkkuun tuli keventelyistä ylimääräistä käteistä, kurkkasin rapakon taakse. Jatkoin mieltymystäni lääketeollisuuden firmoihin ja ajattelin ottaa mukaan maantieteellistä hajautusta. Seulonnan jälkeen löysin mielestäni nousuvaraisen tapauksen Eli Lillystä. Laitanpa siis pari tonnia siihen… …Sitten alkoikin bändin sisäiset ristiriidat pään sisällä. ”Pitäisikö kuitenkin miettiä toimialahajautustakin?” ”Kaksi tonnia on pieni summa jakaa, transuun ja valuuttaan menee 15€?” ”Tollanen kun Wolverine World Wide on tullu niin kauan alas että kohta on taas koillisen aika!” ”Hmph… Kyllä toi pelkkä Eli Lilly ois nyt hyvä…”

Ja niin, savun hälvettyä ja enterin jälkeen salkussa tonnilla Eli Lillyä ja tonnilla WWW:tä :unamused: MIKSI?!

Tiedän että jälkikäteen on helppoa viisastella ja kurssit voivat vielä muuttua, mutta jotenkin se ketutus kohdistuukin tohon ihmeen epävarmuuteen mikä omaa plääniä kohtaan tuli. En tiedä…pitää vaan vahvemmin luottaa tutkimiseen eikä ainakaan ota pintapuolisesti bongattua varahevosta mukaan pelkän hajautuksen vuoksi ilman järkeviä perusteita.

(Kohta WWW:tä ei edes voisi enää viedä saunan taakse lopetettavaksi kun sehän kuolee omaan surkeuteensa…:unamused:)

7 tykkäystä

En ihan tarkkaan tiedä psykologiaasi eli ajatustasi tässä taustalla mutta viestäsi voi tulkita sinun tehneen päätöksen osakekurssin perusteella, mikä lähtökohtaisesti on aina virhe.

1 tykkäys

No siis osakekurssiahan aina ostan, mutta tietysti sen takana on perustunnusluvut, joita arvioidaan. Ja jotenkin arvioin että liikevaihdossa ja tuotoissa olisi hyvinkin kasvuvaraa. Mutta tosiaan, hyvin pintapuolinen päätös. Kun olisi pitänyt edes sen verran miettiä maailmanmenoa että ei ole hetki panostaa kulutustavaraan. Oon aina tykänny Merrellin kengistä (hinta-laatusuhde) mutta ei sillä kuuhun mennä :unamused:

1 tykkäys

Tällä kertaa ajattelin käsitellä kahta asiaa. Itseäni kiehtoo erilaiset ajattelumme harhat ja vinoutumat, joten kokeilen käsitellä yhtä vinoutumaa, joka on osoittautunut omakohtaiseksi virheeksi. Katsotaan osaanko avata tätä asiaa.

Ensimmäinen on siis enemmän tällainen tyyli virhe, johon meidät oikeastaan enemmän tai vähemmän ajetaan syyllistymään. Toinen virhe on puolestaan Qt Group. Tässä käsitellään tarkemmin miksi en osaa omistaa tätä yhtiötä.

Aloitetaan tästä ensimmäisestä aiheesta, eli kategorisoimisesta.

Kategorisointi

Pidän kävelemisestä. Se on erinomainen tapa saada liikuntaa ja samalla kuunnella mm. sijoitusaiheisia podcastejä. Viime aikoina olen monestakin eri jaksosta kuullut siitä, miten sijoittajat erehtyvät kategorisoimaan yhtiöitä ja aiheuttavat tahattomasti vinoutuman ajatteluunsa ja siten myös sijoitustyyliinsä. Tähän itse asiassa syyllistyy moni eri taho, niin media, kirjailijat kuin me sijoittajatkin.

Heti kun alat kiinnostumaan sijoittamisesta alat törmäämään termeihin kuten arvosijoittaminen ja kasvusijoittaminen. Näistä sijoitustyyleistä on kirjoitettu lukuisia kirjoja ja on eri hokkus pokkus kaavoja joiden avulla näitä yhtiöitä arvostetaan pörssissä, esim. P/B vs. EV/S. Mutta pysähdytäänpä hetkeksi miettimään, mikä on arvoyhtiö tai kasvuyhtiö. Onko tämä yhtiö itse profiloitunut sellaiseksi, vai kategorisoimmeko yhtiöitä surutta?

Tämän kategorisoinnin on tietyllä tapaa tarkoitus helpottaa meidän sijoittajien ajattelua ja työskentelyä. Jos olemme kasvusijoittajia voimme yksinkertaisesti syrjäyttää arvomörnijät seurantalistaltamme. Tässä kuitenkin esiintyy tämän ajattelutavan heikkous. Kun kategorisoimme yhtiöitä, niin helposti meiltä jää huomaamatta asioita. Toinen kysymys on missä kulkee kasvun ja arvon raja? Onko mitään tarkkoja linjauksia vedetty? Ei. Nämä ovat vaan meidän keksimiä asioita ja ongelma piilee juuri siinä, että toisen arvo on toisen kasvu.

Mikä edelleen tekee tästä ongelmallisen ajattelutavan, on se että me ihmisinä haluamme kuulua eri ryhmiin. Liittoudumme tavallaan ja se pätee myös arvo ja kasvuryhmiin. Tämä lisää vinoumaa ja luo sellaisen ”joko tai” mentaliteetin. Eli olet joko kasvu tai arvosijoittaja ja keskustelet helposti vain toisen ryhmän kanssa, jolloin yhtiöhorisonttisi kutistuu ja alat vieroksumaan vastakkaista ryhmää.

Kun itse aloitin sijoittamisen, en ymmärtänyt lainkaan tämän termistön ongelmallisuutta. Mielestäni arvosijoittaminen oli ainoa oikea tapa sijoittaa, mikä ohjasi minut ostamaan halpojen kertoimien yhtiöitä Helsingin pörssistä…also known as ”the arvomörnijät”. Lopputulos oli heikko, vaikka arvosijoittamisen nimeen moni vannookin. Samaan aikaan olin nauranut kasvuyhtiöille kuten Revenio ja Qt (kuten aikaisemmin kirjoitin niin nämä oli mielestäni ihan huijarifirmoja). En edes viitsinyt perehtyä näihin koska nämä eivät arvosijoittajalle sovi. Tämä rajanveto teki todellista tuhoa salkkuuni ja jäin alkumetreillä paitsi todella merkittävästä noususta. Jos olisin vaivautunut olemaan hiukan avarakatseisempi, olisin voinut löytää erittäin hienoja yhtiöitä aika halvalla.

Jopa Warren Buffetkin kävi läpi tällaisen kehityksen. Hänhän tunnetusti oli aikaisemmin Grahamlainen arvosijoittaja, mutta omaksui pikku hiljaa Phil Fischermäisemmän sijoitustyylin.

Toinen ongelma on se, että yhtiöt kehittyvät. Otetaan esimerkkinä nyt vaikka Tokmanni. Yhtiö oli ihan mukiin menevä arvoyhtiö tässä hetki sitten, mutta DollarStore yritysoston jälkeen ennakoidaan kaksinumeroista kasvua parille seuraavalle vuodelle. Onko tämä siis kasvuyhtiö…mutta tiedossa on, että parin vuoden jälkeen palataan hitaampaan kasvuun, eli onko se sitten taas arvoyhtiö? Tai mietitään esimerkiksi Goforea. Yhtiön P/E:n odotetaan olevan noin 13 ensi vuonna, mutta yhtiön odotetaan kuitenkin kasvavan liki 14%. Laittaisitko tällaisen yhtiön kasvu vai arvorahastoon?

Summa summarum, jos sijoitustyylisi on tarkkaan kategorisoitu, saatat olla huomaamatta monta hienoa yhtiötä. Yhtiöt eivät elä tyhjiössä vaan ne ovat kehittyviä itsenäisiä toimijoita, jotka eivät välitä sijoittajien leimoista (toimitusjohtaja toki saattaa välittää). Asiasta tekee vielä kompleksisemman se, kuten pörssissä on tapana, että ei ole yhtä oikeaa vastausta. Sinun arvoyhtiösi on minun kasvuyhtiö.

Valistuneemmat sijoittajat tietävätkin jo, että kaikki sijoittaminen on arvosijoittamista, koska kuka hullu haluaisi harrastaa arvotontasijoittamista? Mutta nämä termit menevät helposti sekaisin ja välillä ei tiedetä mitä esimerkiksi arvosijoittaminen tarkoittaa juuri sinulle.

Ja tämä ei vain päde näihin kahteen termiin, mietitään vaikka small cap / large cap sijoittajia. Miksi ihmeessä rajoittaisit sijoituskohteesi vain toiseen. Jos omistat hyviä yhtiöitä niin ne toivottavasti kasvavat large capeiksi, ajattelitko myydä ne siinä vaiheessa vain koska ne eivät mahdu entisen leiman alle?

Tämä on se syy miksi en itse nykyisin enää jaksa miettiä onko yhtiö arvo vai kasvuyhtiö, pieni tai suuri jne. Se on minusta lähes merkityksetöntä yhtiön kehityksen kannalta, tärkein on se mitä yhtiön konepellin alla on.

Katsotaan seuraavaksi yhtiökohtaista virhettä. Nimittäin monen foorumilaisen suosikkia Qt Groupia.

Qt Group

Olen omistanut yhtiötä useasti, mutta en ole onnistunut myymään yhtiötä kertaakaan voitolla. Syy tähän on ongelmallinen. Ensinnäkin olen halunnut aina omistaa yhtiötä pitkäjänteisesti, tämä tarkoittaa sitä, etten ole hakenut treidiä vaan olen yrittänyt omistaa yhtiötä fundamentti pohjalta. Kun epäilykseni fundan kestävyyteen on ollut heikoilla, olen surutta lyönyt osakkeeni laitaan, tappiolla. Tämä ajankohta on usein sopinut hyvin yhteen sen kanssa, kun yhtiön kurssi on ollut sillä hetkellä matalimmillaan, eli voisi myös perustella, että fundamenttianalyysi on vahvasti saanut vaikutteita kurssikehityksestä ja psykologisesta heikkoudesta.

Eli mutkat suoriksi malli: Kurssi laskee → minä panikoin → alan etsimään vikoja yhtiöstä → etsivä löytää aina vikoja (koska kaikissa yhtiössä on heikkouksia) → vedän huonoja johtopäätöksiä ja myyn.

Muutama asia Qt:ssa joka on vaikuttanut omaan analyysiini:

  • En ymmärrä yhtiön tuotetta. Siis olen nähnyt kuvia ja autoja joissa tuotetta käytetään, eli kyllä tiedän miltä se näyttää, mutta minulla ei ole käsitystä tuotteen kilpailukyvystä tai sen teknologisesta kilpailukyvystä.

  • Olen puhunut muutaman koodari tuttuni kanssa, eivätkä he ole edes kuulleet koko Qt:stä. Tämä herättää minussa kysymyksiä kuinka relevantista asiasta on kyse sijoituskuplan ulkopuolella.

  • Moni autoyhtiö on luonut omat digitaaliset ratkaisunsa, onko tämä trendi?

  • Toimari nostaa mielestäni aika kovaa korvausta.

Nämä kysymykset ovat korostuneet ajattelussani usein silloin kun kurssi on laskenut enemmän ja se etten osaa vastata näihin on saanut minut myymään.

Katsotaan mitä olen kirjannut yhtiöstä vuosien varrella.

Lähdetään liikkeelle siitä, että ennen ostoa minulla ei ole päiväkirjamerkinnöissä minkäänlaista analyysia Qt:stä. Tämä on virhe. Olen seuraillut tunnuslukuja ym. mutta mitään varsinaista analyysiä ei löydy. Olen huomannut, että kun kirjaa ylös oston syyt on paljon helpompi palata takaisin ja tutkia minkä takia yhtiötä osti salkkuun.

23.1.2022 (Päivää ennen ostoa)

Luin vielä tarkemmin Admicomista ja Qt:stä. Vaikka nopeasti katsottuna Admicom vaikuttaa halvemmalta, vaikuttaa Qt paremmalta sijoituskohteelta. Admicomin (odotetaan) kasvavan noin 15% vuodessa, aikoo jakaa 10milj.€ osinkoja (kassa: 18milj.€), eli rahat polttelee taskussa ja johtoryhmää myllätään. Sisäisiä ongelmia vaikuttaisi olevan, toimaria etsitty jo vuoden. Qt on edelleen kallis, mutta pakka vaikuttaisi olevan paremmin kunnossa.

26.1.2022

Ostin Qt:tä ja Efecteä seurantapositiot. Illalla Powell puhui Fedin kokouksessa ja tulos oli odotettua haukkamaisempi. Odotin että kaikki paha olisi jo hinnoissa, mutta S&P korjasi +1,5 → -0,3. Odotuksissa enemmän koronnostoja ja se masentaa sijoittajia. Saman tien herää kysymys oliko Qt:n osto liika? Tuntuu vähän tyhmältä veivata näin paljon, toisaalta ajat ovat tosi epävarmoja ja suuria liikkeitä tapahtuu päivittäin. Teen luultavasti päätöksen Qt:stä huomisista futuureista päätellen. Lisää parempia ostohetkiä on oletettavasti tulossa.

27.1.2022

Tässä markkinassa ei ole mitään järkeä [ei tällöinkään]. Hetken ollaan 1,5% nousussa ja sitten prosentin pakkasella. Volatiliteetti on tosi voimakasta. Qt antoikin tänään posarin, olin lopulta tyytyväinen etten tehnyt muutoksia salkkuun. Nyt istutaan ja odotetaan mitä tapahtuu.

9.4.2022

Olen kiroillut salkun heikkoa suorittamista. Sitten minulle tuli mieleen, että olen ollut lukevinani, että small capit toipuvat kriiseistä hitaammin kuin large capit. Varmasti siksi, että Large capit koetaan turvallisemmaksi. Se voisi selittää miksi Sampo ja Nordea ovat nousseet, kun taas Qt, Harvia ja Tokmanni kärsivät myyntipaineesta. Ulkit ovat keventäneet runsaasti koronavoittajia.

28.4.2022

Päivän pettymys oli Qt. Yhtiön kasvu ja tuloskunto alitti selvästi odotukset ja kurssi laski voimakkaasti. Kasvua tuli noin 35% ja EBIT 15%. Odotukset: yli 50% kasvua ja EBIT 24%. Näin kalliiksi hinnoitellun yhtiön on suoritettava todella laadukkaalla tasolla. Mielestäni tämä oli kolaus todella hyvään tarinaan ja kyseenalaistan sen, pystyykö yhtiö suorittamaan (tulevaisuudessa) riittävällä tasolla. Siksi päädyin myymään osakkeet 90€ hintaan. Mielestäni tässä on nyt katsottava miten markkinat hinnoittelevat kolauksen sijoitustarinaan. Yhtiön valuaatio voi tässä tapauksessa muuttua voimakkaasti. Qt:n EV/S 13,9. Tänä vuonna kasvuyhtiöiden valuaatiot ovat laskeneet voimakkaasti, joten en yllättyisi vaikka Qt:n hinta laskisi 60-70€. Silloin tilannetta voisi taas miettiä uudestaan.

18.6.2022

(Olen lukenut läpi kaikki Qt:n osarit Q1 2020 lähtien. En ala listaamaan kaikkia merkintöjäni koska niitä on useamman sivun, mutta periaatteessa idea oli lukea mitä on luvattu edellisissä osareissa ja seurata onko luvattu toteutunut. Merkille pantavaa on, että yhtiö on suorittanut erinomaisesti ja ylittänyt omat strategiset tavoitteet. Painotusta on sille, että kvartaalien välillä voi olla suurtakin heiluntaa. Qt Advertising ja Ventures uusia kasvuajureita?) Päätelmä: Nyt voisi olla hyvä hetki tehdä yksi osto ja katsoa miltä Q2 tulos näyttää.

23.6.2022

Ostin hieman Qt:tä.

14.7.2022

Inflaation aiheuttamat koronnosto pelko on laskenut indeksejä. Etenkin Qt laski -8% ja yllättävästi myös F-Secure -7%. Qt:n hinta nyt 64€. Mietin jos näiltä tasoilta uskaltaisi jo lisätä. Yhtiö ei ole edelleenkään erityisen halpa. P/E 46, EV/S 9, mutta toisaalta yhtiö on poikkeuksellinen kasvuyhtiö. Q2 ei tule yhtiön mukaan olemaan erityisen vahva, mutta varmasti kuitenkin ok?

15.7.2022

En tehnyt tänään liikettä (ostoa) Qt:n kanssa, vaan päätiin että odotan Q2 tulosta. Veikkaan ettei Q2 tuloksesta tule hyvää.

1.8.2022

Qt:lta tuli odotettu tulosvaroitus, oikaistu yoy kasvu 2%. Kurssireaktio -22%. Huomenna odotettavissa lisää laskua. Veikkaan, että voisin kytätä ostopaikkoja 40-50€ tienoilla. Vielä ei ole kiire. Huono puoli oli, että pehmeyttä oli ilmenny etenkin kehittäjälisensseissä. Yhtiö ei siis olekaan niin immuuni maailmantalouden heilahteluihin. Täytyy tutkia asiaa tarkemmin ja sitten päätellä mitä tästä haluaa maksaa.

22.9.2022

Salkun YTD -37%

23.9.2022

Päädyin taas myymään kaikki Qt:t. Tässä markkinassa on voittajia ja häviäjiä, itse keskityn nyt selviytymiseen. Nyt kannattaa myös keskittyä pääoman suojeluun ja mahdollisimman stabiileihin yrityksiin. Totesin taas kerran, etten tiedä tarpeeksi Qt:n markkinasta, että voisin arvioida onko Qt voittaja vai häviäjä. Tällaisissa tapauksissa on vain paras olla ottamatta kantaa. Mitä enemmän olen lukenut arvosijoittajista, he keskittyvät aloihin joissa muutos on pientä. Qt:n toimiala kasvaa ja kehittyy koko ajan. Liiketoiminnan laatu lopulta ratkaisee sen miten hyvin nämä yhtiöt lopulta elpyvät.


Möin viimeiset Qt:t 38€ hinnalla, pari euroa ennen kuin kun kurssi kääntyi hyvinkin voimakkaaseen nousuun.

Tätä omaa Qt tarinaani varjostaa aika merkittävä ahdistus geopoliittisista jännitteistä ja samalla salkun sulaminen. Eli makrotilanne ei todellakaan ollut helpoin. Samaan aikaan oma salkkuni oli sulanut liki 40%., joten rationaalinen ajattelu ei ollut vahvimmillaan. Tämän aikaisista päiväkirjamerkinnöistäni paljastuu kuitenkin toivo ja usko siihen, että laadukkaiden yhtiöiden ostaminen kantaisi pitkällä ajalla hedelmää…sitä edelleen odotellessa.

Suurin ongelma minulle on ollut se, että Qt:n liiketoiminta vaikuttaisi omaavan aika voimakasta vaihtelua kvartaaleittain. Siihen kun on lisätty rajallinen tuntemus yhtiön toimialasta niin usko ei ole riittänyt toiminnan laadukkuuteen. Tämä on johtanut siihen, että olen toiminut lyhytjänteisesti ja ostellut/myynyt positiota. Qt on yksinkertaisesti minulle sopimaton sijoituskohde oman tietämättömyyteni takia.

Näin jälkeenpäin huomaan merkinnöistäni sen, että tämän yhtiön kohdalla minulla ei ole ollut selvää punaista linjaa. Olen vaihtanut mielipidettä hyvinkin nopeasti. Yhdessä vaiheessa odotin ok tulosta ja seuraavassa merkinnässä puhuin jo odotetusta negatiivisesta tulosvaroituksesta. Tähän olisi voinut auttaa se, että olisin alun perin tehnyt yhtiöstä analyysin, jotta minulla olisi selkeä kuva, että yhtiön kvartaalien välillä on voimakasta heiluntaa. Toinen mikä voisi auttaa on lopettaa tuijottaa lyhyen aikavälin kehitystä. Eli ottaa esimerkiksi kokonainen vuosi mittariksi ja lopettaa arvioida yhtiön toimintaa kvartaaleittain. Silloin polulle mahtuu niin vahvoja kuin heikkojakin kvartaaleja.

Lopuksi
Jotta ei lopetettaisi tätä viestiä niin mollivoittoisesti ja kun onnistumisiakin pyydettiin esitellä, niin tässä on yksi onnistuminen.

Möin IPOssa saadut Modulightit ensimmäiseen osariin ja jälkeenpäin katsottuna ajoitus oli hyvä. Tarkoitus oli omistaa yhtiötä pitkäjänteisesti, sillä Helsingin pörssissä ei ollut montaa vastaavanlaista kasvun ja tuloksen yhdistelmää. Ensimmäinen osari oli kuitenkin valtava pettymys minulle, enkä käsittänyt miten kurssi ei samantien lähtenyt syöksyyn. Odotukset olivat aivan tappiin viritetty ja tulos jätti jo silloin toivomisen varaa. Tästä korjattiin talteen minun tähän astiset parhaat IPO voitot.

81 tykkäystä

Kyllähän tonne Cänädää sijoittaminen on ylivoimasesti suurin virhe mitä näitä nyt on Peksi, Clearbluu, Oroco, Voxtur, Sierra Metals, Glo, Fission Greenlane yms… Karmeet turskat prosentuaalissti ja rahallisesti. Jatkossa ei enää euroakaan tohon kehitysmaahan.

26 tykkäystä

Tässä olisi tuore esimerkki eräänlaisesta tuoreesta virheestä.

Olin ollut jo pitkään lisäilemässä Fortumia ja sitten tuli se hetki, että nyt on sopiva hetki, kun on palkkapäivä lähellä jne. No sitten luin, että mallisalkku on ostanut Fortumia. Äkkiä tsekkasin, että Fortum on vain 1,42 pinnaa nousussa, eli ei kauheasti vaan vain vähän nousussa.

Kiireessä säntäsin ostolaidalle, jotta ehdin ennen kuin nousee lisää tai jotain sinnepäin. Ostin about päivän korkeimmasta eikä päivän lopuksi Fortum ollut enää plussalla vaan noin pari pinnaa miinuksella.

Fortum on iso yhtiö eikä Inderes-efekti valtavasti kai tällaiseen vaikuta, mutta saattaa se kai hetkellisesti tällaisen firman kurssia nostaa ja minähän menin sitten kurssihuipulta nappaamaan.

Maalaisjärjellä olisi pitänyt päätellä eikä olisi pitänyt tunnefomokiihkossa mennä ostamaan. Olisin voinut tarkkailla laitoja tarkemmin ja luulen, että esimerkiksi @DayTraderXL:n opeista tällaisessakin tilanteessa olisi voinut vähän ehkä päätellä, mitä tulee käymään.

Voisin sanoa, että oli huonoa tuuria, mutta ei tätä sellaiseksi mielestäni voi laskea. Tyhmää on tässä se, että korostan aina malttia ja pitkäjänteisyyttä sekä sitä ettei fomota tai lähde liikaa tunteella mukaan. Virheistä pitäisi oppia eikä varsinkaan hölmöjä virheitä tulisi toistaa.

En sano, että euromääräisesti iso “tappio”, mutta jos jatkuvasti tällä tavalla toimiin niin turha sitä on sitten syyttää kusetusmarkkinoita ja kriisejä saatana sekä todeta, että aivan sama mitä ostaa niin paskaa se näyttää aina olevan. :slight_smile:

39 tykkäystä

Peter Lynch:

Timing the market is definitely possible, and is a skill that does come with experience. But trying to accurately time the market and trying to do it frequently – will result in loss of money.

The reason is simple – the market can fall much more than you think it can. And the market could also rise much more than you think it could. It will also end up surprising (and shocking) on both sides.

Ts. osta tasaisesti pitkin aikaa, niin piikit ja dipit ei merkkaa :slight_smile:

Samaan syssyyn voi todeta, että illalla ostetut osakkeet biittaa ihan selkeästi. Toki tää sitten koskenee enemmän lyhyitä swingejä.

14 tykkäystä

Keeping it simple:

  • Etukäteen laitettujen automaattiostojen käyttö
  • Etukäteen laitettujen automaattimyyntien käyttämättömyys

Olkaa hyvä.

2 tykkäystä

Tässä viime aikoina kun foorumillakin on pohdittu Duellin toimitusjohtajan erinomaista kykyä markkinan ajoittamisessa, niin minulla tuli mieleen tämä oma Duell sijoitusvirheeni, jota käsittelin aikaisemmassa viestissäni.

Olen monesta lukemastani virheestä oppinut sen, että mikäli on epäilys, että yritys ei kohtele omistajiaan tasavertaisesti kannattaa yhtiön omistamista välttää. Tämä on minun mielipiteeni. Rahaahan voi toki tehdä myös konnien ja epärehellisten kanssa, sillä usein epärehelliset yhtiöt vaipuvat aliarvostukseen tietyssä vaiheessa. Mutta mikäli haluaa omistaa laadukkaita yhtiöitä pitkällä tähtäimellä niin minusta rehelliset yhtiökumppanit ovat todennäköisesti se paras valinta.

Olen itse taklannut tätä siten, että olen luonut itselleni mustan listan sijoituspäiväkirjaani. Aina kun paljastuu epäillys väärinkäytöstä tai epäreilusta omistajien kohtelusta, lisään yhtiön nimen omalle mustalle listalleni perusteluineen. Sääntöni on, että mustalla listalla oleviin yhtiöihin ei sijoiteta. Hinnasta ja potentiaalista viis. Oma periaatteeni alkaa olla se, että ei savua ilman tulta. On helpompi olla sijoittamatta yhtiöihin missä liikkuu edes epäilys, että reiluuden merkit eivät täyty. Voi toki olla, että syytökset ja epäilyt eivät ole oikeutettuja, mutta kun sijoituskohteita on tuhansia ja tuhansia niin on vain helpompi vältellä mahdollisiakin tapauksia.

Miksi sitten tällainen lista on hyödyllinen? Koska nämä väärinkäytöt unohtuu helposti. Helposti käy myös niin, että kun hinta laskee ja analyytikot alkavat suositella osakkeen ostoa, alkaa itselläkin tehdä mieli ostaa. Silloin saattaa tällaiset vanhat tapaukset unohtua. Lista on siitä hyvä, että sen voi tarkistaa helposti aina ennen jokaisen uuden yhtiön ostamista.

Yksi asia mihin myös uskon on se, että mikäli tällaista yhtiössä harrastetaan ei pelkkä johdon vaihto riitä. Yhtiössä on juurtunut toimintatapoja jotka on hankala poistaa ja rottia on harvoin vain yksi…

Ylipäätään, check-listit ovat sellaisia joita ainakin itse haluaisin hyödyntää enemmän. Ne ovat helppo tapa ylläpitää haluamansa standardit sijoituskohteissa.

Minkälaisia tapauksia omalla mustalla listallani sitten on?

-Sisäpiiritiedon väärinkäyttö
-Ylisuuret toimitusjohtajan palkkiot
-Verbaalisesti epäilyttävä toimitusjohtaja
-Omistajien eriarvoinen kohtelu
-Johto ostanut itselleen parhaimman palan yhtiöstä vähän liian halvalla
-Hyvä veli kaupat yritysostoissa
-Lähipiiriä hallituksessa ilman uskottavaa perustelua

Ikävä kyllä uskon, että lista kasvaa tulevaisuudessa.

Seuraavan kerran käsittelen Harviaa sijoitusvirheenä. Siinä jäi hyvät voitot paperivoitoiksi… Teksti on edelleen tekeillä.

51 tykkäystä

Hieno teksti ja varsin hienoa!
Töppäyksiä minäkin harrastan kun suurin osa sijoituksista on siellä isokenkäisten taskussa.
Firmaa jolla on jätti tappiot, en enää ikinä tue. En edes seuraavassakaan elämässä.
Eettisesti kitkerältä maisuvat firmat ovat minulta pois, joka suottaapi olla eräs virhe.
Myöskin omistan suosituksilla “osta pois” tapauksia jotka lähtivät sukeltamaan puolen vuoden sisällä, vailkka eivät kuulu koko sukellus lajiin. Virheeni siinä hoksaan, etten lukenut tosi pitkää historiaa, arvostuksia, enkä mitään muutakaan jotka olisi voineet toppuutella niitä kavereita.
Mukavia ahaa.elämyksiä tulee, kun arvostelee firman ihan ite ja se lähteekin tekemään tulosta ilman lyytikkojen neuvoja.

4 tykkäystä