Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Ok. Mitä tuosta pitäisi päätellä? Nytkö jännätään, että laskeeko vai nouseeko kurssi? :slight_smile:

1 tykkäys

Erinomainen postaus. Olin itse kirjoittamassa samanlaista, mutta onneksi tuli pitkä puhelu väliin enkä ehtinyt, omani olisi nimittäin jäänyt tasoltaan kertaluokkaa heikommaksi.

Vakuutustapahtumina rattiin nukahtamiset eivät varmasti ole yleisimmästä päästä verrattuna pikkukolhuihin, varkauksiin, tuulilasi- ja rengasvahinkoihin. Mutta niissä tulee sen verran pahaa jälkeä sekä autoille että niiden kuljettajille ja matkustajille, että investoiminen nukahtamistapausten pienentämiseen taatusti kiinnostaa vakuutusyhtiöitä.

Jos tehdään uusi ATH, voi suunta olla ylös jonkin verran eli “Blue sky breakout”. Jos jäätäisiin kanavan sisälle tai kenties alemmas, on suunnan muutos alaspäin mahdollinen. Se on osoittautunut tapaukseksi edellisillä kerroilla kuvattu tässä:
image

Tietenkin pitemmällä aikavälillä näillä heilunnoilla ei ole merkitystä, mutta itse pidän Smartin teknistä puolta silmällä. Kuvistani näkyvät osto -ja myyntipaikkani. :green_circle: = osto ja :white_circle: = myynti

Päivitys

SEYE tosiaan sulki 247, joten huomenna avauksessa on jännät paikat jälleen. :sweat_smile:

23 tykkäystä

Onni onnettomuudessa tosiaan :pray:t4:

Itselle sattui samankaltainen vaaratilanne vain muutama kuukausi takaperin. :grimacing: Tooodella pitkän työpäivän jälkeen piti pakon sanelemana lähteä autolla 20min ajomatkan päähän. Minähän lähein, vaikka tiedostin olevani aivan liian väsyneessä tilassa ajaakseni…

Matkan aikana tiedosta usemapaan otteseen jopa ääneen, että nyt väsyttää muuten ja pahasti. Laitan musiikkia kovemalle ja koitan parhaani mukaan keskittyä ajamiseen. Seuraavaksi hätkähdän siihen, että auto on päätynyt viereiselle kaistalle ja hälyyttää ( Kyseessä siis Tesla Model 3 ). Sydän saattoi jättää muutaman lyönnin välistä, mutta selvittiin säikähdyksellä. Siitä eteenpäin matkalla ei enää väsyttäny, sillä ajatukset pyöri tilanteessa.

Mietin vain, että mitä olisi käynyt, jos autossa ei olisi ollut kaistavahtia, joka hälytti huomatessaan tilanteen luonteen. Toisaalta tilanne oltaisiin voitu todennäköisesti välttää esim. Smart Eye:n kaltaisen vireystilaa valvovan järjestelmän avulla. Tällaistahan Model 3:ssa ei ole…

Tästä päästään siihen, että uskon itse vahvasti tämän kaltaisten laitteistojen yleistymiseen jatkossa. AIS kaltaisille laitteistoille on varmasti kysyntää sellaisten ajoneuvojen kohdalla, joissa DMS:ssää ei ennestään ole.

En myöskään pidä järjettömänä ideana hankkia esim Smart Eye:n AIS järjestelmään perheen Model 3:seen, vaikka auto valvookin ajamista auton ulkupuolisten kameroiden keinoin. Kuten omakohtaisesta esimerkistäni käy ilmi, yksittäinen valvontatapa ei aina riitä. Oman näkemykseni mukaan nämä järjestelmät eivät poissulje toisiaan, vaan ajoneuvoista tulee löytymään nämä molemmat. ( Tälle saatu vihdoin myös lainsäädännöllistä tukea )

20 tykkäystä
36 tykkäystä

Kävin kurkkaamassa olisiko industry experiltämme tullut kommenttia Smartin tämänpäiväisestä uuden tuotteen ulostulosta. Hiljaiselta näytti vielä twitter ja linkkari ainakin toistaiseksi. Luulisi, että tämä olisi kuitenkin toimialankin kannalta ollut merkittävä uutinen. Ehkä sieltä vielä on jotain tuloillaan :woman_shrugging:

4 tykkäystä

Ja mitä tulee vakuutusyhtiökeskusteluun, niin kantsii vielä kerrata tämä:

Pitänee vielä yrittää etsiä tietoa miten Seeing tekee yhteistyötä vakuutusyhtiöiden kanssa.

19 tykkäystä

Näin maallikona kuvittelisi että liikevaihtoa tuosta AIS:ta pitäisi varmaan tulla huomattavasti nopsempaan tahtiin vrt uusien automallien myynnistä.

1 tykkäys

Poistakaa, jos linkki on jo tänne lisätty. Eilinen AIS-tuotejulkistustilaisuus on katsottavissa jälkikäteen täältä:

17 tykkäystä

20 tykkäystä

Se siitä Teslan level vitosesta?

8 tykkäystä

Itselläni myös useampi omakohtainen kokemus mitä on ajaa väsyneenä ja pari kertaa vähän torkahtanut ja säpsähtänyt kun meinaa mennä penkan puolelle. Todellakin maksaisin järkevän summan jos saisi järjestelmän joka todella varoittaa.

Tuossa omassa Hyundai i40 on kaistavahdit sun muut. Mutta se on todella typerästi tehty. Se pari kertaa vaimeasti piippaa ja käskee tarttua rattiin ja sitten vaan kytkee itsensä pois päältä. Ei paljon pelasta jos nukkumatti tulisi.

Ei se tarvitse mitään rajua valvomista ja yöllä ajamista että väsyttää. Ihan jo perus väsymys riittää siihen ja sitten vaikka vähän fyysistä työtä ja siihen päälle ruokaa ja sitten ajamaan niin yhtälö on valmis.

Väitän että aika turhaa jeesustelua jos kukaan yhtään enempään ajanut väittää ettei ole ajanut väsyneenä tiedostaen että mennään riskillä tai isolla riskillä.

21 tykkäystä

Miksei Tesla ottais Smarttia käyttöön? Ei tarvis ressailla chipeistä kun softa saadaa vaivattomasti sopimaan kaikkeen? Laitanko Muskille heti soittoa?

16 tykkäystä

Ei löytynyt Muskin numeroa Fonectasta :frowning: Musk seuraa kyllä aika hyvin kommentteja Twitter-ketjuihinsa (jos ei lähde määrät käsistä). Ei muutakuin tarjoamaan Smarttia Twitterissä.

Edit: Korjattu epäselvää ilmaisua

1 tykkäys

2021 model 3, X ja S on kuulemma sisäkamera, mutta ei ole ilmeisesti vielä ollut aikaisemmin aktivoituna käyttöön. Ilmeisesti ollut kuitenkin jo testauksessa.

Twiittejä 2019:

Ei nyt vielä täyttä varmuutta onko toi oikeasti DMS-tarkoitukseen

3 tykkäystä

Eiks Teslallaki pidä olla vaatimukset täyttävä dms jos lainsäädäntö tulee voimaan ja vaatii kameran… Firma perustettu samoihin aikoihin ku Smartti mut veikkaan et eye trackingi ei oo kyllä ollu ekana kehityslistalla.

Voipi olla että case Tesla käyty läpi jo aiemmin

1 tykkäys

Juttua Teslan in cabin camista. Ei vaikuta äkkiseltään että olisi DMS-tarkoitusta varten… tarkoitus on enneminkin nauhoittaa onneettomuuksiin/vastaaviin liittyviä tapahtumia? onko esim infrapunaa, taustan himmennystä jn. HW-optimointeja DMS-tarkoitukseen? Epäilen…

Kyllä Teslalta pitää 2024/2026 löytyä DMS jos aikoo myydä euroopassa. Varmaan aika pili-palilla saa jo EU-lain vaatimuksen täytettyä, mutta katsotaan millainen NCAP-kriteeristöstä tulee…

6 tykkäystä

再會

為那些熟練的人提供了網絡研討會



DMS:lle kokonaan oma 2pv konffa

puhujagalleriasta loppuun kevennys

image

Kyllä kiinalaiset hanskaa kaikenlaisen valvonnan, eikö!

19 tykkäystä

Linkistä löytyy 22:45 alkaen pätkä, jossa Reggie Yates käy reilu vuosi sitten tutustumassa Kiinan Shenzhenissä komentokeskukseen, joka valvoo liikenneturvallisuutta mm. DMS:n avulla. Kuolemat on vähentyneet videon mukaan 35% sen jälkeen, kun commercial vechicleja on alettu valvomaan.

7 tykkäystä

Nyt alkaa muuten olla aika tarkalleen vuosi siitä, kun tuli tämä rykelmä design winnejä (maaliskuun 19.pvä). Vuonna 2020 julkaistiin muuten myös tammikuussa dw kiinalaisilta, kuten tänäkin vuonna.

Noudattaakohan julkaisusykli viime vuotta tänä vuonna? Jäämme odottamaan…

https://smarteye.se/news/smart-eye-crowned-by-success-announces-24-new-design-wins-with-four-different-oems-in-one-fell-swoop-2/

edit. kiinnostais muuten missä vaiheessa nuo saa julkaista. Luulis että nuo on tiedetty jo aiemmin, miksi julkaistiin 4 eri oemin voitot juuri tuona päivänä? Eikö nää kuitenkin pitäis julkistaa HETI kun tieto että saa…? Tietääkö esim. @Aston_Livingstone

7 tykkäystä