Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Pitää sanoa, että kun on itse myynnissä, niin tärkeä opetus on että kannattaa keskittyä omiin vahvuuksiin ja antaa asiakkaan ymmärtää sitten itse onko kilpailikalla heikkouksia, kilpailijoiden haukkuminen ei uusen tuo haluttua lopputulosta…

Tietysti en tiedä, että ketä nämä kirjoittelijat ovat ja mikä on Colinin suhde see, mutta jotenkin hiukka bias fiilikset meinaa syntyä. Industry expertiltä.

29 tykkäystä

Jos olisin myynyt monen tuhannen euron raportteja, niin olisi kyllä ainakin itselläni korkea kynnys lähteä omaa näkökulmaa vaihtamaan :sweat_smile: Mikäli niissä on hehkutettu Seeingiä samoin, kuten nyt medioissa…

2 tykkäystä

Täällä oli joskus puhetta SEE toimarin olemattomista omistuksista, ja että se olisi “vain joku austraalialainen tapa”. Kysyin tätä muutamalta aussisijoittajalta jotka pitivät tätä väitettä kyllä kovin kummallisena, eivätkä uskoneet selitystä.

29 tykkäystä

Vähän taas kiertää kehää nää jutut, mut eikö tästä ollut liikkeellä sellaista juttua, että firman johto saa tuntuvia bonuksia osakehinnan kasvaessa ja siksi sisäpiiriomistukset ei huoleta ainaakan seeingin sijoittajia…

1 tykkäys

Sitä mietin myös, että jos kerran palkitseminen on sidottu osakekurssiin, niin miksi tiedottaminen esim. Programeiden voitoista on noin maltillista (lue=sitä ei käytännössä ole). Muutenkin Twitterin puolella osakkeenomistajat huuteli, että olisi kiva jos tiedotettaisiin jotain pipelinen toteutumisesta, vaikka arvioita summista. Toki nyt kurssi on noussut rajusti ilman yhtäkään uutista.

Okei, meni taas Seeingistä veistelyyn, mutta minkäs teet, kun 2 suurimmalle pelurille povataan 90% markkinoista. Silloin on mielestäni oleellista puhua molemmista firmoista täällä välillä.

1 tykkäys

Juu ei tässä duon arvioinnissa mitään väärää ole. Pakostikin tässäkin ketjussa joudutaan ainakin sivuamaan kilpailijaa. Seeingin pojat täällä edelleen käyvät mutta ovat siirtyneet lukumoodiin. Ihan hyvä että tilanne rauhoittuu kaiken huutelun jälkeen. Seeing fanien käytös on kyllä melko mielenkiintoinen juttu. Esimerkiksi tuo ylempänä oleva kuvakaappaus Smartin linkkaripostauksesta johon mennään huutelemaan. Nähdäkseni paljoa varaa ei olisi vielä näillä näytöillä huudella, mutta oma pieni kuplahan sinne on rakennettu. Pieni porukka ja samat nimet mesoavat avanza, twitter, inderes jne.

Mutta asiasta aasiin… tuossa jonkinlaista näkemystä ja visualisaatiota Smartin mahdollisista voitoista ja tuotannosta. Näkemyksessä on hyödynnetty erään pohjoismaisen kollegan arviota, eli se ei ole taustaltaan omani. Olen siihen lisännyt vain hieman omaa arviota ja tietoa mukaan. 90% taulukosta on vielä arvailua… ainoat ”vahvistetut tiedot” ovat boldatulla tekstillä.

Tarkkaan ei tiedetä mm koronan vaikutusta viivästyykö vielä hommat lisää. Smartin mukaan 2022 on kaikista kiireisin vuosi autojen tullessa tuotantoon (olemassa olevat winnit ja samoilla platformeilla oleva pipeline), kun taas tämä excel ja viktorin arvio sanovat usean mallin tulevan jo tuota ennen… aika näyttää. Smartin mukaa 2021-2023 välillä nykyiset winnit tulevat kuitenkin linjalle.

27 tykkäystä

Porsche Q1/2019:

Smartin matsku:

Porschen matsku:

Hyvin konkreettinen todiste VW konsernin sisältä.

61 tykkäystä

Tuo versio näyttää aika isolle möhkäleelle, voi sattua jonkin esteetikon silmään. Onkohan kyseessä proto/konseptikuva?

3 tykkäystä

Voi olla protokuvakin. Äkkiseltään en löytänyt googlaamalla vastaavan näköistä ohjauspyörää. Yritän vielä selvittää tuon kuvan historiaa…

Lisäys;

Tässö vahvistetaan osaltaan Smartin ja Porschen yhteistyö:
https://www.tu-auto.com/next-gen-driver-monitoring-can-detect-emotions-expressions/

https://www.tu-auto.com/porsche-develops-facial-recognition-vehicle-access/

4 tykkäystä

Kuva on Porsche Mission E -conceptista joka tunnetaan nykyään Taycanina.

3 tykkäystä

Onkohan jäänyt tuotantoversiosta pois? En näe missään IR valoja… toki voisi riippua auton asetuksistakin

Colini tehnyt tällaisen havainnon Taycaniin liittyen 2019 vuoden lopulla.

9 tykkäystä

Vaikuttaa siltä, että yllättävän monella valmistajalla on siirtynyt hommat eteenpäin tuossa 2018-2019 vuosina. Täällä oli hyviä artikkeleita aiheesta miten lainsäädännön levälläänolo aiheuttaa suurta harmia OEM keskuudessa jne. Ilmeisesti ainakin Audi, Porche winnejä on siirtynyt tuonkin vuoksi. Sen lisäksi Volvo tai JLR winnit mahdollisesti siirtyivät. JLR osalta merkittävät talousvaikeudet voivat vaikuttaa. Saapa nähdä tuleeko ihan peruutuksia winneihin (joitain yksittäisiä tai muutamia winnejä).

Mielenkiintoisesti tuo general safety regulation hyväksyttiin 2019 ja heti 2020 keväällä tulikin kerralla isompi läjä winnejä vuoden 2019 kilpailutuksista. Heti kun vauhti kiihtyi tulikin sitten korona. Korona viivästytti mm EuroNCAP kriteeristön päivitystä vuodella eteenpäin… lainsäädäntö ei joustanut aikataulussa mutta OEMt kokivat varmasti lisää viivästymisiä ja edelleen H1/2021 aikana on siruista pulaa…

Tästä huolimatta GSR pakottaa, joten loogista olisi että ketsuppipullosta tyrskähtäisi kohta vähän isommin? Todennäköisesti keväällä tulee taas vuoden 2020 kilpailutuksista tietoa.

8 tykkäystä

AFV podi oli hyvin lyhyt.

https://www.affarsvarlden.se/podd/81-eyetracking-sbbs-goodwill-och-fortnoxutmanare

Kaikkea en saanut Smartista kiinni mutta tässä jotain:

  • EU säädännöstä puhetta

  • SEYE:llä paljon parempi tekniikka kuin muilla?

  • DW:tä ollut jaossa ~120, joista SEYE:llä on n. 80 kpl eli melkein 70%. (korjattu SEYE)

  • 30-50 milj. DMS-autoa v. 2025

  • 5-10 eur per auto (ASP). DET BLIR STORA PENGAR GANSKA SNABBT.

  • Vaikeaa teknologiaa, pienet markkinat

  • 3,6 mrd EUR markkina

22 tykkäystä

Kuluvalla viikolla vissiin QC tapahtuma. Povaako Colin Hondaa Seeingille?

Lisäksi highlightasin perus Nvidian mollaamiset

Vs. Viktorin arvio

7 tykkäystä

Mites näette Seeingin viimeaikaisen raketoinnin? Toisaalta taas Smartin sukelluksen. Liittyykö nämä mihinkään. Vai onko Seeingin aliarvostus purkautunut. Smartin market cappi kuitenkin ollut isompi.

Elkää liputtako, pliiis.

1 tykkäys

Ottamatta kantaa mahdollisiin muutoksiin fundamenteissa, Seeingillä on viimekuukausien nousu ollut vahvempaa, mutta pidemmässä kuvassa ei merkittävää eroa ole.

Edit: näyttävät graafin perusteella kontraavan toisiaan usein lyhyellä aikavälillä vaikka molemmilla trendi on sama. Tämä voi johtua molempien suuresta markkinaosuudesta, jolloin sama vähäpätöinenkin uutinen voi nostaa toista ja laskea toista.

8 tykkäystä

Päiväheiluntaa… näissä pienissä firmoissa ihan normaalia. Trust me, katsotaan pitkällä tähtäimellä…eikä päiväheilunta aiheuta muuta kuin korkeintaan hyviä tankkauspaikkoja :blush:

Tässä taas nähdään, että kun nvidia on yhdelle platformille valittu menee se muihinkin saman platformin autoihin… aikaisemmin oli uutisoitu jo EQS.

Vaikea vielä sanoa DMS:stä, aika näyttää onko… ainakin kehitystyökalut on nvidialla tarjolla Drivessa osana kokonaisuutta

37 tykkäystä

Liputtakaa jos aiheellista, mutta liittyykö tämä mitenkään edes etäisesti Smarttiin. Osaako joku viisaampi esim @Aston_Livingstone kertoa?

Veoneer - ruotsalainen autoturvallisuusteknologian kärkinimi - #26 by Mikko_Kiesilainen

2 tykkäystä

Vaikka tuon joku liputti, niin mielestäni ihan fiksu kysymys, ei tässä tietotulvassa vaan meinaa pysyä perässä. Mutta ymmärtääkseni tuo on enemmän SeeingMachinesin juttuja ja uutinen on linkattu SEE-ketjuun.

1 tykkäys