Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

ei tietoakaan IR:stä, joten ei tule täyttämään EU GSR-vaatimuksia…

3 tykkäystä

Kyse saattaa olla siitä, että osake, jossa on sisällä merkittävä potentiaali ennusteisiin perustuen, ostetaan ylemmäs niin kauan, kuin tuottopotentiaali jäähtyy neutraalille tasolle. Pörssihän on aika kallis tällä hetkellä ja on ymmärrettävää, että löysät hinnoittelut kiristyvät, kun raha etsii vielä kohtuuhintaista tuottoa.

Smarttihan on ottanut jatkuvasti uusia tasokorjauksia. Kun tämä ketju perustettiin viime kesänä, osake maksoi 120 sek. Aika vähän on design winnejä lopulta saatu tänä aikana ja osake nousee pääosin ilman uutisia.

Toki osake varmasti sahailee jatkossakin samalla, kun se hakee uusia tasoja.

6 tykkäystä

Isoja uutisia. Toyota on tänään lanseerannut uuden ADASin joka debytoi tänään Lexuksessa ja ensi viikolla Mirai2:ssa. timontille taas lisää hommia viikonlopuksi tiedossa… puhutaan noin 10% osuudesta globaalissa automyynnissä, joten tämä on ns. Big Fish

64 tykkäystä

Onhan tuo korjannut jo monen monta kertaa piikkien jälkeen tässä ~9 kk aikana. Mutta siinä on aina kestänyt sellaisen 1-2 viikkoa piikistä eteenpäin:

2 tykkäystä

Tää pitää myös katsoa hohhoi :smiley:

DMS-asiaa käsitellään ainakin 13 min kohdilta

Kamera on ilmeisesti rattiin istutettu. ei vielä heitetä kirvestä kaivoon… :slight_smile:

6 tykkäystä

TA-ketjussa tätä myös pohdittiin. Kannattaa lukea. Kyselyt ja vastaukset firman X tilanteesta TA:n näkökulmasta

4 tykkäystä

Smart Eye taisi saada hyvän beesin Seeing Machinesta. Analyysitalo Cenkos korotti SM:n tavoitehinnan 16 puntaan, kurssin pyörittyä alle 10 punnan tasolla. SM nyt 11,6.

2 tykkäystä

Onko olettamus siis, että Toyotan DMS ei olisi menossa Smart Eyelle (tai onko tästä vihjettä kenelle menossa?); vai miksi kirvestä oltaisiin kaivoon heittämässä?

2 tykkäystä

PUX on ainakin yksi mahdollinen ehdokas. Smartin vuoden 2019 Japan-winnien osalta on ainakin epäilty Mitsubishi-Nissan-(Renaultia).

4 tykkäystä

Ehkä kameran sijainti sai timontin ajattelemaan, että voisi olla SEE heiniä.
Toyota on kuitenkin varsin voimakkaasti partneroitunut Nvidian kanssa, joka taas on ollut ehkä enemmän yhteistyössä Smartin kanssa. Toisaalta ei saa unohtaa, että markkinalla on myös muita toimijoita kuin nämä kaksi.

9 tykkäystä

57.45: Brains by Nvidia and Renesas, Driver status monitoring by Aisin

6 tykkäystä

Tämä onkin mielenkiintoinen/uusi juttu.

Käsittääkseni Toyotan oletetaan tekevän isommat RfQ:t seuraavan vuoden-puolentoista aikana…

Näiden julkaistujen autojen osalta olisi kiva kyllä saada lisätietoa Aisinin kyvyistä, kumppaneista.

Eli vielä en heittäisi kirvestä kaivoon tulevien platformien osalta lainkaan (Toyota), mutta kilpailu varmasti kiristyy.

VW on toinen iso joka on varmasti tekemässä RfQ:ta tänä vuonna.

3 tykkäystä

Jep eli kyseessä ns. Inhouse tuote. Aisin kuuluu toyotan yritysperheeseen

5 tykkäystä

Toyota debuts advanced automated driving in Lexus LS and Toyota Mirai

4 tykkäystä

Aisin toimittaa käsittääkseni pelkän kameran. Onko Aisinilla omaa softaa olemassa vai toimittaako sen joku muu (esim. Smart eye :money_mouth_face:)? Mitä nopealla vilkasulla noita aikaisempia viestejä selasin jäi käsitys pelkästä kamerasta Aisinin osalta.

4 tykkäystä

Tuollainen löyty aisinin matskuista, että pitkään olisivat olleet jo asialla.

6 tykkäystä

En usko, että on Smarttia tai Seeingia näissä kahdessa. Ei mielestäni täsmää kummankaan winneihin ja yhtiöt odottavat Toyotalta RfQ:ta vasta tänä vuonna. Lexuksessa vissiin ollut jo DMS:ää aikaisemmin…

Voin olla väärässäkin.

4 tykkäystä

Varmaan väärä ketju laittaa tämä, mutta liittyy aiempaan keskusteluun kuitenkin.

Tom Miller Aisinin General manager haastattelu. Jutussa kerrotaan, että lexuksessa ollut DMS käytössä jo 2006.

On itse vaikea nähdä tässä vaiheessa, että tulevat Toyotan/Lexuksen DW:t menisi millekkään muulle kuin Aisinille. Toki en ole alan expertti.

5 tykkäystä

Sitä vähän miettii eilen laittamieni BMW-myyntilukujen jälkeen mitä on tulossa Q1:llä. En tosiaan tiedä kerkeääkö runtimet tuloutua vielä samaan kvartaaliin, mutta 9 todennäköisesti suosituimman pään mallia oli tuotannossa jo kvartaalin alkaessa (X:t, 3 ser, 5 ser. jne) . Bemmuja myytiin 560k kpl.

Heitetään nyt vaikka hiha-arvio, että 60% kvartaalilla myydyistä autoista oli jo Smartti inside. Sovitaan 350k kpl.

Laitetaan neutraali ASP 7.5€.

Saadaan runtime sales jo SEK 26m. Tästä puuttuu vielä RI-puoli kokonaan, toinen OEM kokonaan jne. Redin ennuste SEK 18m.

Tässä tietysti vaikuttaa sekin monessako mallissa se on lisävarusteena. Käsitin kuitenkin BMW:n omalta videolta, että iDrive 7 myötä se olisi 2021 mallistossa vakiona…

Edit: selvittelin vähän asiaa; Q1 aikana myydyt autot pitäisi todennäköisesti kirjautua Smartille myös liikevaihdoksi Q1

Edit2: Ilmeisesti X4:n asti DMS tulee vielä live cockpit professional lisävarusteena ja X5:sta ylöspäin vakiona (?).

58 tykkäystä
  • iDrive 7:sta pari sanaa. Andersin mukaan kvartaalin alkaessa ainakin 9 mallia oli tuotannossa. Äkkiseltään laskettuna iDrive 7 tarjotaan ainakin 16 mallissa.

  • Smartin 9 kpl oletettua DW:tä ovat tuotannossa Q4’2020. On mahdollista, että myös iDrive 7.0 on dual sourcing, tai sitten Smart on saanut lisää winnejä (esim osa kevään 2020 isosta pompsista?). Voi myös olla, että iDrive 7 on Smartin, mutta osassa malleista DMS (Live Cockpit Pro) on vain lisävarusteena.

  • 9 kpl osuus 16 iDrive 7 -mallista on ~56% eli pyöristettynä ~60%. Suoralla osuusjaolla tuo tarkoittaisi ~350k autoa Q1:llä myydystä 560k kpl kokonaisuudesta. Lisäksi Smartin markkinointimateriaaleista tiedetään, että siellä on näitä parhaiten myyviä malleja mukana (X:t, 3 ser jne).

  • ASP: Tarkistelin vielä hieman vanhoja muistiinpanoja. Uskon, että ollaan lähellä 9€ näin alkuvuosina.

Arviota Q1:lle:

  • Uskon, että BMW-myynneistä tulee realistisesti SEK 20 mil. Kts. neliöity alue ao. taulukossa.
  • RI-puoli näyttäisi olevan palautunut ennalleen, ennustetaan SEK 7 mil.
  • Näistä tulee mielestäni realistisesti SEK 25-30 mil myyntiä.

(taulukko € mil, ei SEK!)

  • Näistä arvioista puuttuu tosiaan toisen tuotannossa olevan OEM:n tuottamat tulot (tod. näk. Genesis GV70 ja GV80. GV80 sales on muutamia tuhansia alkuvuonna. GV70 uudempi malli joten ei ole kerennyt vielä niin paljoa myydä kaiketi. Jätetään pyöristysvirheen piiriin laskematta.

&
https://www.genesis.com/ca/en/brand-news-detail.html?news_seq=93

Pidemmän ajan arviota. Tässäkin taustalla Arimatin conf. callista saadut arvokkaat lisätiedot.

Summa summarum: Luulen, että on perusteita odottaa RedEyen Q1-ennusteen selvää ylittymistä BMW:n ennätys-Q1:n jälkeen. Lisäksi pidemmän aikavälin tuotto-odotus on osakkeessa edelleen vähintäänkin erinomainen, jos uskoo yhtiön pääsevän ohjeistukseensa ja markkinan kehittyvän edes suunnalleen odotetusti. Tämä nyt vain best quess, mutta katsotaan tilannetta 5.5. :slight_smile:

Disclaimer: TOP-3 omistuksena salkuissa, joten katson tätä varmasti SmartEye-silmin.

129 tykkäystä